YLE: Henkilökohtainen avustaja auttaa pariskuntaa seksissä?
Kahta vammautunutta ihmistä avustaa parikin avustajaa tyydyttämään tarpeensa. "Hytkytän nostolaitetta että saadaan aikaan se oikea tahti. Joskus painan sukuelintä oikeaan paikkaan."
Minusta tämä ei ole normaalia eikä kuulu millään tavalla avustajan töihin. Onneksi seksin avustamisesta voi kieltäytyä kokonaan ja näin sen kuuluu tulevaisuudessakin olla. Itse olen sairaanhoitaja, vaikka mitä nähnyt ja tehnyt niin tuohon homaan en ikinä suostuisi.
Kommentit (637)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen pitää hyväksyä oma kohtalonsa. Miksi on pakko "hommailla" jotain jos ei edes itse pysty nousta satulaan?
Ehkä tuon seksin tarpeen tajuaa sitten kun itse vammautuu. Seksin tarpeen tyydyttämisestä varmaan puhutaan nykyään hoitotieteessä potilaan tarpeita listattaessa?
Vai mitä opetetaan sairaanhoitajakoulutuksessa nykyään?Ihmisen perustarpeet on luokiteltu tarvehierarkian mukaan. Niihin kuuluu myös seksin tyydyttämisen tarve.
Kuitenkaan se ei ole välttämätöntä. Jos sitä haluaa, voi ostaa seksipalveluita omalla rahalla.
Mistä luulet vammaisten rajojen tulevan?
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa toistuu väite: "Seksissä avustaminen ei ole seksipalvelua."
Kuitenkin haastateltu pariskunta kertoo levittävänsä liukuvoidetta, ohjaavansa sukuelimiä yhdyntään, hytkyttämällä pariskuntaa ts. tekee yhdyntäliikkeen yms. On todella epärehellistä väittää, että tuo ei ole seksipalvelua.
Samalla tavalla sitten lääkärin intiimi tutkimus tai vaikka katetrin laittaminen on seksipalvelua.
Ei siinä se hoitaja paljasta omia paikkojaan, kiihotu eikä ole kosketeltavana.
Eri asia. Välillinen (ei itsetarkoituksellinen) sukuelinten koskeminen jotain ei-seksuaaliset tarkoitusta varten ilman pyrkimystä kiihottumiseen ON eri asia kuin sukuelinten tarkoituksellinen hinkkaaminen tyydytystarkoituksessa. Edellinen on välttämätöntä terveydenhoitoa, jälkimmäinen seksipalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä moralisoivaa suhtautumista asiaan. Seksi ja seksuaalisuus on ihmisen perustarve. Jos se kielletään niin siitä seuraa ongelmia ja pahoinvointia jotka sitten heijastuvat ihmisten muuhun hoidon tarpeeseen.
Ei tietenkään ole niin että ketään pitäisi pakottaa avustamaan seksissä mutta jos se ei työntekijää itseään haittaa niin en näe asiassa mitään ongelmaa.
Tutustu käsitteisiin positiivinen oikeus ja negatiivinen oikeus.
Kukaan ei ole kieltämässä vammaisilta seksiä, ts. heillä on negatiivinen oikeus seksiin.
Muilla, mukaanlukien veronmaksajilla, ei vain ole velvollisuutta tuottaa vammaisille seksipalveluita, eli vammaisills ei ole posiitivista oikeutta seksiin.
Ja pyh. Sinultako on pois toisten seksi?
Ketään ei kiinnosta, jos käydään gynekologilla, avustetaan vessassa käynnissä tms. Samalla tavalla yhteiskunta järjestää näitä.
Ei kai avustaja tee tätä erikseen rahasta. Siinä se menee samaan palkkaan.Rinnastatko sinä todella vessassa käynnin, lääkärillä käynnin ja seksin samanlaiseksi oikeudeksi jota on tuettava verovaroilla?!?
Sinulla ei ole edelleenkään oikeutta päättää, millaista henkilökohtaista apua vammainen saa.
ohis
Ei se vammainenkaan itse saa sitä päättää.
