Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
481/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tule apuun, Renny Harlin!"

Jes! Lopettakaa se Mannerheim-elokuvan haikailu vihdoin ja tehkää kunnon Estonia-movie!

Vierailija
482/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta youtuben minileffasta... kai ne kuilut olivat oikeasti isompia, kun tuossa vain harpotaan yli?  Ja mikä on tuo henkilökuntaan kuuluva jätkä joka kailottaa portaissa radiopuhelimeen "täällä on kaaos, matkustajat rynnivät portaikkoon?"  Otettu vissiin vähän erivapauksia totuuden suhteen..

Henkilökuntahan oli oikeasti ihan pihalla tilanteesta, ja lisäksi valehteli sekä matkustajille että muille laivoille tilanteesta. Henkilökunta kehoitti ihmisiä pysymään hyteissä. Hytistä lähteminen oli ainoa keino pelastua. Ne, jotka kuuntelivat henkilökunnan kuulutuksia ja tottelivat, kuolivat jokaikinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta youtuben minileffasta... kai ne kuilut olivat oikeasti isompia, kun tuossa vain harpotaan yli?  Ja mikä on tuo henkilökuntaan kuuluva jätkä joka kailottaa portaissa radiopuhelimeen "täällä on kaaos, matkustajat rynnivät portaikkoon?"  Otettu vissiin vähän erivapauksia totuuden suhteen..

Henkilökuntahan oli oikeasti ihan pihalla tilanteesta, ja lisäksi valehteli sekä matkustajille että muille laivoille tilanteesta. Henkilökunta kehoitti ihmisiä pysymään hyteissä. Hytistä lähteminen oli ainoa keino pelastua. Ne, jotka kuuntelivat henkilökunnan kuulutuksia ja tottelivat, kuolivat jokaikinen.

Höpö höpö, ei siellä mitään muuta kuulutettu kuin salaisia koodeja miehistölle hätätilasta!  Matkustajille ei annettu minkäänlaisia ohjeita, ei käsketty poistua hyteistä tai pysyä niissä.

Vierailija
484/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet pelastuneista kuului laivan henkilökuntaan. Jo tämä kertoo paljon. Hekin pyrkivät pelastamaan vain itsensä.

Vierailija
485/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. taas kun kyse naisesta niin "itsekkyys" tuomitaan. Ei kukaan ole tuominnut sitä ruotsalaista nuorta miestä joka selvisi mutta jätti sekä vanhempansa että tyttöystävänsä uppoavana laivaan ihan tarkoituksella kun eivät seuranneet tarpeeksi nopeasti perässä. 

Kuten olen sanonut, ainoa kenet tuomitsen, on naiset jotka pitkävät niitä pelastuneita sankareina. Pelastuminen vaati hyvin usealle muiden matkustajien hakkaamista ja potkimista ja pelastusliivien varastamista. Voisitko kerrankin olla vähän vähemmän tyypillinen nainen, ettet pitäisi itsekkäimpiä miehiä sankareina?

No en ole pitänyt hetä koskaan sankareina jos se sinua yhtään helpottaa :D Kaikkien selvinneiden tarinoista käy ilmi jonkunasteinen itsekkyys. Kukaan ei ole tehnyt sankaritekoja eikä auttanut muita. Siellähän oli myös miesporukoita jotka ensin ryöstivät ihmisiltä omaisuutta ja jossain vaiheessa joku miesporukka rynni ne portaat ylös muiden ihmisten yli ja riisti pelastusliivit suoraan jonkun päältä. Ihminen on eläin tuollaisessa tilanteessa, toimintaleffat ovat asia erikseen. 

Vierailija
486/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi kohtasi äärimmäisen hätätilan eli sotatilan vuosina 1939-1944. Jo vuonna 1955 tästä erittäin traumaattisesta yhteisestä ja kansallisesta kokemuksesta valmistui Tuntematon sotilas -elokuva. Luulisi Estonia-elokuvan jo tehdyn moneen kertaan, kun uppoamisesta on kulunut neljännesvuosisata. Estonia-keissi on Titanicia dramaattisempi siinä mielessä, että pohjaan mentiin huomattavasti nopeammin. Voi vain hämmästellä, ettei tällaista kassamagneettielokuvaa ole jo tehty. Kaikkihan me menisimme sen katsomaan!

