"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas näköjään lauma avohoitopotilaita kirjoittamassa.
Mä haluan nähdä kun nämä mammat uivat jääkylmässä meressä kovassa aallokossa edes 10m ja sen jälkeen auttavat muita nousemaan vedestä lautalle.
Mehän nähtii tämä jo ja se että muuta auttoivatkin muita eikä tuollaista laivahenkilökunnan ryntäystä omaa nahkaa pelastamaan haluta uusintana. Puolet pelastuneista henkilökuntaa niin pidä suusi mokoma.
Henkilökuntaa pelastui paljon, koska heistä iso osa oli jalkeilla, pukeissa ja jossain muualla kuin alakansien hyteissä.
Kannelta 1 pelastui itse asiassa yli 20 henkilöä mikä on aika paljon. Autokannen tapahtumat on varmasti kuuluneet kiitettävästi ja silti on täynyt ymmärtää lähteä heti liikkeelle jotta on ehtinyt ajoissa yläkansille. Olisiko tuolla yöpyneet olleet myrsky-yönä jotenkin valppaampina kuulolla kun tiesivät makaavansa pohjalla "surmanloukussa".
Laivan evakuointia on kritisoitu. Ihmisiä ei informoitu mitenkään pl. hentoinen vironkielinen naisääni kun oli jo liian myöhäistä. Ehkä se on ollut hyväkin juttu. Jos olisi annettu yleisiä kuulutuksia, ihmiset olisi rynnineet ahtaille käytäville ja tukkineet ne. Kauhusta kankeat olisi estäneet toimintakykyistenkin mahdollisuudet pelastautua. Aikaa oli kuitenkin niin vähän että sinnehän väki olisi portaikkoihin kuollut kuitenkin. Nyt pelastui henkisesti ja fyysisesti vahvimmat, niinkuin se evoluutiossa taitaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Joku henkilökunnasta oli kuullut kuulutuksen koodi bluelight tms mikä tarkoitti tulipaloa ja lähtenyt tehtävänsä mukaisesti laskeutumaan alimmille kansille. Todettuaan kerroksen olevan veden vallassa ja ettei siellä kyllä tulipaloa, ollut pakeni laivasta .
”Mr Skylight” on tuo kuulutus Estonialla ollut...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo virosakki Margeinen minusta tiesi että toi uppoaa.
Marge vitsaili "Entäs jos tämä laiva uppoaakin tänä yönä?"
MIKSI se toinen ketju poistettiin ja tätä ei??? Olen ilmoittanut tämän asiattomaksi jo monta kertaa! Kenestäkään ihmisestä ei pitäisi saada tehdä tällaista ketjua vain siksi, että ovat julkisesti kertoneet kokemuksistaan oltuaan osallisina suuronnettomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä vähän, miksi tämä nainen on halunnut toiminnastaan julki kertoa. Onko siitä ylpeä? Hakeeko hyväksyntää, joka voisi helpottaa traumoja? Eihän hänen olisi ollut mikään pakko kertoa julkisuuteen, miten lutvi itsensä pysymään elävien kirjoissa.
No miksi yhtään kukaan kertoo ikinä mitään julkisuuteen? Häneltä on Estonian vuosipäivän vuoksi kysytty, tuskin hän on itse soittanut lehteen, että hei, hauaisin ylpeillä itsekkyydelläni.
Maailma tarvitsee myös totuudenpuhujia, sellaisia jotka kertovat miten asiat ovat. Kaunistelematta, satuilematta tai vääristelemättä. Se, että oletat Margen ylpeilevän selviytymistarinallaan kertoo paljon enemmän sinusta mitä hänestä.
Mikä siinä on, että ihmisten on niin vaikea kokea empatiaa naisia kohtaan? Marge on selviytyjä, eloonjäänyt, äiti ja rehellinen ihminen. Ja täällä vaan keksitään päästä kaikkia idioottimaisia analyysejä hänen persoonastaan ja selostetaan jotain mielikuvitustarinaa siitä, miten hänen olisi pitänyt toimia. Samaan aikaan puolta isommat miehet ovat saaneet rynniä, puskea ja satuilla ihan rauhassa ja av-raati vain symppaa niitä miehiä kyynel silmässä. Mutta Marge, Marge on paha!!1!
