Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valitsisi sektiota lapsen vaan itseni takia. Hieman eri asia revetä peppureikään asti hallitsemattomasti kun saada viilto vatsaan suunnitellusti.
Miksi vertaat synnytyskomplikaatiota hyvin menneeseen keisarinleikkaukseen? Mikset vertaa kahta komplikaatiota keskenään?
Repeäminen on huomattavasti yleisempää kuin suunnitellun sektion komplikaatiot. Hätäsektiot erikseen, mutta silloinhan on jo alatiesynnytyskin jo mennyt päin mäntyä.
Peppuun asti repeäminen on hyvin harvinaista.
Ei tämän faktan toteaminen auta täällä mitään. Neljännen asteen repeämiä (eli vaikeimpia) tulee alle prosentissa alatiesynnytyksiä. Näistäkin valtaosa on korjattavissa ihan ompelemalla. Korjausleikkauksia tehdään Suomessa vain n. promilelle.
Täällä saa sen käsityksen, että joka toisella synnyttäneellä valuu tavarat housuun. Näin ei todellakaan ole.
Suunnitellussakin sektiossa vaarallisten kompilakaatioiden riskin on moninkertainen.
Sektion turvallisuus vauvalle on kiistanalainen. Pienempiä ongelmia on vauvalla ja myöhemmin elämässä enemmän, mutta fataalit seuraukset kyllä vähempiä.
Toisaalta vammautumisen riskin vauvalle alatiesynnytyksessä on myös hyvin vähäinen.
Etkö ole huomannut, että tällä palstalla kaikilla on 3 ja4 asteen repeämät. Myös synnyttämättömillä.
Vierailija kirjoitti:
Alatiefanit, jos tyttärenne joskus päätyy suunniteltuun sektioon mukavuussyistä, haukutteko hänetkin vajaaksi ja huonoksi ihmiseksi? Vai iskostatteko jo kotona ajattelumallin, että koska kivikaudella toimittiin niin, niin silloin myös nykypäivän Suomessa täytyy synnyttää alakautta vaikkei tahtoisi ja teknologia sekä lääketiede ovat mahdollistaneet toisenlaisen tavan?
Kertoisin omasta kokemuksestani, joka oli ennen kaikkea todella voimaannuttava kokemus. En ole ennen enkä sen jälkeen kokenut vastaavaa ylpeyttä ja voimakkuutta mitä alatiesynnytyksen jälkeen koin. Se teki hyvää MINULLE ja itsetunnolleni. Myös kokemus siitä, että arvet paranee (vaikka alussa olin varma että kärsin lopunelämäni) ja kehoni tekee sen työn itse, on korvaamaton. Itse muuten toivoin loppuun asti että istukka ei olisi siirtynyt kohdunsuulta tai vauva olisi perätilassa jotta saisin sektion.
lapseni saisi tietysti päättää itse miten haluaa synnyttää. En ajattelisi asiasta mitään enkä hänestä ihmisenä mitään.
Toivoisin ettei hän tee päätöstään kuitenkaan tämänkltaisten palstojen perusteella, jossa mututuntumalla väitetään että sektio on turvallisin tapa synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Just kuulin Virossa asuvalta paikalliselta tutulta, että hän voi itse päättää, miten haluaa synnyttää. On 8 kk raskaana, eikä ollut tehnyt vielä varmaa päätöstä. Mitään sen kummempia perusteluja ei tarvitse antaa.
Virossa sektio maksetaan itse. Siis siinä tapauksessa, että mitään lääketieteellistä syytä ei ole. MItään pelkopoleja siellä ei tunneta.
Vaan ei minua pakotettu.
Minua ei yhdessäkään hoitohenkilöstön tapaamisessa ennen synnytystäni/leikkaustani painostettu alatiesynnytykseen. Annan 10/10 kokemukselleni ja olen siitä todella kiitollinen.
T. nuori (aikuinen) äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein saa kiinni sektiovouhkaajien ajatuksesta että se sektio on heidän mielestään turvallisempi lapselle ja elektiivisessä sektiossa ne haitat ja vaarat ovat enemmän äidin vaaroja. Ovatko he siis valmiita kuolemaan ennemmin kuin sikiö?
Minä kyllä omaan itsesuojeluvaiston ja ennenkuin lapseni oli maailmassa, ensisijainen prioriteettini oli oma henkeni. Tiesin että synnytykseen voi kuolla, tai raskauteen,(veritulppa tms.) mutta otin sen riskin kun lähdin siihen. Mutta että ehdoin tahdoin olisin valinnut synnytystavan jossa suuremmalla todennäköisyydellä voi saada laajan verenvuodon, tulpan tai haavainfektion, ei kiitos.
