Uskon, että suurin yksittäinen vauvakatoon on se, että äitien harteille kasataan niin paljon vastuuta ja velvollisuuksia
- Ura katkeaa tai kokee kolauksen
- Syyllistys jos on kotona tai jos on töissä
- Pitäisi olla bikinikunnossa nopeasti synnytyksen jälkeen
- Kritiikki liittyen imetykseen, vauvanhoitoon, vaatteisiin, ravintoon yms
- Siinä missä isä saa käydä baarissa ja saa aplodit kun viitsii vaihtaa vaipan, äiti on pyhä itsestäänselvyys
- Yms yms
Äitiys kuulostaa aivan kamalalta.
Kommentit (520)
Kyllä miesten nyt vain on alettava synnyttää. Ja niiden muunsukupuolisten, mitä kaikkia uussukupuolia nyt onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein muuten naisilla on gynen tapaamiset tai papa-kokeet? Aika raskas sijoitus naisiin varsinkin kun se kirnu pidetään kunnossa verovaroin ja nykyään vain vaihtuvien alfa-tindermiesten pan€misen vuoksi. Minäkin saan niitä maksella, vaikka en saa teiltä pillunpuolikastakaan, saati edes etäisesti samanlaista miehille räätälöityä tarkastusta.
Nainen tapaa gynen vain mennessään itsemaksavana yksityiselle lääkäriasemalle tai saadessaan jonkun vaivan vuoksi lähetteen naistentautien poliklinikalle sekä ehkä jossain vaiheessa raskauden tai synnytyksen yhteydessä. Mammografiat ja papat ottaa hoitaja, joka saattaa olla mies.
Minä niin mielelläni soisin miehille peniksen ja kivesten "mammografian". Onnistuisi varmasti olemassa olevalla laitteistolla.
Tiesit kai ,että se on röntgenkuva ja ei ole järin fiksua sädettää sukurauhasia? Ehkä se oli huumoria? Palpointi riittäisi alkuunnkiveksien suhteen ja jos jotain tuntuu, niin ultraääni. Erurauhauselle psa ja tuseeraus.
Tutkimukset alkaisi luonnollisesti 50-vuotiaana kuten naisilla. Siihen mennessä lapset on tehty, joten säteilystä ei ole huolta.
Eikö miehiä neuvota tunnustelemaan itse kiveksiä? Netissä luulisi olevan ohjeita. Naisetkin tunnustelee itse rintansa joka kuukausi, se pitää aloittaa jo parikymppisestä.
1. pätkätyöt yms. taloudellinen tilanne
2. Sinkkuus ja parisuhteen löytymisen/pysyvyyden haasteet
3 .Muut syyt
Ei teillä nykyäideillä mitään velvollisuuksia ole. Palveluita ja ilmaista rahaa senkin edestä.
Suurin syy vauvakatoon on se, että 90-luvun lama-aikaan monilta lapsiperheiltä vietiin kaikki mahdollisuudet lisääntyä. Ei ollut työtä, ei hoitopaikkoja, eikä yhteiskunnalta/seurakunnilta ym. mitään tukea.
Nyt ei sitten ole tarpeeksi vanhempia lisääntymään, kun ei silloin voinut tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä nykyäideillä mitään velvollisuuksia ole. Palveluita ja ilmaista rahaa senkin edestä.
Suurin syy vauvakatoon on se, että 90-luvun lama-aikaan monilta lapsiperheiltä vietiin kaikki mahdollisuudet lisääntyä. Ei ollut työtä, ei hoitopaikkoja, eikä yhteiskunnalta/seurakunnilta ym. mitään tukea.
Nyt ei sitten ole tarpeeksi vanhempia lisääntymään, kun ei silloin voinut tehdä lapsia.