Tule apuun, Renny Harlin!

Jos jätettäisiin tämä suosiolla ruotsalaisille tai vaikka virolaisille. Suomalaiset elokuvat ovat edelleen aivan kamalaa kuraa.

Vierailija
487/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka voitte kirjoittaa Estonian uppoamisen uhreista noin luokattomaan sävyyn.

Uhreja ovat myös pelastuneet.

Uhreja ovat ne, jotka auttoivat merihädässä olevia, koska he eivät koskaan täysin pääse yli tapahtuneesta.

Vierailija
488/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista.  Jos jalkaasi  tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin  vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti. 

Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.

Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?

Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.

"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?

Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei  me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.

Olen tehnyt maastavetoa salilla monen Rullin veroisilla painoilla.

Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?

En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?

Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.

On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!

Mitähän sä nyt valitat?  Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.

Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.

Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.

Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.

Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.

Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.

Missä kohtaa syyllistin? Vastasin tähän kysymykseesi "Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos?"

Siitä eteenpäin todellakin spekuloin mahdollisilla tapahtumilla. Luepa uudelleen. Oletukseni oli kokoajan, että hänellä on joku auttaja siellä lautassa valmiina kiskomaan hänet ylös.

Sinä itse luit kommentit syyllistävinä ja hyökkäsit törkeästi haukkumaan minua. Koko ajan painotin, että emme voi tietää totuutta ja tämä kaikki on siksi vain spekulointia. Koita siistiä tuota kielenkäyttöäsi, joka on muita halventavaa.

Vierailija
489/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katastrofitilanne, jossa ihmisen vaistot ohjaa käyttäytymistä. Sen sijaan en ymmärrä, että miksi selviytynyt rahastaa kokemuksillaan ja hekumoi tulkinnallisella itsekkyydellään? Raha ratkaisee.

Vierailija
490/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellähän oli myös miesporukoita jotka ensin ryöstivät ihmisiltä omaisuutta ja jossain vaiheessa joku miesporukka rynni ne portaat ylös muiden ihmisten yli ja riisti pelastusliivit suoraan jonkun päältä. Ihminen on eläin tuollaisessa tilanteessa." Näin on, mutta eivät hekään olleet lain ja pykälien yläpuolella ko. tilanteessa. Pelastusliivien riistossa on kyse jo vakavan asteen rikoksista, kuolemantuottamuksesta tai taposta.

Vierailija
491/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siellähän oli myös miesporukoita jotka ensin ryöstivät ihmisiltä omaisuutta ja jossain vaiheessa joku miesporukka rynni ne portaat ylös muiden ihmisten yli ja riisti pelastusliivit suoraan jonkun päältä. Ihminen on eläin tuollaisessa tilanteessa." Näin on, mutta eivät hekään olleet lain ja pykälien yläpuolella ko. tilanteessa. Pelastusliivien riistossa on kyse jo vakavan asteen rikoksista, kuolemantuottamuksesta tai taposta.

No monikohan saatiin tuotua oikeuden eteen ja tuomittua, mitäpä luulet? :D

Vierailija
492/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin toiminut ihan samoin. Jos mukana olisi ollut siskoja tai muuta perhettä, niin heitä olisin toki auttanut henkeni uhallakin, koska perheen takia voisin vaikka kuolla. Muut oman onnensa nojassa noin vaarallisessa tilanteessa.

Ja se on täysin luonnollista. Ihmisen DNA:han on taltioitu shokkitila, jonka aiheuttaa adrenaliinipurkaus. Tuo kyseinen alus kääntyi täysin kyljelleen 10-minuutissa, jonka jälkeen ihmisillä oli 10-minuuttia aikaa juosta kannelle, ennen kuin kaikki aluksen valot menivät pois päältä. Kello on 1-yöllä, on talvi, on kylmää ja juokset satojen ihmisten kanssa kallellaan olevassa risteilyaluksessa ruumiiden keskellä (ilman mitään ohjeita) - kuinka moni ihan oikeasti voi väittää että keskittyisi mihin tahansa muuhun kuin omaan selviytymiseen?

