Noloin auton reistailusi?
Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti... Mitä kokemuksia teillä on?
Kommentit (594)
Vanhasta Volvo Amazonistani meni jarruputki edestä poikki osuttua kiveen metsätiellä. Oli vielä pitkä matka takaisin kotiin. Siinä oli yksipiirijarrut. No tutkin tilanteen ja otin ison kiven. Sillä naputtelin putkeen lyttyyn. No matka jatkui pelkillä takajarruilla. Tosin siitä ei kukaan muu tiennyt, joten noloa oli vain itselle.
Käyttäjä41166 kirjoitti:
Se kun olin unohtanut illalla tankata auton ja pakkasyötä vasten jätin sen yöksi käyntiin ettei aamulla olisi ikkunat huurteessa mutta yön aikana olikin polttoaine loppunut! Kiva sitten aamulla alkaa putsata ikkunoita jäästä ja kanisterista tankata että pääsi huoltoasemalle tankkaamaan ja autopesuun että ikkunoista sai loput huurteet pois :(
Pakkasella autonpesuun...
Ajoin Sotkamon Vuokatinvaaralla ojaan keskellä talvea iltapimeällä. Kohta tuli pakkasukko ja ryhmä venäläisiä turisteja työntämään ojasta. Hävetti!
Autostani alkoi kuulua jotain ylimääräistä kolinaa. Pelkäsin että siitä on vähintään rengas irtoamassa, enkä uskaltanut ajaa pidemmälle.
Mieheni tuli vaimoaan pelastamaan ja tarkastamaan renkaat, ja ihan tiukasti ne olivat kiinni. Hän konttaili ja ravisteli, ei mitään epäilyttävää. No lähdin ajamaan, ja taas se kolina kuului.
Nyt vaihdettiin kuskia ja hetken peräkanaa ajettuamme mies veti tien sivuun, nousi autosta, avasi takaluukun ja...nosti sieltä pois sateenvarjon. Se pahuksen sateenvarjo oli liikahtanut niin, että kolisi ajaessa johonkin toiseen esineeseen ja kun olin dramaattiseen tyyliini kertonut epäilyni renkaista, sun muista uhkakuvista, ei hänellekään heti tullut mieleen tarkistaa noin yksinkertaista asiaa.
Onneksi häntä vain nauratti, mutta aika nolo olin.
Olen autoinsinööri ja jätin pyörän mutterit liian löysälle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhasta Volvo Amazonistani meni jarruputki edestä poikki osuttua kiveen metsätiellä. Oli vielä pitkä matka takaisin kotiin. Siinä oli yksipiirijarrut. No tutkin tilanteen ja otin ison kiven. Sillä naputtelin putkeen lyttyyn. No matka jatkui pelkillä takajarruilla. Tosin siitä ei kukaan muu tiennyt, joten noloa oli vain itselle.
Jarrupiirissä on kovat paineet eli ei onnistu ja kaksipiirijarrut on kun takapää toimi. Piirit on ristissä eli kolme pyörää jarruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nauranut teidän kommelluksia ihan kippurassa, kiitos päivän piristyksestä :)
Kerran hajosi auto viikkoa ennen joulua kello neljän ruuhkassa isossa risteyksessä. Voi sitä ihmisten tuijotusta hinausautoa odotellessa! Autoakaan ei saanut työnnettyä pois tieltä, kun oli ollut runsasluminen talvi.
Kovilla pakkasilla oli toisen auton virtalukko jäätynyt, koska olin vahingossa jättänyt ikkunan hitusen raolleen yöksi. Töihin oli pakko päästä, joten näppäränä viritin jatkojohdon avulla hiustenkuivaajan puhaltamaan lämmintä ilmaa lukkopesään. Ehdin ajoissa töihin.
Toisella kertaa kovien pakkasten aikaan oli huoltofirma siirtänyt auton parkkipaikalle ja vetäissyt tietenkin käsijarrun päälle. Ainoa vaan, että rapean ranskalaiseni käsijarrua ei kannattanut pakkasella käyttää. Sehän oli umpijäässä kun iltapäivällä kiireessä saavuin autoani noutamaan. Henkilökunta sitten työnsi väkisin auton halliinsa ja pistivät kaikki puhaltimet auton alle lämmittämään. Pääsin kotiini tunteja myöhemmin.