Nyt kun lapsi on on hengissä ja tässä maailmassa, voin ajatella että antaisin oman henkeni hänen puolestaan.
Mutta alatiesynnytykseen mennessä sulla oli vaara joutua hätäsektioon jossa suurin osa noista komplikaatioista tulee. Mun mielestä olisi kivempi mennä vaikka polvileikkaukseen suunnitellusti ja rauhassa kuin moottoripyöräonnettomuuden jälkeen akuutissa hädässä.
Hätäsektio tehdään 1% synnyttäjistä. Jos alkaa kaikkia 1 prossan mahdollisuuksia pelkäämään niin ei kyllä pelot tästä maailmasta lopu.
Vierailija kirjoitti:
Eka sektio vielä menee, mutta kun kyseessä on kolmas saati neljäs, niin asia ei ole aivan niin yksioikoinen enää....
Ei niin. Mulle tehty 3 sektiota ja en voi suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein saa kiinni sektiovouhkaajien ajatuksesta että se sektio on heidän mielestään turvallisempi lapselle ja elektiivisessä sektiossa ne haitat ja vaarat ovat enemmän äidin vaaroja. Ovatko he siis valmiita kuolemaan ennemmin kuin sikiö?
Minä kyllä omaan itsesuojeluvaiston ja ennenkuin lapseni oli maailmassa, ensisijainen prioriteettini oli oma henkeni. Tiesin että synnytykseen voi kuolla, tai raskauteen,(veritulppa tms.) mutta otin sen riskin kun lähdin siihen. Mutta että ehdoin tahdoin olisin valinnut synnytystavan jossa suuremmalla todennäköisyydellä voi saada laajan verenvuodon, tulpan tai haavainfektion, ei kiitos.
Nyt kun lapsi on on hengissä ja tässä maailmassa, voin ajatella että antaisin oman henkeni hänen puolestaan.
Mutta alatiesynnytykseen mennessä sulla oli vaara joutua hätäsektioon jossa suurin osa noista komplikaatioista tulee. Mun mielestä olisi kivempi mennä vaikka polvileikkaukseen suunnitellusti ja rauhassa kuin moottoripyöräonnettomuuden jälkeen akuutissa hädässä.
ÖÖ, miksi lähteä leikkaukseen ollenkaan jos voin fysioterapialla hoitaa koko polven? Juuri oli suomalaistutkimus että eräät polven tähystysleikkaukset olivat täysin turhia ja polvet paranivat pelkällä fysioterapialla. Siis toisille tehtiin leikkaus, toisille feikattiin leikkaus ja molemmat paranivat yhtä hyvin.
Täällähän oli prosenttiluvut joissa oli että yli 80% synnytyksistä tapahtuu alateitse Suomessa.
Miksi ottaisin tälläiset riskit jos voin yrittää välttää ne alatiesynnytyksellä:
Suomessa keisarileikkauksen jälkeisiä komplikaatioita esiintyy 27 %:lla ja vakavia komplikaatioita noin 10 %:lla keisarinleikkauksen kokeneista äideistä. Hengenvaarallisen komplikaation saa 2 % sektiolla synnyttäjistä
Riski kuolla keuhkoveritulppaan on alatiesynnytykseen nähden 26-kertainen ja kohtutulehduksen vaara 15-kertainen ennaltaehkäisevästä antibioottihoidosta huolimatta.
Yleisimmät keisarileikkauksen haitat ovat tulehdukset ja verenvuoto. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen
Vierailija kirjoitti:
Just kuulin Virossa asuvalta paikalliselta tutulta, että hän voi itse päättää, miten haluaa synnyttää. On 8 kk raskaana, eikä ollut tehnyt vielä varmaa päätöstä. Mitään sen kummempia perusteluja ei tarvitse antaa.
Koska se maksetaan itse. Suomestakin voi mennä Viroon sektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valitsisi sektiota lapsen vaan itseni takia. Hieman eri asia revetä peppureikään asti hallitsemattomasti kun saada viilto vatsaan suunnitellusti.
Miksi vertaat synnytyskomplikaatiota hyvin menneeseen keisarinleikkaukseen? Mikset vertaa kahta komplikaatiota keskenään?
Repeäminen on huomattavasti yleisempää kuin suunnitellun sektion komplikaatiot. Hätäsektiot erikseen, mutta silloinhan on jo alatiesynnytyskin jo mennyt päin mäntyä.
Ei tämän faktan toteaminen auta täällä mitään. Neljännen asteen repeämiä (eli vaikeimpia) tulee alle prosentissa alatiesynnytyksiä. Näistäkin valtaosa on korjattavissa ihan ompelemalla. Korjausleikkauksia tehdään Suomessa vain n. promilelle.
Täällä saa sen käsityksen, että joka toisella synnyttäneellä valuu tavarat housuun. Näin ei todellakaan ole.
