Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
221/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin niin ymmärrän senkin puolen että on pitänyt olla itsekäs pelastuakseen. Silti tuntuu karmealta ajatella että mitä jos tämä häneen tarttunut on ollut vaikkapa pieni lapsi joka yrittänyt saada apua? Potkinut hänet pois vaikka samaan aikaan itse roikkunut toisessa joka yrittänyt huolehtia omasta pelastautumisestaan. Onhan se äärettömän surullinen ajatus vaikka kuinka ottaisi huomioon tilanteen hektisyyden ja kaaoksen.

En minäkään tiedä miten olisin ko. tilanteessa toiminut tai olisinko selviytynyt, en tässä halua syyllistää tätä selviytynyttä. Kunhan vain pohdiskelen ja yritän ymmärtää asiaa mikä näin ulkopuolisena on todella vaikea kuvitella omalle kohdalleen.

Ap

Nuorimmat Estonialta pelastuneet olivat 14-vuotias norjalainen ja 16-vuotias venäläinen poika.

Sieltä ei pelastunut yhtään pikkulasta ihan siksi että turma tapahtui yöllä jolloin pikkulapset olivat hyteissään nukkumassa. Laivan kallistumassa pikkulasten kannelle pääseminen olisi ollut myös fyysisesti mahdotonta. Yhdenkään pelastuneen kertomuksissa ei puhuta sanaakaan pikkulapsista. Niin että se ei takuulla ollut pikkulapsi joka Marge Rullin jalassa roikkui. Emme me tiedä oliko se edes ihminen vai joku naru tms.

Ap:lle sanoisin että mene itse kokeilemaan vaikka pelastusliivit päälle ylöspääsyä jääkylmästä myrskyävästä merestä pilkkopimeässä. Taatusti sinäkin potkit jaloistasi irti kaiken mikä siinä lähellä on.

En kerkeä lukea kaikkia kommentteja kun aihe on herättänyt paljon keskustelua, mutta haluan kommentoida tämän siltä varalta että minut (Ap) on täällä teilattu; minä EN sano että tämä itsensä pelastanut on tehnyt väärin. En missään nimessä. Voi olla että olisin itse toiminut samoin! Sanon VAIN että ajatus on karmea ja aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Tietysti aiheuttaa, kun empaattisia ja ajattelevia ihmisiä täällä suurin osa ollaan.

Jos olisi vaikka tilanne missä minun lapseni ja vieras lapsi olisivat loukussa tulipalossa ja voisin pelastaa vain toisen niin tietysti pelastaisin omani. Silti olisi kamalaa että toinen lapsi kuolisi, vaikka tekisinkin oikein ja saman mitä valtaosa tekisi. Selvensikö?

Itse tunnen empatiaa selvitynyttä kohtaan. En tunne empatiaa sellaista henkilöä kohtaan, joka jo etukäteen päättää kenet pelastaa. Silloin ei edes yritä toimia kaikin keinoin. Tai edes kaikista järkevimmillä tavoilla.

Vierailija
222/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?

Miksi minun pitäisi? Enhän minä mitään sellaista sanonut. Eikä mumminikaan. Toteaa vain, että maailma on muuttunut tässä asiassa.

Olen kyllä asiantuntijoiden kanssa yhtä mieltä, että lukutaito vain huonenee ja huononee. Mekaanisesti ehkä osataan, mutta sisältöä ei ymmärretä yhtään.

Mutta kun nyt kysyit, niin taustalla lienee ihan biologinen selitys. Naisen lisääntyminminen on varsin rajallista. Sen sijaan mies pystyy siittämään lähes rajattomasti jälkeläisiä. Siksi nainen on mahdollisesti katsottu "arvokkaammaksi" kivikaudelta lähtien.

Nykyäänhän tällä ei ole mitään merkitystä, mutta arkaaisten sanelema vaisto kuitenkin. Kuka nyt miehekseen huolisi sellaista, joka juoksee pakoon ensimmäisenä kun karhun  kohtaa vaimonsa kanssa marjametsässä?