En enää ikinä hanki omaa autoa! :)
Vältä ranskalaisia ja italialaisia. Harvemmin saksalaiset, japanilaiset tai korealaiset reistailevat oikein huollettuinna
itselläni ollut molempia eikä niissä ole kyllä ollut mitään noista täällä mainituista ongelmista -tosin olenkin ne ostanut uutena enkä satavuotta käytettyinä, hyvin kestivät sen 5-9 vuotta mitä ne minulla olivat käytössäni 👍
Sama. Kuplafolkkarista asti ollut saksalaisia ja ranskalaisia buoron perään, mikä nyt on silmää miellyttänyt, sekä yksi luotettavaksi luvattu japsi. Ei mikään jättänyt tielle, korjattavaa kaikissa. Vain japsissa alkoi olla ruosteen jälkiä lopussa.
Ajettu siis VW, Renault, Toyota,VW, Citroën, BMW tähän mennessä. Kaikki huollettu ajallaan, kaikki uusia tai bähän ajettuja.
Olin nuorena kerran koeajamassa omasta mielestäni hienoa autoa, jonkun puska-autotrokarin pihalta sain sen koeajoon. Olin jo mielessäni vähän ylpeä kun kuvittelin, miten minut nähdään tämän ilmestyksen kanssa.
No, sepä sitten sammuikin ensimmäisiin liikennevaloihin. Ei pysynyt päällä tyhjäkäynnillä ja sitten olikin akku niin pimeänä että ei edes jaksanut startata. Oli vilkas risteys, jossa monia kaistoja, ja minä tukin sen suoraan menevän kaikkein vilkkaimman kaistan. Ihmiset tööttäsivät ja joku huusi ikkunasta "Menkää sivummalle selvittelemään!!!! Te olette TIELLÄ!!!!" Luulivat, että olin siinä jotain törttöillyt ja kolaroinut enkä edes älynnyt siirtyä mihinkään. Paikalla oli vähän vielä mäkeä, eli en uskaltanut yrittää yksin työntää syrjemmälle. Vasta kun muutama avulias kävelijä oli tullut apuun, saatiin romu reunaan.
Kesti ihan hiton kauan saada se myyjä puhelimen päähän ja paikalle, omasta puhelimestani meinasi vielä loppua akku. Siinä sitten annettiin virtaa jostain toisesta romuautosta keskellä pk-seudun vilkasta risteystä ja häpesin silmät päästäni. En tietenkään itsekään päässyt pois sieltä, oma autonihan oli siellä myyjän pihassa.
Tämä sinänsä vaaraton tapaus jätti sellaisen muistijäljen, että tarkastan auton öljyt, sähköt, laturinhihnat yms. säännöllisesti ja pidän autossa aina mukana lämpimiä vaatteita + saappaita, heijastinliivejä, jotain hätäruokaa, vettä ja ladattua powerbankkia, niin että jos vastaava käy jossain hevonpeessä niin ei sitten tarvitse värjötellä syyssateessa tienposkessa pikkukengissä.
En muuten ostanut sitä autoa...
Aikoinaan kun kehä III:lla oli vielä liikennevaloja ja olin siinä kääntymässä vasemmalle, niin ykköstä silmään laittaessa menikin pakki päälle, kun autossa oli vaihdelaatikossa vähän kulumaa. Aika nopeasti alkoi takana tööttäily, kun peruutusvalot välähtivät päälle. Huomasin kyllä erheen ajoissa, etten lähtenyt peruuttamaan, mutta silti naamaa punoitti melkoisesti...
Mulla oli vanhassa autossa sellainen vika että käynnistyksen esto meni satunnaisesti päälle, ilmeisesti virtalukko tai avain oli niin kulunut. Ja tietysti esti käynnistymisen McDonald'sin drive-innissä, enkä saanut edes kuskin ovea auki!
Mulla oli vuonna 2001 ensimmäisenä autona Opel Kadett C ja kauhee ruostekasa se jo oli ja käynnistyi vain vaivoin + hevosia oli koneesta karannut puoli laumaa😆 kävin kuitenkin sitten yhtenä talvi-iltana hakemassa yhden opiskelupaikasta tutuksi tulleen porukan ollakseni heidän "juoppokuski" eli en ite joisi vaan olisin Grilliateriaa vastaan heille kuskina kun he juo. Joukossa oli yks nainen josta mä olin kiinnostunut ja siksi lupauduin kuskiksi koska näin pääsisin tutustumaan hänee paremmin.