Sen jälkeen kun ne harvat kannelle päässeet ihmiset pääsivät ulos, heillä oli muutama minuutti aikaa hypätä jääkylmään veteen, ja uida mahdollisuuksiensa mukaan pinnalle, ja etsiä veteen heitettyjä pelastuslauttoja, joista useimmat päätyivät veteen vahingossa väärinpäin (niitä ei laskettu, vaan heitettiin). Siellä alle 10-asteisessa vedessä, pahimmillaan alusvaatteillasi uiskennellessa satojen ruumiiden ympäröimänä, sinulla on edessä 4-6 tunnin odotus pelastuslautassa, jotka myös täyttyivät vedellä. Tästä syystä jokaikinen pelastettu kärsi vakavasta hypotermiasta, ja useat kuolivat pelastuslauttoihin.

Edelleen haluan kysyä, kuka ihme tuolla voisi edes kuvitella keskittyvänsä tuntemattomien auttamiseen .Varsinkin jos olet 50-kiloinen nainen, ja 99% veteen selvityneistä 25-60 vuotiaita, isoja miehiä. 

Vierailija
493/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän roikkui jonkun miehen selässä, ei nilkassa kun taas häntä tartuttiin pinnan alta nilkoista.  Jos jalkaasi  tartutaan ja sinut koetetaan vetää syvyyksiin  vaistomainen reaktio on potkaista jalka irti. 

Jep, eiköhän se nainen potkaissut käden irti ihan refleksinomaisesti, ennen kuin ehti miettiä yhtään mitään. Eli teko ei ollut mitään kylmää laskelmointia. Siinä tilanteessa tehdään mitä vaisto sanoo. Mietitään vasta myöhemmin.

Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos? Hän roikkui itse henkensä edestä toisessa ihmisessä (jos nyt muistan kuvauksen oikein) myrskyävässä meressä. Joku roikkui hänen jalassaan, heikolla otteella. Auttaakseen tätä henkilöä hänen olisi pitänyt irrottaa vähintään toinen kätensä. Ei olisi tainnut onnistua. Mitä ihmettä tuossa olisi voinut tehdä?

Emme voi tietää kuinka vahva ote hänellä oli omasta auttajastaan, missä kohtaa hän sillä hetkellä roikkui, olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan jne. Sen me tiedämme, että tuollaiset yksityiskohdat jäävät ihmisen mieleen ja kummittelevat lopun elämää, jos yhtään omaatuntoa on.

"Olisiko ollut mahdollista vetää molemmat turvaan?" Oikeasti? Näitkö kuvan tuosta naisesta? Painaa varmaan 50 kiloa. Ja sinä ajattelet, että hän olisi tuosta vain tempaissut toisen ihmisen turvaan yhdellä kädellä, myrskyävässä ja jäisessä meressä? Mitä...? Oletko sinä ikinä kantanut edes 20 kilon kauppakassia kotiin?

Jos joku veti Rullia ylös vedestä, niin se vetäjä olisi voinut olla niin vahva, että olisi saanut sen toisenkin ylös. Ei  me sitä voida nyt tietää. Sitäpaitsi tuo on vain yksi skenaario monista mahdollisista.

Jaahas, eli bodari joka on katsonut liikaa leffoja. Ei ihme että olet täysin vieraantunut todellisuudesta. Miten saat nosteltua niitä painoja myrskyävässä, kylmässä meressä, oletko kokeillut?

En ole väittänyt, että onnistuisin. Ihan mahdollista se olisi toki jonkun nostaa vedestä sekä 50kg nainen että hänessä roikkuva toinen ihminen. Kuka on väittänyt sen olevan helppoa? Helpointa olisi olla auttamatta yhtään ketään. Olisiko se omaa todellisuuttasi?

Ai samalla kun roikkuu itse pelastuslautassa, myrskyävässä meressä? Kuule, minulla on uutisia: sinä et pysty siihen, edes Iso-Arska ei pysty siihen. Ja sinä KEHTAAT syyttää tätä naista siitä, että tämä ei nostellut ihmisiä turvaan merestä! Olet kyllä aivan uskomattoman hemmoteltu ja suoraan sanottuna tyhmä.