Mutta hän on ihan itse saanut päättää, mitä kertoo ja kuinka yksityiskohtaisesti. Margen lailla toimi varmasti suurin osa, mutta harvempi nähdäkseni lehtien palstoilla kerskuu, miten on potkinut jonkun oman selviytymisensä tieltä pois tai etuillut kallistuneissa rappusissa.
Minähän en siis näe tässä ongelmana sitä, miten hän on selvinnyt - voi olla, että itsekin toimisin kuoleman vaarassa samoin. Minulle ongelma tässä on se, miksi asialla pitää erikseen mässäillä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku henkilökunnasta oli kuullut kuulutuksen koodi bluelight tms mikä tarkoitti tulipaloa ja lähtenyt tehtävänsä mukaisesti laskeutumaan alimmille kansille. Todettuaan kerroksen olevan veden vallassa ja ettei siellä kyllä tulipaloa, ollut pakeni laivasta .
”Mr Skylight” on tuo kuulutus Estonialla ollut...
Kuulostaa vapaamuurari Mr Taivasvalolta jota nyt henkilökunnan tulee seurata.
Pubistakin pelastui 15 henkeä. Ison rymähdyksen tapahduttua joku oli lohkaissut "taidettiin törmätä jäävuoreen" Vähänpä tiesi mitä tuleman pitää.
Estonialta pelastuneista suurin osa oli nuoria miehiä. Jutun pelastunut oli nainen, joka oli ammattitanssija. Mikä on yhdistävä tekijä? Hyvä fyysinen kunto. Kyllä se on se tekijä, joka Marge Rullin pelasti, eikä mikään itsekkyys. Ajatellaanpa vaikka vanhaa huonokuntoista muoria, joka ajattelee, että ei kyllä auta ketään muuta kuin itseään, muttei pääse edes hytistä kiipeämään ulos. Ei se itsekkyys häntäkään olisi pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin luulet, että yksikään ihminen menisi laivalle sellaisessa myrskyssä, jos _tietäisi_ sen uppoavan aamuyöllä pilkkopimeässä avomerellä veden ollessa hyytävän kylmää ja aaltojen valtavia?
Marge oli muuten huono uimaan. Häneltä oli veteen hypätessä lähtenyt pelastusliivit pois yltä.
Enpä usko että olisi lähtenyt, jos olisi tiennyt laivan uppoavan.
Lähtisitkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä vähän, miksi tämä nainen on halunnut toiminnastaan julki kertoa. Onko siitä ylpeä? Hakeeko hyväksyntää, joka voisi helpottaa traumoja? Eihän hänen olisi ollut mikään pakko kertoa julkisuuteen, miten lutvi itsensä pysymään elävien kirjoissa.
No miksi yhtään kukaan kertoo ikinä mitään julkisuuteen? Häneltä on Estonian vuosipäivän vuoksi kysytty, tuskin hän on itse soittanut lehteen, että hei, hauaisin ylpeillä itsekkyydelläni.
Maailma tarvitsee myös totuudenpuhujia, sellaisia jotka kertovat miten asiat ovat. Kaunistelematta, satuilematta tai vääristelemättä. Se, että oletat Margen ylpeilevän selviytymistarinallaan kertoo paljon enemmän sinusta mitä hänestä.
Mikä siinä on, että ihmisten on niin vaikea kokea empatiaa naisia kohtaan? Marge on selviytyjä, eloonjäänyt, äiti ja rehellinen ihminen. Ja täällä vaan keksitään päästä kaikkia idioottimaisia analyysejä hänen persoonastaan ja selostetaan jotain mielikuvitustarinaa siitä, miten hänen olisi pitänyt toimia. Samaan aikaan puolta isommat miehet ovat saaneet rynniä, puskea ja satuilla ihan rauhassa ja av-raati vain symppaa niitä miehiä kyynel silmässä. Mutta Marge, Marge on paha!!1!
