"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä vähän, miksi tämä nainen on halunnut toiminnastaan julki kertoa. Onko siitä ylpeä? Hakeeko hyväksyntää, joka voisi helpottaa traumoja? Eihän hänen olisi ollut mikään pakko kertoa julkisuuteen, miten lutvi itsensä pysymään elävien kirjoissa.
No miksi yhtään kukaan kertoo ikinä mitään julkisuuteen? Häneltä on Estonian vuosipäivän vuoksi kysytty, tuskin hän on itse soittanut lehteen, että hei, hauaisin ylpeillä itsekkyydelläni.
Maailma tarvitsee myös totuudenpuhujia, sellaisia jotka kertovat miten asiat ovat. Kaunistelematta, satuilematta tai vääristelemättä. Se, että oletat Margen ylpeilevän selviytymistarinallaan kertoo paljon enemmän sinusta mitä hänestä.
Mikä siinä on, että ihmisten on niin vaikea kokea empatiaa naisia kohtaan? Marge on selviytyjä, eloonjäänyt, äiti ja rehellinen ihminen. Ja täällä vaan keksitään päästä kaikkia idioottimaisia analyysejä hänen persoonastaan ja selostetaan jotain mielikuvitustarinaa siitä, miten hänen olisi pitänyt toimia. Samaan aikaan puolta isommat miehet ovat saaneet rynniä, puskea ja satuilla ihan rauhassa ja av-raati vain symppaa niitä miehiä kyynel silmässä. Mutta Marge, Marge on paha!!1!
Niin mutta kun aloituksen jutussa ei puhuttu mitään isojen miesten rynnimisestä, puskemisesta ja satuilusta. Jutussa kerrottiin siitä, miten isommat miehet auttoivat toisia: miehet roikkuivat jonossa portaan kaiteesta odottaen vuoroaan tulla vedetyksi turvaan, yksi mies antoi Margen roikkua selästään meressä, ja mies veti Margen pelastuslauttaan sisälle.
Sepä se. Jos kaikki olisi tomineer, kuten marge, marge ei olisi pelastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Margea autettiin monta kertaa, mutta hän itse ei ollut valmis auttamaan muita. Väkisinkin tulee mielikuva siitä, että hän käytti hyväkseen muiden ihmisten hyväntahtoisuutta.
Käytti hyväkseen? Olis pitänyt siis sanoa "kiitos ei, en tarvitse apua"?
Ei, vaan olisi pitänyt auttaa itse muitakin, kun on ottanut apua vastaan. Jotenkin vaan se, että saa apua toisilta, mutta ei itse halua auttaa, tuntuu minusta väärältä.
Hei ihan tosi. Tollasessa tilanteessa kukaan ei ajattele kovin moraalisesti mikä on reilua ja mikä ei. Mitä hittoa heiveröinen noin 55 kiloinen nainen olisi voinut tehdä? Suurin osa tuolla on ollut isoja painavia miehiä.. luuletko että nainen jaksaa hirveästi auttaa tuollaisia portaikossa joka on kallistunut?
Moni toki auttoi tuolla mutta eivät ole kertomassa tarinaansa koska kuolivat itse sen takia. Ne auttajat jotka auttoivat kokivat että ovat sen hetken sen verran turvassa että pystyvät auttamaan muita. Ihmiset on myös erilaisia. Sitä ei koskaan tiedä miten itse käyttäytyisi katastrofi tilanteessa. Estonian uppoaminen on niitä pahimpia tilanteita mihin ihminen on ikinä voinut joutua.
Hän tunkeutui miesten jalkojen välistä pelastautuakseen itse. Eli rynni toisin sanoen muiden ohi.
Jos ne miehet hänen edellään olisivat toimineet samoin, hän ei olisi pelastunut.
Joku mies jopa olisi voinut pudottaa hänet siinä rynniessä samoin kuin hän pudotti sen jalkatakiaisen.
Hän pelastui ainoastaan siksi, että muut ei olleet niin itsekkäitä kuin hän.
Se tuli selväksi kyllä kun luin tuon jutun. Hän ei aihettanut toiminnallaan ilmeisesti kenellekkään suurempaa vaaraa. Jos hän ei olisi pujotellut muiden välistä, niin voisi olla kuollut. Jos olisin itse tuossa tilanteessa ja ihmiset edessäni eivät tuntuisi liikkuvan niin tekisin kyllä aivan saman.
