Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
261/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavalta kuulostaa. Pitäköön ajatuksensa päässään. Yrittää jakaa ahdistustaan. Ei kiitos. Nielköön tekosensa.

Vierailija
262/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet. 

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia. 

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole. 

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Näitä kahta katastrofia on huono verrata. Titanic upposi hitaasti, valosaan aikaan. Estoonialla pimeetä, nopea uppoaminen. Eri lähtökohdat. Tietysti myös luokkayhteiskunta jne. Esm. arvelen et Titanicilla köyhät jäi laivaan.

Titanic osui jäävuoreen 23.40 ja upposi 02.20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margen lasta käytettiin vaan tehostamaan tarinaa muka. Älkää menkö halpaan. Estonia upotettiin ja sisärinkiä oli pelastutumassa.

Vierailija
264/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisin olla tuon naisen lapsi, puoliso tai lähiomainen.

Miksi ihmeessä syyllistät naisen lapsia ja lähiomaisia? Miten ihmeessä heidän pitää kärsiä toisten teoista? Itse sanoisin, että tuollaisen kommentin sanoja saa hävetä. Ja jos laajennetaan asiaa, niin ehkä hänen lapsensa on kasvatettu samanlaisiksi, niin hekin sitten saavat hävetä olemustaan.

Vierailija
265/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkaisi miehen mereen ja pelasti itsensä. Kuinka voi elää itsensä kanssa.

Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt.  Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä.  Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita.  Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi. 

Vierailija
266/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä ei ole muuta kyseenalaista kun se että on jo itse päässyt melko turvaan (pelastuslauttaan) ja kuulee ystävänsä avunpyynnöt eikä reagoi niihin mitenkään.

Samoin heti ekana kopteriin änkeäminen pisti silmään. Minäminäminä. Malttoiko edes katsoa oliko joku häntä kipeämmin avun tarpeessa.

Tai sitten ensin nopeasti ne nopeat ja sen jälkeen keskitytään hitaisiin avuntarvitsijoihin. Järkevin järjestys.

Järkevin? Ensin ne jotka ovat eniten nopean avun tarpeessa.

Samaa mieltä. Pelastajien olisi pitänyt tehdä arvio lautalla ja määrätä pelastettavien järjestys.

Tai sitten ei, vaan hoitaa asia miten se nopeiten käy.

Vierailija
267/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli jotenkin häiritsevää luettavaa tuo juttu. Oli lapsuudenystäviensä kanssa ja ei jäänyt edes varmistamaan että ystävänsä tajusivat tilanteen, vaan säntäsi samantien pakoon.  Sai apua ja pelastettiin useaan otteeseen yön aikana jopa jonon ohi muiden kustannuksella, mutta ei itse auttanut ketään millään tavoin vaan päinvastoin jätti jalkoihinsa tarttuneen avuntarvitsijan kuolemaan, vaikka itsekin roikkui samalla tavalla kiinni toisessa ihmisessä.

Vaikeat oli olosuhteet juu ja kova hätä, mutta silti on ollut kyllä todella kylmää käytöstä.

Mitä olisi tapahtunut, jos ei olisi potkaissut jalkaansa tarttunutta pois? Todennäköisesti molemmat olisivat hukkuneet, nyt sentään toinen pelastui. Antaisitko itse jonkun tuntemattoman roikkua hengenvaarassa jalassasi kun kaikki voimasi menevät omaan kamppailuusi? Aika jalo olet, jos annat toisen hukuttaa sinutkin. Ja tuossa tilanteessa ei voi jäädä koputtelemaan muiden hyttien oville ja herättelemään, pelastuminen voi olla sekunneista kiinni. Käännyt hakemaan lompakkosi ja ulosmenoreitti on jo tukossa. Sellaista se on.

Mitä sitten itse roikkui miehen selässä sitä miestä häiritsemässä.

Itsekäs p*ska.

Vierailija
268/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut paljon Estonialta pelastuneiden tarinoita ja katsonut dokumentteja ja silmään pisti heti se, että juuri kukaan ei kerro miten he pääsivät laivasta ulos ja pelastuslauttaan. Suurin osa kuvailee vain kun lähtivät hytistä/laivan yökerhosta ja siitä mitä tapahtui kun olivat pelastuslautalla. Muistan vain muutaman kuvauksen, jossa pelastunut kertoi miten pääsi ulos laivasta. Muut jättivät sen kohdan kertomatta tai sitten "eivät muista siitä mitään". Kertoo vahvasti siitä, että valtaosa pelastuneista pelastui siksi, että talloivat ja tuuppivat muut tieltään, että pääsivät itse ulos laivasta.  Eivätkä sitten kehdanneet siitä tietenkään jälkikäteen kenellekään kertoa. Tämä haastattelun nainan on poikkeuksellisen rehellinen.

Muista muuten myös ainakin yhden miehen kertomuksen, jossa hän sanoi, että pääsi lautalle kun joku nainen kiskoi hänet sinne. Kun näistä nais-miesrooleista on tässä niin paljon keskusteltu. Mutta valtaosa pelastuneista oli siis miehia ja varmasti siksi, että olivat fyysisesti vahvempia. Muistan myös, että moni pelastuslautalle päässyt nainen kuoli sitten kylmyyteen siellä lautoilla.