Suunnitellussakin sektiossa vaarallisten kompilakaatioiden riskin on moninkertainen.
Sektion turvallisuus vauvalle on kiistanalainen. Pienempiä ongelmia on vauvalla ja myöhemmin elämässä enemmän, mutta fataalit seuraukset kyllä vähempiä.
Toisaalta vammautumisen riskin vauvalle alatiesynnytyksessä on myös hyvin vähäinen.
Etkö ole huomannut, että tällä palstalla kaikilla on 3 ja4 asteen repeämät. Myös synnyttämättömillä.
Olen kyllä :D
Myös kaikkien vartalo on täysin pilalla muutenkin. Kumma, kun julkisuudessa esiintyvillä kroppa on aivan timmissä kunnossa lähes kaikilla synnytyksen jälkeen. Jos se siis aiemminkin on ollut. Valmiiksi lösähtäneet ainakin mun tuttavapiirissä lösähtävät entistä enemmän.
Otsikko on todella provosoita. Totta kai terveydenhoitohenkilökunnan suoranainen velvollisuus on ohjata turvallisempaan synnytykseen. Tämä tehdään esim. lapsen ollessa tulossa jalat edellä.
Silloin tehdään ilman muuta sektio.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan tunnetusti ei saa puolustaa sektiota. Alatiesynnytyksen riskejä ihan tutkimustenkin mukaan vähätellään. Repeäminen on normaalia (ei edes aina tilastoida) ja seksin vielä 10v synnytyksestä kuuluu sattua (naisen elämä nyt vaan on).
Repeämistä ei tilastoida 1- ja 2-asteen repeämiä. Ne ovat ns. normijuttu. Näistä kuitenkin seuraa usein hankalia oireita ja repeämä voidaan vain tikata päältä kiinni, mutta mitään tarkempia tutkimuksia esim. laskeumista ei tehdä. Synnyttäneellä naisella pidätyskyvyttömyys (virtsa, uloste, pieru) on myös ihan normijuttu, eikä niitä edes julkisella tutkita.
Koska noita ei tilastoida, voidaan tosiaan vähätellä koko asiaa. Kävin tästä asiasta erään tutkijan kanssa sähköpostikirjeenvaihtoja. Otsikoihin nostettiin toteama, että vain "niin ja niin pieni % saa repeämiä". Kun tarkemmin asiaa tutkittiin, vain 3-asteen ja siitä ylöspäin oli raportoitu. Tosiasiassa ilman repeämiä selviävät ovat varmasti vähemmistö. Myös tällä fake datalla uskotellaan raskaanaoleville, että synnytys on helppo juttu.
Jokainen lääkäri tietää suunnitellun sektion olevan turvallisempi lapselle kuin alatiesynnytys, ei tarvitse olla edes ob gyne tietääkseen tämän faktan. Tämän takia riskiraskauksissa tai kun syntymättömällä lapsella on jokin anomalia, suunniteltua sektiota suositaan, eikä sitä pidetä mitenkään vaarallisena. Se on tapa, millä lapsi tai lapset saadaan turvallisimmalla mahdollisella tavalla maailmaan.
Molemmissa synnytystavoissa on mahdolliset komplikaationsa, mutta nykypäivän moderneissa sairaaloissa molemmat synnytystavat ovat aivan yhtä turvallisia. Tämän takia naisen tulisi saada itse valita.
Mikäli suunniteltu sektio olisi oikeasti henkeä uhkaava leikkaus, niiden myöntäminen olisi kielletty jyrkästi, sillä Suomessa eutanasia on laitonta. Sektio on heti tyräleikkausten jälkeen yleisin leikkaustoimenpide Suomessa, yleisin naisille tehtävä sellainen. Ei kukaan kauhistele tyräleikkaukseen menevällekkään, että siihen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95% ensisynnyttäjistä saa jonkinlaisen repeämän.
Pitää varmaan lotota nyt. Kolme synnytystä ilman repeämiä. Olen ottanut/saanut epiduraalin/spinaalin, ei virhetarjontoja, ponnistusvaihe pystyssä. Ei mitään vaivoja. Joo, kyllä nyt euro jackpot vetämään. :)
Luetun ymmärtäminen! Et ole enää ensisynnyttäjä toisen lapsen kohdalla! Ensisynnyttäjä repeää herkemmin kuin aiemmin synnyttänyt, joten älä suotta laita rahojasi lottoon vaikka kuuluitkin kerran tuohon 5%.
