Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä ilman autoa on kauhean työlästä

Vierailija
01.07.2025 |

Oon nyt puoli vuotta yrittänyt olla ilman autoa ja tää on todella rasittavaa. Kaupassa on käytävä jokainen päivä ja kaikkialle lähteminen on muutenkin hirveä työmaa julkisten aikataulujen kanssa säätäessä. Keikkatyöt on myös mahdoton ajatus ilman autoa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko tilattua kauppaostokset kotiin? Ei tarvitsisi joka päivä raahata sellaista määrää, kuin jaksaa kantaa. 

Vierailija
2/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. 46v ilman autoa. Eikä voikaan aina lähteä joka paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko tilattua kauppaostokset kotiin? Ei tarvitsisi joka päivä raahata sellaista määrää, kuin jaksaa kantaa. 

Saan, mutta kuljetus prismasta maksaa 16 euroa ja tuntuu tyhmältä maksaa tuollainen summa, kun kauppa ei ole kovin kaukana.

Ap

Vierailija
4/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveä säätäminen...mitä säätämistä siinä on!

reittiopas neuvoo, jos pitää olla kasilta töissä, lähdet seiskalta kotoo

ja joo, kauppakassit saa tilattua kotiin

Vierailija
5/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kertoa heti aluksi vähän enemmän taustatietoa. Asunto maalla, lähiössä vai kaupungin keskustassa. Kuinka hyvä joukkoliikenne paikkakunnalla on? 

Ymmärrän hyvin, että jossain maaseudulla elämä ilman autoa voi olla vaikeaa, mutta kaupungin keskustassa taas autosta voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Oma perheeni (kaksi aikuista, neljä lasta) on pärjännyt aina oikein hyvin ilman autoa, vaikka lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Jos joskus harvoin on tarvittu autoa, on käytetty taksia tai sitten sukulaiset tai ystävät ovat tarjoutuneet hakemaan meidät lähimmältä asemalta 15 minuutin ajomatkan päästä.

Vierailija
6/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi kertoa heti aluksi vähän enemmän taustatietoa. Asunto maalla, lähiössä vai kaupungin keskustassa. Kuinka hyvä joukkoliikenne paikkakunnalla on? 

Ymmärrän hyvin, että jossain maaseudulla elämä ilman autoa voi olla vaikeaa, mutta kaupungin keskustassa taas autosta voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Oma perheeni (kaksi aikuista, neljä lasta) on pärjännyt aina oikein hyvin ilman autoa, vaikka lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Jos joskus harvoin on tarvittu autoa, on käytetty taksia tai sitten sukulaiset tai ystävät ovat tarjoutuneet hakemaan meidät lähimmältä asemalta 15 minuutin ajomatkan päästä.

Mitä merkitystä taustatiedoilla on, jos minä koen elämäni hankalaksi ilman autoa? 

Ap

Vierailija
7/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ap liikkua pyörällä? Olen päälle 50v. eikä minulla ole ajokorttia. Pyöräilen ympäri vuodet ja tarvittaessa laitan useamman pyöräkorin tai peräkärryn, jos täytyy kuljetella enemmän tavaraa. Jotkut kehuvat sähköpyörän helpottaneen liikkumista.

Vierailija
8/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hirveä säätäminen...mitä säätämistä siinä on!

reittiopas neuvoo, jos pitää olla kasilta töissä, lähdet seiskalta kotoo

ja joo, kauppakassit saa tilattua kotiin

Yhteen keikkapaikkaan matka julkisilla olisi kestänyt 1,5 tuntia, autolla 25 minuuttia. Jos tuo ei ole säätämistä, niin mikä sitten?

Ap

Vierailija
9/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan, mutta kuljetus prismasta maksaa 16 euroa ja tuntuu tyhmältä maksaa tuollainen summa, kun kauppa ei ole kovin kaukana.

Ap

Tilaa Woltin kautta

Vierailija
10/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on. Itse asun vieläpä Helsingissä (lähiössä, en kantakaupungissa), mutta eipä tulisi mieleen olla ilman autoa. Yritin pari vuotta, totesin että ei jaksa. Inhoan julkisia kulkuneuvoja erityisesti aamu- ja iltapäiväruuhkissa. Ei pääse lenkkeilemään muiin maastoihin kuin ihan lähellä ilman autoa. Spontaanisti vaikka Ikeaan käymään tai jonnekin. Ostin sitten auton ja olen oikein tyytyväinen taas.