Mutta hän on ihan itse saanut päättää, mitä kertoo ja kuinka yksityiskohtaisesti. Margen lailla toimi varmasti suurin osa, mutta harvempi nähdäkseni lehtien palstoilla kerskuu, miten on potkinut jonkun oman selviytymisensä tieltä pois tai etuillut kallistuneissa rappusissa.
Minähän en siis näe tässä ongelmana sitä, miten hän on selvinnyt - voi olla, että itsekin toimisin kuoleman vaarassa samoin. Minulle ongelma tässä on se, miksi asialla pitää erikseen mässäillä julkisesti.
Jos olisit TÖISSÄ laivalla et toimisi samalla tavalla kuin marge tai Linde ja henkilökunta , olen ihan varma.
Vaistojaanhan he eivät noudattaneet myöskään vaan käyttiväat asemaansa koulutettuina siihen että saivat itselleen eikä matkustajille sen edun. Heille maksettiin siis matkustajien unohtamisesta laivaan prkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marge vitsaili "Entäs jos tämä laiva uppoaakin tänä yönä?"
Eiköhän aika monikin vitsailee samoin tuulisella ilmalla? Tai vähintään ajattelee niin mielessään.
Jos Marge olisi tiennyt, ei olisi vitsaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas näköjään lauma avohoitopotilaita kirjoittamassa.
Mä haluan nähdä kun nämä mammat uivat jääkylmässä meressä kovassa aallokossa edes 10m ja sen jälkeen auttavat muita nousemaan vedestä lautalle.
Mehän nähtii tämä jo ja se että muuta auttoivatkin muita eikä tuollaista laivahenkilökunnan ryntäystä omaa nahkaa pelastamaan haluta uusintana. Puolet pelastuneista henkilökuntaa niin pidä suusi mokoma.
Henkilökuntaa pelastui paljon, koska heistä iso osa oli jalkeilla, pukeissa ja jossain muualla kuin alakansien hyteissä.
Kannelta 1 pelastui itse asiassa yli 20 henkilöä mikä on aika paljon. Autokannen tapahtumat on varmasti kuuluneet kiitettävästi ja silti on täynyt ymmärtää lähteä heti liikkeelle jotta on ehtinyt ajoissa yläkansille. Olisiko tuolla yöpyneet olleet myrsky-yönä jotenkin valppaampina kuulolla kun tiesivät makaavansa pohjalla "surmanloukussa".
Laivan evakuointia on kritisoitu. Ihmisiä ei informoitu mitenkään pl. hentoinen vironkielinen naisääni kun oli jo liian myöhäistä. Ehkä se on ollut hyväkin juttu. Jos olisi annettu yleisiä kuulutuksia, ihmiset olisi rynnineet ahtaille käytäville ja tukkineet ne. Kauhusta kankeat olisi estäneet toimintakykyistenkin mahdollisuudet pelastautua. Aikaa oli kuitenkin niin vähän että sinnehän väki olisi portaikkoihin kuollut kuitenkin. Nyt pelastui henkisesti ja fyysisesti vahvimmat, niinkuin se evoluutiossa taitaa mennä.
Häh!? On siis parempi olla kuuluttamatta vaaratilanteesta, että vahvimmat pelastuu ja heikoimmat kuolee?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että hän sinusta mässäilee ja ylpeilee, on omaa tulkintaasi ja kertoo enemmän sinusta kuin Margesta.
Jännä kyllä ihmisiä kiinnostaa toisten ihmisten kokemukset. Varsinkin ne äärimmäiset. Ehkä sitten olen "mässäilijä", mutta minusta on hienoa, että olen tietoinen Estonian onnettomuudesta, millaista siellä oli ja miten sieltä pelastui. Se lisää taas himpun verran ymmärrystäni maailmasta ja ihmisistä.
