Mp - 21v omillaan asuva lapsi aloittaa opiskulun
Tukisitteko taloudellisesti ja millä summalla kuukaudessa?
Kommentit (21)
Olemme tukeneet ja tuemme jatkossakin opiskelevia lapsiamme. Olemme mm. maksaneet vuokraa lasten puolesta ja ostaneet ruokaa ja opiskelumateriaalia. Niihin ei verottajakaan puutu kun ne katsotaan elatuslahjaksi mitä taas ei veroteta. Vanhin lapsi asui kaks vuotta sijoituskämpässämme mutta on nyt muuttanut pois ja tilalla on vieras henkilö, toki lapsen tuttu ja lapsi asuu hänen vanhempiensa asunnossa. Tukien kannalta helpointa näin, nuoret itse ehdottivat "vaihtokauppoja".
Minä olen tukenut monessa asiassa nuorempaa poikaani, hänellä ollut paljon vastoinkäymisiä. Vanhempi on pärjännyt paremmin omillaan.
Ostin sellaista ruokaa, että oli aina hätävara, jos rahat loppuivat. Maksoin myös puhelimen ja kotimatkat.
Totta kai tuen, jos vain on varaa tukea.
Kyllä minä avustan omia lapsiani. Toinen 23v ja toinen kohta 21v. Muuttivat tosin opiskelijasoluihin kouluun lähtiessä, mutta avustan tietysti. Muuten joutuisivat nostamaan lainaa.
Ilman muuta. Ostetaan vastaavassa tilantessa ruokaa ja maksetaan joitan laskuja pois ym. Tuetaan useilla satasilla kuussa
Me tuetaan lasta siten, ettei hänen tarvitse ottaa opintolainaa.
Maksetaan kuluja, annetaan kaikki tarvikkeet ja huonekalut kotoa. Kumpikaan ei ole ottanut lainaa.
Riippuu miltä pohjalta hän aloittaa opiskelun, onko ollut töissä - rahaa on kertynyt ehkä jopa säästöön, onko hän parisuhteessa - puoliso saattaa vakauttaa tai heikentää taloutta. Onko hänellä ennestään opintolainaa - itse en haluaisi nuorellee opintolainaa kuin siinä tapauksessa, että opiskeltava ala on varmuudella työllistävä. Onko hän aiemmin opiskellut ja vienyt opinnot loppuun. Asuuko hän nyt asunnossa, joka on edullinen ja lähellä koulua. Pystytykö itse tukemaan nuorta ilman velkaa. Tällaisia asioita pohdiskelisin.
Meillä nuori aloittaa opiskelut ja tuemme häntä rahallisesti syistä että lukio meni hyvin, hänen pitää muuttaa opiskelupaikkakunnalle, koska matka liian pitkä joka päivä kuljettavaksi, en halua hänen ottavan vielä opintolainaa, meillä on ainakin tällä hetkellä varaa tukea häntä opiskelussa, opiskeltava ala on varmuudella työllistävä, ei poikaystävää eli muuttaa yksin, tämä on mielestäni hyvä lähtökohta sille, että tulee opiskeltua. Noin 700€ kuussa hän tarvitsee rahaa asumis-ja opintotuen lisäksi.
Toki se rahallinen tukeminen vie rahaa. Kannattaa laskea laskurilla paljonko saa opiskelija tukia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miltä pohjalta hän aloittaa opiskelun, onko ollut töissä - rahaa on kertynyt ehkä jopa säästöön, onko hän parisuhteessa - puoliso saattaa vakauttaa tai heikentää taloutta. Onko hänellä ennestään opintolainaa - itse en haluaisi nuorellee opintolainaa kuin siinä tapauksessa, että opiskeltava ala on varmuudella työllistävä. Onko hän aiemmin opiskellut ja vienyt opinnot loppuun. Asuuko hän nyt asunnossa, joka on edullinen ja lähellä koulua. Pystytykö itse tukemaan nuorta ilman velkaa. Tällaisia asioita pohdiskelisin.