Aiheuttaahan jonon ohi suuren vaaran toisille kun on ykskas jalkovälissä jotain vierasta ja pidettävä reilingeistä kaksin käsin kiinni. Muutama olikin pudonnutkin, ja minulla on paha aavistus...virolaiskorsto veti Margen suojaan ja odotteli jo lautallakin valmiina taas auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikka kuinka monta kertomusta miten ihmiset auttoivat muitakin ja tekivät yhteistyötä vaikka henkilökunta pakenikin. Törkeää väittää että Rullin malli oli ainoa. Se Rullin malli oli virolaisen laivan malli vaan, ei suomalaisen.
Ei voi kun huutonauraa tälle kommentille. Siis väitätkö, että suomalaiset ovat täysin altruistinen kansakunta ja jos paatti olisi ollut täynnä maamme kansalaisia olisi kaikki saatu pelastettua??? Ihan vaan perustuen tähän suomalaiseen kansanluonteeseen joka on puhtaasti epäitsekäs?! Se sama epäitsekkyys näkyy tuolla kaduilla ja liikenteessä päivittäin kun joku mummo tuupertuu bussipysäkille ja jengi vaan kaivaa kännykkää esiin jotta saa parhaan videoklipin nettiin. Mitäpä tähän sitten lisäämään...
Kyllä sanoisin, että kansalaisuudesta riippumatta ihmiset reagoivat eri tavalla paniikki- ja katastrofitilanteessa (sehän tuo kuitenkin on ollut). Ihan turha on väittää, että me suomalaiset olisimme vähemmän itsekkäitä kuin vaikkapa virolaiset tai ruotsalaiset. Laivalla kuolivat ne, joilla kävi huono tuuri ja jotka eivät saaneet itseään pelastettua. Sieltä ei ollut suurimmalla osalla mitään mahdollisuutta päästä pois, johtuu ihan siitä tosiasiasta että pimeässä, kylmässä ja myrskyävässä syysyössä merellä ei vaan selviämismahdollisuuksia juurikaan ole. Tällä jutun virolaisella on käynyt hyvä tuuri ja hän on osannut toimia oikein äärimmäisestä hädästä huolimatta. On todella naiivia väittää, että ko.naisen olisi pitänyt jäädä auttamaan jotain jalassaan kenties roikkuvaa, hukkumisen partaalla olevaa ihmispoloa. Ei tuossa tilanteessa voi sellaista miettiä, eikä varmasti mietikään vaan toimii ihan refleksien varassa = jalassa tuntuu jotain menoa hidastavaa, se potkaistaan pois. Kaikki tapahtuu niin lyhyessä ajassa, että vasta tilanteen ollessa ohitse voi kelailla ja analysoida eri kohtia pelastautumisen aikana.
En myöskään ihmettele tuota kommentia turpaanvetämisestä: se on ainut konsti rauhoittaa täysin hysteerinen, kenties muille ja itselleen vaaraksi oleva ihminen (kenties isokokoinen mies). Noo, mammat täällä palstalla ovat selvinneet sodasta, Estoniasta ja vielä Thaimaan tsunamista sekä WTC-torneilta joten he voivat kyllä arvostella yhtä virolaisreppanaa joka on toiminut eloonjäämisvaistojensa varassa.
I rest my case.
Rull taisteli itsekkyyden varassa.
Vaikea kuvitella suomalaislaivaa jossa lapset jätetään ja puolet pelastuneista työvuorossa olevasta henkilökunnasta. Maksaneille asiakkaille. Sori vaan, ei täällä.
Tällaisia kommentteja kirjoittavat ei selvästikään tajua kuinka äärimmäinen hätätilanne estonian uppoaminen oli (mielikuvituksen tai empatian puutetta ehkä?).
Ei siinä yksinkertaisesti ollut aikaa tai mahdollisuutta pelastaa kaikkia, etenkään heikossa asemassa olevia kuten lapsia. Ulos oli päästävä nopeasti, koska yhtäkkiä ulos pääsy olikin jo mahdotonta. Nopeimmat ja onnekkaimmat ehtivät ulos. Loput kuolivat. Tottakai kaikki olisi pelastettu, jos se olisi ollut mahdollista, mutta valitettavasti näin ei ollut. Kuinka vaikea tätä on ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Ilta-Sanomien jutusta, jossa yksi pelastunut muistelee asiaa:
Ensin sanoo näin:
Nyt 25 vuotta myöhemmin Puoliväli pitää itseään edelleen onnekkaana. Sattumallakin oli sijansa hänen pelastumisessaan.
