"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
"Pakenisin laivasta suorinta tietä pelastusveneeseen."
Simple as that! Case is closed!
Menisin kotiin ja pitäisin vähän aikaa taukoa risteilyistä. Eiku.
Jos on valittavana, hukkuuko kolme vai yksi, minusta yksi on parempi vaihtoehto. Kuka tahansa meistä olisi itsekäs tuossa kohtaa. Toisia auttaa vasta, kun itse on varma omasta pelastumisestaan. Uskoisin, että itse pystyisin pelastamaan vain lapseni ja mieheni ja auttamaan heidät pelastusveneeseen sillä uhalla, että se tietäisi varmaa kuolemaani. Tosin olen myös varma siitä, että mieheni yrittäisi auttaa minua pelastumaan, ja tärkeimpänä lasta tietenkin.
Aivan hirvittävää tuolla on ollut. Minua yhä itkettää joka vuosi, kun näistä asioista tulee juttua lehtiin. Olin tuolloin lukiolainen. Siihen asti laivan uppoaminen ja satojen ihmisten hukkuminen oli jotain, mitä oli tapahtunut kauan kauan sitten Titanicissa. Se päiväkausien raportointi siitä, miten hukkuneita etsittiin ja yritettiin vielä käydä etsimässä, jos joku olisikin elossa, oli niin surullista.
Estonian uppoamisen jälkeen en ole pystynyt laivassa nukkumaan. Ylipäänsä en edes mennyt laivalle kymmeneen vuoteen sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista. Jos jalkaasi tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti.
Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.
Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?
Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.
"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?
Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.
Olen tehnyt maastavetoa salilla monen Rullin veroisilla painoilla.
Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?
En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?
Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.
On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!
Mitähän sä nyt valitat? Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.
Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.
Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.
Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.
Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.
Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.
Missä kohtaa syyllistin? Vastasin tähän kysymykseesi "Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos?"
Siitä eteenpäin todellakin spekuloin mahdollisilla tapahtumilla. Luepa uudelleen. Oletukseni oli kokoajan, että hänellä on joku auttaja siellä lautassa valmiina kiskomaan hänet ylös.
Sinä itse luit kommentit syyllistävinä ja hyökkäsit törkeästi haukkumaan minua. Koko ajan painotin, että emme voi tietää totuutta ja tämä kaikki on siksi vain spekulointia. Koita siistiä tuota kielenkäyttöäsi, joka on muita halventavaa.
Minun on tarkoitus halventaa sinua. Yrittäisit nyt edes myöntää syyllistämisesi, löytyisikö sen verran rehellisyyttä? Kun "spekuloit" että 50-kiloinen nainen voisi kiskoa ihmisiä myskyävästä merestä, se on silkkaa syyllistämistä.
Eli et löytänyt tekstistä kohtaa, jossa syyllistin. Et osannut muuta kuin hyökätä loukkaavilla sanoilla kimppuun. Voit lukea tekstit yhä uudelleen, jos tarvetta on luetun ymmärtämiseen.
Sinulta itseltäsi ei tunnu sujuvan oikein lukeminen eikä kirjoittaminen. Perustelin tuossa jo tulkintani. Jos kieltäydyt lukemasta sitä, se ei ole minun ongelmani. Tämä on osaltani tässä.
Tuntuu kuin tässä yksi ja sama ihminen keskustelisi itsensä kanssa. Palstan luonne huomioiden en paljoa edes yllättyisi.
En tiedä, miksi niin kuvittelet, mutta ei tosiaan keskustellut yksi. Tuo vainoharhainen ja traumatisoitunut kanssakirjoittelija alkoi haukkumaan kuin vierasta sikaa, kun loppui ilmeisesti muut keinot.
Ajattelin aina, että lapsia ei (12-vuotiasta pelastunutta lukuunottamatta) päässyt edes kannelle asti. Joku oli kuitenkin saanut ehkä lapsensa ulos asti, mutta menehtyvät silti.
”Pelastustöihin tulleiden autolauttojen ihmiset joutuivat todistamaan surullista näkyä: kun myrsky tyyntyi, alusten ohi lipui kaksi ruumista pelastusliivit päällä.
