Myyjä nöyryytti Maijan hääpukuliikkeessä kyyneliin asti
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1de75f78-d04d-4ca7-b9f1-1e266d42def…
"Kun menin hääpukuliikkeeseen, myyjä sanoi, että en usko, että meillä on mitään sinun kokoistasi, Maija kertoo nyt.
Tylyt sanat jäivät mieleen.
– Muutaman viikon ajan itkin sitä. Se oli semmoinen surkea kokemus, Maija muistelee."
Miten toi nyt on tylyä? Jos siellä liikkeessä ei ole sopivan kokoista pukua, niin siellä ei sitten ole. Mitä se myyjä olisi tuossa vaiheessa oikeasti voinut tehdä, ettei se olisi loukkaavaa?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa, kun luin jutun. Miten myyjän olisi pitänyt asia sitten sanoa? Toki voi olla, että tilanteessa myyjä katsoi nenänvarttaan pitkin ja töykeästi nokka pystyssä tiuskaisi, ettei ole tuon kokoisille pukuja.
Aspana saa aina olla niin varovainen, mutta aina kannattaa aloittaa tällaisetkin asiat pahoittelemalla, että anteeksi, mutta tällä hetkellä ei taida olla sopivan kokoisia pukuja, mutta jos katsot mieleisen mallin, niin voidaan tilata kyllä?
Hieno juttu kuitenkin, että perusti tuosta yrityksen, jolla menee hyvin ja kierrättää vanhoja pukuja.
Silti en käsitä tätä kehopositiivisuutta, alkujaan se on ollut hieno idea, kuten sukupuolineutraali kasvatuskin, mutta sitten tietty ihmisryhmä on vetänyt ne aivan yli. Jos on lihava, niin on lihava eikä siinä kehopositiivisuudet auta. Kyllä minäkin olen lihava, mutten yritä kieltää sitä ja yritän koko ajan tehdä asialle jotakin.
Nimenomaan auttaa. Näkee, ettet kyllä ymmärrä mistään mitään.
Yhyy minua kohdeltiin niin, niin väärin! Tässä olisi ihan muuten by the way tällainen tuote vain 599 € laitetaanko pakettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varmaan se toinen puoli tarinaa erilainen, maija kimpaantunu kun ei ole juuri hänelle,siis hänelle heti sopivaa seksikkäintä hääpukua valmiina. kyllähän nyt ois pitäny maijalle olla heti pari myyjää olla valmiudessa puvut esillä
Eihän tuo ihminen ole edes mitenkään valtavan iso. Siis millään tavalla sairaalloisen lihava.
Kuvittelisi, että nykyisin ei hääpukukauppa kovin hyvin pärjää jos koot päättyvät kokoon 42. Esim. Johanna Lätin Morsmaikku tekee puvut mittatilauksena, eli minkä kokoinen tahansa kyllä saa esim. sieltä puvun.
Selkeästi isommille puvuille on kysyntää kun maijan yritys on Jyväskylän kokoisessa kaupungissa pärjännyt noin hyvin. Täällä ei yleensä pärjää kuin Prisma ja muut paikat joista saa boonusta. Jotain hän on tehnyt oikein. Ehkä osannut asiakaspalvelun perusteet?
On kyllä sairaalloisen lihava. Ja totta, että Suomessa kannattaa enää myydä koosta 44 alkavia vaatteita. Eikö melkein kaikki suomalaiset ole jo ylipainoisia. Hoikilla on varaa käydä ostoksilla ulkomailla.
Jos on lihava, ei kannata haaveilla prinsessahäistä.
Itse kävin autotalli-hääpukumyymälässä, jossa todettiin, ettei kokoani löydy koska olen luiseva luupylly. Heillä on pukuja vain reheville naisellisille naisille, joita saspuu ihanaan myymälään ulkomailta asti.
Laihana voin tilata kuulemma pukuni vaikka kiinasta.
Itkin viikon myyjän tylyä kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin autotalli-hääpukumyymälässä, jossa todettiin, ettei kokoani löydy koska olen luiseva luupylly. Heillä on pukuja vain reheville naisellisille naisille, joita saspuu ihanaan myymälään ulkomailta asti.
Laihana voin tilata kuulemma pukuni vaikka kiinasta.
Itkin viikon myyjän tylyä kommenttia.
Perusta luupullyille oma hääpukuliike ja käy mainositkemässä iltapäivälehteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas mammoja viedään kuin pässiä narusta.