– Usein mietin edelleen, että miksi juuri minä pelastuin, ja miksi joku toinen ei, Puoliväli kertoo.
– Kovan uskon voimalla pelastuin alakansilta laivan kyljelle, mutta varsinainen pelastuminen vaati onnea ja muiden ihmisten apua. Tästä minun on kiittäminen useita henkilöitä.
Ja kohta näin:
– Estonian tapahtumat osoittivat ihmisten todellisen luonteen hädän hetkellä. Siellä laivan sisällä ihmisistä tuli eläimiä, jokainen ajatteli vain omaa pelastumistaan – itseäni myöten. Ei tunnu kauniilta sanoa, mutta totuus on, ettei kukaan yrittänyt auttaa ketään, Puoliväli sanoo.
– Tätä havaintoa en näiden vuosikymmenten varrella ole päässyt pakoon.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006253543.html
Koittaisi nyt päättää, että kumpi tuossa tapahtui.
Itse luulen, että molempia. Pitää nyt muistaa, että tuokin pelastuja puhuu hyvin erilaisista tilanteista. Sisällä on ollut paniikki ja kaikki tiesi, että uppoavasta laivasta pitää päästä ulos ja kaikki rynnii paniikissa sille samaiselle ulospääsyaukolle. Sitten taas laivan kannella, tai lautoilla, kun on jo päästy pihalle, niin ei sinällään ole enää kiire, vaan pikemminkin aikaa on liikaakiin (lopulliseen pelastumiseen meni monta tuntia), joten aikaa on yrittää auttaa muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi tietää etukäteen miten itse toimisi. Ihan varmasti menee joku selviytymismoodi päälle ja jos ei ole omia lapsia mukana niin vain oma selviytyminen kiinnostaa. En siitä yhtään moiti tätä naista tai ketään muutakaan. Mutta en itse menisi kunnioituksesta uhreja kohtaan pullistelemaan tuohon äänensävyyn että "minua autettiin mutta minä vain potkin muita". Kuinka moni omainen nyt ajattelee että se oli minun läheiseni hento ote siitä jalasta. Julma ja kylmä vaikutelma tuli tuosta jutusta ja naisesta.
No mitenkäs puolet pelastuneista oli sitten laivahenkilökuntaa jos kukaan ei tiedä miten toimii?
Nuo ainakin taisivat Rulleineen tietää hyvin kirkkaasti. Helvetti sentään mitä ihmisiä.
Tiedän, että suututte kun teitä sanoo tyhmiksi, mutta tämän tason ajatuksenjuoksua lukiessa ei oikein voi muutakaan. On ihan turha keskustella kenenkään kanssa, jonka mietinnöt ovat tällaisia. Kerta kerran jälkeen.
Olen järkyttynyt. En Rullista, vaan joidenkin av:laisten vähä-älyisyydestä. Ilmeisesti olette ihan aikuisia ja täysivaltaisia ihmisiä?
Tai sitten haksahdin sitkeään trolliin.
Siinä toisessa ketjussa oli monipuolisemmin onnettomuudesta. Tässä keskitytään (tietty otsikon mukaan) tuohon tanssijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikka kuinka monta kertomusta miten ihmiset auttoivat muitakin ja tekivät yhteistyötä vaikka henkilökunta pakenikin. Törkeää väittää että Rullin malli oli ainoa. Se Rullin malli oli virolaisen laivan malli vaan, ei suomalaisen.
Ei voi kun huutonauraa tälle kommentille. Siis väitätkö, että suomalaiset ovat täysin altruistinen kansakunta ja jos paatti olisi ollut täynnä maamme kansalaisia olisi kaikki saatu pelastettua??? Ihan vaan perustuen tähän suomalaiseen kansanluonteeseen joka on puhtaasti epäitsekäs?! Se sama epäitsekkyys näkyy tuolla kaduilla ja liikenteessä päivittäin kun joku mummo tuupertuu bussipysäkille ja jengi vaan kaivaa kännykkää esiin jotta saa parhaan videoklipin nettiin. Mitäpä tähän sitten lisäämään...