Luetun ymmärtäminen! Väitinkö olleeni ensisynnyttäjä kolme kertaa? :D En tietenkään, mutta jonkinlaisten repeämien todennäköisyys tuskin putoaa sitten 95:stä kovin alas toisessa tai kolmannessakaan synnytyksessä varsinkin kun jokainen synnytys on ollut edellistä pidempi, raskaudenkesto pidempi ja vauva vähän isompi. Ostin luontoarvan, voitin 50 e :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästäkin pitää aina vääntää? Kyllä, synnytyksessä voi tapahtua komplikaatioita. Raskaudessa ja synnyttämisessä on riskejä. En saa päätäni sen ympärille, miten sektio voisi olla jonkun mielestä kuitenkin jotenkin parempi vaihtoehto, koska käsittääkseni riskit ovat äidille ja mahdollisten tulevien raskauksien suhteen paljon suuremmat sektiossa. Ei, tätä ei ole tuputettu minulle mistään suunnalta "propagandana" (oletteko tosissanne?), vaan olen tutustunut aiheeseen tehtyyn tutkimukseen ja osaltaan mielestäni tämä on ihan maalaisjärkeäkin.
Kenenkään pelkoja tai huonoja kokemuksia vähättelemättä.
Mitä tulevat raskaudet?
Ei naisen keho ole mikään reimatec-haalari, jota pitää säästää 10 lapselle. Nykyään naiset synnyttävät tyypilliset 1 tai 2 lasta, joten ei ole mitään syytä vältellä sektiota sitä varten, että ennen on synnytetty tusina lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä :D
Myös kaikkien vartalo on täysin pilalla muutenkin. Kumma, kun julkisuudessa esiintyvillä kroppa on aivan timmissä kunnossa lähes kaikilla synnytyksen jälkeen. Jos se siis aiemminkin on ollut. Valmiiksi lösähtäneet ainakin mun tuttavapiirissä lösähtävät entistä enemmän.
Otsikko on todella provosoita. Totta kai terveydenhoitohenkilökunnan suoranainen velvollisuus on ohjata turvallisempaan synnytykseen. Tämä tehdään esim. lapsen ollessa tulossa jalat edellä.
Silloin tehdään ilman muuta sektio.
Ei muuta kuin uusi ketju ”AV-mammojen sektiomatka Viroon”. Siltä bussimatkalta ei jää hurjat synnytystarinat puuttumaan. Lähdetkö mukaan?
Ärsyttää tämä "synnytystapa" -termi.
Ei ole kuin yksi synytystapa.
Leikkaus on leikkaus ja äiti ei tee mitään asian edistämiseksi. Lapsi syntyy toki, mutta ei äiti synnytä.
Vähän kuin puhuttaisiin juoksemisesta, kun makaa sängyssä ja sänky rullaa pyörillä eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä tässäkään ketjussa nähnyt kenenkään kertovan saaneen 3. tai 4. asteen repeämiä. Että mistä tämä kommenttisi oikein kumpuaa?
Joku väitti tuolla, että rahat ei riitä sektioihin. Kyllä riittää, eihän vauvoja edes tule enää montaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen kyllä, että sektion valitseminen tuo myös sellaista valheellista hallinnan tunnetta.
En ole eläissäni tuntenut itseäni niin avuttomaksi kuin leikkauspöydällä sektioissani. Täysin muiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästäkin pitää aina vääntää? Kyllä, synnytyksessä voi tapahtua komplikaatioita. Raskaudessa ja synnyttämisessä on riskejä. En saa päätäni sen ympärille, miten sektio voisi olla jonkun mielestä kuitenkin jotenkin parempi vaihtoehto, koska käsittääkseni riskit ovat äidille ja mahdollisten tulevien raskauksien suhteen paljon suuremmat sektiossa. Ei, tätä ei ole tuputettu minulle mistään suunnalta "propagandana" (oletteko tosissanne?), vaan olen tutustunut aiheeseen tehtyyn tutkimukseen ja osaltaan mielestäni tämä on ihan maalaisjärkeäkin.
Kenenkään pelkoja tai huonoja kokemuksia vähättelemättä.
Mitä tulevat raskaudet?
Ei naisen keho ole mikään reimatec-haalari, jota pitää säästää 10 lapselle. Nykyään naiset synnyttävät tyypilliset 1 tai 2 lasta, joten ei ole mitään syytä vältellä sektiota sitä varten, että ennen on synnytetty tusina lapsia.
No kyllä meitä ison perheen haluavia vielä on....
OT
Toivottavasti olet vielä linjoilla. Miten sinun prosessisi eteni? Mua huolestuttaa kun olen joka neuvolakäynnillä puhunut että haluan sektion, he ovat sen kirjanneet ylös mutta mitään virallista lupaa en ole saanut. Kuulemma sen saa vasta synnytystapa-arviossa kuukautta ennen laskettua aikaa. Tuntuu jotenkin että roikotetaan löyhössä hirressä kun täytyy koko raskausaika stressata että saako sitä lupaa nyt vai ei..