"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Juutalaisen kalenterin vuosiluvut alkavat vuodesta 3761 eaa, jota on pidetty maailman luomisen ajankohtana. Kalenterin mukainen vuosi alkaa 28. syyskuuta...
Elokuvassa sanotaan että Jumala vaatii tuomiolle joka vuosi bar hasanan ja jon kippurin välissä. Bar hasana alkaa 28 p syyskuuta.
Estonia upposi 28. syyskuuta 1994.
Katsokaa itse Osassa 1) : kohta 55:50
Tuossa leffassa muka vain Jumala on ikuinen ihminen vaan katoaa, ihan antikristillistä tekstiä.
Olikohan Naton Operaation nimi Joulukuusen ryöstö? Mariellahan sanoi että se oli kuin Joulukuusi meressä sen jälkeen kun Estonia upposi. Ja Jouluhan on kristittyjen juhlakin.
Turha sitten luulla että jotkut oikeat juutalaiset olisivat upottaneet Estonian - ne ovat niitä terroristi feikkejä jotka naamioituivat vaikka n.itseiksi saadakseen projektit perille. Ne operoivat joka maan hallituksen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan Naton Operaation nimi Joulukuusen ryöstö? Mariellahan sanoi että se oli kuin Joulukuusi meressä sen jälkeen kun Estonia upposi. Ja Jouluhan on kristittyjen juhlakin.
Turha sitten luulla että jotkut oikeat juutalaiset olisivat upottaneet Estonian - ne ovat niitä terroristi feikkejä jotka naamioituivat vaikka n.itseiksi saadakseen projektit perille. Ne operoivat joka maan hallituksen sisällä.
Jesuiitta moraali päällä : kuten elokuvassa se harjoituksista poistuva nainen sanoi: paska rooli mutta siitä maksetaan. Niinhan noilla oli mutta kaikki varmaan saivat palkkionsa.
Huomasitteko myös miten taivalla oli isoimpana tähtenä taivaalla Sirius ja miten sytkärin tulenliekkiä näytettiin läheltä- Tulenkantajat ja Mr Skylight.
Tuo leffa oli sisäänkirjoitettu juoni siitä miten Estonia upotettiin. Jokainen joka osaa lukea tuollaisia visualisointeja tajuaa tämän.
Tuon Päivänä jolloin kuka kukkivat käsikirjoittaja : https://fi.wikipedia.org/wiki/Jonas_Gardell
Erittäin paljon uppista tälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä video, jossa näkyy rekkojen lastaaminenkin: :
Ketkähän marokkolaisen näköiset ovat tuossa 6:25 kuvassa ? päiväys 23.10 -94
Nimiksi sanotaan Harri E,nola. Tolja Mädnik ja Kriter Stepanovits mutta marokkolaisen näköisiähän nuo? Nämä oltaisiin hoidettu päiviltä? Näyttävät saaneet uudet passit kun ei nuo näytä länsimaalaisiltakaan ?
Et sitten ole yhtään Estoniaa seurannut jos tuon vertaa et edes tiedä. Kuvassa on Igor Kristapovitsin (tullipäällikkö, ei mikään Tolja Mädnik) murhapaikka ja kuvan miehet oletettavasti rikostutkijoita. Harri Enula oli Estlinen johtoa joka kuoli 1996.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä video, jossa näkyy rekkojen lastaaminenkin: :
Ketkähän marokkolaisen näköiset ovat tuossa 6:25 kuvassa ? päiväys 23.10 -94
Nimiksi sanotaan Harri E,nola. Tolja Mädnik ja Kriter Stepanovits mutta marokkolaisen näköisiähän nuo? Nämä oltaisiin hoidettu päiviltä? Näyttävät saaneet uudet passit kun ei nuo näytä länsimaalaisiltakaan ?
Et sitten ole yhtään Estoniaa seurannut jos tuon vertaa et edes tiedä. Kuvassa on Igor Kristapovitsin (tullipäällikkö, ei mikään Tolja Mädnik) murhapaikka ja kuvan miehet oletettavasti rikostutkijoita. Harri Enula oli Estlinen johtoa joka kuoli 1996.
Olen jonkin verran, mutta tuo kuva jäänyt hämäräksi. Igor Kristapovits murhattiin, niin miksi? Entä muut mainitut nimet kuten Tolja ja se yksi muu?
Todella, todella ristiriitainen olo niinkuin moni muukin todennut..
Ajattelen asiaa molemmilta näkökannoilta.. jos ajattelen että yksi hänen pois tieltä potkaisemistaan ihmisistä olisi ollut minulle rakas ihminen, totta kai hän olisi silmissäni itsekäs hirviöakka.. mutta.. jos hän itse taas olisi yksi omaisistani, olisin vain kiitollinen että olisin saanut läheiseni kotiin turvassa , käytti hän mitä tekniikkaa tahansa selviytyäkseen perheensä luokse tuosta tragediasta..