Surullista, miten ennalta-arvattavan vastauksen laitoit. Tuo ikiaikainen "lisääntymisjuttu".

Maailmassa on jo nyt aivan tarpeeksi ihmisiä eikä ketään kiinnosta enää tuollaiset muinaisteoriat jostain "miehen rajattomista jälkeläisistä".

Miten sitten itse selität, että edelleen on nainen "arvostetumpi". Kaikki käyttäytymissäännöt (vaikka sinänsä pikkujuttuja) ovat naisen arvokkuuden esiintuomiseksi. Naiselle pitää laittaa takki päälle, naiselle avataan ovi jne. Ja nämä ovat kaikkinensa olleet voimassa vielä 50-luvulla. Edelleen näiden huomiotta ottaminen katsotaan moukkamaisuutena.

Yhteiskunnan tasollakin laki tulee kovasti tämän puolelta. Nuoret miehet valjastetaan vähintään puolen vuoden koulutuksella tykinruuaksi. 

Naisilla mitään vastaavaa velvoitetta ei ole. 

Tiesin kyllä, että lisääntyminen on ikivanha peruste, mutta oletko nähnyt parempaa? Jos olet nähnyt vakuuttavamman teorian, niin linkitä se tänne. Luen mielelläni ja varmasti moni muukin. 

Nainen on arvostetumpi, vaikka naisen euro on 84 senttiä? Kerro toki lisää!

valheellinen myytti joka on kumottu moneen kertaan. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, kun vertaa Titaniciin. Siellähän miesten velvollisuus oli yrittää pelastaa niin monta naista kun mahdollista ja olisi ollut raukkamaista olla nuori, hyväkuntoinen mies ja pelastua itsenäisesti. Estoniassa taas jokainen vastasi itsestään, eikä kai hirveästi esim öelastuslauttalähtöjärjestuksissä mietitty naiset ensin-juttuja.

Eikös jo sulle ole kerrottu, miten eri tavalla laivat upposi? Jos Titanicilla olisi ollut samanlaiset olot, ei sieltä olisi pelastunut naisia ja lapsia.

Titanicia parempi esimerkki olisikin LUSITANIA jonka saksalaiset torpedoivat kolme vuotta myöhemmin 7.5.1915 ja joka upposi 18:ssa minuutissa. Siellä pelastuivat miehet j a naiset ikäryhmässä 16-35.

Erikoista on, että Lusitanialta pelastui kuitenkin yli 700 henkeä kun Estonialta vain pari sataa. Vaikuttaneeko että Lusitania upposi keskellä päivää?

https://www.thoughtco.com/thmb/Jrk0ZOwo3-97OwnyVgXEEgQAY0M=/768x0/filte…():max_bytes(150000):strip_icc()/sinking-of-lusitania-large-56a61c0e3df78cf7728b6312.jpg

Ehkä sää vaikutti asiaan?

Vierailija
224/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, kun vertaa Titaniciin. Siellähän miesten velvollisuus oli yrittää pelastaa niin monta naista kun mahdollista ja olisi ollut raukkamaista olla nuori, hyväkuntoinen mies ja pelastua itsenäisesti. Estoniassa taas jokainen vastasi itsestään, eikä kai hirveästi esim öelastuslauttalähtöjärjestuksissä mietitty naiset ensin-juttuja.

Eikös jo sulle ole kerrottu, miten eri tavalla laivat upposi? Jos Titanicilla olisi ollut samanlaiset olot, ei sieltä olisi pelastunut naisia ja lapsia.

Titanicia parempi esimerkki olisikin LUSITANIA jonka saksalaiset torpedoivat kolme vuotta myöhemmin 7.5.1915 ja joka upposi 18:ssa minuutissa. Siellä pelastuivat miehet j a naiset ikäryhmässä 16-35.

