Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
781/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, te kaikki olisitte vastaavassa tilanteessa potkaissut jalkaanne tarttuneen ihmisen pois automaattisesti ennen kuin olisitte edes tajunneet asiaa.

No jumalauta ei varmasti potkita pois vaan katsotaan mitä voi tehdä !

No jumalauta jos sulla on minkäänlaiset refleksit niin varmasti potkit.

Ei ihmisiä ei vaan potkita. Missään tilanteessa. Ei ainakaan kun itse on kiinni muussa jo.

itse olisit tuossa tilanteessa potkinut kuin pieni porsas. Hyvä sitä on jeesustella oikeasta tavasta käyttäytyä hukkumistilanteessa kun on itse turvassa omassa lämpimässä kodissa.

Kyllä se on koettu jo etten jättäisi ihmisiä noin, ei jeesustella. Ja Estoniallakaan ei kaikki jättäneet noin. Mietihän että sut oltaisiin jätetty noin? Vieläkö fanitat?

Vertaatko itseäsi Estonialla olleisiin? Jotain rajaa nyt.

Vierailija
782/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset ovat tunnetusti paljon häikäilemättömämpiä ihan perusluonteeltaan kuin suomalaiset ja ruotsalaiset. Se on ihan heidän kulttuurissaan ja kasvatuksessaan paljon hyväksytympää. Itse olen asunut Virossa ja minulla on lukuisia virolaisia tuttuja ja muutama ystäväkin ja kyllä se on aivan ilmeistä, vaikka nykyään myös suomalaiset ovat menossa tähän suuntaan kovaa vauhtia.

Tuollaisessa tilanteessa ihmiset ovat kyllä ihan kulttuurista riippumatta kaikki pelkästään synnynnäisten vaistojen ja eläimellisen käytöksen varassa. Kulttuuri näkyy vasta tuossa, miten jälkikäteen turvassa kertoo tarinansa. Ei häpeile itsekkyyttään. Joku toinen ei olisi kehdannut kertoa, mutta minusta on hyvä kuulla näitä realistisiakin tarinoita, eikä vain niitä, joissa ensin tallottuaan kymmenen ja varastettuaan neljältä liivit ojensi kätensä lapselle, ja kertoo vain käden ojentamisesta, koska kulttuuri on sellainen, että itsekkyyttä ei suvaita, vaikka tuollaisessa tilanteessa sille ei olisi voinut mitään.

Niin. Toisaalta prosentuaalisestikin matkustajista selvisi juuri eniten virolaisia. Kyllä minä uskon siihen, että siinä hätätilanteessakin se kulttuurinen ilmapiiri johon olet kasvanut, vaikuttaa jopa vaistojen varaiseen toimintaasi. Enkä siis tässä ole paheksumassa tätä naista, kunhan sanon että ihminen on monitahoinen olento.

Itse ajattelen että vastaavassa tilanteessa vain vaistot ja synnynnäinen temperamentti merkitsee, mutta olisi kiinnostavaa saada jotain faktatietoa onko kulttuurilla jotain merkitystä. Kun kulttuuri kuitenkin tulee mukaan ihmiseen vasta kasvaessa ja on tavallaan aika pinnallista, ja toiminta tuollaisessa tilanteessa tulee syvemmältä, ja tuskin on mitenkään tietoista. Kriisitilanteissa joissa on aikaa ajatella, kuten vaikka sodassa, varmasti kulttuuri vaikuttaa paljonkin. Tämä vain omaa pohdintaa, mutta en ole varma.

Kyllä se kasvuympäristö vaikuttaa niihin toimintamalleihin, mitä ihminen omaksuu, ei siitä pääse mihinkään. Vaikka on vaistojenkin varassa, on opittuja tapoja toimia, ei ihminen ole vauvan tasolla aikuisena.