Miten olisi kriittinen lukeminen.
Tuo juttu on ostettu ja MAINOS.
Ostettuja juttuja ja mainoksia on lähes päivittäin. Äskettäin oli sijoitusyhtiön juttu, jossa juttu oli 22v joka oli omia kesätyöstä hankittu tuloja sijoittanut satoja tuhansia euroja.
Älä nyt häiritse faktoilla hyvää kauhistelua!
Ei täläl foorumilla osata erottaa näinkin selvää mainosta oikeasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi täsmälleen samoin Prismassa viime kesänä. Katselin kivan näköisiä kukkamekkoja, kun ohi kävelevä myyjä totesi mulle pahoittelevaan sävyyn, ettei sieltä taida löytyä mun kokoa. Ja hän olikin ihan oikeassa. 36 oli suurin koko ja se oli mulle aivan liian väljä. En alkanut itkeä, vaikka olinkin vähän pettynyt:)
Kokemuksesi olisi ollut toinen, jos myyjä olisi sanonut sinun olevan liian ruma kyseiseen mekkoon.
Olisit loukkaantunut, vaikka myyjä olisi vaan sanonut rehellisen mielipiteen ja totuuden.Eihän hääpukuliikkeessä asioinutta naistakaan nimitelty rumaksi, vaan hänen kokoaan ei löytynyt:)
Turha yrittää löytää mitään järjellistä logiikkaa tämän palstan kirjoittajista. Täällä sen faktan kertominen, että liikkeestä ei löydy asiakkaan koolle sopivia vaatteita on ihan sama juttu, kuin asiakkaan nimitteleminen rumaksi.
Eihän tuossa nyt varsinaisesti ole mitään nöyryyttävää, mutta voi olla tietysti että myyjän ilmeet ja äänensävy olivat pilkkaavia...
Vierailija kirjoitti:
No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.
Juuri näin 👌❤
Vierailija kirjoitti:
No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.
Miksi isoa painoa ei saa enää mainita ääneen? Miksi myyjän pitäisi tuhlata työaikaansa teeskentelemällä puvun etsimistä, jos näkee ammattinsa osaavana työntekijänä jo asiakkaan kävellessä sisään ettei tälle löydy mitään? Valehtelemalla että hitsit ei se sun koko kun se on kato toi sun pikkuvarpaan erikoinen muoto ja noi sun niinku ihohuokosten asennot, myyjä pahimmillaan aiheuttaisi tilanteen, jossa sama iso Maija kävelisi seuraavaan liikkeeseen kohtaamaan saman ongelman.
On aika yleistä, että ihmiset ovat sokeutuneet sillä mikä on normaali paino, mikä "vähän pullea" ja mikä sitten jotain muuta kuin vähän pullea. Ei 160-170cm ja 80kg nainen ole "vähän pullea", vaan reilusti ylipainoinen. MM-tason painonnostaja Meri Ilmarinen on tuon mittainen ja kilpailee 75-kiloisten sarjassa. Kolmen noston kisassa ennätyksensä on 219 kiloa, eli siitä näkee mistä se paino koostuu. Jos samanmittainen nainen painaa saman 75 tai jonkun 80-100kg pelkällä rasvalla, niin ei, se ei ole silloin "pikkuisen pyöreä". Se ei ole tämän Maijan haukkumista, vaan kysymys siitä, miksi pitäisi ruokkia kenenkään kehoharhoja? Eihän sellainen auta ketään hyväksymään itseään.
Tulee mieleen eräs tuttavani. Hän valittaa usein, miten hankala hänen on matkustaa kun junaliput ovat niin kalliita, mutta Onnibusseissa ja muissa ei voi istua koska "olen niin paksu" ja "penkit ovat liian pienet ja epämukavat". Tämä ystävä saattaa tilata useamman kerran viikossa jostain Pizza Onlinesta 1-3 pizzaa + 1-3 kana-annosta + 1-3 pulloa sokerilimsaa ja syödä ne yhden illan aikana. Kertoo, miten "ei jaksa" syödä aamupalaa tai kokata, vaan voi vetää aamupalaksi suklaalevyn. Työterveyshoitaja oli esitellyt hänelle ruokaympyrää ja tämä oli suuttunut, että miten se kehtaa. No mitenköhän.
Kun noin miljoonatta kertaa kuuntelin tätä samaa valitusvirttä ahtaista bussinpenkeistä niin lopulta kysyin, että onko hän aidosti tyytyväinen painoonsa ja jos nyt kerran kokee sen rajoittavan mahdollisuuksiaan matkustaa kauemmas tai liikkua kaupungilla, niin miksei hän tee asialle jotakin. Johan meni naama mutruun ja alkoi selitys jostain sisäilmaongelmista, ei voi kävellä kun keuhkot ovat hajalla jne. ja on varmaan kilpirauhasongelmaa ja vaikka mitä. Kumma kun ei lääkäri mitään löydä.
Tuo taitaa kertoa että hänellä on jotain ihan muita ongelmia kuin sisäilma ja syöminen. Mutta mieluummin hän kai syö pizzaa kuin korjaa elämänsä sellaiseksi, että viihtyisi siinä. Hukkaan heitetty elämä, mutta ehkä hän tykkää rypeä itsesäälissä ja saa siitä jotain tyydytystä?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin liikkeillä menee todella niin hyvin, että heillä on varaa olla epäystävällinen jo silloin, kun asiakas astuu liikkeen ovesta sisään.
Jos asiakkaan naama ei miellyttä myyjää, hän ilmoittaa sen tylyllä käytöksellään, koska voi tehdä niin. Asiakkaita riittää.
Ja jos asiakas uskaltaa itse mennä katselemaan esillä olevia vaatteita, myyjä tulee itsevarma oikomaan ja selostamaan, että nämä ovat kalliitta tuotteita ja tarkoitettu sellaisaiseen ja sellaiseen käyttöön.
Tietämättä kuitenkaan, mihin käyttöön asiakas vaatetta etsii, ja miten paljon asiakkaalla rahaa on.Muista siis aina mennä erikoisliikkeisiin juuri niissä parhaimmissa vaatteissasi, silloin saat hyvää palvelua.
Tämä on erikoisliikkeiden lähes normaali käytäntö.
Olin joskus nuorena myyjänä erikoisliikkeessä. Kerran eräs todella epäsiistinnäköinen mies kyseli melkeinpä kalleimpia tuotteitamme. Mietin jo aiemmin (en tosin näyttänyt sitä), että tuokin puliukko tuolla katselee niitä kalliita tuotteita, suunnitteleekohan varastavansa...
Hetken harmittelin mielessäni, kun piti hankalasti ne tuotteet vielä korkealta kivuta hakemaankin, että turhaan kiipeilen.
Noh. Mies silmäili tuotetta, sanoi että ostaa niitä ainakin kolme, koska on juuri tällaisia etsinyt. Maksoi käteisellä, jota oli lompakossa iso tukko ja vielä jäikin paljon!
Ajattelin tosiaan tuon jälkeen, että asiakasta ei ole koskaan karvoihin katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi varmaan siinä yhdessä tietyssä töölöläisliikkeessä, jossa palvelu (tai siis "palvelu") on tunnetusti tylyä.
Eipä tuo nainenkaan miltään kamalan isolta näytä, ehkä kokoa 42 tai 44. Kyllä siinä koossa löytyy hääpukuja vaikka kuinka. Paljon isompiakin löytyy.
No ei todellakaan ole mikään 44! :D Kuinka sokea sitä voikaan olla ylipainolle... Maijan vyötärönympärys on varmaan puoltoista metriä.
Ihmettelin samaa. Olen vähän yli 170 ja 68 kg ja vaatteet yleensä kokoa 42/44.
Oho! Minä olin samankokoisena 38 ja joistain vaatteista 36 😱
Jossain tätimallistoissa esim. Marimekko, Nanso voikin olla noin. Mulla on suht sama pituus mutta paino 55 kg ja koot nuo 36-38 esim. perushenkkamaukoissa yms.
Riippuu ihan vartalon mallista ja kiinteydestä. 165 cm ja 66 kg ja olen 38 Vero Moda/hm vaatteissa. Tätimallistoissa pienempää. 60-62 kg mahduin 36 kokon Hm/Vero Moda.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehopositiivisuus tuntuu tarkoittavan vain ylipainoisuutta? Ei minun alipainoani (ollut miltei koko ikäni, ei syömishäiriötä) kommentoida positiivisesti?
Vai positiivisuus? Lähes kaikki kommentit negatiivisia morsianta kohtaan. Kuvittele sinä vaan omiasi.
