Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ETLA:n Aki Kangasharju: "Ei mitään järkeä maksaa 60 tonnia syöpälääkkeestä jolla yli 85-vuotias saa pari kuukautta lisää elinaikaa"

Vierailija
09.07.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012130901.html

Kela on lopettamassa eräiden kalliiden syöpälääkkeiden kelakorvattavuuden kokonaan. 

Kangasharju myös ehdottaa, että hoidoissa tulisi tehdä priorisointia etenkin nykyisessä taloustilanteessa.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä sitten? ihan asiaa puhuu. sairas yhteiskunta jossa jotain lasten pyyhekumeja puolitetaan, lastensuojelusta leikataan mutta sitten on heittää kymmeniä tuhansia euroja geriatrikolle joka muutenkin kuolisi erittäin pian.

minä en ainakaan halua, jos siis elän vaikka 80, 85 tai 90-vuotiaaksi, että minua pidetään jossain letkuissa ja annetaan ties mitä sytostaattihoitoja vaikka olen käytännössä vihannes. täysin luonnonvastaista touhua. jostain syystä suomessa kuitenkaan ei voi laittaa hoitotahtoon sitä että piuhat irrotetaan.

Vierailija
2/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan nämä tuntuvat tosi hyviltä säästökohteilta, kunnes on itse se jota asia koskettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasharju voisi ottaa lääkkeensä, Burana 9 mm.

Vierailija
4/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä priorisointia jatketaan, niin kohta ei määrätä mitään lääkkeitä, eikä tarvita lääkäreitä. Se kuuluisa Burana -automaatti vaan terveyskeskuksen seinään. Sieltä itsepalveluna kipulääkkeet.

Vierailija
5/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasharju on täysin oikeassa tuossa asiassa. Hyvä kun edes joku uskaltaa sanoa tuon ääneen.

Vierailija
6/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tällä jotain polemiikkia haetaan niin ihan hyvä avaus Kelalta ja Kangasharjulta. Pitää panostaa pitkän aikavälin yhteiskunnan säilyvyyteen ja jatkuvuuteen. Ehkä paskin tapa tehdä se on tunkea satoja miljoonia euroja vuodessa ihmisille jotka kuitenkin kuolisivat seuraavan vuosineljänneksen aikana.

Ja kyllä, minulle olisi ihan ok että minulle sanotaan tuossa tilanteessa tuon ikäisenä että asialle ei voi enää tehdä mitään. Laittakaa nekin tähtitieteelliset summat vaikka kodittomien kissojen auttamiseen tai siihen että nuorille saadaan työpaikkoja.

Vierailija
7/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin vielä ihan hyvässä työiässä, eläkkeeseenkin 10+ vuotta aikaa, mutta kun en saa hoitoa, niin en saa. (ei syöpä)

Vierailija
8/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä propaganda-huru Aki vit"tu!

Vierailija
9/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa olen kyllä Kangasharjun kanssa samaa mieltä. Ja olen itse 78v.

Vierailija
10/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumminkin on varaa roudata tänne kehitysmaalaisia, ja elättää heidän lapset, lastenlapset, jne. Kiitokseksi raiskaavat ja sylkevät naamaan. Hölmölässä hölmöjen puuhaa.

Vierailija
11/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mehän ollaan jo valmiiksi heikoin Pohjoismaa syöpien hoidoissa. Tässä vain taas pedataan uutta normaalia, missä uusia lääkkeitä on tarjolla vain harvoille ja valituille.

Vierailija
12/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on aikakin että tuosta puhutaan. Valtion resursseista n. kymmenesosa menee vanhusten erikoissairaanhoitoon ja etenkin kalliisiin lääkkeisiin kuten Keytruda ja IO-hoidot. Äitini 88v oli suonensisäisessä syövän IO-hoidossa ja sen kustannus ennen Kela-korvausta on yli 120 000 euroa! Hän silti kuoli noin 2 kuukauden sisällä. Tuolla hinnalla voisi vaikka joku perheen perustaja saada kokonaisen omakotitalon.

Itse olen 61v ja hyväksyn elämän rajallisuuden. En halua että aivan elämän viime metreillä minuun pumpataan satojen tonnien edestä hoitoja ja lääkkeitä.

Vierailija
13/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Priorisointia tehdään jo nyt. En vain ymmärrä miksi nuorten/nuorten aikuisten on niin vaikea saada hoitoa.

Vierailija
14/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mehän ollaan jo valmiiksi heikoin Pohjoismaa syöpien hoidoissa. Tässä vain taas pedataan uutta normaalia, missä uusia lääkkeitä on tarjolla vain harvoille ja valituille.

Karu totuus on valtion kannalta että pakko on priorisoida esim. 25v syöpäpotilas 92v:n ohi. Ei jälkimmäisen valtavan kalliissa julkisissa hoidoissa ole mitään tolkkua.

Vierailija
15/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuossa ole mitään järkeä yhtään kenenkään kohdalla. Tietysti jos ihmisellä itsellään tuollainen summa ylimääräisenä jossain lojuu niin sen voi toki käyttää ihan kuten tahtoo, mutta ei näitä yhteiskunnan varoista pidä kustantaa yhtään kenellekään.

Vierailija
16/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kusipäätä on vuosikymmenet pidetty arvostettuna "asiantuntijana". Vihaa tavallisia kansalaisia sielunsa pohjasta.

Vierailija
17/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikeassa hän on, ja näitä asioita joudutaan pohtimaan vakavissaan. Asiasta on turha tehdä mitään vastakkainasettelua nuoret vs. vanhat tai rikkaat vs. köyhät. Rahaa on tietty summa käytettäväksi, on syytäkin pohtia hyvin tarkkaan, miten se käytetään. 

Vierailija
18/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan nämä tuntuvat tosi hyviltä säästökohteilta, kunnes on itse se jota asia koskettaa.

Minä olen täysin sujut sen kanssa että 80-90v:nä minulta evätään jotkut 200 tonnin hoidot iän perusteella jos tulee nopeasti etenevä pahalaatuinen syöpä.

Vierailija
19/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eläkeläiset voisi siirtää telttamajoitukseen Sallan itäpuolelle. Toki esim. kesätetterit ja vaikka kampaamot joiden selviytyminen on permamenteista kiinni kärsisivät tästä katukuvanpuhdistuksesta.

Vierailija
20/110 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakoilkaa ainesosat ja joku tekee halvemmalla. Ei ole eettistä pantata syöpälääkkeitä tai muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä