Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
541/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista.  Jos jalkaasi  tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin  vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti. 

Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.

Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?

Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.

"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?

Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei  me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.

Olen tehnyt maastavetoa salilla monen Rullin veroisilla painoilla.

Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?

En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?

Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.

On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!

Mitähän sä nyt valitat?  Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.

Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.

Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.

Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.

Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.

Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.

Missä kohtaa syyllistin? Vastasin tähän kysymykseesi "Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos?"

Siitä eteenpäin todellakin spekuloin mahdollisilla tapahtumilla. Luepa uudelleen. Oletukseni oli kokoajan, että hänellä on joku auttaja siellä lautassa valmiina kiskomaan hänet ylös.

Sinä itse luit kommentit syyllistävinä ja hyökkäsit törkeästi haukkumaan minua. Koko ajan painotin, että emme voi tietää totuutta ja tämä kaikki on siksi vain spekulointia. Koita siistiä tuota kielenkäyttöäsi, joka on muita halventavaa.

Minun on tarkoitus halventaa sinua. Yrittäisit nyt edes myöntää syyllistämisesi, löytyisikö sen verran rehellisyyttä? Kun "spekuloit" että 50-kiloinen nainen voisi kiskoa ihmisiä myskyävästä merestä, se on silkkaa syyllistämistä.

Eli et löytänyt tekstistä kohtaa, jossa syyllistin. Et osannut muuta kuin hyökätä loukkaavilla sanoilla kimppuun. Voit lukea tekstit yhä uudelleen, jos tarvetta on luetun ymmärtämiseen.

Sinulta itseltäsi ei tunnu sujuvan oikein lukeminen eikä kirjoittaminen. Perustelin tuossa jo tulkintani. Jos kieltäydyt lukemasta sitä, se ei ole minun ongelmani. Tämä on osaltani tässä.

Tuntuu kuin tässä yksi ja sama ihminen keskustelisi itsensä kanssa. Palstan luonne huomioiden en paljoa edes yllättyisi.

Vierailija
542/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rull toimi täysin alkukantaisten viettiensä varassa. Hän oli valmistautunut tähän jo ennen nukkumaanmenoa, oli jännittynyt, odotti että kohta tapahtuu. Meni vaatteet päällä sänkyyn ja odotti. Sitten kun alkoi tapahtua, eloonjäämisvietti otti vallan.

Samassa tilanteessa mies toimii alkukantaisten viettien varassa auttaessaan naisia ja ehkä jopa uhraten henkensä. 

Enpä tiedä. Miesten “sankarillisuus” katoaa hyvin nopeasti jo arjessa huomattavasti pienemmissä katastrofeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kun pitäisitte turpanne kiinni asiasta., Kun ette voi käsittää tilannetta.

T: Silja Europalla töissä kyseisenä yönä

Voitko kertoa miksi Europa ei laittanut pelastusveneitään, lauttojaan jne veteen auttaakseen ihmisiä? Kuten mariella?

Pelastusveneitä ei voinut laskea merenkäynnin vuoksi.

Vierailija
544/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kun pitäisitte turpanne kiinni asiasta., Kun ette voi käsittää tilannetta.

Voitko kertoa miksi Europa ei laittanut pelastusveneitään, lauttojaan jne veteen auttaakseen ihmisiä? Kuten mariella?

Onko se laiva sitten suunniteltu joutumaan merihätään vain hyvällä kelillä?

Vierailija
545/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä vuoksi luulet, että Estonialla kuoli niin paljon ihmisiä?

Vierailija
546/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nothingunusual kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkaisi miehen mereen ja pelasti itsensä. Kuinka voi elää itsensä kanssa.

Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt.  Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä.  Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita.  Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi. 

Marge ei ottanut ystävänsä avunhuutoja kuuleviin korviinsa. Sanoi suoraan, ettei halunnut edes yrittää auttaa muita.

Jos kaikki jäisi auttamaan kaikkia ei kukaan selviäisi. Olosuhteet ovat sellaiset. Kun vain nopea suoraviivainen toiminta ratkaisee. Reflekseillä mennään.  Eikä ehdoin tahdoin tarvitse jäädä yhdeksi uhreista. 

Ja jos kukaan ei auttaisi ketään vaan meininki olisi " vahvin selviää" niin lapset, naiset ja heikot miehet olisi ensimmäisenä jätetty taakse tai heitetty laidan yli. Mikä olisikin ollu palstalaisten mielestä täysin luonnollista ja oikein.

No Estoniallahan kävi nimenomaan niin. Voithan sinä kirjoittaa vaikka minkälaisen moraali koodiston hätätilanteiden varalta, mutta ihmiset eivät sitä paniikissa noudata vaikka haluaisivatkin.

On eri asia käydä eloonjäämiskamppailua totaalisessa kaaoksessa kuin olla tilanteessa, jossa kykenee auttamaan tai edes huomioimaan muita.

Silti, edelleen, siellä oli auttajia, joista moni auttoi tätä Rulliakin selviämään. Hän ei olisi selvinnyt ilman niitä auttajia. Rullilla ei puolestaan ollut mitään aikomusta auttaa ketään.

