Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myyjä nöyryytti Maijan hääpukuliikkeessä kyyneliin asti

Vierailija
07.10.2019 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1de75f78-d04d-4ca7-b9f1-1e266d42def…

"Kun menin hääpukuliikkeeseen, myyjä sanoi, että en usko, että meillä on mitään sinun kokoistasi, Maija kertoo nyt.

Tylyt sanat jäivät mieleen.

– Muutaman viikon ajan itkin sitä. Se oli semmoinen surkea kokemus, Maija muistelee."

Miten toi nyt on tylyä? Jos siellä liikkeessä ei ole sopivan kokoista pukua, niin siellä ei sitten ole. Mitä se myyjä olisi tuossa vaiheessa oikeasti voinut tehdä, ettei se olisi loukkaavaa?

Kommentit (215)

Vierailija
121/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuudesta tullut tylyä?

Se peräänkuulutettu tahdikkuus uupui, ihmisyys, tunneäly.

En olekaan ennen tajunnut että lähes kaikkien vaatekauppojen myyjät ovat minua loukanneet kun ovat kertoneet ettei minun kokoiselle löydy mitään.

Vierailija
122/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehopositiivisuus tuntuu tarkoittavan vain ylipainoisuutta? Ei minun alipainoani (ollut miltei koko ikäni, ei syömishäiriötä) kommentoida positiivisesti?

"Söisit sinäkin kun oot niin laiha", noinhan voidaan sanoa muka sillä lailla "hyväntahtoisesti", mutta päinvastaista ei todellakaan ole soveliasta sanoa.

luiseva, poikamainen,"kuiva", riutunut....

Kaikenlaista saa kuulla.

"Kuihtunut" ja se sanotaan naureskellen. Olen sairas, se ei naurata minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta myyjä olisi voinut tehdä kuin kertoa, että Maijan kokoisia pukuja ei heillä myydä. Ja tosi asiassa on saattanut kertoa tämän aivan kohteliaasti ja pahoitellen mutta ylipainoinen on ottanut asian heti itseensä eikä edes muista iltapäivälehdille kertoessaan miten asia todellisuudessa ilmaistiin ja saattoipa siinä vähän liioitellakin jotta juttu olisi lehdille mehevämpi julkaista. Oikeasti tuollainen tilanne on aina varmasti myös myyjälle todella kiusallinen.

Vierailija
124/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehopositiivisuus tuntuu tarkoittavan vain ylipainoisuutta? Ei minun alipainoani (ollut miltei koko ikäni, ei syömishäiriötä) kommentoida positiivisesti?

Läskejä enemmän haukutaan. Lopettakaa kaikki se itkeminen. Ketään ei kiinnosta oikeesti.

Vierailija
125/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmehän me tosiaan tiedä, millä sävyllä ja mihin tyyliin tuo kommentti on esitetty. Mielestäni kuulostaa ihan asialliselta, jos kokoa ei ole niin sitä ei ole. Toki ammattilainen olisi voinut hoitaa asian tyylikkäämminkin. Kuulostaa siltä, että nainen on ollut itse epävarma omasta kropastaan ja koosta ja sitten tulkinnut kommentin pilkkana.

Vierailija
126/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoiset osaa loukkaantua , se on suuri taito.  ei siinä ole väliä kuinka se on sanottu,sama lopputulos aina.

Vierailija
127/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska läski on uusi normaali, ei saa sanoa....

128/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeinko iltalehteen piti ottaa moisen asian takia yhteyttä?!

No totta kai, kun ilmaista mainosta piti omalle firmalle saada.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
129/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi täsmälleen samoin Prismassa viime kesänä. Katselin kivan näköisiä kukkamekkoja, kun ohi kävelevä myyjä totesi mulle pahoittelevaan sävyyn, ettei sieltä taida löytyä mun kokoa. Ja hän olikin ihan oikeassa. 36 oli suurin koko ja se oli mulle aivan liian väljä. En alkanut itkeä, vaikka olinkin vähän pettynyt:)

Ai että ihan täsmälleen samalla tavalla kävi?

Myyjä siis sanoi, että tästä kaupasta ei löydy sun kokoa?

Mahtaa olla sulla erikoinen koko, jos Prismasta ei löydy yhtään sulle sopivaa vaatetta.