No heti kun noukin heidät yhen talon edestä niin auto hyytyi liikennevaloihin eikä enää startannut ennen kuin mä ja pari muuta jätkää työnnettiin se käyntiin, matka jatkui paikalliselle baarille jossa onnistuin aika hyvin "lämmittelemään" kiinnostukseni kohteena ollutta naista mutta homma meni pieleen kun baarista toiseen lähtiessä Kadett ei taaskaan käynnistynyt eikä enää työntämälläkään lähtenyt (nainen nauroi ja muut manasi) , ilta jatkui samalla baarilla ja jos jotain hyvää niin mäkin sain juoda kännit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli joskus viritetty seat ibiza ja päätin valoista ottaa näyttävän lähdön ja se siitä tulikin. vaihdelaatikon takaripustus kiinnitys petti ja vaihdel.takaosa putosi afalttia vasten perkeleelisen rahinan säestyksellä. Vaihdekepistä ei näkynyt kuin nuppi lattiassa ;-))
Jos tämmöinen on tapahtunut, niin ei ainakaan Ibitsalla. :)
Kuvailemasi tapahtuma voisi sattua vanhemmalle takavetoiselle autolle ja Seat on etuvetoinen. Siinä ihan erilainen tekniikka, eikä kyseinen tapahtuma edes mahdollinen.
hmm... kyllä minulta Fiat Unosta petti myös vaihdelaatikon joku takakiinnityssysteemi. Ei se maahan asti pudonnut, mutta jotenkin roikkumaan niin ettei mikään vaihde mennyt päälle. Myin tosin auton romuttamoon sen tarkemmin tutkimatta.
Tankkasin auton ja se ei enää lähtenyt käyntiin, siihen mittarin eteen jäi, starttasin eikä edes yrittänyt, onneksi tuli jotkut auttamaan pukkamaan auton siitä edestä pois. Noin puolitoista tuntia ja lähti käyntiin kuin ei mitään olisi koskaan tapahtunut
Nolointa ihan ylipäätään oli ajella polttomoottoriautolla joka myrkytti pienten lasten hengitysilmaa. Nyt alla sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Nolointa ihan ylipäätään oli ajella polttomoottoriautolla joka myrkytti pienten lasten hengitysilmaa. Nyt alla sähköauto.
Hiilidioksidi ei ole myrkky. Katalysaattoriautosta ei tule muita päästöjä, no vettä mutta sekään ei ole myrkky. Eri asia 1991 ja vanhemmissa kaasariautoissa joissa ei ollut kattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilidioksidi ei ole myrkky. Katalysaattoriautosta ei tule muita päästöjä, no vettä mutta sekään ei ole myrkky. Eri asia 1991 ja vanhemmissa kaasariautoissa joissa ei ollut kattia.
Älä valehtele! Katalysaattoriautostakin tulee vaikka mitä myrkkyjä (NOx, häkää..) ja etenkin pätkäajossa kun se katalysaattori on kylmä. Kaikki tietävät mitä tapahtuu jos sulkeutuu autotalliin käynnissä olevan auton kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuruisesta autostani katosivat jarrut, joten lähdin viemään sitä korjaamolle. Tuossa pikkukaupungissa ei kiertoteitä ollut, joten ajoin mäkistä ja kiemurtelevaa valtakatua ja paria siltaa pitkin kaupungin läpi. Käsijarru oli kadonnut jo aikaisemmin, joten säätelin vauhtia moottorin avulla. Ykköselle pystyi vaihtamaan vain pysähdyksissä, eikä auto lähtenyt liikkeelle kakkosvaihteella ilman raivokasta kaasuttelua, mikä aiheutti lisää päänvaivaa. Onneksi ei poliiseja näkynyt. Korjaamolla mekaanikko vilkaisi pari kuukautta aiemmin tehtyä, nyt siis yllättäen hajonnutta "purkkaa ja rautalankaa" -tyyppistä jarruremonttia ja kääntyi sitten hitaasti katsomaan minua silmiin. Se tonnin katse. Nolotti aika paljon.
Tuo tapahtui 80-luvulla. Nyt en lähtisi ajelemaan jarruttomalla autolla. Ainakaan kovin pitkälle.
Toyotasta saattaa pakkasella hävitä. Tuli auton lavalla takaisin vuoden talviauto-skabasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele! Katalysaattoriautostakin tulee vaikka mitä myrkkyjä (NOx, häkää..) ja etenkin pätkäajossa kun se katalysaattori on kylmä. Kaikki tietävät mitä tapahtuu jos sulkeutuu autotalliin käynnissä olevan auton kanssa.
Kaasuautostapa ei tule ja polttomoottori sekin
Tylsiä tilanteita ja onneksi perin harvinaisia nykyautoilla. Mitä mulla nyt on peräjälkeen. Ollut ranskaksi ja saksalaisia niin ei ole tullut mitään hinausauto keikkoja, lähinnä vain jotain lisähommaa teetetty määräaikaishuollossa
Yksi tielle jättäminen on käynyt ja tosiaan keskelle ajorataa, mutta silloin elettiin 90,lukua ja alla oli parhaat päivänsä nähnyt corolla jolle talvi oli liikaa.
Mielenkiinnolla odottelen jonkin ajan kertomuksia siitä kun anopin astuttua sähköautoon se syttyy tuleen eikä ovet aukene...