Itse asiassa uhkatilanteessa ihmisen aivot naksahtavat taistele tai pakene -moodiin. Ihminen voi myös lamaantua täysin. Sillä lailla ihminen vähän niin kuin on vauvan tasolla myös aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Toisaalta prosentuaalisestikin matkustajista selvisi juuri eniten virolaisia. Kyllä minä uskon siihen, että siinä hätätilanteessakin se kulttuurinen ilmapiiri johon olet kasvanut, vaikuttaa jopa vaistojen varaiseen toimintaasi. Enkä siis tässä ole paheksumassa tätä naista, kunhan sanon että ihminen on monitahoinen olento.

Minä taas uskon että miehistöstä suurin osa oli virolaisia ja siksi heitä pelastui eniten. Laiva oli heille tuttu ja tiesivät mistä pääsee nopeiten ulos.

"Kaikkiaan 137 laivalla ollutta eli 94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä pelastettiin merestä onnettomuuspaikalla."

Vierailija
784/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset ovat tunnetusti paljon häikäilemättömämpiä ihan perusluonteeltaan kuin suomalaiset ja ruotsalaiset. Se on ihan heidän kulttuurissaan ja kasvatuksessaan paljon hyväksytympää. Itse olen asunut Virossa ja minulla on lukuisia virolaisia tuttuja ja muutama ystäväkin ja kyllä se on aivan ilmeistä, vaikka nykyään myös suomalaiset ovat menossa tähän suuntaan kovaa vauhtia.

Tuollaisessa tilanteessa ihmiset ovat kyllä ihan kulttuurista riippumatta kaikki pelkästään synnynnäisten vaistojen ja eläimellisen käytöksen varassa. Kulttuuri näkyy vasta tuossa, miten jälkikäteen turvassa kertoo tarinansa. Ei häpeile itsekkyyttään. Joku toinen ei olisi kehdannut kertoa, mutta minusta on hyvä kuulla näitä realistisiakin tarinoita, eikä vain niitä, joissa ensin tallottuaan kymmenen ja varastettuaan neljältä liivit ojensi kätensä lapselle, ja kertoo vain käden ojentamisesta, koska kulttuuri on sellainen, että itsekkyyttä ei suvaita, vaikka tuollaisessa tilanteessa sille ei olisi voinut mitään.

Itse ajattelen että vastaavassa tilanteessa vain vaistot ja synnynnäinen temperamentti merkitsee, mutta olisi kiinnostavaa saada jotain faktatietoa onko kulttuurilla jotain merkitystä. Kun kulttuuri kuitenkin tulee mukaan ihmiseen vasta kasvaessa ja on tavallaan aika pinnallista, ja toiminta tuollaisessa tilanteessa tulee syvemmältä, ja tuskin on mitenkään tietoista. Kriisitilanteissa joissa on aikaa ajatella, kuten vaikka sodassa, varmasti kulttuuri vaikuttaa paljonkin. Tämä vain omaa pohdintaa, mutta en ole varma.

Kyllä se kasvuympäristö vaikuttaa niihin toimintamalleihin, mitä ihminen omaksuu, ei siitä pääse mihinkään. Vaikka on vaistojenkin varassa, on opittuja tapoja toimia, ei ihminen ole vauvan tasolla aikuisena.

Btw. Kriisitilanteissa voi kyllä taantua juuri sinne vauvan tasolle. Mm sodassa moni viimeisenä tekonaan huutaa äitiä, ja aikuinen mies on esimerkiksi tornadon jälkeen tavattu pakopaikastaan sikiöasentoon jähmettyneenä imemässä peukaloaan.

Vierailija
785/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei voi sanoa miten itse toimisi, ellei ole ollut vastaavassa tilanteessa.

Mutta mun täytyy sanoa, että silloin kun minulla oli yksivuotias lapsi (kuten tällä haastatellulla oli silloin), niin olisin tehnyt lähes mitä tahansa päästäkseni palaamaan hänen luokseen.

On oltu ja toisin toimittu satasella oma henki vaarantaen -kaveria ei vaan jätetä.Suomalaiset hakivat Norjan tunnelistakin vielä ystävänsä pois vaikka lakikin edessä. Rulli olisi tuskin hakenut.

