"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vaikea sanoa, mutta uskon, että auttaisin lapsia. Omat lapseni katsoisin ekana turvaan, mutta myös muiden lapsia. En ole kyllä hyvä uimari, että vedessä en pystyisi kannattelemaan muita, ehkä juuri omia lapsia oman henkeni uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.
Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.
Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.
En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä.
Titanic oli eri tilanteessa, eli siellä siirryttiin sivistyneesti pelastusveneisiin. Ei taisteltu pääsystä kannelle.
Eli sikäli ainakin minä ymmärrän sen, että Estoniassa vain vahvimmat selvisivät, ja muiden auttaminen olisi ollut hyvin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne auttajat oli kaikki miehiä. Ei nainen siellä olisi selvinnyt muita auttamalla. Pelastuneissa ei juuri muitq ollut kuin nuoria miehiä.
Jos et viitsi edes yrittää avustaa tuollaisessa tilanteessa kun on tilaisuus niin miten voi jälkeenpäin nukkua yönsä ylpeänä itsestään ja selviämisestään?
Kyllä noihin kriisitilanteisiin pitää soveltaa tietynlaista itsekkyyttä jos haluaa selvitä. Lentokoneessakin on hätätilanteita varten ohjeena pistää aina oma happimaski ensin, sitten vasta muita auttamaan.
En minä kyllä mitään selviytymystarinoita kertoilisi, jos en olisi edes yrittänyt auttaa muita. Enkä nukkuisi öitäni, jos tietäisin jättäneeni jonkun hukkumaan, vaikka olisin voinut auttaa. Mekaanisen natsiperäisen hyötyajattelun avulla voi tietysti todistella jotain, että kaikki silloin olisi kuolleet. Vaikka tosiasiassa se on pelkkää spekulaatiota. Virolaisten kansanluonne lienee melko samanlainen kuin suomalaisten, saattavat vaan töksäytellä asioita suorempaan. Nälänhätien suodattimia pieniä populaatioita, joissa selviytyjät ovat jättäneet heikoimmat kuolemaan. Asenne näkyy edelleen ja tulee esiin kriisitilanteissa. Estonialla muita auttaneet ja rauhallisesti käyttäytyneet taisivat olla ruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.
Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.
Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.
En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä.
Titanic oli eri tilanteessa, eli siellä siirryttiin sivistyneesti pelastusveneisiin. Ei taisteltu pääsystä kannelle.
Eli sikäli ainakin minä ymmärrän sen, että Estoniassa vain vahvimmat selvisivät, ja muiden auttaminen olisi ollut hyvin vaikeaa.
Titanic tosiaan upposi pitkän aikaa, oli aikaa soitella musiikkia kannella ja laskea pelastusveneitä. Estonia kallistui ja upposi nopeasti. Pelastusveneitä ei taidettu saada vesille yhtäkään, jos oikein muistan.
En mä usko, että tuollaisessa tilanteessa kovin moni jonottaa, kysyy lupaa tai tiedustelee toisten avuntarvetta ja selviää kertomaan tarinansa.
Kyllä tuollaisessa tilanteessa pitää olla itsekäs, jos aikoo pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
En mä usko, että tuollaisessa tilanteessa kovin moni jonottaa, kysyy lupaa tai tiedustelee toisten avuntarvetta ja selviää kertomaan tarinansa.
Jonottaa siis mitä? Kysyy lupaa mihin? Eikä avuntarvettakaan kyllä tuossa tilanteessa tarvi kysellä. Itsekkyyttä enemmän taitaa kyllä auttaa nopeaälyisyys. Silloin luultavasti kykenee auttamaan muitakin. Ei ole mikään joko tai tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Ne auttajat oli kaikki miehiä. Ei nainen siellä olisi selvinnyt muita auttamalla. Pelastuneissa ei juuri muitq ollut kuin nuoria miehiä.
Hohhoijjaa. Onko aina pakko suoltaa tuota naisvihaa? Mitä sitten? Kaikki synnyttäjät on naisia, yhtäkään miestä ei olisi ilman naista. Miksi miehet ovat niin itsekkäitä että rynnivät pelastukseen? Pitäisikö naistenkin kehua miten huolehtivat lapsista?
Itsehän hän pelastui, lopeta tuo sairaalloinen vänkääminen. Miehet ovat isoin turvallisuusriski naiselle. Ai niin, silloinhan se on uhrin vika ;)
Täällä ä
mmät kälättävät ummet ja lammet miten olisivat auttaneet niin hitosti. Suurinpiirtein äyskäröineet koko paatin kuivaksi siinä vartissa mitä aikaa oli. Ja "lapset" ottaneet selkäänsä ja lentäneet supernaisena tiehensä.