Minä ja muutama tuttu tehtiin silloin lapset, kun oltiin jääty työttömiksi. Jos puolisotkin olisivat menettäneet työt, tilanne olisi ollut toinen. Lasten kasvaessa alkoi talouskin kohentua ja työhin oli mahdollista päästä.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan nämä vaatimukset ja odotukset, ettei isiltä vaadita samoja asioita, eikä yhtä paljon. Mutta. Muutokseen vaaditaan se että aivan täysin ITSE on se ensimmäinen, joka uskaltaa tehdä asiat toisin, ei uhriudu, ja jaksaa ottaa loan vastaan. Tai sit huomaakin, et hei, mitään kamalaa ei käynytkään. Eli. Käy töissä/opiskele/elä miten lystäät (kuntoile, reissaa mitä lie) delegoi puolet vastuusta miehelle, myös tsekkailut, metatyöt, siivoilut, lääkärit, neuvolat, sukuloinnit, lastenkutsut jne. Laske siivoustasoa. Laske suorittamista ja vaatimuksia. Ulkostaoista: lastenkutsut, siivous, lastenhoito jne. Älä vietä aikaa ikävien ihmisten kanssa (edes velvollisuudesta) jne. Mut hei. Kaiken tän jälkeen ei olekaan enää se täydellinen äiti. Luulen et se on monelle täydelliselle vaikeaa olla. Epätäydellinen. Ei täysin vallassa enää. Sellainen lusmu, joka herättää pahennusta. Ei kaikki myöskään jaksa olla joku hiton rebelli. Mut kyl elämä vähän niin kuin vaatii sitä.
Meillä on hoidettu lapset puoliksi ja kaveripiirissä monet miehet ovat olleet puolesta vuodesta vuoteen hoitovapaalla per lapsi. Oma mieheni teki nelipäiväistä viikkoa vuoden ja edelleenkin vastaa esim. kodin siivouksesta pitkälti. Me jaetaan kaikki asiat puoliksi ja molemmilla kaksi vapaailtaa viikossa omiin menoihin ja harrastuksiin. Kyllä tällainen on ihan yleistä ainakin täällä missä me asumme. Helsingissä siis.
Olen myös alusta asti ottanut asenteeksi että hyvinvoiva äiti on parempi kuin väsynyt äiti. Teen monet asiat vähän sinnepäin, eli oikaisen sieltä mistä voin. Tärkeinpänä aina aito läsnäolo kotona, kun siellä olen. Mitä väliä jos kaikki ei ole täydellisesti ulkoisesti.
Lasten saaminen on ollut parasta mitä minulle on tapahtunut. En ole mielestäni joutunut luopumaan mistään minulle tärkeästä asiasta ja työstäkin oli yhteensä pois vain 20 kk. En menettänyt työn suhteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan nämä vaatimukset ja odotukset, ettei isiltä vaadita samoja asioita, eikä yhtä paljon. Mutta. Muutokseen vaaditaan se että aivan täysin ITSE on se ensimmäinen, joka uskaltaa tehdä asiat toisin, ei uhriudu, ja jaksaa ottaa loan vastaan. Tai sit huomaakin, et hei, mitään kamalaa ei käynytkään. Eli. Käy töissä/opiskele/elä miten lystäät (kuntoile, reissaa mitä lie) delegoi puolet vastuusta miehelle, myös tsekkailut, metatyöt, siivoilut, lääkärit, neuvolat, sukuloinnit, lastenkutsut jne. Laske siivoustasoa. Laske suorittamista ja vaatimuksia. Ulkostaoista: lastenkutsut, siivous, lastenhoito jne. Älä vietä aikaa ikävien ihmisten kanssa (edes velvollisuudesta) jne. Mut hei. Kaiken tän jälkeen ei olekaan enää se täydellinen äiti. Luulen et se on monelle täydelliselle vaikeaa olla. Epätäydellinen. Ei täysin vallassa enää. Sellainen lusmu, joka herättää pahennusta. Ei kaikki myöskään jaksa olla joku hiton rebelli. Mut kyl elämä vähän niin kuin vaatii sitä.
Ja tällä saat niskaasi mm neuvolan terkan, koulun oppilashuollon ja lastensuojelun.
Lapseton nainen täällä aidosti hämmästyneenä kyselee: Jos jättäisin lapseni hoidosta, lääkäreistä, neuvoloista, kodin siivoamisesta ja kaikesta miehelle, niin ihanko totta neuvolan terkka puuttuisi asiaan? Mitä ihmeen sanottavaa lastensuojelulla voi olla siihen, että vanhemmat hoitavat lapsen puoliksi? Siis aidosti kettuilematta kysyn ilman sarvia ja hampaita 80-luvun kasvattina ilman hajuakaan tämän päivän lapsiasiaviranomaisista. Millaisista konkreettisista asioista tulee jotain seuraamuksia tänä päivänä? Ei vaan mene minun oikeustajuun se, että isä ei voisi hoitaa puolia asioista mutta pakkohan tässä on olla tarkoitettu nyt jotain muuta?