Vierailija
11/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti vuoden tottua ja kaksi ennen kuin muuttui mukavaksi. Nyt en enää vaihtaisi takaisin, läsötän mieluummin bussissaluurot korvilla ja omissa ajatuksissani kuin ajan itse Tampereen tietöissä.

Vierailija
12/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mitään elämästä ilman autoa, ei pääsisi edes töihin eikä kauppaan, eikä mökeille.

Vierailija
13/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut autoa ja viimeistään nyt nelikymppisenä ruokakaupassa käyminen on alkanut tuntua todella työläältä (lähin kauppa on 15 minuutin kävelymatkan päässä ja lähin isompi kauppa 25 minuutin). Miesystävälläni tosin on auto ja häneltä aina välillä saan kyydin kauppaan. Yritän ajatella, että ostosten raahaaminen pitää yllä kuntoani, mutta kyllä se tässä iässä alkaa jo puulta maistua. Ehkä vielä joskus hankin ajokortin.

Vierailija
14/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä auton omistaminen oli työlästä. Myin sen pois. Aloittajan kannattanee tehdä päinvastoin ja ostaa auto. Ei kai siinä srn kummempaa. 

Vierailija
15/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on. Itse asun vieläpä Helsingissä (lähiössä, en kantakaupungissa), mutta eipä tulisi mieleen olla ilman autoa. Yritin pari vuotta, totesin että ei jaksa. Inhoan julkisia kulkuneuvoja erityisesti aamu- ja iltapäiväruuhkissa. Ei pääse lenkkeilemään muiin maastoihin kuin ihan lähellä ilman autoa. Spontaanisti vaikka Ikeaan käymään tai jonnekin. Ostin sitten auton ja olen oikein tyytyväinen taas.

hhahahahaha ikeaan....

Vierailija
16/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hanki sellainen pyörillä kulkeva kauppakassi.

Vierailija
17/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee kai välimatkoista. En mä kokenut työlääksi autotonta (ja bussitonta/taksitonta) elämää vaikka oli kaksi alle kouluikäistä lasta. Kun lapsi/lapset oli vaippaiässä, kulki ostokset ja lapset rattaissa. Kun nuorempikin osasi istua, ostin pyöräkärryn, sinne mahtui vielä enemmän ostoksia ja 2km kauppamatka taittui nopeammin. Eikä tarvinnut käydä kuin pari kertaa viikossa, kun suunnitteli viikon ruokalistan etukäteen.

Päiväkoti oli niin lähellä, että vein lapset sinne kävellen/pyöräkärryllä/omilla pyörillä ja jatkoin siitä pyörällä 5km päähän töihin. Vasta esikoisen aloitettua esikoulun, oli välimatkojen vuoksi pakko hankkia auto. Nyt tekisi mieli taas myydä auto pois, kun lapset kulkevat koulumatkat itsenäisesti mutta sitten kulku harrastuksiin olisi käytännössä mahdotonta.

Suosittelen polkupyörää ostosreissuihin. Laita tarakalle ja/tai sarville kori ja pakkaa ostoskassiin sen verran, että mahtuu koriin. Laita vielä iso reppu selkään, raskaammat ostokset kulkee näppärimmin selässä (esim. maitopurkit). Ja olisiko pieni peräkärry pois suljettu vaihtoehto? Siellä kulkee isokin kylmälaukku kesäajan ostoksia ajatellen vaivattomasti.

Vierailija
18/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääsisi mihinkään ilman autoa. Jos asuisin keskellä jotain betoni helvettiä missä kaupat ja kaikki nurkan takana, tarvitsisin silti auton, jotta pääsen mökille aina kun haluan kellon ajasta riippumatta.

Vierailija
19/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ole työlästä. Ei mene sinne kauppaan jos ei jaksa. Ei joka päivä ole pakko syödä.  Auto se tekee elämästä työlästä ja pakottaa tekemään monia asioita samalla reissulla.

Vierailija
20/51 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulis mitään elämästä ilman autoa, ei pääsisi edes töihin eikä kauppaan, eikä mökeille.

Onneksi ei ole varaa mennä töihin ja palkatkaan ei riittäisi ajokouluun säästöön saati autoon. Menisi kymmeniä vuosia säästää moinen rasite elämään nykyisellä ostovoimalla. Autoton elämä on vähemmän rasittava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi