Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
461/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on asiantuntemusta,

Kuka teistä oli uppavasa Estoniassa?

Kuinka moni teistä oli syntynyt vuonna 1995?

Vierailija
462/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua tuo YouTuben demostraatio... anteeksi, mutta naurattaa nuo "Magnusin vanhemmat" jotka tuijottavat kuin  zombit. Sokkia yrittävät  näytellä mutta mieleen tulee vain joku Walking Dead :D

Joo, näyttelijäansiot eivät ehkä tässä ihan nousseet kuvatun tilanteen vaatimalle tasolle, mutta silti tuo oli mun mielestä tavallaan valaiseva pätkä.

Tänään tulee muuten Titanic. Täytynee taas vilkuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista.  Jos jalkaasi  tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin  vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti. 

Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.

Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?

Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.

"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?

Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei  me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.

Olen tehnyt maastavetoa salilla monen Rullin veroisilla painoilla.

Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?

En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?

Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.

On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!

Mitähän sä nyt valitat?  Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.

Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.

Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.

Vierailija
464/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta turha tässä on nyt jankata kuka tekisi mitäkin ja mikä olisi reilua. Tosiaan jos itse joutuisin tohon tilanteeseen niin en tiedä mitä tekisin. Kamala onnettomuus. 

Toivottavasti samanlaista ei enää ikinä tapahdu. 

Näinpä! Voin kuvitella, että tuollaisesta traumaattisesta onnettomuudesta selvittyään jää miettimään kaikkia kokemiaan yksityiskohtia.

Tuo Margekin on varmaan pohtinut ja jossitellut, että olisiko isompi osa tanssikavereista pelastunut, jos olisi toiminut näin jne. Huono omatunto ehkä vaivaa myös siitä jalkojen välistä luikahtamisestakin, mutta selittää sen selviämisen vietillä. Mieleen on jäänyt tuo hento kosketus meressä ja se ehkä vaivaa, että olisiko se ollut ihminen ja pelastunut, ellei olisi paniikissa potkinut otetta irti jne.

Vierailija
465/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Rull olisi alkanut odotella nakuna nukkumaan menneen ystävänsä pukeutumista ja koputella muiden hyttien oville, hän olisi tuhonnut mahdollisuutensa pelastua.  Rull tajusi jotain kamalaa olevan tekeillä ja että ulos oli päästävä NYT.  Voitteko muka syyllistää siitä että hän halusi elää?!

Vierailija
466/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista.  Jos jalkaasi  tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin  vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti. 

Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.

Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?

Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.

"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?

Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei  me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.

Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?

En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?

Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.

On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!

Mitähän sä nyt valitat?  Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.

Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.

Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.

Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.

Vierailija
467/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vastenmielinen ihminen.

Vierailija
468/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi: nuorimmat pelastuneet olivat poikia, 14- ja 16-vuotiaita.

Muistan, miten Estonialta pelastuneet kertoivat silloin uutisissa, kuinka laivan pitkät hyttikäytävät muuttuivat surmankuiluiksi, kun laiva meni kallelleen. Sinne putosi ihmisiä huutaen pohjalle.

Olen itsekin sittemmin katsellut sillä silmällä Ruotsinlaivojen hyttien käytäviä. Ne ovat toisin päin ajateltuina aika pitkiä. Mahdoton ajatus, että hyppäisi laidalta toiselle ja vielä yrittäisi saada lapsiaankin siinä vedettyä mukana. Vaatii tosiaan käsivoimia, että jaksaisi roikkua jossakin kaiteissa ja edetä. Hyvä, kun yhden-kolme leuanvetoa jaksaa tehdä... enkä ole mikään huonokuntoinen plösö.

Voimia vaati kuulemma myös tsunamista selviytyminen Khao Lakissa. Piti jaksaa kiivetä ylöspäin.

Ja se että lattiaksi muuttuneella seinällä pitää yrittää loikkia hyttien ovien yli ettet putoa hyttiin sisään. Joku pelastunut tätä kuvaili. Aivan hirvittävä suoritus tämäkin, vanhukselle ja lapselle mahdoton.

Lapsen olisi voinut heittää yli 

Vierailija
469/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli työvuorossa Tyksissä, kun tilanne tuli päälle.

Hän oli päivystävä leikkaava lääkäri ja teki muistaakseni 30 tuntia töitä putkeen.

Ei siinä leikata juuri tarvinnut...