Erikoista on, että Lusitanialta pelastui kuitenkin yli 700 henkeä kun Estonialta vain pari sataa. Vaikuttaneeko että Lusitania upposi keskellä päivää?

https://www.thoughtco.com/thmb/Jrk0ZOwo3-97OwnyVgXEEgQAY0M=/768x0/filte…():max_bytes(150000):strip_icc()/sinking-of-lusitania-large-56a61c0e3df78cf7728b6312.jpg

Yö ja sääolosuhteet varmasti vaikuttivat.

Vierailija
225/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oneetomuustilanteessa jokainen pelastaa itsensä.

Estonian pelastuneista puolet oli merimiehiä. Eli n. 25% heistä pelastui.

Kun matkustatte, selvittäkää pelastustiet. Pelastusliivit, onko laatikot auki vai lukossa.

Hotellissa varauloskäynti.

Suunnitelma oltava valmiina kun tulee pimeä ja hätätilanne.

Vierailija
226/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teistä arvostelijoista tuskin kukaan on kohdannut vastaavaa tilannetta, jossa toimii täysin primitiivisesti henkiinjäämisestä. Jokainen toimii tavallaan. Sitä ei varmasti voi suunnitella etukäteen, saati että jälkikäteen jossittelusta olisi enää mitään hyötyä. Kaikki on tapahtunut hyvin nopeasti.

Hengissä selvinneiden elämään ja arkeenpaluu ei onnettomuuden jälkeen ole voinut olla helppoa ja tapahtunutta kantaa mukanaan aina. Kuten antaa haastattelussakin ymmärtää.

Minun miehen veli oli Estonialla ja hän oli silloin 18v. Heräilee vieläkin välillä yöllä siihen pamaukseen ja huutoon mitä laivalla oli. Eikä hän ole sen onnettomuuden jälkeen käynyt vesillä ollenkaan. Ei edes soutuveneessä.

Hän kertoi, että oli menossa hyttiin, kun kuului kauhea pamaus. Hän ei tiedä miten hän tajusi, että nyt pitää päästä kannelle ja nopeasti, hän kertoi että ihan kun joku olisi painanut nappia päästään, koska hän alkoi vaan toimimaan ilman paniikkia. Kun hän juoksi kannelle, niin ihmisiä tuli vastaan ja meni hyttehinsä. Yksi nainen oli portaikossa tullut vastaan täysin jähmettyneenä kauhusta, niin hän oli ottanu sitä naista käsistä kiinni ja huutanut täysillä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, että ylöspäin täältä pitää lähteä NYT!!. Repi sen mukaansa. Kun olivat kannelle, niin lauttoja oli heitelty mereen ja osa ihmisistä siellä ei uskaltanut hypätä sinne mereen pimeyteen. Tämän naisen jonka hän sai revittyä sieltä käytävältä kannelle, niin miehen veli kysyi häneltä mikä hänen nimi on. Oli kertonut ja oli ruotsalainen nainen. Sen jälkeen ne hyppäs mereen ja pääsi lautalle mikä oli puoliksi täynnä vettä. Tämä nainen ei päässyt samalle lautalle. Kun miehen veli oli siinä lautalla, niin silloin vasta hän meni shokkiin. Hän muistaa siitä lautalta sen, kun joku pelastaja kysyi oletko elossa.

Miehen veli selvitti eloonjääneiden listalta sitten sen naisen ja hän oli selviytynyt myös. He ovat tavanneetkin muutaman kerran sen jälkeen ja oli ollu tunteikas kohtaaminen. Nainen oli kiittänyt henkensä pelastamisesta ja ei voinut ymmärtää miten miehen veli oli pystynyt toimimaan ilman paniikkia.

Olen itse kuullut, että katastrofeissa on kahdenlaisia ihmisiä. Ne, jotka pystyy toimimaan ilman pelkoa ja ne jotka ei pysty liikkumaan paniikin takia, koska on vaan niin kauhusta jäykkänä ettei mikää kehonosa toimi.