Kyllä sanoisin, että kansalaisuudesta riippumatta ihmiset reagoivat eri tavalla paniikki- ja katastrofitilanteessa (sehän tuo kuitenkin on ollut). Ihan turha on väittää, että me suomalaiset olisimme vähemmän itsekkäitä kuin vaikkapa virolaiset tai ruotsalaiset. Laivalla kuolivat ne, joilla kävi huono tuuri ja jotka eivät saaneet itseään pelastettua. Sieltä ei ollut suurimmalla osalla mitään mahdollisuutta päästä pois, johtuu ihan siitä tosiasiasta että pimeässä, kylmässä ja myrskyävässä syysyössä merellä ei vaan selviämismahdollisuuksia juurikaan ole. Tällä jutun virolaisella on käynyt hyvä tuuri ja hän on osannut toimia oikein äärimmäisestä hädästä huolimatta. On todella naiivia väittää, että ko.naisen olisi pitänyt jäädä auttamaan jotain jalassaan kenties roikkuvaa, hukkumisen partaalla olevaa ihmispoloa. Ei tuossa tilanteessa voi sellaista miettiä, eikä varmasti mietikään vaan toimii ihan refleksien varassa = jalassa tuntuu jotain menoa hidastavaa, se potkaistaan pois. Kaikki tapahtuu niin lyhyessä ajassa, että vasta tilanteen ollessa ohitse voi kelailla ja analysoida eri kohtia pelastautumisen aikana.
En myöskään ihmettele tuota kommentia turpaanvetämisestä: se on ainut konsti rauhoittaa täysin hysteerinen, kenties muille ja itselleen vaaraksi oleva ihminen (kenties isokokoinen mies). Noo, mammat täällä palstalla ovat selvinneet sodasta, Estoniasta ja vielä Thaimaan tsunamista sekä WTC-torneilta joten he voivat kyllä arvostella yhtä virolaisreppanaa joka on toiminut eloonjäämisvaistojensa varassa.
I rest my case.
Vaikea kuvitella suomalaislaivaa jossa lapset jätetään ja puolet pelastuneista työvuorossa olevasta henkilökunnasta. Maksaneille asiakkaille. Sori vaan, ei täällä.
Tällaisia kommentteja kirjoittavat ei selvästikään tajua kuinka äärimmäinen hätätilanne estonian uppoaminen oli (mielikuvituksen tai empatian puutetta ehkä?).
Ei siinä yksinkertaisesti ollut aikaa tai mahdollisuutta pelastaa kaikkia, etenkään heikossa asemassa olevia kuten lapsia. Ulos oli päästävä nopeasti, koska yhtäkkiä ulos pääsy olikin jo mahdotonta. Nopeimmat ja onnekkaimmat ehtivät ulos. Loput kuolivat. Tottakai kaikki olisi pelastettu, jos se olisi ollut mahdollista, mutta valitettavasti näin ei ollut. Kuinka vaikea tätä on ymmärtää?
Tajuaa sen että palkallisena laivalla työskentelevien palkkaan kuului matkustajien auttaminen ja sitä nämä eivät tehneet juuri ollenkaan.
Ja sen etteivät he nimenomaan vaistojansa noudattaneet vaan kylmää laskelmaansa. He käyttivät koulutustaan hyväksi itseään varten eikä matkustajien vaikka matkustajat maksoivat matkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pop
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että onkohan itsekkyys sittenkään paras tapa toimia hätätilanteessa. Voi esimerkiksi olla niin, että jos muut ihmiset huomaavat, että joku toimii täysin itsekkäästi, tätä itsekästä ihmistä ei auteta niin mielellään. Jos taas auttaa toisia hätätilanteessa, saa itsekin apua helpommin.
Paitsi että katastrofitilanteessa kukaan tuskin jää analysoimaan toisen käyttäytymistä mitenkään.
Huoh tätä ihmisten simppeliyttä.
Kyllähän esimerkiksi Titanicilla oli selkeitä normeja ja sääntöjä minkä mukaan edettiin, esimerkiksi naiset ja lapset laitettiin ensin pelastusveneisiin. Mikset pysty keskustelemaan asiallisesti, vaan alat haukkumaan simppeliksi?
Ohis, mutta vaikutat aivan uskomattoman simppeliltä/tietämättömältä jo tuossa, miten vertailet Titanicia ja Estoniaa (onkohan sen viisikymmentä kertaa tässäkin ketjussa tehty selväksi näiden kahden katastrofin oleelliset eroavaisuudet?).
Pointti ei ollut tässä Estonian ja Titanicin eroavaisuudet, vaan katastrofitilanteet yleensä, ja se miten ihmiset käyttäytyvät katastrofitilanteissa
Mitenhän tänä päivänä pelastautumiset onnistuisi kun ihmiset keskittyisi liikaa kuvaamaan tilannetta ja ottamaan selfejä.
Äläs luule, ne kännyt olisivat jo virolaisten matkassa pelastuslautoilla. Turhaan jäisi hamuamaan kännykäsi....