Hän on jo edesmennyt, muttei koskaan voinut puhua Estonia-yöstä.

Sanakin asiasta ja hän alkoi itkeä hiljaa.

Vierailija
470/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kohtasi äärimmäisen hätätilan eli sotatilan vuosina 1939-1944. Jo vuonna 1955 tästä erittäin traumaattisesta yhteisestä ja kansallisesta kokemuksesta valmistui Tuntematon sotilas -elokuva. Luulisi Estonia-elokuvan jo tehdyn moneen kertaan, kun uppoamisesta on kulunut neljännesvuosisata. Estonia-keissi on Titanicia dramaattisempi siinä mielessä, että pohjaan mentiin huomattavasti nopeammin. Voi vain hämmästellä, ettei tällaista kassamagneettielokuvaa ole jo tehty. Kaikkihan me menisimme sen katsomaan!

Vierailija
471/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nothingunusual kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkaisi miehen mereen ja pelasti itsensä. Kuinka voi elää itsensä kanssa.

Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt.  Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä.  Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita.  Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi. 

Marge ei ottanut ystävänsä avunhuutoja kuuleviin korviinsa. Sanoi suoraan, ettei halunnut edes yrittää auttaa muita.

Jos kaikki jäisi auttamaan kaikkia ei kukaan selviäisi. Olosuhteet ovat sellaiset. Kun vain nopea suoraviivainen toiminta ratkaisee. Reflekseillä mennään.  Eikä ehdoin tahdoin tarvitse jäädä yhdeksi uhreista. 

Ja jos kukaan ei auttaisi ketään vaan meininki olisi " vahvin selviää" niin lapset, naiset ja heikot miehet olisi ensimmäisenä jätetty taakse tai heitetty laidan yli. Mikä olisikin ollu palstalaisten mielestä täysin luonnollista ja oikein.

Juuri näinhän Estonialla ihmiset tekivätkin. Nuoret, vahvat miehet selviytyvät. Enkä usko sen johtuneen siitä, että naiset, lapset ja vanhukset jäivät hytteihin ihmettelemään ja käytävät olivat tyhjillään miehiä varten.

Suurinosa ihmisistä oli hyteissä nukkumassa klo 01. Varsinkin lapsiperheet. Monet ei poistuneet hyteistä. Kiipeämimen kannelle oli fyysisesti vaikeaa ja vaarallista. Jos putosit putosit korkealta ja kovaa ja luultavasti menehdyit tai ainankin vammauduit niin että jäit sinne. Myös painavia tavaroita kuten peliautomaatteja putoili ihmisten päälle. Aikaa kiivetä kannelle oli joku 10min. Yritä siinä sitten vielä raahata toista perässä. Margen mielestä jono liilkui liian hitaasti ja tajusi varmasti että on kiire kannelle. Kuinka moni olisi jäänyt vaan kiltisti jonottamaan?

Monet pelastuneista olivat olleet yökerhossa tai muuten kannen lähettyvillä. Lapsilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta selvitä vaikka joku olisi auttanut. Nuorin selviytyjä taisi olla teini-ikäinen, hänen muu perhe kuoli.

Kyllä tuolla jokainen on ollut yksin oman onnensa varassa. Pelastuslautoille on jotkut auttaneet meressä olijoita. Margea auttaneet olivat pääasiassa henkilökuntaa joille tämä oli jo ihan velvollisuuskin ja olivat varmasti ainankin jonkinlaista pelastusharjoitusta tehneet.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000813757.html

Tuossa kaikkien pelastuneiden tarinat.

Vielä siinä vaiheessa, kun ollaan oltu pelastuslautoissa, on osa pelastuneista heittänyt muita ulos lautoista. Lue raportista. Siinä teille sankareita.

Vierailija
472/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa tosiaan häiritsee se sanoma, jonka mukaan selviytyäkseen ei saisi auttaa muita, kun tosiasia on, ettei hän itsekään olisi selvinnyt, jos kukaan ei olisi ollut matkan varrella auttamassa.

Onneksi siis löytyy niitäkin ihmisiä, jotka paitsi selvisivät, myös auttoivat muita eivätkä olleet yhtä itsekkäitä.

Tämä, just näin. Selvästikin selviytymään pystyi myös siitä huolimatta, että auttoi muita.