Jotkut ihmiset eivät vaan noudata minkäänlaisia moraalisia sääntöjä. Esim. niinkin arkinen tilanne, kuin jonotus. Jos yhtäkkiä täytyy muodostaa jono, niin jotkut ihmiset eivät vaan pysty menemään jonon hännille, vaan kun huomaavat etteivät kerkeä nopeasti jonoon, niin yrittävät ängetä johonkin väliin vaivihkaa, etteivät joutuisi liian kauas.

Ne auttajat kuuluivat LAIVAN HENKILÖKUNTAAN! Heillä oli työnsä puolesta velvollisuus auttaa matkustajia. Ainoa "siviiliauttaja" oli se kanadanvirolainen, joka käski Rullia pukemaan pelastusliivit.

Vierailija
547/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt.  Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä.  Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita.  Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi. 

Marge ei ottanut ystävänsä avunhuutoja kuuleviin korviinsa. Sanoi suoraan, ettei halunnut edes yrittää auttaa muita.

Jos kaikki jäisi auttamaan kaikkia ei kukaan selviäisi. Olosuhteet ovat sellaiset. Kun vain nopea suoraviivainen toiminta ratkaisee. Reflekseillä mennään.  Eikä ehdoin tahdoin tarvitse jäädä yhdeksi uhreista. 

Ja jos kukaan ei auttaisi ketään vaan meininki olisi " vahvin selviää" niin lapset, naiset ja heikot miehet olisi ensimmäisenä jätetty taakse tai heitetty laidan yli. Mikä olisikin ollu palstalaisten mielestä täysin luonnollista ja oikein.

No Estoniallahan kävi nimenomaan niin. Voithan sinä kirjoittaa vaikka minkälaisen moraali koodiston hätätilanteiden varalta, mutta ihmiset eivät sitä paniikissa noudata vaikka haluaisivatkin.

On eri asia käydä eloonjäämiskamppailua totaalisessa kaaoksessa kuin olla tilanteessa, jossa kykenee auttamaan tai edes huomioimaan muita.

Silti, edelleen, siellä oli auttajia, joista moni auttoi tätä Rulliakin selviämään. Hän ei olisi selvinnyt ilman niitä auttajia. Rullilla ei puolestaan ollut mitään aikomusta auttaa ketään.

Jotkut ihmiset eivät vaan noudata minkäänlaisia moraalisia sääntöjä. Esim. niinkin arkinen tilanne, kuin jonotus. Jos yhtäkkiä täytyy muodostaa jono, niin jotkut ihmiset eivät vaan pysty menemään jonon hännille, vaan kun huomaavat etteivät kerkeä nopeasti jonoon, niin yrittävät ängetä johonkin väliin vaivihkaa, etteivät joutuisi liian kauas.

Siis oikeastikko tuossa tilanteessa toteaisit melkein nurin olevassa laivassa joka uppoaa niin nopeasti et rakenteetki paukkuu että "noniin muodostetaas tähän jono ja kukin vuorollaan ulos" Olisit siinä jonon hännillä vaikka ihmiset hidastelisi edessä, peliautomaatit ym irtaimisto melkein murskaavat sut ja ikkunat räjähtelee sisään veden paineesta..

Mitä nyt vingut? Jos portaikossa mennään eteenpäin kaiteesta pitäen, niin pakkohan siinä on peräkkäin liikkua, jos laiva on täynnä porukkaa. Jos sinä yrität kiilata ohi, niin potkin sut takaisin.

Paitsi että suuri osa ei jaksanut mennä eteenpäin enää tietystä pisteestä joten jäivät paikoilleen tai lamaantuivat kun voimat ehtyivät. Monet myös putosivat yrittäessään ulos.

Vierailija
548/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne auttajat kuuluivat LAIVAN HENKILÖKUNTAAN! Heillä oli työnsä puolesta velvollisuus auttaa matkustajia. Ainoa "siviiliauttaja" oli se kanadanvirolainen, joka käski Rullia pukemaan pelastusliivit.

tämä "kanadanvirolainen" oli Silver Linde joka selviää artikkelista eli henkilökuntaa myös ja yksi koko tapauksen päätodistajista

Vierailija
549/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä on niin helppo huudella ja tuomita. Vaikka kuvittelisit että itse olisit toiminut toisin, niin sitä ei pysty tietämään ennenkuin on Itse oikeasti siinä tilanteessa. Ihminen ei toimi tuossa tilanteessa kuten olisi moraalisesti ja eettisesti oikein tai hänen persoonaalleen tyypillistä.

Vierailija
550/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien kommenteista huomaa, ettei ole mitään käsitystä siitä täydellisestä shokista, joka kohtasi ihmisiä, jotka avasivat tv:nsä aamulla 28.9.1994.

Olin korkeakouluopiskelija.

Lähdin kouluun bussilla epätoivoisena asiasta kuultuani.

Kukaan ei voinut sitä tajuta.

Oli kylmä.

Kaiuttimet huusivat Estonia-uutisia bussissa, koulussa.

Kaikki olivat ihan shokissa.

Vierailija
551/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä vuoksi luulet, että Estonialla kuoli niin paljon ihmisiä?

Siksi että se meni nurin huomattavan nopeasti sen jälkeen kun henkilökuntakin tajusi että nyt on kiire. 

Vierailija
552/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisivat esim laivan respasta vaan lähteä vttuun itse, eivät jääneet neuvomaan ihmisiä tai kuuluttamaan hätäkuulutuksia. 

Vierailija
553/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Titanicilla oli aikaa täyttää pelastusveneitä. Estonian upotessa ei ollut aikaa kuin auttaa itseään. Muutama auttoi toisia jos oli tuurilla paikassa missä se oli mahdollista. Ei siellä olisi pystynyt auttamaan ketään vaikka joku olisi tahtonutkin. Aikaa päästä ulos oli 10 minuuttia ennen kuin laiva kallistui kyljelleen ja sähköt katkesivat.

Vierailija
554/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Titanicilla oli eri meininki.

Vierailija
555/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä on niin helppo huudella ja tuomita. Vaikka kuvittelisit että itse olisit toiminut toisin, niin sitä ei pysty tietämään ennenkuin on Itse oikeasti siinä tilanteessa. Ihminen ei toimi tuossa tilanteessa kuten olisi moraalisesti ja eettisesti oikein tai hänen persoonaalleen tyypillistä.

Itse luulen olevani niitä jotka lamaantuvat. Olen ollut tilanteessa, jossa itse menin shokkiin. Tilanne ei tosin ollut saman kaltainen kuin Estonia. Mutta se lamaannus on vaikea kuvitella ellei itse ole kokenut sitä. Samassa kun aivot toimivat ja tiedät mitä pitäisi tehdä, niin keho vaan ei toimi. Jälkikäteen ihmettelin, miten minun oli niin vaikea toimia ja jossittelin ”miksi en tehnyt sitä ja tätä”. Kaverini kertoi, että reaktioni oli täysin luonnollinen ihmiselle joka menee shokkiin. En ollut itse ajatellutkaan asiaa tuolta kannalta.

Vierailija
556/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tule apuun, Renny Harlin!"

Jes! Lopettakaa se Mannerheim-elokuvan haikailu vihdoin ja tehkää kunnon Estonia-movie!

Estonia koskettaa enemmän virolaisia. Ei siellä ollut kuin 13 suomalaista ja muut enimmäkseen virolaisia ja ruotsalaisia. 989 kokonaisuudessaan.

Kyllähän se koskettaa myös suomalaisia, sillä lähes jokainen suomalainen lienee joko itse risteillyt jopa useampaan kertaan tai muutoin vähintään tietää Suomen ansiokkaan perinteen ja maineen risteilyalusten valmistajana.

Kukaan tuskin koskaan ennen tuota turmaa olisi uskonut, että yksikään noista säännöllisesti Suomen ja Ruotsinkin väliä suhaavista aluksista voisi Estonian tavoin upota meren syvyyksiin.

Estonia ei ollut Suomessa rakennettu, mutta oli aiemmin ollut Viking Linen ja Silja Linen käytössä, eli moni suomalainenkin on sillä aikanaan matkustanut.

Vierailija
557/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rull toimi täysin alkukantaisten viettiensä varassa. Hän oli valmistautunut tähän jo ennen nukkumaanmenoa, oli jännittynyt, odotti että kohta tapahtuu. Meni vaatteet päällä sänkyyn ja odotti. Sitten kun alkoi tapahtua, eloonjäämisvietti otti vallan.

Samassa tilanteessa mies toimii alkukantaisten viettien varassa auttaessaan naisia ja ehkä jopa uhraten henkensä. 

Valita en toimisi. En vaaranna itseäni vieraiden ihmisten vuoksi. Pakenisin laivasta suorinta tietä pelastusveneeseen.

Vierailija
558/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

HÖPÖ HÖPÖ! Lähinnä vain brittiläiset yläluokan miehet antoivat naisille ja lapsille tilaa. Amerikkalaiset miehet (suomalaisista miehistä nyt puhumattakaan) talloivat naiset ja lapset jalkoihinsa.

Vierailija
559/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka voi sanoa ettei Estonia tule mieleen aina risteilyllä? Ettei ole levoton olo.

Olimme kesällä Siljalla perheen kanssa, meillä oli ikkunallinen hytti ja yöllä tuli kova aallokko.  Mies ja lapset nukkuivat mutta minä valvoin ikkunasta ulos tuijottaen,  järjestin lasten kengät riviin oven eteen ja kävin vähän käytävälläkin kuulostelemassa. Kun saavuimme Maarianhaminaan rauhoituin ja nukahdin. 

Sama mulla viime syystalvena. Karmea tuuli ja aallokko. Pakkasin muun perheen nukkuessa jo taskulampun ja lämmintä vaatetta muovipusseihin, laitoin ulkovaatteet tuolille odottamaan. Vatsa oli sekaisin jännityksestä. En tätä ääneen kellekään kertoisi, mutta täällä sitä voi avautua aiheesta.

Vierailija
560/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pakenisin laivasta suorinta tietä pelastusveneeseen."

Simple as that! Case is closed!

Ketju on lukittu.