Siinä olivat aikuinen ja lapsi. Vierekkäin.”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c821cd90-1b86-4c5b-842e-8cdcb144ac8d
Tämä tragedia oli täynnä surullisia kohtaloita. Pelastuminen oli äärimmäisen vaikeaa. Ei riittänyt, että selvisi loukuksi muuttuneesta laivasta ulos vaan ulkona meressä ja lautoilla alkoi uusi kamppailu hyytävässä kylmyydessä aikaa vastaan. Siellä vain onnekkaimmat selvisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka voi sanoa ettei Estonia tule mieleen aina risteilyllä? Ettei ole levoton olo.
Olimme kesällä Siljalla perheen kanssa, meillä oli ikkunallinen hytti ja yöllä tuli kova aallokko. Mies ja lapset nukkuivat mutta minä valvoin ikkunasta ulos tuijottaen, järjestin lasten kengät riviin oven eteen ja kävin vähän käytävälläkin kuulostelemassa. Kun saavuimme Maarianhaminaan rauhoituin ja nukahdin.
Sama mulla viime syystalvena. Karmea tuuli ja aallokko. Pakkasin muun perheen nukkuessa jo taskulampun ja lämmintä vaatetta muovipusseihin, laitoin ulkovaatteet tuolille odottamaan. Vatsa oli sekaisin jännityksestä. En tätä ääneen kellekään kertoisi, mutta täällä sitä voi avautua aiheesta.
Niinpä. Vähän kylmää tuo Tallink-huviristeily mainos joka tämänkin ketjun välissä pyörii.
Kannattaa ottaa märkäpuku tai kelluntapuku mukaan aina laivalle. Mielellään pitää se koko matkan ajan päällä, niin pääsee turvallisesti vesille onnettomuuden sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin aina, että lapsia ei (12-vuotiasta pelastunutta lukuunottamatta) päässyt edes kannelle asti. Joku oli kuitenkin saanut ehkä lapsensa ulos asti, mutta menehtyvät silti.
”Pelastustöihin tulleiden autolauttojen ihmiset joutuivat todistamaan surullista näkyä: kun myrsky tyyntyi, alusten ohi lipui kaksi ruumista pelastusliivit päällä.
Siinä olivat aikuinen ja lapsi. Vierekkäin.”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c821cd90-1b86-4c5b-842e-8cdcb144ac8d
Tämä tragedia oli täynnä surullisia kohtaloita. Pelastuminen oli äärimmäisen vaikeaa. Ei riittänyt, että selvisi loukuksi muuttuneesta laivasta ulos vaan ulkona meressä ja lautoilla alkoi uusi kamppailu hyytävässä kylmyydessä aikaa vastaan. Siellä vain onnekkaimmat selvisivät.
tai ne jotka piti kiinni lautasta ja potki muita yrittäjiä kauemmas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, joiden mielestä vain laivalla töissä olleet auttoivat ja heidän kuuluikin auttaa: Marge oli itsekin työntekijänä laivalla.
Hyvä huomio! Hän ei tosiaan ollut kuka tahansa, vaan osa henkilökuntaa. Titanicilla soittajat kantoivat kortensa kekoon ja pitivät yllä rauhallista tunnelmaa niin pitkään kuin pystyivät. Estonialla tämä yksi tanssija talloi muut jalkoihinsa ja kiilaisi jonossa päästäkseen pakoon.
TOTTA! Ehdottomasti olisi Rullin pitänyt pistään siinä kaltevalla laivan kyljellä esiin yhden naisen tanssiesitys marakasseja rahisuttamlla ja tahtia lyömällä, jotta olisi kantanut samalla tavalla kortensa kekoon.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa märkäpuku tai kelluntapuku mukaan aina laivalle. Mielellään pitää se koko matkan ajan päällä, niin pääsee turvallisesti vesille onnettomuuden sattuessa.
Alkaisiko joku vaatevalmistaja tekemään bilevaatteiden näköisiä märkä- ja pelastuspukuja. Siinä voisi olla ideaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, joiden mielestä vain laivalla töissä olleet auttoivat ja heidän kuuluikin auttaa: Marge oli itsekin työntekijänä laivalla.
Hyvä huomio! Hän ei tosiaan ollut kuka tahansa, vaan osa henkilökuntaa. Titanicilla soittajat kantoivat kortensa kekoon ja pitivät yllä rauhallista tunnelmaa niin pitkään kuin pystyivät. Estonialla tämä yksi tanssija talloi muut jalkoihinsa ja kiilaisi jonossa päästäkseen pakoon.
TOTTA! Ehdottomasti olisi Rullin pitänyt pistään siinä kaltevalla laivan kyljellä esiin yhden naisen tanssiesitys marakasseja rahisuttamlla ja tahtia lyömällä, jotta olisi kantanut samalla tavalla kortensa kekoon.