Ymmärrän sen jalkaan takertujan irti potkimisen, koska todennäköisesti olisivat molemmat hukkuneet. Mutta kaikki sitä edeltävä Margen käytös kyllä ihmetyttää. Moni muu siellä kuitenkin auttoi toisiaan.

Vierailija
473/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi: nuorimmat pelastuneet olivat poikia, 14- ja 16-vuotiaita.

Muistan, miten Estonialta pelastuneet kertoivat silloin uutisissa, kuinka laivan pitkät hyttikäytävät muuttuivat surmankuiluiksi, kun laiva meni kallelleen. Sinne putosi ihmisiä huutaen pohjalle.

Olen itsekin sittemmin katsellut sillä silmällä Ruotsinlaivojen hyttien käytäviä. Ne ovat toisin päin ajateltuina aika pitkiä. Mahdoton ajatus, että hyppäisi laidalta toiselle ja vielä yrittäisi saada lapsiaankin siinä vedettyä mukana. Vaatii tosiaan käsivoimia, että jaksaisi roikkua jossakin kaiteissa ja edetä. Hyvä, kun yhden-kolme leuanvetoa jaksaa tehdä... enkä ole mikään huonokuntoinen plösö.

Voimia vaati kuulemma myös tsunamista selviytyminen Khao Lakissa. Piti jaksaa kiivetä ylöspäin.

Ja se että lattiaksi muuttuneella seinällä pitää yrittää loikkia hyttien ovien yli ettet putoa hyttiin sisään. Joku pelastunut tätä kuvaili. Aivan hirvittävä suoritus tämäkin, vanhukselle ja lapselle mahdoton.

Lapsen olisi voinut heittää yli 

:D aika hidasta etenemistä. Ja kun ei ole ainoa, joka siellä käytävällä rynnii... entäs sitten, kun tulee siihen risteyskohtaan, jossa pitäisi jatkaa matkaa suoraan ylöspäin käsivoimien varassa? Ihan kuin kaivosta kiipeäisi ylös. Mahdotonta. Ja sitten meni vielä sähköt ja valot. Kiva olla pimeässä ja miettiä, missä se kansi olikaan.

Vierailija
474/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vain toivon, et mahd.moni niistä, jotka jäivät hyttiwn vangeiksi nukkuivat ja siitä lensivät laivan kallistuttua seinään/kattoon tmv.niin että taju lähti ennen kuin edes ehtivät mitään sen isommin tajuta. Hirmu ahdistava ajatus olla loukussa ja odottaa milloin kylmä vesi valtaa hytin ja hukkuu 😱

Vierailija
475/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Titanicista pelastettiin ensin *rikkaat* naiset ja lapset.

Eräs seurapiirien johtajatar katseli pelastusveneestään hukkuvia köyhiä sen kummemmin reagoimatta.

Vierailija
476/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni menehtyi Estonian onnettomuudessa. Olin itse hyvin pieni lapsi onnettomuuden aikaan, mutta käytiin lapsuudessani aika paljon ruotsin risteilyillä. Vasta näin jälkikäteen olen ymmärtänyt, että miksi äiti pyysi hytin aina ylemmiltä kansilta ja miksi reppuun piti aina pakata jokaiselle omat taskulamput...

Vierailija
477/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi kohtasi äärimmäisen hätätilan eli sotatilan vuosina 1939-1944. Jo vuonna 1955 tästä erittäin traumaattisesta yhteisestä ja kansallisesta kokemuksesta valmistui Tuntematon sotilas -elokuva. Luulisi Estonia-elokuvan jo tehdyn moneen kertaan, kun uppoamisesta on kulunut neljännesvuosisata. Estonia-keissi on Titanicia dramaattisempi siinä mielessä, että pohjaan mentiin huomattavasti nopeammin. Voi vain hämmästellä, ettei tällaista kassamagneettielokuvaa ole jo tehty. Kaikkihan me menisimme sen katsomaan!

Tule apuun, Renny Harlin!

Vierailija
478/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen itsekäs virolainen.

Vierailija
479/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta youtuben minileffasta... kai ne kuilut olivat oikeasti isompia, kun tuossa vain harpotaan yli?  Ja mikä on tuo henkilökuntaan kuuluva jätkä joka kailottaa portaissa radiopuhelimeen "täällä on kaaos, matkustajat rynnivät portaikkoon?"  Otettu vissiin vähän erivapauksia totuuden suhteen..

Vierailija
480/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.

Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.

Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.

Ketju on lukittu.