Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsismin uhrit

Vierailija
09.10.2019 |

Oletteko hakeneet apua terapiasta? Saaneet sitä?

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt terapiassa, käyn yhä. Minulle tervehdyttävää olisi se, että narsisti myöntäisi tekonsa tarkoituksellisuuden. Junnaan paikallani kaiken aiheutuneen pahan keskellä, jota toinen ei edes myönnä.

Narsisti ei pelaa samoilla säännöillä, eikä ikinä myönnä sitä, minkä sinä haluaisit kuulla.  Parasta jättää koko narsisti historiaan ja jatkaa omaa elämää eteenpäin.

Se ei aina ole mahdollista. Onko teitä syyllistetty ”uhriutumisesta”, kun olette tuoneet oman kipunne kokemuksiatanne julki?

Todellakin. Kaikki hänen aiheuttama paha on minun ”uhriutumistani”.

Vierailija
22/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on vienyt narsistin oikeuteen?

Pitää olla todella vahva tai oikeastaan täysin kiistaton näyttö ja itse ns. täysissä sielun ja ruumiin voimissa että tuohon kannattaa lähteä. Olen nähnyt läheltä muutaman riita-asian ja ei ole lainkaan varmaa, että oikeus aidosti voittaisi. Prosessi on raskas ja vastapuoli ei kaihda keinoja ja osaa olla vakuuttava eli itse en lähtenyt kokeilemaan. Näin jo kuinka viranomaiset (lastenvalvojat, perhetyö, ls) uskoivat oikeastaan kaiken hölynpölyn mitä narsisti heille syötti eikä ollut kaukana että lapsi olisi joutunut hänelle pilattavaksi. Eivät silti kaikesta kovasta yrittämisestä huolimatta pystyneet osoittamaan lapsessa tai minussa sellaista vikaa, että olisivat voineet lasta ilman oikeudenpäätöstä isälle antaa. Tuota jatkui vuosia ja se vei kaikessa stressaavuudessaan niin fyysisen kuin psyykkisenkin terveyden sekä uskon ihmisiin ja systeemiin. Nyt 10 vuoden jälkeen myöntävät ja ymmärtävät, etteivät asiat olleetkaan ihan niin kuin he luulivat, mutta eipä enää paljon lohduta kun kaikki on jo pilalla ja tuonkin ovat vain vaivihkaa myöntäneet. Ei puhettakaan, että kantaisivat rehdisti ja suoraselkäisesti vastuun. Ja nämä vuodet ovat olleet silkkaa kidutusta, pelkkää huolta, surua ja stressiä eli mistään pikku jutusta tai vain mielenpahoittamisesta ei todellakaan ole kyse. Siksi vihaan nykyään kaikkea pahuutta ja piittaamattomuutta ja tuollaisten ihmisten puolustelijoita, sillä pitäisi ymmärtää, että saattavat aidosti kärsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei osata suhtautua narsismiin vakavasti eikä monella ole käsitystä siitä, millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Monesti kuvitellaan, että narsisti on esiintyvä artisti tai päällikkötason ihminen, joka on vain koomisen höyrähtänyt omaan erinomaisuuteensa. Todellisuudessa narsisti on pelkkä ihmisen kuori, joka ei pysty täyttämään itse sisäistä tyhjyyttään vaan epätoivoisesti imee elämää sisälleen muista. Koska kukaan ei voi tehdä kenestäkään kokonaista, ei narsistikaan saa kaipaamaansa eheyttä muilta ihmisiltä ja tämä laukaisee heissä hillittömän halun tuhota. "Et tehnyt minusta kokonaista ihmistä, joten minulla on oikeus rikkoa sinut." Tämä ajattelutapa tekeekin narsistista niin vaarallisen.

Voimia ja rohkeutta kaikille narsistin kynsistä selvinneille <3

Vierailija
24/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt terapiassa, käyn yhä. Minulle tervehdyttävää olisi se, että narsisti myöntäisi tekonsa tarkoituksellisuuden. Junnaan paikallani kaiken aiheutuneen pahan keskellä, jota toinen ei edes myönnä.

Narsisti ei pelaa samoilla säännöillä, eikä ikinä myönnä sitä, minkä sinä haluaisit kuulla.  Parasta jättää koko narsisti historiaan ja jatkaa omaa elämää eteenpäin.

Se ei aina ole mahdollista. Onko teitä syyllistetty ”uhriutumisesta”, kun olette tuoneet oman kipunne kokemuksiatanne julki?

Olen kuullut tämän lähes sanasta sanaan!

Vierailija
25/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on vienyt narsistin oikeuteen?

Ei riitä voimavaroja tällaiseen. Sairastan sekä fyysisesti että psyykkisesti, ja sadistinen narsisti uhkailee minua jatkuvasti lakimiehellä, (tämä on hänen lempitemppunsa osoittaakseen varakkuuttaan ja ylemmyyttä). Minulle jää se viimeinen temppu ja tosiaan kirjallinen testamentti. Sitä hän ei pysty viemään. Kaiken muun tuhosi.

Miksi narsistit kohdistavat pahuutensa heikompiin? Onko tutkimusta?

Koska he ovat helppoja uhreja...

Työkaveri paljastui narskuksi. Yritti pompottaa ja keksi vaikka mitä. Opasti töihin ja jätti tahalleen osan kertomatta. Riitaan siitä tuli, mutta narsisti hävisi ja nyt uhriutuu kun olen ”huono työntekijä”.

Vierailija
26/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Samoin asian esille ottaminen on mustamaalaamista. Ei ole, se on yritys selittää mihin tilanteeseen on joutunut ja miksi ja millaista apua tarvitsisi. Yritys saada normaalia oikeutta ja elämisenrauha kuten jokaiselle kuuluu. Yritys saada turvattua lapsen kasvuolosuhteet. Siksi asia ja narsistin teot on nostettava esiin, ei siksi että haluat haukkua toista.

Vierailija
27/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tämän lähes sanasta sanaan!

Älä anna huomiota. Hoida vain pakolliset jutut.

Vierailija
28/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyykö narsistinen käytös?

Vierailija
29/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei osata suhtautua narsismiin vakavasti eikä monella ole käsitystä siitä, millainen narsisti voi pahimmillaan olla. Monesti kuvitellaan, että narsisti on esiintyvä artisti tai päällikkötason ihminen, joka on vain koomisen höyrähtänyt omaan erinomaisuuteensa. Todellisuudessa narsisti on pelkkä ihmisen kuori, joka ei pysty täyttämään itse sisäistä tyhjyyttään vaan epätoivoisesti imee elämää sisälleen muista. Koska kukaan ei voi tehdä kenestäkään kokonaista, ei narsistikaan saa kaipaamaansa eheyttä muilta ihmisiltä ja tämä laukaisee heissä hillittömän halun tuhota. "Et tehnyt minusta kokonaista ihmistä, joten minulla on oikeus rikkoa sinut." Tämä ajattelutapa tekeekin narsistista niin vaarallisen.

Hyvin kiteytetty. Tuolta pohjalta tunnen sääliä narsisteja (varsinkin lapsen narsistivanhempia) kohtaan, mutta heissä on ongelmallista se, että eivät tajua tätä asiaa itsessään ja hae apua.

Vierailija
30/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periytyykö narsistinen käytös?

Minun käsittääkseni ei periydy, mutta narsistisen vanhemman lapsi saattaa oppia (kärsimysasteestaan riippuen, olettaisin) toimintamalleja narsistilta tunnistamatta niiden haitallisuutta. Koska lapsi itse ei ole saanut suojaa niiden haitallisuudelta.

Jos lapsi kuitenkin tiedostaa, että tämä ei ole hänen ominta itseään, tai muutenkaan omaa itseään, niin hän voi hakea apua. Mutta se ei tarkoita sitä, että hän saisi apua ja häntä ymmärrettäisiin terapiapiireissäkään. Nim. kokemusta on.

Vierailija
31/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kiteytetty. Tuolta pohjalta tunnen sääliä narsisteja (varsinkin lapsen narsistivanhempia) kohtaan, mutta heissä on ongelmallista se, että eivät tajua tätä asiaa itsessään ja hae apua.

Kuinka voisivatkaan, koska joltakin - aika isoltakin - osin yhteiskunta jopa tukee ja kannustaa narsistiseen käytökseen.

Vierailija
32/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismin oireisiin lukeutuu juuri se, että omaa syyllisyyttä ei pystytä myöntämään.

Vierailija
33/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistivanhemman lapsena ehkä pahinta oli se, etten tunnistanut äitini toimintamallien haitallisuutta, koska en tiennyt miten minua olisi oikein kohdella. Tämä on synnytänyt itselle muita (ja itseä) kohtaan haitallisia tapoja, joihin nimenomaan ei meinaa saada apua terapioistakaan.

Vierailija
34/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismin oireisiin lukeutuu juuri se, että omaa syyllisyyttä ei pystytä myöntämään.

Tämä! Ennemmin mennään vaikka oikeuteen, kuin myönnetään että kiusasin ja sairatutin - tarkoituksella.

Vierailija
35/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi syyllisyyttä. Sanoisin haitallisuutta tai vahingollisuutta. Narsisti harvoin on itse syypää omaan haitallisuuteensa. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että hän on vahingollinn. He tarvitsisivat apua, mutta kun he eivät pidä itseään haitallisina, siinä on se ongelma minusta.

Vierailija
36/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan innostuisi syyttämään narsistia ettei myönnä syyllisyyttään. Narsistikin on uhri, ei hänen siinä mielessä tulekaan myöntää syyllisyyttään. Sen sijaan syyttäisin vahingollisuudesta ja haitallisuudesta, sehän on fakta, jos se, joka niistä syyttää, on vahingoitunut ja hänelle on narsistista aiheutunut haittaa.

Vierailija
37/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koskaan innostuisi syyttämään narsistia ettei myönnä syyllisyyttään. Narsistikin on uhri, ei hänen siinä mielessä tulekaan myöntää syyllisyyttään. Sen sijaan syyttäisin vahingollisuudesta ja haitallisuudesta, sehän on fakta, jos se, joka niistä syyttää, on vahingoitunut ja hänelle on narsistista aiheutunut haittaa.

Olen pyytänyt vain anteeksipyyntöä tarkoituksellisesta pahasta. Sairastan vaikeasti. Tätä hänen on mahdotonta kymmenen vuoden kiusaamisen jälkeen myöntää. Minä ”uhriudun”.

Vierailija
38/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ja rakkautta teille kaikille, jotka kärsitte/olette kärsineet <3 <3 <3 Tiedän sen tuskan.

Vierailija
39/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alistaja alistaa loppuun saakka = kuolemaan. Siksi näistä ihmistä puhutaankin termillä ”ilman omaatuntoa”. Katumusta, tai edes syyllisyyttä ei ole olemassakaan. Pahuus on kirjaimellisesti ruumiillistunut.

Vierailija
40/136 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokaisen narsistin uhrin tulisi jättää julkinen kirje jälkeensä (kuoleman), missä totuus kerrotaan. Se on ajatuksena lohdullinen ja oikeutta tuova.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä