Narsismin uhrit
Oletteko hakeneet apua terapiasta? Saaneet sitä?
Kommentit (136)
Olen käynyt terapiassa, käyn yhä. Minulle tervehdyttävää olisi se, että narsisti myöntäisi tekonsa tarkoituksellisuuden. Junnaan paikallani kaiken aiheutuneen pahan keskellä, jota toinen ei edes myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terapiassa, käyn yhä. Minulle tervehdyttävää olisi se, että narsisti myöntäisi tekonsa tarkoituksellisuuden. Junnaan paikallani kaiken aiheutuneen pahan keskellä, jota toinen ei edes myönnä.
Narsisti ei pelaa samoilla säännöillä, eikä ikinä myönnä sitä, minkä sinä haluaisit kuulla. Parasta jättää koko narsisti historiaan ja jatkaa omaa elämää eteenpäin.
Minä ”muistan” omaa kiusaajaani viimeisenä tekonani julkisella testamentilla. Se riittää. Tällä hetkellä hän uhkailee minua peläten menettävänsä maineensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei pelaa samoilla säännöillä, eikä ikinä myönnä sitä, minkä sinä haluaisit kuulla. Parasta jättää koko narsisti historiaan ja jatkaa omaa elämää eteenpäin.
Se ei aina ole mahdollista. Onko teitä syyllistetty ”uhriutumisesta”, kun olette tuoneet oman kipunne kokemuksiatanne julki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei aina ole mahdollista. Onko teitä syyllistetty ”uhriutumisesta”, kun olette tuoneet oman kipunne kokemuksiatanne julki?
Tämä on malliesimerkki siitä kuinka narsisti pelaa. Hiljentää toisen henkisellä väkivallalla.
Minä aion myös vuosien päästä kertoa hänen perheelleen totuuden.
Kuinka moni on vienyt narsistin oikeuteen?
Vierailija kirjoitti:
Itse en odota tuota narsistilta, mutta se tuntuu todella pahalta, että moni muu kyseenalaistaa sen mitä kerron. Se vähättely ja joopa joo -asenne satuttaa aivan valtavasti, sillä itse kärsin täysin yksin niin pitkään ja pahasti. Jopa niin, että todella oksensin usein jo sappinesteet ja ne migreenit ja kaikki. Enää en odota muilta mitään vaan tiedän jo, että surullista kyllä harva ymmärtää tuota ilmiötä vaikka rautalangasta vääntäisi. Psykoterapeutti toki ammatti-ihmisenä näki kuvion ja sain siitä apua kun asiat jäsentyi mutta harva muu psyk.puolen "ammattilainen" ja se on todella karu kokemus. Kaipaan edelleen sitä, että ihmiset tuomitsisivat narsistin minulle ja lapsellemme aiheuttaman aidon kärsimyksen ja kiistattoman epäoikeudenmukaisuuden monessa asiassa. Silloin pääsisin eteenpäin enkä pelkäisi enää läheskään niin paljon, samoin katkeruus helpottaisi. Nyt jatkuva pieni pelko kalvaa sisintä vielä ainakin seuraavat kuusi vuotta, sillä vasta silloin lapsi on täysi-ikäinen ja olen ainakin osittain vapaa. Pahinta on siis ollut muiden välinpitämättömyys, ei niinkään narsistin eli sairaan ihmisen toiminta. Tuo on vienyt monella tapaa uskon ihmisiin ja tehnyt minusta katkeran, sillä narsisti sai rauhassa tuhota talouteni ja terveyteni enkä saanut koskaan mitään aitoa ja kunnollista apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä voimavaroja tällaiseen. Sairastan sekä fyysisesti että psyykkisesti, ja sadistinen narsisti uhkailee minua jatkuvasti lakimiehellä, (tämä on hänen lempitemppunsa osoittaakseen varakkuuttaan ja ylemmyyttä). Minulle jää se viimeinen temppu ja tosiaan kirjallinen testamentti. Sitä hän ei pysty viemään. Kaiken muun tuhosi.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Kahdesti. Voitin molemmilla kerroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä voimavaroja tällaiseen. Sairastan sekä fyysisesti että psyykkisesti, ja sadistinen narsisti uhkailee minua jatkuvasti lakimiehellä, (tämä on hänen lempitemppunsa osoittaakseen varakkuuttaan ja ylemmyyttä). Minulle jää se viimeinen temppu ja tosiaan kirjallinen testamentti. Sitä hän ei pysty viemään. Kaiken muun tuhosi.
Jos olet varaton, saat ilmaista oikeusapua.
Jos olet keskituloinen, hanki kotivakuutus, johon kuuluu oikeusturva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsistit kohdistavat pahuutensa heikompiin? Onko tutkimusta?
Sitä haaveilee aikansa, että joku päivä saa paljastettua narsistin teot kaikille ja saa oikeutta, mutta siitä haaveesta joutuu luopumaan. Ja pitääkin luopua, että pääsee eteenpäin omassa elämässään. Se narsistista narsistin tekeekin, ettei siihen päde normaalit ihmisuhteet ja niiden käsitteleminen.
Narsistin uhrille on vain yksi neuvo: pakene, äläkä katso taaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kohdistaa sen ihan kaikkiin, joista saavat imettyä iloa itselleen. Heikompi vaan kärsii siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet varaton, saat ilmaista oikeusapua.
Jos olet keskituloinen, hanki kotivakuutus, johon kuuluu oikeusturva.
Ei se auta henkisten resurssien puutteeseen. Sen lisäksi minulla ei ole enää mitään menetettävää; tyydyn siihen, että saan ”viimeisen sanan”. Ja se sanansäilä onkin tuhoisa.
Minun äitini on narsistinen. Meni vuosia, ennen kuin aloin saada oikeanlaista terapiaa. Kävin ensin 6 vuotta psykoterapiassa, jota kelakin korvasi, jossa tämä asia ei tullut ollenkaan esiin. Terapeutti ilmeisesti oletti, että minussa on jotain ”vikaa”. Itsekin uskoin niin, senhän narsisti nimenomaan opettaa.
Narsisti opettaa myös uhrille, että tämä ei ole uhri, niinpä en ole saanut ilkeitä kommentteja siitä, että pitäisin itseäni uhrina, keneltäkään, koska vaikka olenkin syyttänyt äitiäni, en ole esiintynyt hänen uhrinaan.
Ihminenhän voi satuttaa toista ilmankin, että toinen on uhri.
Olen kuitenkin viime vuosina päästyäni narsistin uhria auttavaan terapiaan alkanut käsitellä sitä, että olen ja olin uhri. Se on aika vaikeaa. Uhrin asemaan on mielestäni todella vaikeaa mennä, kun on tottunut olemaan kaikkeen syyllinen.
Ainoastaan tällä palstalla on narskupalstailijoita, jotka kiusaavat minua kaikesta kokemastani, syyttävät uhriutumisesta ja siitä, etten ottaisi vastuuta (ai narsistin teoista vai pitäisi ottaa? Juu en varmana ota) ja syyttävät ja haukkuvat minua myös narsistiksi.
Se kertoo vain heistä itsestään, eivät osaa suhtautua narsistin uhriin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä haaveilee aikansa, että joku päivä saa paljastettua narsistin teot kaikille ja saa oikeutta, mutta siitä haaveesta joutuu luopumaan. Ja pitääkin luopua, että pääsee eteenpäin omassa elämässään. Se narsistista narsistin tekeekin, ettei siihen päde normaalit ihmisuhteet ja niiden käsitteleminen.
Narsistin uhrille on vain yksi neuvo: pakene, äläkä katso taaksesi.
Kaikki eivät pääse ”eteenpäin omassa elämässä” - elämä on kovasti rajallista. Minulle on tärkeää että saan oikeutta edes jälkeeni, koska tunnustusta (jota useita kertoja pyysin) en saanut.
En ole hakenut apua terapiasta. Koska minä en ole se sairas.
Perheterapiassa kävimme. Narsu tosin luisti sieltä jo ekan kerran jälkeen, koska ei tykännyt, että "kaikki vaan syyttelee häntä". Minä sain kyllä kertoa oman näkemykseni terapiassa, vaikka olinkin yksin, ja sekin auttoi vähäsen. Kaikki ääneen puhuminen, kelle tahansa, auttaa. Narsulta ette tule koskaan kuulemaan totuutta, sitä on turha odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska narsistit ovat pelkureita. Ne pelkäävät häviämistä yli kaiken ja siksi valikoivat vain helppoja uhreja. Vahvoja persoonia ne mielistelevät.
Oli apua, ja myös kuntoutuksesta. Niihin voi hakea mielenterveyssyistä, jotka ovat aiheutuneet tuosta narsistista.