Osaatko lukea? Hän totesi mulle, ettei kyseistä mekkoa löydy mun koossa. Ei itkuun purskahtanut nainenkaan mennyt hääpukuliikkeeseen etsimään itselleen telttaa, vaan jotakin nättiä ja sopivaa. Olin nimenomaan kiinnostunut tietystä mekosta, en koko Prisman valikoimasta. Ymmärsitkö nyt?:)

Sinä kerroit, että sinulle kävi täsmälleen samalla tavalla kuin naiselle, jolle oli sanottu, että "meidän kaupassa ei ole sinun kokoasi". Sitten kerroit jostain yksittäisestä mekosta.

Kävikö sinulle siis täsmälleen samalla tavalla vai sattuiko vaan niin että jostain mekosta ei ollut sun kokoa?

Vierailija
130/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin liikkeillä menee todella niin hyvin, että heillä on varaa olla epäystävällinen jo silloin, kun asiakas astuu liikkeen ovesta sisään.

Jos asiakkaan naama ei miellyttä myyjää, hän ilmoittaa sen tylyllä käytöksellään, koska voi tehdä niin.  Asiakkaita riittää.

Ja jos asiakas uskaltaa itse mennä katselemaan esillä olevia vaatteita, myyjä tulee itsevarma oikomaan ja selostamaan, että nämä ovat kalliitta tuotteita ja tarkoitettu sellaisaiseen ja sellaiseen käyttöön.

Tietämättä kuitenkaan, mihin käyttöön asiakas vaatetta etsii, ja miten paljon asiakkaalla rahaa on.

Muista siis aina mennä erikoisliikkeisiin juuri niissä parhaimmissa vaatteissasi, silloin saat hyvää palvelua.

Tämä on erikoisliikkeiden lähes normaali käytäntö.

Vierailija
131/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus yleensä satuttaa.

Ei. Totuus ei satuta. Vaan ilkeydet satuttavat. Ilkeä tapa ilmaista asiat.

Vierailija
132/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkäisköhän se mies (etunimi) tämmöisestä (taka-aasikko heiluu jonkun rääsyn kanssa),

- ei ole mies(asiakas) kysynyt edes tuollaista häiriköimään perään, oletko täystaukki (=ilmeisesti),

- ja eikö tyhmään päähän mene viesti jakeluun?

Vierailija
133/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mainos, "meiltä löytyy kehopositiivisimmällekin naiselle häikäisevän upea puku!".

Eli siis esimerkiksi anorektiselle naiselle tai sellaiselle jolla on paha psoriasis?

Vierailija
134/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että ymmärrän todella hyvin Maijan kokemusta ja sitä pahaa mieltä, jonka kohtelu on tuottanut.

Menin itse naimisiin vuonna 2007, ja kokemukset olivat hyvin samankaltaisia. Erityisen kurjalta tuntui, että olin juuri pudottanut lähes 40 kg painoa, ja olin vihdoinkin lähes normaalipainossa. Siis painoindeksin mukaan. Painoindeksini oli jotakuinkin tasan 25, mikä tuntui mielettömältä saavutukselta, kun olin lähtenyt indeksistä 39.

Pettymys ja nöyryytys oli suuri, kun lähdin etsimään itselleni hääpukua. Kävin useissa liikkeissä, ja erityisesti Helsingin keskustassa oli useampikin liike, jossa todella ei ollut edes mitään sovitettavaa! Kyllä, se ON nöyryyttävää. Kaiken kokoiset, näköiset ja ikäiset ihmiset menevät naimisiin, ja jos hääpukuliike myy vain kokoja 36-40, se tietoisesti päättää jättää palvelematta osaa asiakkaista.

Moni täällä ihmettelee, mitä epäkohteliasta on heti kättelyssä todeta isokokoiselle asiakkaalle, ettei tämän kokoa ole tarjolla. No, koko asetelma on epäkohtelias! Sen sijaan, että toivotettaisiin tervetulleeksi, hänen annetaan heti ymmärtää olevan vääränlainen ja väärässä paikassa. Koska kyse on tunnepitoisesta asiasta ja erityisestä vaatteesta, samalla tullaan näpäyttäneeksi tyyliin ”mitä oikein kuvittelet itsestäsi - ei sinunlaisesi ansaitse tällaisia vaatteita”. Oikeasti hyvä, asiantunteva liike varaa tarjolle myös joitain isompia asuja tai vähintään hankkii kontaktit tahoihin, joiden kautta morsian voi vaikkapa teettää mittoihinsa sopivan asun. Itsekin vein euroni lopulta toisaalle, lähdin Helsingistä Tampereelle asti asioimaan liikkeessä, jonka asiakaspalvelu oli aivan toista luokkaa. Siellä oli sekä suuri määrä sovitettavia pukuja (olisikohan kokoni ollut peräti 42, ohhoh) että mahdollisuus tilata mittatilauspuku (minkä teinkin).