Ei ilmeisesti ollut suomalainen koska 18-vuotiasta suomalaista ei laivasta pelastunut. Jos olisi ollut virolainen niin miksi huusi suomeksi?

Vierailija
227/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihailtavaa, ettei  tämä nainen tee itsestään pyhimystä eikä valehtele kaunistellen asioita. Myöntää olleensa vi""umainen na""ttu, joka paineli eloonjäämismoodi päällä kuin paraskin Terminaattori. Että sori vaan Heddi, sori sinä joka roikuit nilkassani mutta se oli minä tai te.

Vierailija
228/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihailtavaa, ettei  tämä nainen tee itsestään pyhimystä eikä valehtele kaunistellen asioita. Myöntää olleensa vi""umainen na""ttu, joka paineli eloonjäämismoodi päällä kuin paraskin Terminaattori. Että sori vaan Heddi, sori sinä joka roikuit nilkassani mutta se oli minä tai te.

Saako suomalainen mies toimia tai edes ajatella niin, vai tuleeko alapeukkua?

Vierailija
229/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä ei ole muuta kyseenalaista kun se että on jo itse päässyt melko turvaan (pelastuslauttaan) ja kuulee ystävänsä avunpyynnöt eikä reagoi niihin mitenkään.

Samoin heti ekana kopteriin änkeäminen pisti silmään. Minäminäminä. Malttoiko edes katsoa oliko joku häntä kipeämmin avun tarpeessa.

Jos on 50 kiloisena naisena puolta isompien miesten kanssa selviytymistilantessa on selviytymisen kannalta aivan välttämätöntä olla se nopein. Tietenkin lautalla ei enää ollut akuutti vaihe päällä, mutta joku menee aina ensimmäisenä, joten miksi se ensimmäinen ei saanut olla Rull?

Helpompi olisi saada ne 100 kiloiset miehet ensin pois lautalta, kun pelastajilla ja pelastettavilla on vielä voimat tallella. 50 kiloinen nainen on helpompi raahata matkaan väsyneemmänkin pelastajan toimesta.

Vierailija
230/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä ei ole muuta kyseenalaista kun se että on jo itse päässyt melko turvaan (pelastuslauttaan) ja kuulee ystävänsä avunpyynnöt eikä reagoi niihin mitenkään.

Mitä sä voit enää siellä pelastuslautassa tehdä vaikka kuka huutaisi apua?? Kerro jooko? Mieti missä shokissa ne kaikki oli siellä? Olisiko pitänyt hypätä takas mereen ha lähteä uimalla etsimään missä se ystävä huutaa apua???????

No aika monet auttoivat muitakin pelastuslauttoihin. Kaikkia ei näemmä kiinnostanut ollenkaan.

Vierailija
231/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Titanicilla olleet suomalaiset kuolivat. Matkustivat 3. luokassa ja saivat hukkua ilman, että kukaan välitti kissanpaskaa heidän kohtalostaan.

Ookko noin tietämätön kun Titanicin suomalaisista on kirjoitettu niin paljon? En viitti käydä tarkistamassa, mutta suomalaisia oli yhtä paljon toisessa kuin kolmannessa luokassa ja pelastuneita oli. Ainakin eräs Lyyli Silvén-niminen neitokainen, joka matkusti pastori William Lahtisen ja tämän vaimon kanssa. Tää rouva Lahtinen tosin jäi alukseen koska Hra. Lahtista ei päästetty veneeseen mutta luulen että uskovaisuuskin vaikutti.

Vierailija
232/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin heti ekana kopteriin änkeäminen pisti silmään. Minäminäminä. Malttoiko edes katsoa oliko joku häntä kipeämmin avun tarpeessa.

Tai sitten ensin nopeasti ne nopeat ja sen jälkeen keskitytään hitaisiin avuntarvitsijoihin. Järkevin järjestys.