Nimenomaan saa. Voit tutustua lakiin henkilökohtaisesta avusta. Rikoksista yms. ei kannata sitten saivarrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin eilen tätä aihetta käsittelevään toiseen keskusteluun, että minulle tulee jotenkin mieleen, että hoitaja/avustaja joutuu tässä jotenkin hyväksikäytetyksi. Ei ehkä ns tarkoituksella, mutta en ihmettelisi, vaikka tämä avustaminen tässä jotenkin joskus vaikuttaisi hoitajan mielenterveyteen haitallisesti..
Kommenttini poistettiin jostain syystä.
En voinut katsoa tätä ohjelmaa kuin pienen pätkän, siihen saakka kun pariskunnan vaimo kertoi suihinotosta:"Siinä menee n 20 min ja spermat lentää naamalle, avustaja siivoaa".
Jos kyse olisi kolmen vammattoman kimpasta, ketään ei inhottaisi.
Aijaa? Kolmen vapaaehtoisen kimppa on tietenkin eri asia kuin avusteinen seksi. Yhtälailla ällöttäisi juttu terveestä toimarista, joka kertoisi kuinka hänen palkattu työntekijänsä avustaa häntä ja hänen yhtä tervettä vaimoaan seksissä katsomalla vierestä ja ojentelemalla seksileluja.
Sedältä amputoitu käsi, ei pysty enää runkkaamaan. No hyvä tietää että kohta suomesaa avustaja voi tulla ja tehdä tämän hänen puolestaan. On se hyvä että suomessa kaikkien tarpeista huolehditaan ja vielä veronmaksajien rahoilla!! Niinkuin täällä sanotaan seksi ja orgasmi on perustarve.
Henkilökohtaiseksi avustajaksi voi ryhtyä jopa nuori, jolla ei ole mitään peruskoulunjälkeistä koulutusta. Hän on siis haavoittuvaisessa asemassa, kun työnantaja kysyy avusteista seksiä.
Toinen kiusallinen juttu on, kun vammautunut nuori ottaa avustajakseen nuoren, tavoitteenaan seksi ja näyttelee julkisilla paikoilla, että katsokaan, kun hänellä on poika/tyttöystävä, vaikka mukana on henkilökohtainen avustaja! Mitään puhuttavaa heillä ei ole, kun istuvat jäätelöbaarissa yms ja avustaja selailee kännykkäänsä! Vammaisen on aina ylitettävä henkinen kynnys, jotta hän itse voisi kasvaa ihmisenä ja toteuttaa vain realistisia ja reiluja haaveitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin eilen tätä aihetta käsittelevään toiseen keskusteluun, että minulle tulee jotenkin mieleen, että hoitaja/avustaja joutuu tässä jotenkin hyväksikäytetyksi. Ei ehkä ns tarkoituksella, mutta en ihmettelisi, vaikka tämä avustaminen tässä jotenkin joskus vaikuttaisi hoitajan mielenterveyteen haitallisesti..
Kommenttini poistettiin jostain syystä.
En voinut katsoa tätä ohjelmaa kuin pienen pätkän, siihen saakka kun pariskunnan vaimo kertoi suihinotosta:"Siinä menee n 20 min ja spermat lentää naamalle, avustaja siivoaa".
Juuri näin.
Eikä muodostuisi tällaista ketjua pakkoajatuksia lähenevistä ällötysfantasioista.
Sillä olemattomalla palkalla pitäisi vielä seksipalveluita antaa? Avustajista on jo ennestäänkin jatkuva pula, eikä tällainen ainakaan houkuttele siihen työhön hakeutumaan. Avustajien otsaan lätkäistään vielä seksityöläisen leimakin.
Ihan riittävästi on pervoja, ahdistelevia avustettavia jo ennestään.
Myös siitä pitäisi keskustella, mihin ja paljonko niitä avustustunteja myönnetään. Monessa paikassa avustaja pyykkää ja viikkaa myös avustettavan työssäkäyvän puolison pyykit, siivoaa avustettavan teini-ikäisten lasten huoneet ja niin edelleen. Eli on veronmaksajien maksama koko perheen täysipäiväinen kotipiika.
Joskus avustaja myönnetään vain vapaa-ajan rientoihin. Ok, mutta mikä määrä huvituksia on kohtuullista veronmaksajien varoilla? Käykö muutkin ihmiset joka viikko elokuvissa, konserteissa tai teatterissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä moralisoivaa suhtautumista asiaan. Seksi ja seksuaalisuus on ihmisen perustarve. Jos se kielletään niin siitä seuraa ongelmia ja pahoinvointia jotka sitten heijastuvat ihmisten muuhun hoidon tarpeeseen.
Ei tietenkään ole niin että ketään pitäisi pakottaa avustamaan seksissä mutta jos se ei työntekijää itseään haittaa niin en näe asiassa mitään ongelmaa.
Kukaan ei ole kieltämässä vammaisilta seksiä, ts. heillä on negatiivinen oikeus seksiin.
Muilla, mukaanlukien veronmaksajilla, ei vain ole velvollisuutta tuottaa vammaisille seksipalveluita, eli vammaisills ei ole posiitivista oikeutta seksiin.
Ketään ei kiinnosta, jos käydään gynekologilla, avustetaan vessassa käynnissä tms. Samalla tavalla yhteiskunta järjestää näitä.
Ei kai avustaja tee tätä erikseen rahasta. Siinä se menee samaan palkkaan.Rinnastatko sinä todella vessassa käynnin, lääkärillä käynnin ja seksin samanlaiseksi oikeudeksi jota on tuettava verovaroilla?!?
Sinulla ei ole edelleenkään oikeutta päättää, millaista henkilökohtaista apua vammainen saa.
ohis
Nimenomaan saa. Voit tutustua lakiin henkilökohtaisesta avusta. Rikoksista yms. ei kannata sitten saivarrella.
Voi toki esittää sen, että mihin tarvitsee avustusta, mutta ei todellakaan saa itse päättää, että avustaja on esim. seksi"orjana".
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lyhyen aikaa avustajana yhdelle henkilölle. Tavoitteena oli että toi vammainen pääsee jääkiekkomatseihin ja korisotteluihin. Ihan järjetöntä verorahojen käyttöä! Samaan aikaan rollaattorilla vapiseva ja heikosti kulkeva vanhus yritti hoitaa itse kauppaostokset, kun me hankittiin ton vammaisen kanssa pikkunaposteltavaa illaksi.
Näkee, ettet ymmärrä, mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Voi toki esittää sen, että mihin tarvitsee avustusta, mutta ei todellakaan saa itse päättää, että avustaja on esim. seksi"orjana".
Lopetas jo tuo tyhmän leikkiminen ja fantasioittesi jakaminen. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen pitää hyväksyä oma kohtalonsa. Miksi on pakko "hommailla" jotain jos ei edes itse pysty nousta satulaan?
Ehkä tuon seksin tarpeen tajuaa sitten kun itse vammautuu. Seksin tarpeen tyydyttämisestä varmaan puhutaan nykyään hoitotieteessä potilaan tarpeita listattaessa?
Vai mitä opetetaan sairaanhoitajakoulutuksessa nykyään?Ihmisen perustarpeet on luokiteltu tarvehierarkian mukaan. Niihin kuuluu myös seksin tyydyttämisen tarve.
Kuitenkaan se ei ole välttämätöntä. Jos sitä haluaa, voi ostaa seksipalveluita omalla rahalla.
Mistä luulet vammaisten rajojen tulevan?
*rahojen.
Te jotka ette voisi kuvitella avustavanne seksissä tai pyyhkivänne spermaa avustettavan naamalta, voisitteko kuvitella pesevänne esinahan alta tai siivoamaan aikuisen ihmisen ulostetta, jos ripuli on tullut vaipan kauluksesta ulos tai ulostetta on levitetty sänkyyn ja seiniin ja ehkä jopa syöty?
Työskentelen itse syvästi kehitysvammaisten ryhmäkodissa, tuollaista sattuu, se ei ole kivaa mutta se kuuluu tehtäviin. Meidän asiakkaamme eivät osaa etsiä seksikumppania tai vaatia apua itsetyydytykseen, joten seksissä avustaminen ei kuulu tehtäviimme. Tarvittaessa siirrämme elimellään leikkivän asiakkaan omaan asuntoonsa. Tosin moni kollega työntää valitettavasti vain elimen takaisin housuihin tai vetää kädet housuista pois kerta toisensa jälkeen, koska kyseinen henkilö vaatii valvontaa eikä häntä voi jättää yksin päiväsaikaan, eikä hänen touhujaan haluta katsella.
Voisin kuvitella avustavani seksissä jutussa kuvatulla tavalla. Hienoa, että siihen suostuvia avustajia on, eikä se ole kenellekään pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
No ei todellakaan saa päättää, että avustat seksissä tai laitat olkkariin uudet laminaatit tai lähdet mun kanssa Espanjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Lopetas jo tuo tyhmän leikkiminen ja fantasioittesi jakaminen. Ei kiinnosta.
Pakkohan sinulle on kärjistää kun muuten et tunnu ymmärtävän. Vammainen ilmoittaa, että mihin tarvitsee avustajaa, mutta ei todellakaan itse päätä, että mihin myönnetään!
Seksiaktiin menee pitkä aika asennonvaihtoineen. 7 avustajaa. Se pari tuntia makkarissa on kaikesta muusta työstä pois. Jos avustajalla riittää aikaa tuollsiseen, onkohan avustajia pari liikaa
Vierailija kirjoitti:
Sillä olemattomalla palkalla pitäisi vielä seksipalveluita antaa? Avustajista on jo ennestäänkin jatkuva pula, eikä tällainen ainakaan houkuttele siihen työhön hakeutumaan. Avustajien otsaan lätkäistään vielä seksityöläisen leimakin.
Ihan riittävästi on pervoja, ahdistelevia avustettavia jo ennestään.Myös siitä pitäisi keskustella, mihin ja paljonko niitä avustustunteja myönnetään. Monessa paikassa avustaja pyykkää ja viikkaa myös avustettavan työssäkäyvän puolison pyykit, siivoaa avustettavan teini-ikäisten lasten huoneet ja niin edelleen. Eli on veronmaksajien maksama koko perheen täysipäiväinen kotipiika.
Joskus avustaja myönnetään vain vapaa-ajan rientoihin. Ok, mutta mikä määrä huvituksia on kohtuullista veronmaksajien varoilla? Käykö muutkin ihmiset joka viikko elokuvissa, konserteissa tai teatterissa?
Vammainen maksaa lippunsa itse. Jos kadehdit, olet vapaa vammauttamaan itsesi. Lapsellisia tällaiset viestit ja kertovat, ettei henkilö ymmärrä avustajan työstä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Seksiaktiin menee pitkä aika asennonvaihtoineen. 7 avustajaa. Se pari tuntia makkarissa on kaikesta muusta työstä pois. Jos avustajalla riittää aikaa tuollsiseen, onkohan avustajia pari liikaa
Vammainen päättää, mitä preferoi. Tietyt tunnit, joiden puitteissa tehdään asioita. Jos valitsee tämän ja johonkin muuhun ei riitä, niin sitten on niin.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette voisi kuvitella avustavanne seksissä tai pyyhkivänne spermaa avustettavan naamalta, voisitteko kuvitella pesevänne esinahan alta tai siivoamaan aikuisen ihmisen ulostetta, jos ripuli on tullut vaipan kauluksesta ulos tai ulostetta on levitetty sänkyyn ja seiniin ja ehkä jopa syöty?
Työskentelen itse syvästi kehitysvammaisten ryhmäkodissa, tuollaista sattuu, se ei ole kivaa mutta se kuuluu tehtäviin. Meidän asiakkaamme eivät osaa etsiä seksikumppania tai vaatia apua itsetyydytykseen, joten seksissä avustaminen ei kuulu tehtäviimme. Tarvittaessa siirrämme elimellään leikkivän asiakkaan omaan asuntoonsa. Tosin moni kollega työntää valitettavasti vain elimen takaisin housuihin tai vetää kädet housuista pois kerta toisensa jälkeen, koska kyseinen henkilö vaatii valvontaa eikä häntä voi jättää yksin päiväsaikaan, eikä hänen touhujaan haluta katsella.
Voisin kuvitella avustavani seksissä jutussa kuvatulla tavalla. Hienoa, että siihen suostuvia avustajia on, eikä se ole kenellekään pakollista.
En voisi kuvitella, enkä ikipäivinä suostuisi sillä palkalla moista tekemään. Toki hyvä, että halukkaita löytyy näihinkin hommiin.