Mutta ikinä en unohda sitä kohtelua ja tunnetta, jonka muutamissa Helsingin liikkeissä koin. Edes 40 kg laihduttaneena en niissä liikkeissä kelvannut morsiameksi.

Vierailija
135/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko minun pitänyt itkeä, kun vein kankaan ompelijalle. Ompelija otti mitat lantiolta, vyötäröltä, rintojen alta ja päältä, sekä selän mitan. Sitten hän leikkasi kankaat, ja ensimmäisessä sovituksessa todettiin, että olkapäille ei ole riittävästi kangasta. Saatiin siitä jonkinlainen vaate aikaiseksi, mutta ylänappi on pidettävä auki, jotta vaate ei näytä ja tunnu ihan kamalalta päällä.

Olen normaalipainoinen, keskimittainen nainen.

Vierailija
136/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on läski niin sitä on läski ! Se siitä millään venkoilulla ja valehtelulla miksikään muutu. Akka on yksinkertaisesti syönyt itsensä niin keleen muodottomaksi talipalloksi, että ei edes ryysyt mahdu päälle, niin siinäkö pitäisi alkaa valehtelemaan ???

Vierailija
137/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisihan tuon voinut hoitaa paremmin. Kysyä kokoa, sitten etsiä sitä ja sanoa että valitettavasti tuota kokoa ei nyt löydy. Ei tarvitse mainita koon isoudesta mitään.

Tämä oli meillä ihan ohjeistuksena kun olin juhlapukuliikkeessä töissä. Ikinä ei saanut sanoa, että ei meillä noin isoja oo. Niitä kyllä saatiin, mutta kun niitä oikeasti isoja kysyttiin harvoin niin niitä oli joku yksittäinen mekko silloin tällöin, koska ei ollut järkeä pitää niitä enempää. Jos oli nainen jolle meillä ei ollut sopivaa piti sanoa, että valitettavasti kyseistä kokoa ei meidän myymälän valikoimasta suoraan löydy, mutta se voidaan tilata ja jos se ei miellytä niin laitetaan hyllyyn eli ostopakkoa ei ole.

Oikeesti ..siideri va laalle tilaatte 2000 mekon..täti ei tykkääkään ja annatte rahat takas??

Pientä rajaa valehteluun

Vierailija
138/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään menestyvä hääpukuliike myy pukuja läskeille. Sen jos tekee maine menee eikä siellä enää hoikat kaunottaret asioi. Ihan kuten luksusmuotimerkit ja kuuluisimmat muotisuunnittelijat eivät suostu tekemään suurikokoisia vaatteita, sehän tuhoaisi merkin maineen heti. 

Vierailija
139/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

elboot kirjoitti:

Bisnes on bisnestä. Jos itse pyörittäisin vaikka hääpukuliikettä, niin

MYISIN jokaiselle asiakkaalle, koska se on ainoa vaihtoehto.

Minun asiani ei ole arvostella kenenkään kokoa, vaan jokainen maksava asiakas kelpaa.

Moraalisaarnat painosta voi jättää vaikka lääkärille.

Myisitkö?

Se lihava asiakas on kaikista VAIKEIN

Mikään ei mekko ei muuta häntä morsiuslehden mallin näköiseksi.

Tod näk myyjän aika menee hukkaan kun sovitetaan mermaid mallia (unelma) 100 kg morsiammelle.

Vierailija
140/215 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jotain sokoksen myyjää haastateltiin : miksi on niin vähän XL-xxxxL kokoja?

Myyjä vastasi : ne eivät täytä sitä naisen unelmaa= tee ihmistä hyvän näköiseksi

Siksi niitä on järjetöntä pitää rekeissä seisomassa:(