Vääryys: miksi naiset joutuvat maksamaan hormonaaliset lääkkeet itse, eikä kela korvaa?
Kela ei korvaa esim. e-pillereitä, joita ei ole hoitosuosituksessa nimetty jonkun sairauden hoitoon. Kelakorvauksen voi saada vain tietyistä pillereistä, vaikka ne eivät sopisi ja toinen valmiste auttaisi sairauden hoidossa. Kun minulle määrättiin e-pillerit vaikeiden PMS-oireiden vuoksi, ei tuollakaan perusteella saanut kelakorvausta. Minulla on nyt menossa pitkä tulehduskuuri: on mennyt satoja euroja emätinpuikkoihin ja voiteisiin. Näistä ei arvatenkaan saa mitään korvausta, vaikka hoidoksi nämä on tarkoitettu. Sen sijaan, että kuluttaisin tämän rahan suomalaisen yhteiskunnan palveluihin esim. käymällä kampaajalla/kahvilassa tms, menevät rahat terveydenhuoltokuluihin. Ja voin vain kuvitella, miten vähävaraisimmat jättävät nämä tulehdukset ja muut hoitamatta, kun voiteet ja puikot maksavat pahimmillaan kolminumeroisen summan.
Milloin lakataan vähättelemästä naisten sairauksia ja myönnetään kelakorvaus lääkkeille ja valmisteille, joita naiset tarvitsevat esim. erilaisiin kuukautisvaivoihin, synnytyselimissä ilmeneviin ongelmiin ja esim. vaihdevuosioireiluun?
Kommentit (37)
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
E-pillereitä käytetään ehkäisyn lisäksi myös lääkinnällisiin tarkoituksiin, esim. aknen hoitoon.
Kela on korvannut käsittääkseni estrogeenilaastari, Thyroxinin ja Hydrocortisonin. Joitakin ei korvaa. Kokonaan pitää maksaa, jos ei pysty tekemään hyvin hankalia selvityksiö labra-srvoista vuonna 1990.
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kuvitella, että miehillä olisi esim. kirvelyä virtsatessa ja kipuja vehkeessä ja kehotetettaisiin maksamaan mahdolliset lääkkeet itse...
Naisten sairauksia on vähätelty aina. Jos miehillä olisi samat vaivat, niin miehille olisi omat vaihdevuosisairaalat ja vastaavat.
Andropaussi?
Minusta ongelma on siinä, ettei nuo hormonit yms kuulu lääkekaton piiriin. Lääkekattoon kuuluvien lääkkeiden kohdalla tietää, että vuosiomavastuun tullessa täyteen maksat lääkkeestä 2,5 e/hakukerta. Hormonien kanssa tuota rajaa ei ole ja summa voi nousta vuodessa hirveäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
E-pillereitä käytetään ehkäisyn lisäksi myös lääkinnällisiin tarkoituksiin, esim. aknen hoitoon.
Kallista olisi jos aknen takia kaikki akat saisi e-pillerit alehintaan. Paljonko pillerit maksavat? Tehkää lapsia se tulee halvemmaksi :).
Jos saisin päättää, niin kiristäisin suomen mm-politiikkaa ja käyttäisin säästyvät rahat paikallisten "neuvoloihin", jossa saisi apua hormonivaivoihin.
Naiset syövät e-pillereitä sitä varten ettei tulisi lapsia vaikka harrastetaan seksiä eli ollaan miehen kanssa "sillai".
Ei niillä mitään sairauksia hoideta.
Mitä ne "vakavat PIMPS-oireet" yleensäkin edes ovat?
Unski
Intiimijuttujen Instituutin rakkaus, seksi- ja parisuhdeneuvoja
Eipä näitä kortsujakaan ilmaiseksi saa, vaikka käytän näitä naisten terveyttä ylläpitääkseni.
Koen myös itse tämän epäreiluksi. Sairauksiahan ne on ns. naistenvaivatkin.
Omalla kohdalla on tuntunut kurjalta sekin, että terveys on mennyt nuorena. Elintavat ovat olleet hyvät, mutta epäonnisen sattuman kautta sairastuin 26-vuotiaana pysyvästi erääseen fyysiseen sairauteen. 23-vuotiaana puhkesi seuraava sairaus ja kolmekymppisenä jouduin jo aloittamaan erilaiset hormonaaliset voiteet sairauksien tuomiin oireisiin. Korvausta näistä hormonivoiteista ei tietenkään saa.
Toivon, että jos minulla on lapsenlapsi joskus 2070-luvulla, niin hänen aikanaan nämä hormoneihin liittyvät sairaudet nähtäisiin ja otettaisiin vakavasti. Olisi hyvää hoitoa, eikä kalliisti itse maksettava kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Naisten terveydenhuoltoon käytetään joka vuosi miljardeja euroja enemmän kuin miesten. En ymmärrä millä logiikalla voit uhriutua tilanteessa, jossa resurssit käytetään ja on aina käytetty naisiin, ei miehiin.
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Kovien kuukautiskipujen kanssa se on lääke.
Ilman pillereitä tarkoittaa sitä, että kipujen tullessa huudan kivusta ja oksentelen, e-pillereiden käyttötarkoitus on poistaa kuukautiset kokonaan. Ehkäisytehoa en edes tarvitsisi, kun en ole enkä aio olla parisuhteessa tai muissakaan ehkäisyteho vaativissa suhteissa.
En saa kela-korvausta näistä.
Koska kaikilla ihmisillä ei ole samoja ongelmia miksi muiden pitäisi osallistua toisen ongelmiin. Ei se ole tasa-arvoa. Jokainen hoitakoot omat ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Itse asiassa oon pyytänyt sitä gynekologilta runsaisiin kuukautisiin, ja olin silloin sinkku. Alkoihan se sairaus olla, kun rauta-arvot tippui ja aina vaan pyörrytti ja heikotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Kovien kuukautiskipujen kanssa se on lääke.
Ilman pillereitä tarkoittaa sitä, että kipujen tullessa huudan kivusta ja oksentelen, e-pillereiden käyttötarkoitus on poistaa kuukautiset kokonaan. Ehkäisytehoa en edes tarvitsisi, kun en ole enkä aio olla parisuhteessa tai muissakaan ehkäisyteho vaativissa suhteissa.
En saa kela-korvausta näistä.
Joo enkä mä saa kannabista, vaikka se on ainoa lääke, joka auttaa mun valtavasta erektiosta johtuvaan sarjapäänsärkyyn. Miehiä sorretaan!!
No tuohan on jäävuoren huippu. Käytännössä gynekologihommat pitää hoitaa yksityisellä. Naisterveyteen kuuluvat asiat on kätevästi jätetty työterveyshuollon ulkopuolelle, eikä nykyään pääse terveyskeskukseenkaan, jos pää on vielä kehossa kiinni. Hormonit ovat halpoja erikoislääkärikäynteihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikilla ihmisillä ei ole samoja ongelmia miksi muiden pitäisi osallistua toisen ongelmiin. Ei se ole tasa-arvoa. Jokainen hoitakoot omat ongelmansa.
Ei se ole mikään pieni asia, jos se koskettaa puolta väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pilleri ei ole lääke.
Itse asiassa oon pyytänyt sitä gynekologilta runsaisiin kuukautisiin, ja olin silloin sinkku. Alkoihan se sairaus olla, kun rauta-arvot tippui ja aina vaan pyörrytti ja heikotti.
Itselleni taas ei koviin ja työkykyyn vaikuttaviin kuukautiskipuihin edes ehdoteta mitään muuta, kuin e-pillereitä. Monta merkkiä piti kokeilla läpi, ja ainoa sopiva on sellainen, joka ei ole korvauksen piirissä.
Ilman näitä tarvitsisin usein sairaslomaa, koska kipujen pahimmassa vaiheessa pyörryn.
E-pilleri ei ole lääke.