On yksi asia tuomita se, että joku sanoo olleensa itsekäs kuolemanvaarassa. Mutta tuollainen hemmoteltu, salilla punttien kanssa pelleilevä bodari syyttää pienikokoista naista siitä, että tämä ei nostanut ihmisiä turvaan taistellessaan itse hengestään myrskyävässä meressä..! Tuollaisella sinun pitää sitten päteä. Säälittävää!

Mitähän sä nyt valitat?  Kysyit, mikä olisi ollut lopputulema, jos hän ei olisi potkaissut roikkujaa. Kerroin yhden mahdollisen tapahtuman. Sinä syytät sen jälkeen minua hemmotelluksi bodariksi. Sulla on kyllä jotain pahoja traumoja siellä näppäimistösi takana. Koita vaikka terapiaa.

Mahdollinen tapahtumasarja olisi voinut olla, että joku mies vetää Rullia ylös vedestä, jonka jälkeen esim. toinen auttaja pääsee tarttumaan sen Rullissa roikkuvan kädestä ja saa kiskottua hänetkin ylös. Tämä on edelleen spekulointia, mutta yritä olla haukkumatta muita ja ota vaikka joku drinkki niin helpottaa.

Koeta sinä vähentää niitä toimintaleffoja. Et oikein kestä sitä että sinut tiputetaan jumaluuskuvitelmistasi. Mutta et sinä oikeasti sen raudan pumppaamisen ansiosta pysty mihinkään muuhun kuin pumppaamaan rautaa. Joten ihan turha päteä.

Ei mulla ole tässä mitään kestettävää. Sinä et kestänyt ihan mahdollista tapahtumasarjaa, vaan hyökkäsit kuin joku hyeena haukkumaan. Se, että harrastan liikuntaa ja salillakäyntiä, ei tee minusta raudan pumppaajaa. Ihan normaali kuntoilija olen. Koita kestää.

Sinä et spekuloi "mahdollisilla tapahtumasarjoilla" vaan aloit syyllistää Rullia siitä, että hän ei yrittänyt nostaa muita ihmisiä myrskyävästä merestä, kamppaillessaan itsekin jäisessä vedessä. Tuollainen syyllistäminen olisi inhottavaa keneltä tahansa, mutta kun syyllistäjä itse omien sanojensa mukaan nostelee "monen Rullin veroisia painoja", tuo syyllistäminen on anteeksiantamatonta ja epäinhimillistä. Ja ihan helvetin tyhmää.

Toivottavasti et itse kuvittele että jalosti auttaisit muita hätätilanteessa, kun pelkkä nettikeskustelukin houkuttelee sinut vain potkimaan ihmistä jonka ainut rikos oli selvitä hengissä.

Missä kohtaa syyllistin? Vastasin tähän kysymykseesi "Ja vaikka olisikin ollut aikaa miettiä, mikä olisi ollut mietinnän lopputulos?"

Siitä eteenpäin todellakin spekuloin mahdollisilla tapahtumilla. Luepa uudelleen. Oletukseni oli kokoajan, että hänellä on joku auttaja siellä lautassa valmiina kiskomaan hänet ylös.

Sinä itse luit kommentit syyllistävinä ja hyökkäsit törkeästi haukkumaan minua. Koko ajan painotin, että emme voi tietää totuutta ja tämä kaikki on siksi vain spekulointia. Koita siistiä tuota kielenkäyttöäsi, joka on muita halventavaa.

Minun on tarkoitus halventaa sinua. Yrittäisit nyt edes myöntää syyllistämisesi, löytyisikö sen verran rehellisyyttä? Kun "spekuloit" että 50-kiloinen nainen voisi kiskoa ihmisiä myskyävästä merestä, se on silkkaa syyllistämistä.