Täysin eri asia, ei voi verrata. Eihän tuolla KUKAAN uhrannut henkeään vapaaehtoisesti toisten puolesta, tajuatko? Eli valinnut, onko siellä auttamassa, vaiko ei. Toisin kuin sukeltajat saivat VALITA.

Estonialla oli myös uskovaisia nuoria jotka auttoivat ja jäivät jopa auttamaan muita ja tämä on faktum sitten. Se ON VALINTA. Aina on valinta.

Niin, mutta he eivät olleet siellä epäitsekkyyttään, vaan heidät pakotettiin olemaan paikalla. Suomalaiset sukeltajat saivat valita, menivätkö hengenvaaralliseen tilanteeseen, vai eivät.

Yhtä lailla on Marge pakotettuna laivalla kuin uskovat nuoret mutta he eivät käyttäytyneet kuin Marge koska oli korkea moraali.

Marge tässä oikeastaan hukkui itse. Amen.

Vierailija
786/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti eniten hämmästyttää tässä ketjussa asenne, että ”jos mua ois potkittu tai mua vahvempi ois kiilannt portaissa niin olisin vetänyt herneen nenään. Koska MÄ ITSE jonotan aina kauniisti vuoroani” siis wtf?

Vierailija
787/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö sitten ei ole itsekästä vaatia itselleen apua, jotta itse selviäisi? Eikö avunpyytäjä välitä siitä, että hän samalla riskeeraa auttajan hengen?

Näytä kohta, jossa Marge vaati apua ja osoita, miten se vaaransi toiset? Tai miten auttaja oli pakotettu Margen taholta tekemään Margen hyväksi sellaista, mitä ei halunnut?

Enhän mä Margesta puhunut, vaan siitä että apua saaneet eloonjääneet eivät Margea itsekkääksi syyttävien mielestä ole ilmeisesti toimineet itsekkäästi.

Margehan sanoo itsekkyyden pelastaneen hänet. Ei pelastanut vaan hukutti ! ja yrittää saada muita uskomaan samaan: pelastakaa ruumiinne sielusta viis. Paskaa.

Eli sinusta ei ole itsekästä huutaa apua ja toivoa, että joku riskeeraa oman henkensä jäädessään auttamaan?

Vierailija
788/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Btw. Kriisitilanteissa voi kyllä taantua juuri sinne vauvan tasolle. Mm sodassa moni viimeisenä tekonaan huutaa äitiä, ja aikuinen mies on esimerkiksi tornadon jälkeen tavattu pakopaikastaan sikiöasentoon jähmettyneenä imemässä peukaloaan.

Niin voi mutta nuo vasta uskovaiset nuoret eivät käyttäytyneet niin vaikka sama tilanne kuin Margella. Mieti.

Vierailija
789/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko parempi että olisi ollut vielä yksi uhri enemmän? EI

Toisaalta Rullin oltua epäitsekkäämpi voisi olla vaikka viisi elossa?

Tanssijoitahan selvisi kolme(?). Voihan olla, että ne kaksi muuta selvisivät juuri Rullin ansiosta, joka huusi heidät liikkeelle heti keulan auettua. Onko Rull nyt sitten sankari, vai onko kaksi liian vähän? Montako olisi riittänyt?

Hän kuuli yhden tanssijan huudon auttakaa eikä tehnyt elettäkään. Eikä mennyt hautajaisiin koska naama ei kestänyt.

Mitä hän olisi voinut tehdä? Oikeasti?

Vaikka mitä, mutta hän ohitteli muut ja potki muita. Muuta olisi voinut tehdä ihan varmasti kuin tuota.Olisi myös voinut jättää itsekkyysluentonsa häpeän takia kertomatta. Edes. Moraaliton ja itsekäs akka.

Kyllä, hän toimi tilanteessa moraalittomalla tavalla. Kuten on jo todettu, kun selviytymismoodi lyö päälle, ihminen ei toimi kuten normaalisti ja useimmat hylkäävät moraaliset periaatteensa aika sukkelasti. Se että onko hän muussa elämässään moraaliton jne ei liene tästä mitenkään pääteltävissä.