Kertojanaista auttoi tasan kaksi miestä mm. Hannes Kadak, jotka kuuluivat aluksen miehistöön ja olivat virolaisia. Kukaan Uppsalan Jörn-Joakim ei häntä auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippui matkustajan luokasta. Ekassa ja tokassa luokassa oli tiukat moraalikoodistot ja siellä herrasmiehet jäi tietoisesti hukkumaan, luovuttaen venepaikat naisille ja lapsille. Sen sijaan kolmannen luokan - anteeksi nyt vaan - wee tee aines tappeli tietään kannelle ilman sen kummempia tuskia siitä, kuka nyrkin kohteeksi milloikin valikoitui tai jalkoihin jäi. Selittänee osittain sen, miksei 3. luokan naisia ja lapsia pelastunut suhteessa enempää, kuten kahdessa ylemmässä luokassa kävi.
No ensimmäinen ajatus on, että itselläni ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia. Asetan kaikki muut aina etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
On se aiemminkin ollut samoin, että miehet pelastuvat fyysisen voimansa avulla ja naiset jäävät uppoavaan laivaan. En muista enää aluksen nimeä, mutta tapauksesta on aika monta vuosikymmentä. Eräs pelastunut mies kertoi myöhemmin, kuinka hän oli auttanut vaimonsa turvaan, kukaan muu (mies) ei ollut piitannut muista kuin itsestään. Se onkin ymmärrettävää, sillä kun olet kuolemanvaarassa, vaistot tekevät sinusta itsekkään. Jos jäät auttamaan muita, kuolet hyvin varmasti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?
Sitä on perusteltu aikoinaan mm. lasten äitinä olemisella, synnyttämisellä ja imettämisellä. Vauva-äiti-pari on selvinnyt jatkossa paremmin, kuin vauva-isä-pari.
Mieletön juttu kyllä miten tuo nainen itsensä pelasti kerta toisensa jälkeen.
Hänellä oli lapsi odottamassa kotona, silloin yritetään selvitä
Tulee mieleen, että ehkä elänyt elämää jossa on pitänyt selviytyä ja se häntä auttanut selviytymään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonottaa siis mitä? Kysyy lupaa mihin? Eikä avuntarvettakaan kyllä tuossa tilanteessa tarvi kysellä. Itsekkyyttä enemmän taitaa kyllä auttaa nopeaälyisyys. Silloin luultavasti kykenee auttamaan muitakin. Ei ole mikään joko tai tilanne.
Nainen arvoi tilannetta 100% oikein. Jos jäisi auttamaan, hän kuolisi.
Vierailija kirjoitti:
Pelastuneista suurin osa oli miehiä, mutta siitä sinulla ei ole tietoa, ketkä ovat muita auttaneet ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Mieletön juttu kyllä miten tuo nainen itsensä pelasti kerta toisensa jälkeen.
Hänellä oli lapsi odottamassa kotona, silloin yritetään selvitä
Tulee mieleen, että ehkä elänyt elämää jossa on pitänyt selviytyä ja se häntä auttanut selviytymään
Ei pelastanut itseään, vaan hänet pelastettiin useampaan kertaan koska kaikki eivät olleet yhtä itsekkäitä kuin hän. Ilman muiden apua hän ei olisi selvinnyt.
Varmaankin siellä on joku yrittänytkin muita auttaa, mutta suurin osa niistä auttajista varmaan kuoli itsekin. Itsensä pelastaminen ja muiden auttaminen ei onnistu niin hyvin tuollaisessa nopeassa katastrofissa.
En minäkään häntä tuomitse, mutta en myöskään pidä hänen toimintaansa minään automaattisena luonnonlakina ja siten "oikeana" kuten tämän ketjun alkupäässä on kovasti uskoteltu. Tosiasia kuitenkin on että tämä Rull selvisi koska häntä autettiin - ilman apua hän ei välttämättä olisi selvinnyt. Oli siis niitä, jotka ei automaattisesti muuttuneet itsekkäiksi elukoiksi, vaan kykenivät ja halusivat auttaa. Rull ei itse auttanut, mutta ei siinä mitään. Ihmiset on erilaisia. Nimenomaan: ihmiset on erilaisia. Itsekkyys on yleistä ja varmasti välttämätöntäkin suuronnettomuuksissa, mutta niin on myös toisten auttaminen samassa suhteessa. En pidä tätä Rullia minään konnana, mutta en sankarinakaan. Hän nyt selvisi tuolla tyylillä. Toiset selvisi ehkä eri tavalla. Jokainen miettiköön sitä päässään ja omatunnollaan, jos sellainen on. Se toki on niiden asia jotka tuolla oli, ei muiden.