Vierailija
494/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hirveä tragedia. Muistan, kun Tanskasta oli tullut pelastajia, mutta lähtivät pois myrskyn takia. Suomalaiset siellä pääasiassa pelastivat. Oliko mitään pelastussakkia Virosta? Ei ole koskaan ainakaan mainittu. Eli ei tainnut olla. Virolaisista en ole muutenkaan oikein koskaan tykännyt. Anu Saagim taitaa olla stereotyyppinen virolainen.

Vierailija
495/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kyllä on herättänyt ihmetystä että lautoilla ihmiset eivät lämmittäneet toisiaan vaan istuivat erillään. Meripelastautumisen perusasioita. 

Vierailija
496/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et löytänyt tekstistä kohtaa, jossa syyllistin. Et osannut muuta kuin hyökätä loukkaavilla sanoilla kimppuun.

Minun on tarkoitus halventaa sinua. Yrittäisit nyt edes myöntää syyllistämisesi, löytyisikö sen verran rehellisyyttä? Kun "spekuloit" että 50-kiloinen nainen voisi kiskoa ihmisiä myskyävästä merestä, se on silkkaa syyllistämistä.

Vierailija
497/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun voisi poistaa. Moni pelastunut on kertonut masentuneensa, pohtineensa että miksi juuri minä pelastuin. Syyllisyys pelastumisesta on ollut vähintään yhtä voimakas kuin ilo henkiinjäämisestä.

Meistä kommentoijista ei tainnut kukaan olla mukana tuolla. Vihon viimeistä on, että täällä nyt henkiinjääneitä vielä syyllistetään ja pohditaan miten olisi pitänyt toimia. Olosuhteet ovat olleet ainutlaatuiset ja niitä on turha sen enempää spekuloida. Toivottavasti ei satu kenellekään enää koskaan.

Opiksi on otettu ja se on hyvä. Aluksien turvallisuus on parantunut ja pelastustoimia sujuvoitettu.

Vierailija
498/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et löytänyt tekstistä kohtaa, jossa syyllistin. Et osannut muuta kuin hyökätä loukkaavilla sanoilla kimppuun. Voit lukea tekstit yhä uudelleen, jos tarvetta on luetun ymmärtämiseen.

Vierailija
499/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pelastuneista pelastuivat varmasti osittain siitä syystä, että he talloivat, tönivät ja tuuppivat hitaampia tai heikompia tieltään. Ihmiset reagoivat katastrofitilanteissa hyvin eri tavoin, eikä kukaan tiedä varmaksi etukäteen mikä on oma alkukantainen reaktio tällaisessa tilanteessa. Osa jähmettyy paikalleen, osa alkaa johtamaan tilanteita ja pyrkii auttamaan myös muita ja sitten on niitä jotka vaikka väkivalloin pelastavat vain itsensä. Vielä Estonian kannellakin oli ihmisiä, jotka repivät pelastusliivejä toisten päältä.  Katastrofi, jossa hirvittävissä olosuhteissa kamppaillaan eloonjäämisestä voi tuoda ihmisestä esiin hyvin alkukantaisen olennon. Se miten ihminen selviää pelastumisensa jälkeen omista teoistaan onkin sitten toinen asia. Katastrofi on jo itsessään elinikäinen tragedia lähes kaikille pelastuneille, Jos muistaa kuinka pelastuessaan survoi toisia kuolemaan tai jätti auttamatta apua anovaa, on se yleensä hirvittävä painolasti, jonka kanssa voi olla erittäin vaikeaa elää. Kukaan meistä ei ollut kamppailemassa tuona yönä hengestään ja kukaan joka ei itse ollut paikalla, ei voi tietää minkälaisia valintoja olisi itse joutunut tekemään. Suurin osa ei olisi joka tapauksessa edes selvinnyt, olivat valinnat tai vaistomaiset toiminnat sitten mitä hyvänsä. Aikaa oli aivan liian vähän ja olosuhteet täysin epäinhimilliset. 

Vierailija
500/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei jo Iltalehden uutisesta löytänyt tähän videoon: Areenassa jakso draamasarjasta Päivät joina kukat kukkivat, kohdasta 39:14 alkaen ollaan Estonialla.

https://areena.yle.fi/1-4570549

Ketju on lukittu.