Kerran olet innokas jakamaan sääntöjä, moraalikoodeja ja toimintaohjeita, niin kerrohan seuraavaksi, että millaisista kokemuksista on mielestäsi sallittua puhua mediassa ja millaisista ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin luulet, että yksikään ihminen menisi laivalle sellaisessa myrskyssä, jos _tietäisi_ sen uppoavan aamuyöllä pilkkopimeässä avomerellä veden ollessa hyytävän kylmää ja aaltojen valtavia?
Marge oli muuten huono uimaan. Häneltä oli veteen hypätessä lähtenyt pelastusliivit pois yltä.
Enpä usko että olisi lähtenyt, jos olisi tiennyt laivan uppoavan.
Lähtisitkö itse?Kyllä nuo virolaiset lähtevät ihan mihin vaan on nähty jo.
Älä viitsi. Olet kuitenkin se sama joka ihmettelee, mikseivät puolustaneet maataan ja antoivat Neukkulan miehittää maansa.
Veikkaanpa, että tuolta selvinneet olivat kaikki yksinäisiä/yksinmatkustavia.
Tuskin kukaan perheensä kanssa matkustava selvisi, kun yrittivät lapsiaan auttaa, tai eivät heitä kyenneet yksin jättämään. Itse ainakin olisin lähtenyt alaspäin hyteille, jos yksin olisin tuolla yläkannella ollut, perhettä pelastamaan.
Kuka tätä palstaa muka moderoi, vai moderoiko kukaan?
Minusta on vaarallista ajatella, että katastrofitilanteessa kuuluu olla itsekäs. Jos tällaisesta ajattelusta tulee normi, niin sitten paljon pienempi osa ihmisistä pelastuu katastrofitilanteesta.
Keulaportin hajoamisesta parinkymmenen minuutin kuluttua paatti oli kyljellään ja siltä pelastautuminen täysin mahdotonta, jollei jo ollut ehtinyt ulos ennen sitä. Edes komentosillalla ei tiedetty mitä on meneillään, kunnes tajuttiin että ollaan matkalla pohjaan, ehkä vain muutaman minuutin ajan oli ymmärrys tilanteen lohduttomuudesta niin, että vielä oli mahdollisuuskaan toimia. Kaikki pelastuneet olivat niitä, jotka itse äkkäsivät omatoimisesti hyvin nopeasti, että jotain vakavaa on meneillään, ja toimivat myös välittömästi. Minkäänlaiseen organisoituun toimintaan ei ollut valmiuksia eikä käytännössä mahdollisuuksiakaan. Ketään ihmistä tai ryhmää on turha syyttää mistään. Järjestelmän puutteet monella tasolla; tekniikassa, organisaatiossa, toimintatapaohjeistuksessa yms. olivat ainut, mihin olisi voinut ENNALTA vaikuttaa, tilanteessa se oli jo myöhäistä. Jokainen improvisoi mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Estonialta pelastuneista suurin osa oli nuoria miehiä. Jutun pelastunut oli nainen, joka oli ammattitanssija. Mikä on yhdistävä tekijä? Hyvä fyysinen kunto. Kyllä se on se tekijä, joka Marge Rullin pelasti, eikä mikään itsekkyys. Ajatellaanpa vaikka vanhaa huonokuntoista muoria, joka ajattelee, että ei kyllä auta ketään muuta kuin itseään, muttei pääse edes hytistä kiipeämään ulos. Ei se itsekkyys häntäkään olisi pelastanut.
Ei pelkkä fyysinen kuntokaan riitä. Estonialla kuoli esimerkiksi nuoria kovakuntoisia triathlonmiehiä. Ja toisaalta pelastui 72-vuotias, joka tuskin älyttömän ketterä oli.
Hyvästä kunnosta on apua, samoin varmasti osalla on vaikuttanut itsekkyys. Kumpikaan ei yksin riitä eikä ne yhdessäkään, vaan pelastumiseen on tarvittu usein myös toisten apua (Margen tapaus) sekä suunnattomasti onnea - monta kertaa.
No eipä makean veden vesistöissä ensinnäkään aallot nouse yhtä korkeiksi - eikä niissä useinkaan vastaavaa ihmismäärää kuljettavia laivoja kulje. Ainakaan Itämeren maissa.