Totta kai eettisyyden kannalta on aivan hirveä ajatus ajatella että hän on tallonut muita alleen mutta.. olisi muutoin itsekin varmaan kuollut. Ja sen mitä olen ymmärtänyt niin on ollut aivan minuuteista monikin asia kiinni, joten pelastaudu tai kuole.
Vaikea edes kuullun tiedon mukaan itse ajatella näitä, on eri asia kirjotella lämpimältä kotisohvalta ja oikeasti joutua tuollaiseen elämästä kamppailuun.
Vierailija kirjoitti:
osa ihmisistä ryhtyy rikollisiksi hätätilanteessa
pelastavat oman nahkansa esim löymällä vanhusta jolla on pelastusliivi
mutta niin on tavalisessakin elämässä, on ihmisiä jotka ovat saaneet korkean elintason rikollisella toiminnalla
ongelmaksi heille muodostuu se että muut ihmiset eivät välttämättä hyväksy heidän toimintaansa
Viittaat näihin peruskansalaisiin vissiin. Ei velvollisuuksia vaan pelkkiä oikeuksia yli lain, muita ihmisiä talloen ja solvaten.
Oliko tuo Marge Rull se viimeinen, joka kiipesi 60 asteista 7. kantta ulos sen tuntemattoman matruusin, joka ei selvinnyt, avustamana?
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo Marge Rull se viimeinen, joka kiipesi 60 asteista 7. kantta ulos sen tuntemattoman matruusin, joka ei selvinnyt, avustamana?[/
Taitaapi olla
Vierailija kirjoitti:
Todella, todella ristiriitainen olo niinkuin moni muukin todennut..
Ajattelen asiaa molemmilta näkökannoilta.. jos ajattelen että yksi hänen pois tieltä potkaisemistaan ihmisistä olisi ollut minulle rakas ihminen, totta kai hän olisi silmissäni itsekäs hirviöakka.. mutta.. jos hän itse taas olisi yksi omaisistani, olisin vain kiitollinen että olisin saanut läheiseni kotiin turvassa , käytti hän mitä tekniikkaa tahansa selviytyäkseen perheensä luokse tuosta tragediasta..
Totta kai eettisyyden kannalta on aivan hirveä ajatus ajatella että hän on tallonut muita alleen mutta.. olisi muutoin itsekin varmaan kuollut. Ja sen mitä olen ymmärtänyt niin on ollut aivan minuuteista monikin asia kiinni, joten pelastaudu tai kuole.
Vaikea edes kuullun tiedon mukaan itse ajatella näitä, on eri asia kirjotella lämpimältä kotisohvalta ja oikeasti joutua tuollaiseen elämästä kamppailuun.[/Tämä!!
"Survival that night was a very tight race, and savagely simple. People who started early and moved fast had some chance of winning. People who started late or hesitated for any reason had no chance at all. Action paid. Contemplation did not. The mere act of getting dressed was enough to condemn people to death, and although many of those who escaped to the water succumbed to the cold, most of the ultimate winners endured the ordeal completely naked or in their underwear.
The survivors all seem to have grasped the nature of this race, the first stage of which involved getting outside to the Deck 7 promenade without delay. There was no God to turn to for mercy. There was no government to provide order. Civilization was ancient history, Europe a faint and faraway place. Inside the ship, as the heel increased, even the most primitive social organization, the human chain, crumbled apart. Love only slowed people down. A pitiless clock was running. The ocean was completely in control."
Ensi vuonna Estonian uppoamisesta tulee kuluneeksi 30 vuotta.
Tämä juttu vuodelta 2004, 10 vuotta uppoamisen jälkeen. Hyytävää luettavaa yhä kaikkien näiden vuosien jälkeen.
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2004/05/a-sea-story/302940/
Tätä viisi vuotta vanhaa uutista kierrätetään tänään Iltalehden maksullisessa versiossa. Kätevää, että toimittaja voi rahastaa kahdesti samalla jutulla.
>Esitysten jälkeen Marge Rullin valtaa vähitellen pelko. Hän näki edellisenä kesänä Viron televisiosta Titanic-elokuvan vanhemman, mustavalkoisen version. Nyt hän pelkää Estonian kaatumista. Titanic-elokuva pyörii hänen päässään. Hän kertaa ääneen hyttikaverilleen Heddylle elokuvan tapahtumia ja silloin Estonia rysähtää kallelleen.
Häiritsee kun hän sanoi jalkaan tarttuneita otteita hennoiksi, jos siellä olikin joku lapsi/nuori tulossa lautalle. :(
Juutalaisen kalenterin vuosiluvut alkavat vuodesta 3761 eaa, jota on pidetty maailman luomisen ajankohtana. Kalenterin mukainen vuosi alkaa 28. syyskuuta...
Elokuvassa sanotaan että Jumala vaatii tuomiolle joka vuosi bar hasanan ja jon kippurin välissä. Bar hasana alkaa 28 p syyskuuta.
Estonia upposi 28. syyskuuta 1994.