Uskon, että suurin yksittäinen vauvakatoon on se, että äitien harteille kasataan niin paljon vastuuta ja velvollisuuksia
- Ura katkeaa tai kokee kolauksen
- Syyllistys jos on kotona tai jos on töissä
- Pitäisi olla bikinikunnossa nopeasti synnytyksen jälkeen
- Kritiikki liittyen imetykseen, vauvanhoitoon, vaatteisiin, ravintoon yms
- Siinä missä isä saa käydä baarissa ja saa aplodit kun viitsii vaihtaa vaipan, äiti on pyhä itsestäänselvyys
- Yms yms
Äitiys kuulostaa aivan kamalalta.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita yhtä lasta mikäli mieheni jäisi kotiin hoitamaan lasta (minä palaisin töihin mahdollisimman pian, kuitenkin jo 105 äitiysvapaapäivän puitteissa) ja miehen kanssa sovittaisiin hänen hoitavan lapsen viemiset päiväkotiin sekä lapseen liittyvät askareet kuten ruoanlaiton.
Oletko käynyt armeijan? Muutenhan tilanne ei ole tasa-arvoinen kun miehesi joutuu kantamaan paljon enemmän vastuuta koko elämässä mitä sinä.
En, mutta ei ole miehenikään (myöskään sivaria) joten argumentillasi ei ole painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun naiset käyvät armeijan niin sitten voi mieskin ottaa enemmän vastuuta. Silloin tilanne olisi tasa-arvoinen.
:D
Sitten kun miehet on raskaana, synnyttää, imettää ja hoitaa lapset, niin voidaan miettiä sitä naisten armeijajuttua.
Mies joutuu kuitenkin vankilaan jos ei käy armeijaa mutta nainen ei jos ei synnytä. Et taida tietää lakipykäliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita yhtä lasta mikäli mieheni jäisi kotiin hoitamaan lasta (minä palaisin töihin mahdollisimman pian, kuitenkin jo 105 äitiysvapaapäivän puitteissa) ja miehen kanssa sovittaisiin hänen hoitavan lapsen viemiset päiväkotiin sekä lapseen liittyvät askareet kuten ruoanlaiton.
Oletko käynyt armeijan? Muutenhan tilanne ei ole tasa-arvoinen kun miehesi joutuu kantamaan paljon enemmän vastuuta koko elämässä mitä sinä.
En, mutta ei ole miehenikään (myöskään sivaria) joten argumentillasi ei ole painoarvoa.
Siinä tapauksessa olette tasoissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä saa luoda uraa ja ottaa niin vähän vastuuta kuin huvittaa, olla se huoleton ”hyvä poliisi” ja surffailla napsien rusinat pullasta.
😂 ei jumaliste. Miesvihat ja voimaantumiset alkaa olla zeniitissä tällä foorumilla.
Höpöhöpö. Ap on aivan oikeassa. Nuoren aikuisen äidin näkökulma: meillä olisi vpinut olla lisää lapsia, jos olisin ollut niiden isä. Äitinä sai tuplatyömäärän: ensin palkkatyöpäivän ja sen jälkeen toisen työpäivän kotona, aikana jolloin lapsen ja sen isän lisäksi myös yhteiskunta (viranomaiset, neuvola, päivähoito, peruskoulu ja terveydenhoito) oli sitä mieltä, että äiti hoitaa. Jos tästä puusta ei olla päästy pitkälle 20 vuodessa, en ihmettele syntyvyyden laskua, en minäkään olisi moiseen työleiriin lähtenyt nykyisillä tiedoilla. Tuolloin vaan ei kyseenalaistettu normia. Huom, meillä oli sentään ehkäisy, meidän äitien sukupolvelle lapsia vaan tuli.
Suomalaiset naiset ovat vain laiskistuneet. Pikkulapsivaihe kestää tietyn ajan ja sen ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.
Ja kyllä se vanhemmuus palkitsee - nyt vain tuntii siltä että lapsikin on joku suorite tai suorite...
Mun näkökulmastani suomalaiset nuoret naiset vaativat vanhemmuuden tasa-arvoistamista, ihan syystä. Tasa-arvo on mun sukupolvella toteutunut vain osittain, ja tuplatyön tekeminen on (ollut ) typeryyttä. Hyvä jos siitä on päästy, normi on murtunut, lapsia ei enää tarvitse tehdä vain koska pitää.ja etenkään sillä perinteisen suomalaisen työhevosäitiyden hinnalla. Jos se on laiskuutta, että naiset haluavat elää samoin kuin miehet, olkoon sitten niin, mutta mitä se miehistä kertoo?
Kummasti nämä naiset eivät kuitenkaan ole ottamassa miesten velvollisuuksia mm. asevelvollisuutta tai sitten ajamassa miehille tästä vapautusta. Halutaan vain polkea miehiä lisää.