Eiköhän ne suurimmat syyt ole tässä: pätkätyöt ja epävarma taloudellinen tulevaisuus, korkeat elinkustannukset vs. palkat, tässä ajassa vahvasti läsnä oleva "elämyksellisen elämän jatkuva hakeminen" lapset ei sovi siihen kuvaan, liika kriittisyys johtaa siihen että aika ajaa ohi kun sopivaa kumppania ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein muuten naisilla on gynen tapaamiset tai papa-kokeet? Aika raskas sijoitus naisiin varsinkin kun se kirnu pidetään kunnossa verovaroin ja nykyään vain vaihtuvien alfa-tindermiesten pan€misen vuoksi. Minäkin saan niitä maksella, vaikka en saa teiltä pillunpuolikastakaan, saati edes etäisesti samanlaista miehille räätälöityä tarkastusta.
Nainen tapaa gynen vain mennessään itsemaksavana yksityiselle lääkäriasemalle tai saadessaan jonkun vaivan vuoksi lähetteen naistentautien poliklinikalle sekä ehkä jossain vaiheessa raskauden tai synnytyksen yhteydessä. Mammografiat ja papat ottaa hoitaja, joka saattaa olla mies.
Minä niin mielelläni soisin miehille peniksen ja kivesten "mammografian". Onnistuisi varmasti olemassa olevalla laitteistolla.
Tiesit kai ,että se on röntgenkuva ja ei ole järin fiksua sädettää sukurauhasia? Ehkä se oli huumoria? Palpointi riittäisi alkuunnkiveksien suhteen ja jos jotain tuntuu, niin ultraääni. Erurauhauselle psa ja tuseeraus.
Tutkimukset alkaisi luonnollisesti 50-vuotiaana kuten naisilla. Siihen mennessä lapset on tehty, joten säteilystä ei ole huolta.
Eikö miehiä neuvota tunnustelemaan itse kiveksiä? Netissä luulisi olevan ohjeita. Naisetkin tunnustelee itse rintansa joka kuukausi, se pitää aloittaa jo parikymppisestä.
On tietysti huolta, sillä säteilyherkät sukurauhaset ovat herkkiä säteilylle. Ei opeteta palpoimaan kiveksiä ja eturauhaseen ei yletä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehiä neuvota tunnustelemaan itse kiveksiä? Netissä luulisi olevan ohjeita. Naisetkin tunnustelee itse rintansa joka kuukausi, se pitää aloittaa jo parikymppisestä.On tietysti huolta, sillä säteilyherkät sukurauhaset ovat herkkiä säteilylle. Ei opeteta palpoimaan kiveksiä ja eturauhaseen ei yletä.
Rintojen tunnustelu opetetaan antamalla ohjeet paperilla. Samat ohjeet löytyvät netistä.
Että just niin seikkaperäistä sekin opetus on.
Nuorempien naisten rinnoista otetaan hyvin vastahakoisesti mammografiaa. Syyksi kerrotaan sädetys. Todellisuudessa kaikki syövät eivät siinä näy, ja naisilla voi olla oireita rinnoissa ilman syöpää. Joten tässäkin tapauksessa tutkimuksen haitat ja epätarkkuus, ja toisaalta syövän vähäisempi ilmenevyys nuoremmilla, katsotaan syiksi olla käyttämättä tutkimusta. Rahaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että ap oikeassa aika pitkälti.
Ennen naiset hyväksyivät tämän kaiken, se oli itsestäänselvästi naisen osa. Nykyään ensimmäistä kertaa voidaan kyseenalaistaa, kuuluuko päävastuu lapsesta automaattisesti äidille. Vain, koska hän on äiti. Miksi miehen vastuu on pienempi?
Ennen oli miehillä myös raskas työ pelloilla tai mistä elannon perheelle repivät. Oli luontevaa, että nainen hoiti lapset ja ne työt mitä pystyi. Nyt kun näitä oikeita raskaita miesten töitä ei enää oikein ole, niin perheen isien vapaa-aika on kasvanut. Naisten ei samassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehiä neuvota tunnustelemaan itse kiveksiä? Netissä luulisi olevan ohjeita. Naisetkin tunnustelee itse rintansa joka kuukausi, se pitää aloittaa jo parikymppisestä.On tietysti huolta, sillä säteilyherkät sukurauhaset ovat herkkiä säteilylle. Ei opeteta palpoimaan kiveksiä ja eturauhaseen ei yletä.