Ei ollut moraalittomasti, vaan täysin normaalilla tavalla. Ketä siis hän esti pelastumasta? Vastaapa.

No voi pahviseni kun luetunymmärtämistä voisit vaikka harjoitella.

Ei kun vastaapa nyt! Vastauksesi vain osoittaa, että ei estänyt kenenkään henkeä säilymästä. Kuten asia onkin.

No jos et tajua että kirjoitin, että moraaliton toimiminen selviytysmistilanteessa on useimmille ihmisille täysin normaali tapa toimia, niin ei voi mitään. Vänkää keskenäsi.

Juu, moraaliton toiminta esim. hallituksessa tai muussa vastuuasemassa on myös normaalia toimintaa joillekin harvoille poliitikoille. Siksipä moista paheksutaankin ja se on pyritty monin tavoin estämään koska siinä hommassa ei ole tarkoitus olla itsekeskeisen ahne koska tuollaisesta on vahinkoa kokonaisyhteiskunnalle ja joskus yhteiskunnan etu menee yhden itsekeskeisen eduntavoittelun edelle.

Eri asia on miten tuossa on onnistuttu varsinkin kun koko hallitus voi nykyaikana olla näitä omanedunkähmijöitä kuten nykyään huomataan mutta se on ihan eri keskustelun aihe.

Eniwei, miksi koitat siis edelleen puolustella tuota itsekeskeistä toimintatapaa? Olisihan yhteiskunnallekin eduksi että tuollaisesta onnettomuudesta pelastuu mahdollisimman moni eikä vaan ne röyhkeimmät kyynärpäitään käyttävät.

Huomatkaa etten minä moralisoi tuon naisen toimintaa koska en ollut paikalla ja siellä merellä tapahtui varmaan kaikenlaista mitä en osaa kuvitella vaan ihmettelen tätä jälkikäteiskeskustelua. 

Vierailija
790/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa Rullia auttaneista oli muuten henkilökuntaa. Jotka yritti hoitaa niitä tehtäviä jotka heille kuuluukin. Heillä se ammattirooli oli varmaan päällä tuossakin tilanteessa.

Vierailija
791/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei voi sanoa miten itse toimisi, ellei ole ollut vastaavassa tilanteessa.

Mutta mun täytyy sanoa, että silloin kun minulla oli yksivuotias lapsi (kuten tällä haastatellulla oli silloin), niin olisin tehnyt lähes mitä tahansa päästäkseni palaamaan hänen luokseen.

On oltu ja toisin toimittu satasella oma henki vaarantaen -kaveria ei vaan jätetä.Suomalaiset hakivat Norjan tunnelistakin vielä ystävänsä pois vaikka lakikin edessä. Rulli olisi tuskin hakenut.

Täysin eri asia, ei voi verrata. Eihän tuolla KUKAAN uhrannut henkeään vapaaehtoisesti toisten puolesta, tajuatko? Eli valinnut, onko siellä auttamassa, vaiko ei. Toisin kuin sukeltajat saivat VALITA.

Estonialla oli myös uskovaisia nuoria jotka auttoivat ja jäivät jopa auttamaan muita ja tämä on faktum sitten. Se ON VALINTA. Aina on valinta.

Niin, mutta he eivät olleet siellä epäitsekkyyttään, vaan heidät pakotettiin olemaan paikalla. Suomalaiset sukeltajat saivat valita, menivätkö hengenvaaralliseen tilanteeseen, vai eivät.

Yhtä lailla on Marge pakotettuna laivalla kuin uskovat nuoret mutta he eivät käyttäytyneet kuin Marge koska oli korkea moraali.

Marge tässä oikeastaan hukkui itse. Amen.

Niin olikin ja mitä väärää siis oli pelastaa sieltä itsensä kaikilla voimilla ja kyvyillä, joita itsellä oli? JOKAISELLA oli se sama valinta. Jos joku valitsi itse kuolla, niin siinähän valitsi.