Syntyvyyden laskusta tuntuu olevan eniten huolissaan eläkeyhtiöt ja kohta jo eläkeikäiset miespoliitikot. Ei ainakaan mulle tule mieleen että yksikään "synnytysikäinen" nainen olisi vauvakatoa ainakaan julkisesti taivastellut.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden laskusta tuntuu olevan eniten huolissaan eläkeyhtiöt ja kohta jo eläkeikäiset miespoliitikot. Ei ainakaan mulle tule mieleen että yksikään "synnytysikäinen" nainen olisi vauvakatoa ainakaan julkisesti taivastellut.
Palstamiesten puolijumala, mestari Halla-Ahokin on todennut, ettei syntyvyyden lasku ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran täytyy vielä jatkaa, että yleensäkin keskustelu syntyvyyden laskusta on jo lähtökohtaisesti naisia alentava. Puhutaan vaan "uusista veronmaksajista ja " synnytystalkoista". Joo, noilla argumenteilla ihan varmasti herää vauvakuumeet.
Ihan kun nainen olisi pelkkä synnytyskone jonka tehtävä on tuottaa uusia veronmaksajia yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä saa luoda uraa ja ottaa niin vähän vastuuta kuin huvittaa, olla se huoleton ”hyvä poliisi” ja surffailla napsien rusinat pullasta.
😂 ei jumaliste. Miesvihat ja voimaantumiset alkaa olla zeniitissä tällä foorumilla.
Höpöhöpö. Ap on aivan oikeassa. Nuoren aikuisen äidin näkökulma: meillä olisi vpinut olla lisää lapsia, jos olisin ollut niiden isä. Äitinä sai tuplatyömäärän: ensin palkkatyöpäivän ja sen jälkeen toisen työpäivän kotona, aikana jolloin lapsen ja sen isän lisäksi myös yhteiskunta (viranomaiset, neuvola, päivähoito, peruskoulu ja terveydenhoito) oli sitä mieltä, että äiti hoitaa. Jos tästä puusta ei olla päästy pitkälle 20 vuodessa, en ihmettele syntyvyyden laskua, en minäkään olisi moiseen työleiriin lähtenyt nykyisillä tiedoilla. Tuolloin vaan ei kyseenalaistettu normia. Huom, meillä oli sentään ehkäisy, meidän äitien sukupolvelle lapsia vaan tuli.
Suomalaiset naiset ovat vain laiskistuneet. Pikkulapsivaihe kestää tietyn ajan ja sen ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.
Ja kyllä se vanhemmuus palkitsee - nyt vain tuntii siltä että lapsikin on joku suorite tai suorite...
Mun näkökulmastani suomalaiset nuoret naiset vaativat vanhemmuuden tasa-arvoistamista, ihan syystä. Tasa-arvo on mun sukupolvella toteutunut vain osittain, ja tuplatyön tekeminen on (ollut ) typeryyttä. Hyvä jos siitä on päästy, normi on murtunut, lapsia ei enää tarvitse tehdä vain koska pitää.ja etenkään sillä perinteisen suomalaisen työhevosäitiyden hinnalla. Jos se on laiskuutta, että naiset haluavat elää samoin kuin miehet, olkoon sitten niin, mutta mitä se miehistä kertoo?
Kummasti nämä naiset eivät kuitenkaan ole ottamassa miesten velvollisuuksia mm. asevelvollisuutta tai sitten ajamassa miehille tästä vapautusta. Halutaan vain polkea miehiä lisää.
Mä olen ajalta ennen Elisabet Rehniä, joten omalle kohdalle asepalvelus ei ole ollut mahdollinen. Kannatan kuitenkin lämpimästi tämänkin tasa-arvoistamista - joskin olen varma siitä, että yhdenkin lapsen kasvattaminen aikuiseksi tämän pääasiallisena huoltajana on vaativampaa kuin 6-12 kuukauden asepalvelus, etenkin suomalaisella nykymallilla. (Vrt Israel: miehet palvelevat 2 vuotta, naiset vuoden, kertausharjoitukset vuosittain - ilmeisesti nykyäänkin, mulla on muutaman vuoden vanhaa tietoa.) Se on kuitenkin eri keskustelu.
Allekirjoitan nämä vaatimukset ja odotukset, ettei isiltä vaadita samoja asioita, eikä yhtä paljon. Mutta. Muutokseen vaaditaan se että aivan täysin ITSE on se ensimmäinen, joka uskaltaa tehdä asiat toisin, ei uhriudu, ja jaksaa ottaa loan vastaan. Tai sit huomaakin, et hei, mitään kamalaa ei käynytkään. Eli. Käy töissä/opiskele/elä miten lystäät (kuntoile, reissaa mitä lie) delegoi puolet vastuusta miehelle, myös tsekkailut, metatyöt, siivoilut, lääkärit, neuvolat, sukuloinnit, lastenkutsut jne. Laske siivoustasoa. Laske suorittamista ja vaatimuksia. Ulkostaoista: lastenkutsut, siivous, lastenhoito jne. Älä vietä aikaa ikävien ihmisten kanssa (edes velvollisuudesta) jne. Mut hei. Kaiken tän jälkeen ei olekaan enää se täydellinen äiti. Luulen et se on monelle täydelliselle vaikeaa olla. Epätäydellinen. Ei täysin vallassa enää. Sellainen lusmu, joka herättää pahennusta. Ei kaikki myöskään jaksa olla joku hiton rebelli. Mut kyl elämä vähän niin kuin vaatii sitä.