"Kun menin hääpukuliikkeeseen, myyjä sanoi, että en usko, että meillä on mitään sinun kokoistasi, Maija kertoo nyt. Tylyt sanat jäivät mieleen. – Muutaman viikon ajan itkin sitä. Se oli semmoinen surkea kokemus, Maija muistelee."
Minulle jää epäselväksi, että mikä tuossa on tylyä. Jotain taitaa olla vialla tämän Maijan omakuvassa ja itsetunnossa, jos havainto siitä että jossain kaupassa ei ole XXXL-naisille sopivia vaatteita aiheuttaa viikkokausien itkuhysterian. Kuulostaa siltä, että tämä Maija on taas näitä "en ole ylipainoinen, koska omasta mielestäni näytän ihan sopusuhtaiselta ja koska kehopositiivisuus" -tapauksia, jonka itsesumutus ei ole kestänyt havaintoa siitä että reaalimaailmassa hänen sopusuhtaisuutensa on sitä mitä se onkin eli reilua ylipainoa. Kehopositiivisuuskaan ei taida olla kohdallaan: jos olisi, niin ei kuvittelisi olevansa korkeintaan koko M/L ja järkyttyisi viikkokausien itkeskelyyn kun käy ilmi, että mielikuva onkin pelkkää harhaa.
Jos ihminen aidosti tiedostaa ja hyväksyy kokonsa ja on tyytyväinen itseensä, ei se vaivu hysteriaan jos käy ilmi että painoa on liikaa että voisi asioida normaalissa hääpukuliikkeessä. Kautta aikojenhan on ollut näitä "isoille tytöille" ja "suurenmoisille naisille" mainostavia ja pelkästään isoja kokoja myyviä liikkeitä. Ero on siitä, että vielä jokin aikaa sitten niissä asioivat lähinnä keski-ikäiset ja vanhemmat naiset. Eihän sellaiseen joku hää-Maija ymmärrä tai halua kävellä, jos oma pää heijastaa peiliin hoikan ja menevän nuoren naisen, vaikka todellisuus onkin aika suurenmoista. Onkohan niin vakavaa laatua, että puhuutaan ihan diagnosoitavasta kehonkuvan vääristymästä? Mahdollisesti.
Jutun otsikko on väärin, tekstiosassa ei kerrota että kyseinen henkilö puskahti itkuun siinä myymälässä vaan mietiskeli ja itkeskeli sitä viikkoja sen jälkeen.
Parempi otsikointi olisi että myyjä tylytti niin että itketti jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään menestyvä hääpukuliike myy pukuja läskeille. Sen jos tekee maine menee eikä siellä enää hoikat kaunottaret asioi. Ihan kuten luksusmuotimerkit ja kuuluisimmat muotisuunnittelijat eivät suostu tekemään suurikokoisia vaatteita, sehän tuhoaisi merkin maineen heti.
https://www.youtube.com/results?search_query=big+bliss+say+yes+to+the+d…
Luksusmerkit joka lähtöön tekevät nykyään myös suurikokoisia hääpukuja. Ja ihan jopa telkkariin kuvataa, herranen aika, soittakaa nyt joku poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Jutun otsikko on väärin, tekstiosassa ei kerrota että kyseinen henkilö puskahti itkuun siinä myymälässä vaan mietiskeli ja itkeskeli sitä viikkoja sen jälkeen.
Parempi otsikointi olisi että myyjä tylytti niin että itketti jälkikäteen.
Ja itseasiassa ei srkään olisi oikein koska myyjä totesi tosiasian, mutta ei ehkä ollut tahdikas.
Ehkä voisi sanoa että tahditon myyjä aiheutti mielipahaa joka itketti viikkotolkulla.
Missä kohdassa tuossa jutussa mainittiin tämän liikkeen olevan vain isoihin kokoihin erikoistunut?
Ainakin firman nettisivujen mukaan kaikille löytyy kokoja, niin pienille kuin isoillekin, mainitaan oikein erikseen ihan etusivulla. Kuvittelisin M kokoisen ihmisen istuvan firman asiakaskuntaan just eikä melkein, eli ei erityisen hoikka, mutta ei lihavakaan, vaan sellainen aika normi tavallinen.
En ymmärrä mistä sinulle syntyi käsitys, että tämä on vain läskeille suunnattu yritys, kun kyseessä on nimenomaan se, että kaikenkokoisille löytyy tarjontaa, myös sieltä M koon tavallisuuden ulkopuolelta.