Ne harvat, jotka kuvailivat sitä miten pääsivät ulos laivasta, kertoivat, että portaikossa oli aikamoinen paniikki ja ihmisiä putosi sieltä vähän väliä kun eivät joko jaksaneet pitää kiinni tai heidät oli tuupattu alas.

Muistan myös kun joku kuvaili sitä, että ihmiset siellä laivan kannella alkoivat paniikissa repiä pelastusliivejä muiden päältä vaikka liivejä lojui lattiallakin. Ja joku kertoi, että kannella oli kolmen miehen porukka, joka ryösteli muilta koruja. Siis oikeasti laiva oli uppoamassa ja he ryöstivät pelastautumista yrittäviltä ihmisiltä koruja. En voi käsittää. Ilmeisesti ryöstäjät eivät kuitenkaan selvinneet, sillä mies, joka kertoi tätä tarinaa ei ollut löytänyt näiden rosvojen naamoja pelastuneiden kuvista.

Vierailija
269/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onneksi estonialla lllut paljon lapsia

Reilut parikymmentä, joista muutama pelastui.

Minua on aina surettanut se perhe, jossa pienet tytöt, toinen 2v ja toinen 2kk (Krete ja Katre Zelmin). Koko perhe kuoli. Eikä perheestä löydy oikein mitään tietoa netistä, kuvista puhumattakaan.

Pian uppoamisen jälkeen oli 7 Päivää-lehdessä juttu tuosta perheestä. Jossain uutislähetyksessä tms. oli sanottu että pelastusveneestä olisi löytynyt vauvan ruumis. Perheen isoäiti toivoi että näin olisi ja lohduttautui että perhe olisi päässyt edes laivasta ulos ja että saisivat hautajaiset järjestettyä. Näin ei sitten kuitenkaan ollut vaan jäivät kaikki kadoksiin.

Aika mahdotonta olisikin, koska yhtäkään pelastusvenettä ei saatu käyttöön.

Kyllä saatiin käyttöön, irtautuivat uppoamisen yhteydessä yms. Useampi pelastui pelastusveneessä, osa oli koko yön ylösalaisin olevan pelastusveneen päällä jne.

Vierailija
270/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös huomattava moni ampumistapauksien tekijöistä on koulittautunut Baltiassa vartijaksi.

Vierailija
271/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alimmalta hyttikannelta autokannen alapuolelta pelastui muistaakseni 22 ihmistä.

Vierailija
272/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pelastusmiehet eivät ole miltä näyttävät ihan kuin kaikki pöllöt eivät ole miltä näyttää.

Vierailija
273/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mieleen jäi myös se, että kun ihmiset pelastuslautoilla kylmettyivät ja kuolema alkoi jo olla lähellä, niin joillakin tuli tässä vaiheessa jokin vaihoharhainen, aggressiivinen vaihe ja he alkoivat tapella muiden lautalla olijoiden kanssa kunnes sitten menettivät tajuntansa ja kuolivat.

Vierailija
274/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alimmalta hyttikannelta autokannen alapuolelta pelastui muistaakseni 22 ihmistä.

Heidän hittinsä saattoi olla siellä, mutta olivat onnettomuuden sattuessa jossain ylemmille kansilla.

Vierailija
275/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo tanssishow joku eroottinen viritys?

Asuista päätellen..?

Vierailija
276/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli jotenkin häiritsevää luettavaa tuo juttu. Oli lapsuudenystäviensä kanssa ja ei jäänyt edes varmistamaan että ystävänsä tajusivat tilanteen, vaan säntäsi samantien pakoon.  Sai apua ja pelastettiin useaan otteeseen yön aikana jopa jonon ohi muiden kustannuksella, mutta ei itse auttanut ketään millään tavoin vaan päinvastoin jätti jalkoihinsa tarttuneen avuntarvitsijan kuolemaan, vaikka itsekin roikkui samalla tavalla kiinni toisessa ihmisessä.

Vaikeat oli olosuhteet juu ja kova hätä, mutta silti on ollut kyllä todella kylmää käytöstä.

Mielestäni todella kylmää ja oikeistolaista käyttäytymistä.

Vierailija
277/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän reagoinnin primitiivisenä eloonjäämistaisteluna, vaikken hyväksykään sitä. Ei ole ainakaan kummoinen ystävä tuo nainen. Vain oma etu merkitsee, muista viis.

Kaikki pelastuneet eivät todellakaan ole mitään sankareita. Jotkut auttoivat muita ja pelastuivat silti, he ovat sankareita. Samoin ne, jotka auttoivat muuta eivätkä pelastuneet. Nämä jotka vain ottivat avun vastaan hyötyen muista eivätkä itse auttaneet vaan päin vastoin aiheuttivat toisten kuoleman, ovat raukkoja ja heidät pitäisi laittaa taposta syytteeseen.

Tässä helpottaa se että itse myöntää tappaneensa ainakin yhden ihmisen.

