"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Kuka teistä oli uppavasa Estoniassa?
Kuinka moni teistä oli syntynyt vuonna 1995?
No ainakaan siellä ei ollut yksikään 1995 syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkaisi miehen mereen ja pelasti itsensä. Kuinka voi elää itsensä kanssa.
Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt. Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä. Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita. Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi.
Marge ei ottanut ystävänsä avunhuutoja kuuleviin korviinsa. Sanoi suoraan, ettei halunnut edes yrittää auttaa muita.
Missä kohtaa juttua sanoi, ettei HALUNNUT yrittää auttaa?
Siinä samassa kohtaa, missä kertoi kuulleensa ystävänsä huudot:
"Rull on hetken hiljaa. Sitten hän kertoo, että itse asiassa Heddinkin pääsi ulos laivasta.
− Kuulin vielä, miten hän huusi apua. ”Apua, auttakaa minua!” Sitten hän vaikeni.
Rull korostaa, että Estonialta pelastuakseen piti olla itsekäs ja toimia yksin. Myös fyysisestä vahvuudesta ja sitkeydestä oli apua.
Silti apuakin tarvittiin. Marge Rullin henki pelastettiin tuon yhden yön aikana ainakin puolenkymmentä kertaa."
= "piti olla itsekäs ja toimia yksin" eli ei halunnut auttaa eikä toimia yhdessä.
Hyi hitto kun joku selviytynyt mies kertoi haastattelussa nähneensä turman jälkeen öisin makuuhuoneessa ihmisiä jotka kysyivät "mikset minua pelasta" Syyllisyyttä ja mielikuvitusta , mutta silti hyi hiivatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin toiminut ihan samoin. Jos mukana olisi ollut siskoja tai muuta perhettä, niin heitä olisin toki auttanut henkeni uhallakin, koska perheen takia voisin vaikka kuolla. Muut oman onnensa nojassa noin vaarallisessa tilanteessa.
Ja se on täysin luonnollista. Ihmisen DNA:han on taltioitu shokkitila, jonka aiheuttaa adrenaliinipurkaus. Tuo kyseinen alus kääntyi täysin kyljelleen 10-minuutissa, jonka jälkeen ihmisillä oli 10-minuuttia aikaa juosta kannelle, ennen kuin kaikki aluksen valot menivät pois päältä. Kello on 1-yöllä, on talvi, on kylmää ja juokset satojen ihmisten kanssa kallellaan olevassa risteilyaluksessa ruumiiden keskellä (ilman mitään ohjeita) - kuinka moni ihan oikeasti voi väittää että keskittyisi mihin tahansa muuhun kuin omaan selviytymiseen?
Sen jälkeen kun ne harvat kannelle päässeet ihmiset pääsivät ulos, heillä oli muutama minuutti aikaa hypätä jääkylmään veteen, ja uida mahdollisuuksiensa mukaan pinnalle, ja etsiä veteen heitettyjä pelastuslauttoja, joista useimmat päätyivät veteen vahingossa väärinpäin (niitä ei laskettu, vaan heitettiin). Siellä alle 10-asteisessa vedessä, pahimmillaan alusvaatteillasi uiskennellessa satojen ruumiiden ympäröimänä, sinulla on edessä 4-6 tunnin odotus pelastuslautassa, jotka myös täyttyivät vedellä. Tästä syystä jokaikinen pelastettu kärsi vakavasta hypotermiasta, ja useat kuolivat pelastuslauttoihin.
Edelleen haluan kysyä, kuka ihme tuolla voisi edes kuvitella keskittyvänsä tuntemattomien auttamiseen .Varsinkin jos olet 50-kiloinen nainen, ja 99% veteen selvityneistä 25-60 vuotiaita, isoja miehiä.
Luulen, että Rullin kimppuun hyökätään hänen kertomistapansa vuoksi. Hän on suora ja rehellinen. Hän ei kerjää myötätuntoa eikä kerro hellyttäviä yksityiskohtia. Hän latoo faktat pöytään. Hän ei halua lukijoiden sympatiaa. Ja siksi häntä vihataan. Puhuisin itsekin samaan tyyliin, jopa inhorealistisesti. Haluaisin ihmisten mieluummin vihaavan kuin säälivän minua.