Vierailija
792/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa uhkatilanteessa ihmisen aivot naksahtavat taistele tai pakene -moodiin. Ihminen voi myös lamaantua täysin. Sillä lailla ihminen vähän niin kuin on vauvan tasolla myös aikuisena.

No hohhoijaa, vauvan tasolla oleva makaisi paikoillaan. Aikuinen toimii, ja ne toimintatavat on opittu tietyssä kulttuurisessa kontekstissa.

Vierailija
793/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin yksi miehistön jäsen auttoi kiskomaan toisia ulos laivasta. Eli siinä vaiheessa kun oli itse siinä tilanteessa että auttaminen oli mahdollista. Pitää järjestää ensin itsensä turvaan niin voi auttaa muita. Jos tuokin henkilö olisi jäänyt auttelemaan vaikkapa portaikkoon niin sinne olisi jäänyt eikä kukaan olisi kiskonut muita ulos laivasta.

Itse ajattelen että miehistöllä on ehkä ainoana kaikista jonkinlainen velvollisuus auttaa muita tuossa tilanteessa oman henkensä kaupalla. Toki heidät on myös koulutettu hätätilanteisiin. Laivan kapteeni teki päätöksen mennä pohjaan laivansa kanssa.

En edelleenkään usko että kapteeni teki mitään päätöstä mennä pohjaan asti.

Kyllä itsekkin voisin auttaa laivan ulkopuolella jos ei enää ole vaaraa että tippuu itsekkin takaisin laivan sisälle. Mitä muuta siinä on tekemistä? Jotenkin vaistomaisesti auttaisin jos kokisin pystyväni.

Vierailija
794/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas uskon että miehistöstä suurin osa oli virolaisia ja siksi heitä pelastui eniten. Laiva oli heille tuttu ja tiesivät mistä pääsee nopeiten ulos.

"Kaikkiaan 137 laivalla ollutta eli 94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä pelastettiin merestä onnettomuuspaikalla."

tämä. he olivat saaneet myös jonkinlaisen koulutuksen hätätilanteita varten ja tiesivät mistä poistua, missä pelastusliivit ja missä pelastuslautat.

Vierailija
795/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niiden Europan ja Mariellan pelastusveneitä ole laskettu vesille ja pyritty pelastamaan ihmisiä vedestä?

Luulen ettei matkustaja-aluksilla ole lupa ryhtyä pelastustoimiin. Seuraa virkavirheet, syytteet tms. Paikalle on mentävä, mutta vain oikea meripelastus saa tehdä jotain.

No juuri tällainen saa minut raivon valtaan. Vaikka jälkikäteen on helppo huudella, niin kyllä nyt hyvänen aika pitää yrittää jos jotain vaan on tehtävissä. Ei se muutaman pelastuslautan tai köyden tai whatever uhraaminen sieltä Mariellalta tai muilta paikalla olleilta paateilta ainakaan olisi tilannetta pahentanut.

Et tainnut seurata tilannetta, minä seurasin. Matkustajalaivat pääsivät lähelle, mutta heillä ei ollut keinoja pelastaa myrskyävästä merestä kaukaa alhaalta. Jos muistat, minkä kokoinen autolautta on, ja missä kaukana korkealla on sen kansi. Eikä niissä ole mitään nostureita tai mitään tuollaista varten. Ihmiset olivat kuin pienet korkit meressä, osalla lautoista oli ihmisiä ja osa tyhjiä tai nurin. Muistan miten he kertoivat miten kauhealta tuntui, ettei voinut tehdä paljon mitään.

Vierailija
796/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö sitten ei ole itsekästä vaatia itselleen apua, jotta itse selviäisi? Eikö avunpyytäjä välitä siitä, että hän samalla riskeeraa auttajan hengen?

Näytä kohta, jossa Marge vaati apua ja osoita, miten se vaaransi toiset? Tai miten auttaja oli pakotettu Margen taholta tekemään Margen hyväksi sellaista, mitä ei halunnut?

Enhän mä Margesta puhunut, vaan siitä että apua saaneet eloonjääneet eivät Margea itsekkääksi syyttävien mielestä ole ilmeisesti toimineet itsekkäästi.