Juuh...nyt meni pikkasen jo yli.

Ai sinusta on ihan ok potkaista apua pyytävä tietoisesti kuolemaan?

Kuvittele itsesi samaan tilanteeseen. Olet merellä, yrität pysyä pinnalla ja hengissä. Joku tarttuu jalkaasi ja uhkaa paniikissa vetää mukanaan pinnan alle. Pelastatko lahkeessa roikkujan vai itsesi?

Vierailija
278/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän hittinsä saattoi olla siellä, mutta olivat onnettomuuden sattuessa jossain ylemmille kansilla.

Ei vaan he olivat alimmalla kannella, josta pelastautuivat. Alimmalla kannella vaara huomattiin paljon aiemmin ja moni ehti jo ulkokannelle kun ylemmillä kansilla vasta alettiin poistua hyteistä.

Vierailija
279/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuulia1234 kirjoitti:

Olen lukenut paljon Estonialta pelastuneiden tarinoita ja katsonut dokumentteja ja silmään pisti heti se, että juuri kukaan ei kerro miten he pääsivät laivasta ulos ja pelastuslauttaan. Suurin osa kuvailee vain kun lähtivät hytistä/laivan yökerhosta ja siitä mitä tapahtui kun olivat pelastuslautalla. Muistan vain muutaman kuvauksen, jossa pelastunut kertoi miten pääsi ulos laivasta. Muut jättivät sen kohdan kertomatta tai sitten "eivät muista siitä mitään". Kertoo vahvasti siitä, että valtaosa pelastuneista pelastui siksi, että talloivat ja tuuppivat muut tieltään, että pääsivät itse ulos laivasta.  Eivätkä sitten kehdanneet siitä tietenkään jälkikäteen kenellekään kertoa. Tämä haastattelun nainan on poikkeuksellisen rehellinen.

Muista muuten myös ainakin yhden miehen kertomuksen, jossa hän sanoi, että pääsi lautalle kun joku nainen kiskoi hänet sinne. Kun näistä nais-miesrooleista on tässä niin paljon keskusteltu. Mutta valtaosa pelastuneista oli siis miehia ja varmasti siksi, että olivat fyysisesti vahvempia. Muistan myös, että moni pelastuslautalle päässyt nainen kuoli sitten kylmyyteen siellä lautoilla.

Ne harvat, jotka kuvailivat sitä miten pääsivät ulos laivasta, kertoivat, että portaikossa oli aikamoinen paniikki ja ihmisiä putosi sieltä vähän väliä kun eivät joko jaksaneet pitää kiinni tai heidät oli tuupattu alas.

Muistan myös kun joku kuvaili sitä, että ihmiset siellä laivan kannella alkoivat paniikissa repiä pelastusliivejä muiden päältä vaikka liivejä lojui lattiallakin. Ja joku kertoi, että kannella oli kolmen miehen porukka, joka ryösteli muilta koruja. Siis oikeasti laiva oli uppoamassa ja he ryöstivät pelastautumista yrittäviltä ihmisiltä koruja. En voi käsittää. Ilmeisesti ryöstäjät eivät kuitenkaan selvinneet, sillä mies, joka kertoi tätä tarinaa ei ollut löytänyt näiden rosvojen naamoja pelastuneiden kuvista.

Muistan kuinka köyhänä lapsena aina haaveilin että tulisipa sota niin voisin ryöstää kaupan ja saisin vihdoinkin joskus leluja. Kun en koskaan leluja saanut.

Harmi ettei koskaan sotaa tullut ja reikää kauppaan ja sekasortoa. Olisin köyhänä lapsena halunnut lelun kerrankin.

Vierailija
280/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän reagoinnin primitiivisenä eloonjäämistaisteluna, vaikken hyväksykään sitä. Ei ole ainakaan kummoinen ystävä tuo nainen. Vain oma etu merkitsee, muista viis.

Kaikki pelastuneet eivät todellakaan ole mitään sankareita. Jotkut auttoivat muita ja pelastuivat silti, he ovat sankareita. Samoin ne, jotka auttoivat muuta eivätkä pelastuneet. Nämä jotka vain ottivat avun vastaan hyötyen muista eivätkä itse auttaneet vaan päin vastoin aiheuttivat toisten kuoleman, ovat raukkoja ja heidät pitäisi laittaa taposta syytteeseen.

Tässä helpottaa se että itse myöntää tappaneensa ainakin yhden ihmisen.

Juuh...nyt meni pikkasen jo yli.

Ai sinusta on ihan ok potkaista apua pyytävä tietoisesti kuolemaan?

Kuvittele itsesi samaan tilanteeseen. Olet merellä, yrität pysyä pinnalla ja hengissä. Joku tarttuu jalkaasi ja uhkaa paniikissa vetää mukanaan pinnan alle. Pelastatko lahkeessa roikkujan vai itsesi?

Niin ja pelastaaksesi tuon nilkassa roikkuvan, sinun pitää irrottaa oma otteesi siitä mistä pidät viimeisillä voimillasi kiinni.

Ketju on lukittu.