Mikäli tämä keskustelu kuvaa keskimääräisen suomalaisen naisen sielunmaisemaa, niin rumaa on.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt miettii, että Suomessa mies voi ihan pokkana väittää olevansa hyvä isä, vaikka jättää raskaana olevan vaimonsa miettimättä sen kummemmin, miten se vaikuttaa sekä tämän äidin että syntymättömän lapsensa hyvinvointiin, (voipa vielä kirjoittaa siitä kirjan ja saada kehuja tunteiden tulkkina olemisesta), niin en kyllä yhtään ihmettele, jos suomalaiset naiset eivät halua vanhemmuutta. Täällä pitää varautua siihen, että on valmis yksinhuoltajuuteen pienellä varoitusajalla. Kyllä se edelleen on niin, että äiti on päävastuussa. Mies on kuviossa mukana, vain sitten joskus jos ja kun huvittaa. Ja aina voi lähteä jos siltä tuntuu.
Voihan pokkana väittää mitä vain. Se että Onko Se totta, on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun naiset käyvät armeijan niin sitten voi mieskin ottaa enemmän vastuuta. Silloin tilanne olisi tasa-arvoinen.
:D
Sitten kun miehet on raskaana, synnyttää, imettää ja hoitaa lapset, niin voidaan miettiä sitä naisten armeijajuttua.Mies joutuu kuitenkin vankilaan jos ei käy armeijaa mutta nainen ei jos ei synnytä. Et taida tietää lakipykäliä?
Käy siviilipalvelus ja saa samalla työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei riitä äly näkemään laajoja kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunto todennäköisesti riittäisi inttiin, mutten usko hetkeänään, että yksikään miesvätys lopettaisi olemasta vätys vain sen takia, että käyn armeijan. Mitä se auttais? Kun tulee aika jäädä isyyslomalle tai tehdä oma osa kotitöistä, jankutetaanko siinä vaiheessa miehelle että "Mutta olinhan minäkin 12kk Parolassa"? eri
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan nämä vaatimukset ja odotukset, ettei isiltä vaadita samoja asioita, eikä yhtä paljon. Mutta. Muutokseen vaaditaan se että aivan täysin ITSE on se ensimmäinen, joka uskaltaa tehdä asiat toisin, ei uhriudu, ja jaksaa ottaa loan vastaan. Tai sit huomaakin, et hei, mitään kamalaa ei käynytkään. Eli. Käy töissä/opiskele/elä miten lystäät (kuntoile, reissaa mitä lie) delegoi puolet vastuusta miehelle, myös tsekkailut, metatyöt, siivoilut, lääkärit, neuvolat, sukuloinnit, lastenkutsut jne. Laske siivoustasoa. Laske suorittamista ja vaatimuksia. Ulkostaoista: lastenkutsut, siivous, lastenhoito jne. Älä vietä aikaa ikävien ihmisten kanssa (edes velvollisuudesta) jne. Mut hei. Kaiken tän jälkeen ei olekaan enää se täydellinen äiti. Luulen et se on monelle täydelliselle vaikeaa olla. Epätäydellinen. Ei täysin vallassa enää. Sellainen lusmu, joka herättää pahennusta. Ei kaikki myöskään jaksa olla joku hiton rebelli. Mut kyl elämä vähän niin kuin vaatii sitä.
Jätäppä vauva ilman hoitoa huutamaan. Ole rebell.
Minä tein ratkaisun: ei lapsia. Tadaa, problem solved. Ei palloa jalassa, ei lapsen eikä miehen muodossa. Miehiä voi toki pitää, mutta niistä ei pysyvää vaivaa jää, ellei erikseen halua.
Vierailija kirjoitti:
Ette te ainakaan miesten vaatimuksista/ toiveista paineita ota. Toivommehan teiltä kýrpäkàrúsèllittomuuttakin ja siitä toiveesta ette tunnu huolivan. Johtopäätös: teidän omista vaatimuksista otatte näitä paineita. Joten syyllinen on peilissänne.
Tai tatuoittumattomuus.. ihan tahallaan sabotoitte ulkonäköänne ja silti väitätte paineiden tulevan miehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tällä saat niskaasi mm neuvolan terkan, koulun oppilashuollon ja lastensuojelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te ainakaan miesten vaatimuksista/ toiveista paineita ota. Toivommehan teiltä kýrpäkàrúsèllittomuuttakin ja siitä toiveesta ette tunnu huolivan. Johtopäätös: teidän omista vaatimuksista otatte näitä paineita. Joten syyllinen on peilissänne.
Tai tatuoittumattomuus.. ihan tahallaan sabotoitte ulkonäköänne ja silti väitätte paineiden tulevan miehiltä.
Jos idiootit miehet voisi varmuudella välttää tatuoinnilla, hankkisin sellaisen. eri