Sitä säteilyä sukurauhasille tulee yhteensä kymmenen kertaa eli yhden kerran joka toinen vuosi. Siitä ei saa mitään riskiä mitenkään, säteilykuorma on sen verran vähäistä. Näkee, ettei miehillä ole mitään hajua siitä, miten usein naiset mammografiassa käyvät. Ja kun miehet säännöllisesti tunnustelisivat kivekset läpi, niin kyllä siinä huomaa, jos niihin tulee muutoksia. Patit tuntuvat paljon paremmin kiveksissä mitä rinnoissa, onhan noissa niin iso kokoero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä säteilyä sukurauhasille tulee yhteensä kymmenen kertaa eli yhden kerran joka toinen vuosi. Siitä ei saa mitään riskiä mitenkään, säteilykuorma on sen verran vähäistä. Näkee, ettei miehillä ole mitään hajua siitä, miten usein naiset mammografiassa käyvät. Ja kun miehet säännöllisesti tunnustelisivat kivekset läpi, niin kyllä siinä huomaa, jos niihin tulee muutoksia. Patit tuntuvat paljon paremmin kiveksissä mitä rinnoissa, onhan noissa niin iso kokoero.
No ei ole pieni annos suoraan kiveksille paahdettuna, eikä munat kestä sitä mammografiamaista puristusta litteäksi. Palpointi ja jos jotain niin uä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pieni annos suoraan kiveksille paahdettuna, eikä munat kestä sitä mammografiamaista puristusta litteäksi. Palpointi ja jos jotain niin uä.
Annostustahan voi muuttaa. Saathan sä luonnosta peräisin olevaa säteilyä koko ajan. Annosmäärä vaihtelee mm. asuinpaikan, asuintalon, työpaikan, ravinnon, auringossaolon määrän, muiden kuvantamistutkimusten, matkustamisen määrän jne jne perusteella. eri
Jokunen viikko sitten kävin ostamassa lapsilleni välikausikenkiä. Kassalla loppusumman ollessa yli 200€ mietin, että tälläisiin hetkiin kulminoituu nykyajan vanhemmuuden vaatimukset. Kun pitää olla laadukkaat merkkikengät, jotka kestävät. Käytettyjä kenkiä ei voi ostaa, koska jokaisen lapsen jalka on yksilöllinen.
Ja sama homma uudestaan parin kuukauden päästä talvikenkäostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi todella monet miehet eivät halua "jäädä kotiin" lapsen kanssa ihan pikkuvauva-vaiheen jälkeen vuodeksi tai pariksi? Aika monelle naiselle tämä olisi todella ihanteellinen tilanne. Ja samalla kasvatusvastuu tasaantuisi itsestään paremmin.
Mä voin vastata tähän.
Miehet eivät halua jäädä kotiin, koska siitä ei makseta.
Duunissa voi tienata rahaa ja sitten voi viettää vapaa-aikansa kuten tykkää, kun duunit on tehty ja ”perhe elatettu”.
Kuka hullu nyt jää kotiin jonkun puklulle haisevan mukelon kanssa, hemmetin tylsää touhua. Akkojen hommaa.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi todella monet miehet eivät halua "jäädä kotiin" lapsen kanssa ihan pikkuvauva-vaiheen jälkeen vuodeksi tai pariksi? Aika monelle naiselle tämä olisi todella ihanteellinen tilanne. Ja samalla kasvatusvastuu tasaantuisi itsestään paremmin.
Mä voin vastata tähän.
Miehet eivät halua jäädä kotiin, koska siitä ei makseta.
Duunissa voi tienata rahaa ja sitten voi viettää vapaa-aikansa kuten tykkää, kun duunit on tehty ja ”perhe elatettu”.
Kuka hullu nyt jää kotiin jonkun puklulle haisevan mukelon kanssa, hemmetin tylsää touhua. Akkojen hommaa.
Samalla tulee paljastettua todellinen mielipide tasa-arvosta. Puklua, vaipanvaihtoa, syöttämistä, siivoamista. Akkojen hommaa. eri
No sitähän se on, let’s face it. Ja ketä sellainen aidosti kiinnostaa?
Ne, jotka haluavat viettää arkensa siinä puklujen hajussa, pariutukoon keskenään.
Ehkä sieltä aina muutama vapaaehtoinen hullu löytyy, eikä tämä ihmiskunta ole sukupuuttoon kuolemassa. Päinvastoin.
En oikeastaan ymmärrä koko tämän keskustelun pointtia.
Jos naiset eivät halua lapsia, eivätkä miehetkään halua lapsia, niin sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa kenellekään.
Eli mistä tässä oikeastaan edes riidellään?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Itsekin ihmettelen miten naiset miehiä valitsee niin kovin huonosti, vaikka on kemiat ja kaikki apuna.