Rasismia
Minua oikeasti häiritsee todella paljon se, että se toinen ketju poistettiin, mutta tämän annetaan olla. Olen itse jo ilmiantanut sen.
Kyllä nyt on toimittaja ollut tuossa aloituksen jutussa ihan tahallisen sensaatiohakuinen, kun on noin voimakkaasti nostanut itsekkyyden esille. Otsikossa lukee "piti olla itsekäs". Kun tarkemin juttua lukee, niin huomaa että pelkkä itsekkyys ei ole Margea pelastanut. Todellisuudessa pelastuminen on ollut monen tekijän summa: Marge oli tanssijana hyvässä fyysisessä kunnossa, kohdalle sattui useampikin auttaja ja pelastuslautta sattui sopivasti kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä vähän, miksi tämä nainen on halunnut toiminnastaan julki kertoa. Onko siitä ylpeä? Hakeeko hyväksyntää, joka voisi helpottaa traumoja? Eihän hänen olisi ollut mikään pakko kertoa julkisuuteen, miten lutvi itsensä pysymään elävien kirjoissa.
No miksi yhtään kukaan kertoo ikinä mitään julkisuuteen? Häneltä on Estonian vuosipäivän vuoksi kysytty, tuskin hän on itse soittanut lehteen, että hei, hauaisin ylpeillä itsekkyydelläni.
Maailma tarvitsee myös totuudenpuhujia, sellaisia jotka kertovat miten asiat ovat. Kaunistelematta, satuilematta tai vääristelemättä. Se, että oletat Margen ylpeilevän selviytymistarinallaan kertoo paljon enemmän sinusta mitä hänestä.
Mikä siinä on, että ihmisten on niin vaikea kokea empatiaa naisia kohtaan? Marge on selviytyjä, eloonjäänyt, äiti ja rehellinen ihminen. Ja täällä vaan keksitään päästä kaikkia idioottimaisia analyysejä hänen persoonastaan ja selostetaan jotain mielikuvitustarinaa siitä, miten hänen olisi pitänyt toimia. Samaan aikaan puolta isommat miehet ovat saaneet rynniä, puskea ja satuilla ihan rauhassa ja av-raati vain symppaa niitä miehiä kyynel silmässä. Mutta Marge, Marge on paha!!1!
Niin mutta kun aloituksen jutussa ei puhuttu mitään isojen miesten rynnimisestä, puskemisesta ja satuilusta. Jutussa kerrottiin siitä, miten isommat miehet auttoivat toisia: miehet roikkuivat jonossa portaan kaiteesta odottaen vuoroaan tulla vedetyksi turvaan, yksi mies antoi Margen roikkua selästään meressä, ja mies veti Margen pelastuslauttaan sisälle.
Ja jos Estonia ei olisi uponnut, kukaan ei olisi hukkunut. Ymmärrätkö, että tässä ei suoriteta mitään 1+1+1 matematiikkaa, vaan ollaan tekemisissä valtavan kaaoksen ja sattumankaupan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Marge olisi roikkunut minusta kiinni olisin heivannut itsekkään virolaishuoran silmää räpäyttämättä kuolemaansa.
Höpsis. Etkö vieläkään tajua miten maailma toimii? Margen kaltaiset saavat apua mahdottomissakin paikoissa ja selviytyvät, mutta sinua ei olisi siinä tilanteessa auttanut kukaan. Olisit mennyt pohjaan ja nähnyt viimeisenä Margen säihkyvät sääret..
joo mä olisin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt on toimittaja ollut tuossa aloituksen jutussa ihan tahallisen sensaatiohakuinen, kun on noin voimakkaasti nostanut itsekkyyden esille. Otsikossa lukee "piti olla itsekäs". Kun tarkemin juttua lukee, niin huomaa että pelkkä itsekkyys ei ole Margea pelastanut. Todellisuudessa pelastuminen on ollut monen tekijän summa: Marge oli tanssijana hyvässä fyysisessä kunnossa, kohdalle sattui useampikin auttaja ja pelastuslautta sattui sopivasti kohdalle.
Jatkoa: otsikossa olisi aivan yhtä hyvin voinut lukea: "hyvä kunto, toisten apu ja hyvä onni pelastivat Margen".