Meillä nuori aloittaa opiskelut ja tuemme häntä rahallisesti syistä että lukio meni hyvin, hänen pitää muuttaa opiskelupaikkakunnalle, koska matka liian pitkä joka päivä kuljettavaksi, en halua hänen ottavan vielä opintolainaa, meillä on ainakin tällä hetkellä varaa tukea häntä opiskelussa, opiskeltava ala on varmuudella työllistävä, ei poikaystävää eli muuttaa yksin, tämä on mielestäni hyvä lähtökohta sille, että tulee opiskeltua. Noin 700€ kuussa hän tarvitsee rahaa asumis-ja opintotuen lisäksi.
Toki se rahallinen tukeminen vie rahaa. Kannattaa laskea laskurilla paljonko saa opiskelija tukia.
Älä tue jos ei ole sähköala.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tukenut monessa asiassa nuorempaa poikaani, hänellä ollut paljon vastoinkäymisiä. Vanhempi on pärjännyt paremmin omillaan.
Tätä kannattaa pohtia toisenkin kerran. Vanhempi lapsesi saattaa nähdä sen taloudellisen ja henkisen rasituksen mitä nuorempi tuo sinulla ja ei kehtaa pyytää apua.
Muista kannettu vesi ei kaivossa pysy. Kannattaa tarkasti miettiä miten tukee lastaan. Esim. Lainojen takaaminen nuorelle ei ole järkevää. Tai auton kulujen maksaminen. Pitää opettaa miten eletään tulojen mukaan.
Meidän suvussa on ollut tapana tukea opiskelijoita. Asuin itse vanhempieni omistamassa yksiössä ja sain kuukausittain rahaa. Nyt oma opiskelijamme asuu omistamassamme pikkukaksiossa ja maksamme asumismenot ja vähän päälle muuhun elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tue jos ei ole sähköala.
On sitä muitakin aloja kuin sähköala mikä työllistää.
Lapselle ne rahasi lopulta kuitenkin menevät perintönä. Enemmän käyttöä hänellä on niille nyt kuin vanhana ja työuran tehneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kannattaa pohtia toisenkin kerran. Vanhempi lapsesi saattaa nähdä sen taloudellisen ja henkisen rasituksen mitä nuorempi tuo sinulla ja ei kehtaa pyytää apua.
Muista kannettu vesi ei kaivossa pysy. Kannattaa tarkasti miettiä miten tukee lastaan. Esim. Lainojen takaaminen nuorelle ei ole järkevää. Tai auton kulujen maksaminen. Pitää opettaa miten eletään tulojen mukaan.
Ei kunnollisen esim. korkeakoulussa opiskelevan lapsen taloudellinen tukeminen häntä mitenkään hunningolle vie.
Mutta tosiasia on että nuorelle itselleen olisi parempi pärjätä mahdollisimman pitkälle omillaan. Siitä tulee aikuinen ja itsenäinen olo. Nyt vain ei ole ollut keästöitä kaikille tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tukeneet ja tuemme jatkossakin opiskelevia lapsiamme. Olemme mm. maksaneet vuokraa lasten puolesta ja ostaneet ruokaa ja opiskelumateriaalia. Niihin ei verottajakaan puutu kun ne katsotaan elatuslahjaksi mitä taas ei veroteta. Vanhin lapsi asui kaks vuotta sijoituskämpässämme mutta on nyt muuttanut pois ja tilalla on vieras henkilö, toki lapsen tuttu ja lapsi asuu hänen vanhempiensa asunnossa. Tukien kannalta helpointa näin, nuoret itse ehdottivat "vaihtokauppoja".
Olette loisia. Mutta vain köyhiä haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
TÖRKEÄÄ. SIIS NIIN TÖRKEÄÄ.
Ei sitä opintolainaa tartte ihan mörkönä pitää, eikä välttämättä nostaa kaikkea mitä saisi. En aio omalle lapselleni automaattisesti kustantaa mitään kun muuttaa opiskelemaan, katsotaan tarpeen mukaan.
21v on äidilleen aina lapsi mutta oikeasti aikuinen. Tukisin taloudellisesti tarvittaessa hyvin perusteltuihin pyyntöihin, en toimisi minään raha-automaattina.