Vierailija
233/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet ihmiset oman henkensä uhalla ääritilanteissa yrittävät pelastaa muita. Tämä ei ole jenkkisarjojen draamaa vaan dokumentoitua totuutta sodista ja onnettomuuksista. 

Että vähän ihmettelen tässäkin ketjussa kuvitelmaa, että jokainen vain yrittää hurjan vimman vallassa pelastaa itsensä. Ihan ulkopuolisten vuoksikin on tehty uhrauksia. Se kai kaikille on itsestäänselvää, että omat lapsensa yrittää pelastaa oli tilanne mikä oli. 

Vierailija
234/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa tilanteessa ehdi jäädä ´tutkimaan onko nilkassa kiinni nainen, lapsi vai Bull Mentula, kyseessä on hukkuva paniikkinen ihminen joka vetää sinut mukaansa.  Kuoletko mielummin kuin potkaiset ?

Vierailija
235/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 50 kiloisena naisena puolta isompien miesten kanssa selviytymistilantessa on selviytymisen kannalta aivan välttämätöntä olla se nopein. Tietenkin lautalla ei enää ollut akuutti vaihe päällä, mutta joku menee aina ensimmäisenä, joten miksi se ensimmäinen ei saanut olla Rull?

Helpompi olisi saada ne 100 kiloiset miehet ensin pois lautalta, kun pelastajilla ja pelastettavilla on vielä voimat tallella. 50 kiloinen nainen on helpompi raahata matkaan väsyneemmänkin pelastajan toimesta.

100 kiloinen paleltuu hitaammin kuin 50 kiloinen.

Vierailija
236/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia oli pelastuneista vain noin 20, miehiä yli 100. Palstalaiset syyttää kuitenkin naisia itsekkyydestä. Olisi niiden vähien pelastuneiden naisten pitänyt ilmeisesti hukkua.

Vierailija
237/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai nopeimmat? Paras olisi, kun kaikki olisi jäänyt kursailemaan ja tarjonneet paikkaa toisilleen.

Vierailija
238/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sitä  haluaa uskoa, että auttaisi kyllä muita niin luultavasti sitä itselläänkin löisi selvitymisvaisto päälle ja ajattelisi vain omaa nahkaansa. Etenkin jos kotona odottaisi 1v lapsi kuten tällä Rullilla !

Sillä apua huutaneella ystävällä, jonka avunhuutoihin Marge ei millään tavoin reagoinut, oli myös pieni lapsi.

Mitä hän oikeasti olisi voinut tehdä?

Vaikka vaan huutaa jotain tyyliin: "Heddi, tännepäin, kuuletko, täällä Marge, tännepäin!".

Marge tosin suoraan sanookin, ettei hän edes halunnut auttaa ketään muita, eli ei siis edes tätä ystäväänsä, mikä lienee jälkikäteen vaivannut mieltä, kun ei halunnut hautajaisiinkaan mennä.

Voitko vaikka näyttää tuosta artikkelista kohdan, jossa Marge sanoo noin? Vai oletko lukenut jotain muuta materiaalia tämän artikkelin lisäksi.

Ihailtavaa, että joku uskaltaa kertoa tuollaisista hetkistä totuudenmukaisesti somelynkkauksenkin uhalla.

Vierailija
239/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatit pelastuvat varmasti parhaiten noissa tilanteissa. He käyttävät hyödykseen kaiken avun, jonka saavat, mutta eivät näe muiden hätää tai koe tarvetta auttaa ketään.

Vierailija
240/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan nopein ensimmäisenä. Esim lentokoneissa pyritään vanhukset laittamaan sellaisille paikoille, etteivät ole ensimmäisenä pelastusovien kohdalla. Koska jos joku jää tositilanteessa siihen oviaukkoon hidastelemaan, kaikkien takana tulevien todennäköisyys pelastua pienenee.

Rull oli nopein.

Ketju on lukittu.