Rullin ei olisi tarvinnut tehdä muuta kuin keskittyä kertomaan enemmän lapsestaan, miten pelkäsi että ei näe lasta enää, miten iloinen lapsi oli kun näki äitinsä jne. Tätä ketjua ei olisi. Sen sijaan Rull ei puhu tunteistaan juuri lainkaan vaan pysyy tosiasioissa. Tuollaista ei hyväksytä oikein keneltäkään, mutta ei varsinkaan naiselta.
Vierailija kirjoitti:
Mä vain toivon, et mahd.moni niistä, jotka jäivät hyttiwn vangeiksi nukkuivat ja siitä lensivät laivan kallistuttua seinään/kattoon tmv.niin että taju lähti ennen kuin edes ehtivät mitään sen isommin tajuta. Hirmu ahdistava ajatus olla loukussa ja odottaa milloin kylmä vesi valtaa hytin ja hukkuu 😱
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006253543.html "hän kuuli aluksen sisälle mottiin jääneiden ihmisten hakkaavan ikkunoita ja huutavan apua" eli kyllä siellä moni oli vielä laivan upotessakin pakokauhun vallassa. Kauhein mahdollinen tapa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vain toivon, et mahd.moni niistä, jotka jäivät hyttiwn vangeiksi nukkuivat ja siitä lensivät laivan kallistuttua seinään/kattoon tmv.niin että taju lähti ennen kuin edes ehtivät mitään sen isommin tajuta. Hirmu ahdistava ajatus olla loukussa ja odottaa milloin kylmä vesi valtaa hytin ja hukkuu 😱
Muistan ikuisesti IS:n lööpim, jossa luki:
TYPPINARKOOSI PELASTI ELOONJÄÄNEET
Vierailija kirjoitti:
"Tule apuun, Renny Harlin!"
Jes! Lopettakaa se Mannerheim-elokuvan haikailu vihdoin ja tehkää kunnon Estonia-movie!
Estonia koskettaa enemmän virolaisia. Ei siellä ollut kuin 13 suomalaista ja muut enimmäkseen virolaisia ja ruotsalaisia. 989 kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä haluaa uskoa, että auttaisi kyllä muita niin luultavasti sitä itselläänkin löisi selvitymisvaisto päälle ja ajattelisi vain omaa nahkaansa. Etenkin jos kotona odottaisi 1v lapsi kuten tällä Rullilla !
Sillä apua huutaneella ystävällä, jonka avunhuutoihin Marge ei millään tavoin reagoinut, oli myös pieni lapsi.
Mitä hän oikeasti olisi voinut tehdä?
Vaikka vaan huutaa jotain tyyliin: "Heddi, tännepäin, kuuletko, täällä Marge, tännepäin!".
Marge tosin suoraan sanookin, ettei hän edes halunnut auttaa ketään muita, eli ei siis edes tätä ystäväänsä, mikä lienee jälkikäteen vaivannut mieltä, kun ei halunnut hautajaisiinkaan mennä.[/quote
Et oo tosissas... Käyppä joskus huviksesi lillumassa pimeässä jääkylmässä aallokoisessa meressä vaikkapa edes sen vartin ja testaappa:
A. Kuinka hyvin sun ajattelusi siinä tilanteessa toimii
B. Paljonko saat enää ääntä tulemaan suustasi
C. Kuinka kauas sellainen huutelun yritys edes kuuluuEiköhän jokainen tuosta onnettomuudesta selvinnyt ymmärrä että jos ei olisi toiminut niinkuin toimi, niin olisi itse yksi uhreista myös.
Nyt puhutaan tämän ihmisen ajattelusta, ja se tuntuu toimineen yllättävän selkeästi ja hän on myös tehnyt nopeita ratkaisuja mm. pelastusveneestä toiseen hypätessään.
Siinä missä ystävän huudot kuuluivat Margen korviin, olisi Margen huudot kuuluneet hänen ystävänsä korviin.
Todellisuudessahan nainen ei tehnyt itse päätöksiä oikeastaan mistään. Seurasi muita ja meni ja teki perässä. Hänen oma järkensä tuntui olevan jäässä, selvisi vain koska osui oikeaan porukkaan. Sellaisiin, jotka osasi toimia.