Paskat oli. Marge oli palkattu esiintymään, ei muuta. Jos Viking Galaxy uppoaa, niin vaaditteko että joku Marita Taavitsainen osallistuu teidän pelastamiseenne?
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa meistä olisi itsekäs tuossa kohtaa.
Kuka tahansa VOI OLLA itsekäs, mutta moni ei ole. Estonialla ojennettiin monen monta auttavaa kättä, pelasteltiin toisia ja autettiin niin paljon kuin pystyttiin. Osa taas oli täysin itsekkäitä eivätkä tehneet elettäkään, uhranneet edes ajatustaan toisten auttamiseksi. Yksi sellainen asian ihan rehellisesti tunnustaa muisteluissaan. Miksi te jankkaatte koko ajan sitä asiaa vastaan? Oliko väärin tunnustettu vai mistä kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo yks patsastelisi kelluntapuvussa niin äkkiä vaihtaisi omistajaa. Montakin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat oli. Marge oli palkattu esiintymään, ei muuta. Jos Viking Galaxy uppoaa, niin vaaditteko että joku Marita Taavitsainen osallistuu teidän pelastamiseenne?
Ei kai kukaan nyt ottanut tätä ironista kommenttia herranen aika tosissaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadimme, että Taavitsainen vetää keikkansa loppuun, vaikka muut ovat jo pelastuslautoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tragedia. Muistan, kun Tanskasta oli tullut pelastajia, mutta lähtivät pois myrskyn takia. Suomalaiset siellä pääasiassa pelastivat. Oliko mitään pelastussakkia Virosta? Ei ole koskaan ainakaan mainittu. Eli ei tainnut olla. Virolaisista en ole muutenkaan oikein koskaan tykännyt. Anu Saagim taitaa olla stereotyyppinen virolainen.
Ruotsalaiset helikopterilentäjät tuhlasivat aikaa viemällä merestä nostetut Ruotsiin. Suomalaiset laskeutuivat autolauttojen helikopterikansille. Virolla ei tainnut tuolloin olla edes helikoptereita jotka olisivat voineet toimia tuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tragedia. Muistan, kun Tanskasta oli tullut pelastajia, mutta lähtivät pois myrskyn takia. Suomalaiset siellä pääasiassa pelastivat. Oliko mitään pelastussakkia Virosta? Ei ole koskaan ainakaan mainittu. Eli ei tainnut olla. Virolaisista en ole muutenkaan oikein koskaan tykännyt. Anu Saagim taitaa olla stereotyyppinen virolainen.
Ruotsalaiset helikopterilentäjät tuhlasivat aikaa viemällä merestä nostetut Ruotsiin. Suomalaiset laskeutuivat autolauttojen helikopterikansille. Virolla ei tainnut tuolloin olla edes helikoptereita jotka olisivat voineet toimia tuolla.
Ruotsalaisten tuplaroottoriset kopterit vaativat huomattavasti isomman tilan kuin suomalaisten perinteisemmät kopterit. Oisko siinä ollut yksi syy siihen, mikseivät lähteneet yrittämään laskeutumista huojuville laivan kansille?
Vierailija kirjoitti:
Olin vain rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisten tuplaroottoriset kopterit vaativat huomattavasti isomman tilan kuin suomalaisten perinteisemmät kopterit. Oisko siinä ollut yksi syy siihen, mikseivät lähteneet yrittämään laskeutumista huojuville laivan kansille?
Ruotsin Vertol tarvitsee 25m vapaata tilaa kun roottorit pyörii. Suomen Super Puma 18m. Näyttää 175m pitkän ja 28m leveän Mariellan kopteritasanne aika ahtaalta eikä siinä paljoa jää virheliikkeille sijaa edes Pumalla.
https://is.mediadelivery.fi/img/1440/e495197d2c284d9492cd328a786a97a4.j…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vain rehellinen.
Kiitos siitä.
Varmaan sitä lamaantumista edesauttaa tilanteen yllättävyys. Mitä järjettömämpi ja odottamattomampi tilanne on sitä vaikeampi aivojen on käsitellä sitä ja sitä helpommin lamaantuu. Jos tuollainen lauttaturma tapahtuisi vähän hitaammin, että esim. tunti kerrallaan upottaisiin lisää, niin siinä pystyisi helpommin hyväksymään asian ja säilyttämään toimintakykynsä.