Ajatelkaapa se virolaiskorsto tosiaan näki ne kaikki ihmiset ponnistelemassa rapuilla kannelle ojensi Margelle käden ja lähtivät ja oli JO lautalla kun Marge pääsi sinne. Eli se jätti kylmästi ne ihmiset kiipeämään sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pop
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että onkohan itsekkyys sittenkään paras tapa toimia hätätilanteessa. Voi esimerkiksi olla niin, että jos muut ihmiset huomaavat, että joku toimii täysin itsekkäästi, tätä itsekästä ihmistä ei auteta niin mielellään. Jos taas auttaa toisia hätätilanteessa, saa itsekin apua helpommin.
Paitsi että katastrofitilanteessa kukaan tuskin jää analysoimaan toisen käyttäytymistä mitenkään.
Huoh tätä ihmisten simppeliyttä.
Kyllähän esimerkiksi Titanicilla oli selkeitä normeja ja sääntöjä minkä mukaan edettiin, esimerkiksi naiset ja lapset laitettiin ensin pelastusveneisiin. Mikset pysty keskustelemaan asiallisesti, vaan alat haukkumaan simppeliksi?
Ohis, mutta vaikutat aivan uskomattoman simppeliltä/tietämättömältä jo tuossa, miten vertailet Titanicia ja Estoniaa (onkohan sen viisikymmentä kertaa tässäkin ketjussa tehty selväksi näiden kahden katastrofin oleelliset eroavaisuudet?).
Pointti ei ollut tässä Estonian ja Titanicin eroavaisuudet, vaan katastrofitilanteet yleensä, ja se miten ihmiset käyttäytyvät katastrofitilanteissa
Mitenhän tänä päivänä pelastautumiset onnistuisi kun ihmiset keskittyisi liikaa kuvaamaan tilannetta ja ottamaan selfejä.
Äläs luule, ne kännyt olisivat jo virolaisten matkassa pelastuslautoilla. Turhaan jäisi hamuamaan kännykäsi....
Rasismia
Sehän ei ole rasimia että puolet pelastuneista oli laivan henkilökuntaa Virosta juu.
Oleko kuullut sanonnan : Tule Eestiin autosi on jo täällä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I rest my case.
Tajuaa sen että palkallisena laivalla työskentelevien palkkaan kuului matkustajien auttaminen ja sitä nämä eivät tehneet juuri ollenkaan.
Ja sen etteivät he nimenomaan vaistojansa noudattaneet vaan kylmää laskelmaansa. He käyttivät koulutustaan hyväksi itseään varten eikä matkustajien vaikka matkustajat maksoivat matkansa.
Niin, mutta edes huippuunsa treenautunut ja täydellisen altruistinen henkilökuntakaan ei olisi kyennyt pelastamaan kovin suurta osaa matkustajista. Tilanne oli nopea ja odottamaton ja varmasti moni henkilökunnasta teki mitä pystyi, mutta eivät hekään nyt ihmeisiin pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos Estonia ei olisi uponnut, kukaan ei olisi hukkunut. Ymmärrätkö, että tässä ei suoriteta mitään 1+1+1 matematiikkaa, vaan ollaan tekemisissä valtavan kaaoksen ja sattumankaupan kanssa?
Ymmärrän että puolet pelastuneista oli laivan henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I rest my case.
Jos olisin samanlaisessa tilanteessa, ja minulla itselläni olisi lapsia, niin kyllä ennemmin pelastaisin omat lapseni, kuin ajattelisin vain itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I rest my case.
Niin, mutta edes huippuunsa treenautunut ja täydellisen altruistinen henkilökuntakaan ei olisi kyennyt pelastamaan kovin suurta osaa matkustajista. Tilanne oli nopea ja odottamaton ja varmasti moni henkilökunnasta teki mitä pystyi, mutta eivät hekään nyt ihmeisiin pysty.
Näin juuri. Tilanne oli aivan mahdoton. Kaikkia ei voitu mitenkään pelastaa.
Varmasti niinkin kävi, mutta selviytyneiden tarinoissa esiintyy muunkinlaisia kohtaloita. Eräs heräsi hytissään siihen kun matkalaukku ja muu irtaimisto paiskautui oveen, ja sai oven auki nostamalla ensin roinat oven vieressä olevaan kylpyhuoneeseen. Moinen suoritus tuskin luonnistui kaikilta, esim. vanhoilta ihmisiltä. Toiset taas kertovat että kun laiva oli jo kallistunut, he näkivät ulkopuolelta kuinka ihmiset hakkasivat hyttien ikkunoita, eikä heillä ollut edes mitään millä auttaa ikkunoiden rikkomisessa. Lohduton tilanne, varmasti jää kummittelemaan.