Siinä puhuu taas kokopäivätoiminen vähättelujä ja misogynisti. Rull oli valmiina ennen kuin mitään edes tapahtui, hälytti ystävänsä ulos, selvisi portaista oman toimintansa vuoksi ja pelastui. Ei tuossa tilanteessa juuri mitään muita toimintavaihtoehtoja ollut.
Ääliö.
Se oli:
TYPPINARKOOSI ARMAHTI ELOONJÄÄNEET.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006253543.html "hän kuuli aluksen sisälle mottiin jääneiden ihmisten hakkaavan ikkunoita ja huutavan apua" eli kyllä siellä moni oli vielä laivan upotessakin pakokauhun vallassa. Kauhein mahdollinen tapa lähteä.
Ai kuuli...syysmyrskyssä merellä... On täytynyt olla aivan siinä ikkunan vieressä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tragedia. Muistan, kun Tanskasta oli tullut pelastajia, mutta lähtivät pois myrskyn takia. Suomalaiset siellä pääasiassa pelastivat. Oliko mitään pelastussakkia Virosta? Ei ole koskaan ainakaan mainittu. Eli ei tainnut olla. Virolaisista en ole muutenkaan oikein koskaan tykännyt. Anu Saagim taitaa olla stereotyyppinen virolainen.
Siihen aikaan virolaisilla ei ollut minkäänlaista kalustoa tämän luokan onnettomuuden pelastustoimiin.
Ketään onnetomuudesta pelastunutta tai pelastajaa on turha asiasta syyllistää. Kaikki toimivat omien kykyjensä äärirajoilla sinä yönä. Luepa Onnettomuustutkintalautakunnan raportti, niin saat vastauksen moniin kysymyksiin.
https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliiken…
Ettekö te tajua. Kun et ollut paikalla, älä sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kuuli...syysmyrskyssä merellä... On täytynyt olla aivan siinä ikkunan vieressä sitten.
Laiva oli tällöin jutun mukaan kyljellään ja käveli ikkunoiden päältä.
Estonian uppoaminen koskettaa Viron ja Ruotsin lisäksi myös Suomea, koska tänne yritettiin saada kaikki.
Kuolleet, elävät.
Utön saari oli yksi kulminaatiokeskus.
Elokuvista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te tajua. Kun et ollut paikalla, älä sano mitään.
Mistään, missä ei ole ollut paikalla, ei saa sanoa mitään. Asia kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista. Jos jalkaasi tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti.
Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.
Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?
Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.
"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?
Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.
Olen tehnyt maastavetoa salilla monen Rullin veroisilla painoilla.
Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?
En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?
Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.
On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!
Mitähän sä nyt valitat? Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.
Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.
Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.
Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.
Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.
Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.
Missä kohtaa syyllistin? Vastasin tähän kysymykseesi "Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos?"
Siitä eteenpäin todellakin spekuloin mahdollisilla tapahtumilla. Luepa uudelleen. Oletukseni oli kokoajan, että hänellä on joku auttaja siellä lautassa valmiina kiskomaan hänet ylös.
Sinä itse luit kommentit syyllistävinä ja hyökkäsit törkeästi haukkumaan minua. Koko ajan painotin, että emme voi tietää totuutta ja tämä kaikki on siksi vain spekulointia. Koita siistiä tuota kielenkäyttöäsi, joka on muita halventavaa.
Minun on tarkoitus halventaa sinua. Yrittäisit nyt edes myöntää syyllistämisesi, löytyisikö sen verran rehellisyyttä? Kun "spekuloit" että 50-kiloinen nainen voisi kiskoa ihmisiä myskyävästä merestä, se on silkkaa syyllistämistä.
Eli et löytänyt tekstistä kohtaa, jossa syyllistin. Et osannut muuta kuin hyökätä loukkaavilla sanoilla kimppuun. Voit lukea tekstit yhä uudelleen, jos tarvetta on luetun ymmärtämiseen.
Sinulta itseltäsi ei tunnu sujuvan oikein lukeminen eikä kirjoittaminen. Perustelin tuossa jo tulkintani. Jos kieltäydyt lukemasta sitä, se ei ole minun ongelmani. Tämä on osaltani tässä.
Kuka voi sanoa ettei Estonia tule mieleen aina risteilyllä? Ettei ole levoton olo.
Olimme kesällä Siljalla perheen kanssa, meillä oli ikkunallinen hytti ja yöllä tuli kova aallokko. Mies ja lapset nukkuivat mutta minä valvoin ikkunasta ulos tuijottaen, järjestin lasten kengät riviin oven eteen ja kävin vähän käytävälläkin kuulostelemassa. Kun saavuimme Maarianhaminaan rauhoituin ja nukahdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista. Jos jalkaasi tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti.
Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.
Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?
Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.
"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?
Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.
Olen tehnyt maastavetoa salilla monen Rullin veroisilla painoilla.
Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?
En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?
Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.
On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!
Mitähän sä nyt valitat? Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.
Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.
Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.
Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.
Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.
Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.
Missä kohtaa syyllistin? Vastasin tähän kysymykseesi "Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos?"
Siitä eteenpäin todellakin spekuloin mahdollisilla tapahtumilla. Luepa uudelleen. Oletukseni oli kokoajan, että hänellä on joku auttaja siellä lautassa valmiina kiskomaan hänet ylös.
Sinä itse luit kommentit syyllistävinä ja hyökkäsit törkeästi haukkumaan minua. Koko ajan painotin, että emme voi tietää totuutta ja tämä kaikki on siksi vain spekulointia. Koita siistiä tuota kielenkäyttöäsi, joka on muita halventavaa.
Minun on tarkoitus halventaa sinua. Yrittäisit nyt edes myöntää syyllistämisesi, löytyisikö sen verran rehellisyyttä? Kun "spekuloit" että 50-kiloinen nainen voisi kiskoa ihmisiä myskyävästä merestä, se on silkkaa syyllistämistä.
Eli et löytänyt tekstistä kohtaa, jossa syyllistin. Et osannut muuta kuin hyökätä loukkaavilla sanoilla kimppuun. Voit lukea tekstit yhä uudelleen, jos tarvetta on luetun ymmärtämiseen.
Sinulta itseltäsi ei tunnu sujuvan oikein lukeminen eikä kirjoittaminen. Perustelin tuossa jo tulkintani. Jos kieltäydyt lukemasta sitä, se ei ole minun ongelmani. Tämä on osaltani tässä.
Jep, mustamaalaat, vääristät totuutta, kehoitat tunnustamaan asioita, joita en ole kirjoittanut, ja haukut vielä törkeästi. Hyvää jatkoa.
MGHOW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Tyypillinen nainen. Ja käytti hyväkseen nimenomaan miesten apua. Jos itse olisin ollut estonialla, niin en varmasti olisi auttanut yhtäkään naista. Olisin vain nauranut kun olisivat painuneet kirkuen syvyyksiin.
Äitisi varmaan ensimmäisenä?
Tyypillinen autopilottivastaus kun ilmaisen naisvihani. Tiedoksi, että olen katkaissut välini äitiini vuosia sitten ja niin olisin katkaissut tuolloinkin. Eli en olisi ollut edes tietoinen hänen mukana olostaan.
Omakin viestisi oli tyypillinen autopilottivastaus. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Sinun taas olisi pitänyt alunperinkin tietää että Mgtow-aatteen seuraajat katkaisevat välinsä naispuolisiin perheenjäseniin. Silloin et olisi mokomaa sentimentaalista äiti-hömppää minua solvataksesi kirjoittanut.
:DD Miksi ihmeessä vietät naisten vauva-foorumilla aikaa?
Titanicin ja Estonian uppoamiset olivat hyvin erilaisia tapahtumia. Titanicilla ihmisillä oli ruhtinaallisesti aikaa siirtyä pelastusveneisiin ja meri oli tyyni. Titanicin uppoaminen kesti 2 tuntia 40 minuuttia, joten ihmisillä oli aikaa järjestellä asioita. Laivan matkustajat ja miehistö eivät aluksi edes uskoneet laivan uppoavan.
Estonia sen sijaan upposi melko nopeasti, arvioiden mukaan alle 15 minuutissa ja pelastautuminen oli pakokauhuryntäystä aikaa vastaan pimenneessä laivassa keskellä myrskyä.