Margehan sanoo itsekkyyden pelastaneen hänet. Ei pelastanut vaan hukutti ! ja yrittää saada muita uskomaan samaan: pelastakaa ruumiinne sielusta viis. Paskaa.

Eli sinusta ei ole itsekästä huutaa apua ja toivoa, että joku riskeeraa oman henkensä jäädessään auttamaan?

Ei se ole silloin jos itse olet valmis tekemään toiselle saman jonka toivoit itsellesikin.

Vierailija
797/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole. Se valinta jäädä auttamaan on auttajan, eihän häntä mikään siihen pakota.

Vierailija
798/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ymmärtäisin teon sinänsä, en kyllä pystyisi suhtautumaan asiallisesti ihmiseen, joka olisi esim. repinyt vanhalta äidiltäni pelastusliivit itselleen. Toisaalta äitini ei olisi kestänyt pelastuslautalla joka tapauksessa.

Niin, toisaalta siinä kun pelastautuu ei voi tietää, että joutuu tuntitolkulla kamppailemaan veden varassa lilluvalla lautalla. Jotenkin itsestä tuntuu, että siinä vaiheessa jos pääsee pelastuslauttaan, ajattelisi että nyt on turvassa. Ja minun on vaikea myös ymmärtää miksi siellä on voitu pelastaa vain helikopterilla. Miksei niiden Europan ja Mariellan pelastusveneitä ole laskettu vesille ja pyritty pelastamaan ihmisiä vedestä? Joo aallokkoa on vaikea käsittää kuivalta maalta, mutta silti minulla vain herää tuo kysymys.

MInä en käsitä miksei noilta laivoilta heitetty veteen kaikki mikä olisi auttanut kellumaan edes jotenkin ja monta sataa metriä siellä köyttä ja lakanaakin. Hätä ei lue lakia.

Miksei vesirajaa lähellä ole luukkua josta näitä olisi voitu pelastaa?

Miksei ole semmoista kelluke sarja tykiä joka ampuisi kuin verkon pelastuneitten päälle ja johon tarttua. On oltava keinoja!!!!!Kiva olla vedessä kun kome kerrostalonkokoista paattia siinä vaan lilluu.

Jos on siellä uppoavassa laivassa (rotat jättävät muuten Rull uppoavan laivan) On kaaos ja kaikki vetävät jo turpiin muita niin ei kai ne 3 paattia ympärillä voi olla jotain jäykkiä systeemeitä siinä jossa kaikki tehdään natsitarkasti. On heittäydyttävä auttamaan niitä muita ja keksittävä laivoille keinot joilla tuollaiset pelastetaan. Ei luulisi olevan rakettitiedettä: hätäluukkuja jotka avautuvat laivojen kyljestä alempaa tässä tilanteessa ja muuta härpäkettä roikkumaan joita pitkin vintturi vetää ylös.

Niin, nehän olisivat vaikka voineet avata keulaporttinsa siellä kerrostalon kokoisessa aallokossa, ja kahmia uimarit sisään! Eiku.

No, nykyään on tekniikoita kehitetty. On kaikenlaista siivilää ja verkkoa. Tuolloin ei valitettavasti voinut kovin paljon tehdä, köysitikkaita kai laskettiin ja joku vahva mies oli niitä pitkin pois vedestä jaksanut kiivetäkin.

Vierailija
799/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aidosti eniten hämmästyttää tässä ketjussa asenne, että ”jos mua ois potkittu tai mua vahvempi ois kiilannt portaissa niin olisin vetänyt herneen nenään. Koska MÄ ITSE jonotan aina kauniisti vuoroani” siis wtf?

Mikä wtf? Siinähän röyhkeä saa just sitä samaa nokkaansa mitä koittaa muille tarjota. Eli sitä saa mitä tilaa, kirjaimellisesti, jos ei osaa odottaa vuoroaan vaan koittaa voimalla vyöryä väkisin yli. 

Vierailija
800/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin Norjan tunneli? Perseestäsikö kirjoitat?

KVG

Ketju on lukittu.