"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
MGHOW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Tyypillinen nainen. Ja käytti hyväkseen nimenomaan miesten apua. Jos itse olisin ollut estonialla, niin en varmasti olisi auttanut yhtäkään naista. Olisin vain nauranut kun olisivat painuneet kirkuen syvyyksiin.
Äitisi varmaan ensimmäisenä?
Tyypillinen autopilottivastaus kun ilmaisen naisvihani. Tiedoksi, että olen katkaissut välini äitiini vuosia sitten ja niin olisin katkaissut tuolloinkin. Eli en olisi ollut edes tietoinen hänen mukana olostaan.
Omakin viestisi oli tyypillinen autopilottivastaus. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.
Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.
Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.
En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä.
Et voi mitenkään verrata näitä kahta tapausta. Esim henkilökunta ei estoniassa edes kuuluttanut, että joo muuten tää laiva uppoo kohta. Estonia uppos myös alle tunnissa, titanic alle kolmessa tunnissa.
Estoniaa ei voinut verrata Titaniciin, kaikki kävi nopeasti ja meininki oli "pelastukoon ken voi " . Rull vaistosi jotain ja valvoi levottomana, odotti, päivävaatteet päällä kun samassa hytissä nukkunut nainen meni nukkumaan alasti.
Estonia upposi todella nopeasti verrattuna Titaniciin, joten mitään mahdollisuuksia organisoituun evakuointiin ei ollut. Niin monen asian mennessä pieleen seurauksena oli tuollainen joukkopaniikki.
Kuten sanoin niin ymmärrän senkin puolen että on pitänyt olla itsekäs pelastuakseen. Silti tuntuu karmealta ajatella että mitä jos tämä häneen tarttunut on ollut vaikkapa pieni lapsi joka yrittänyt saada apua? Potkinut hänet pois vaikka samaan aikaan itse roikkunut toisessa joka yrittänyt huolehtia omasta pelastautumisestaan. Onhan se äärettömän surullinen ajatus vaikka kuinka ottaisi huomioon tilanteen hektisyyden ja kaaoksen.
En minäkään tiedä miten olisin ko. tilanteessa toiminut tai olisinko selviytynyt, en tässä halua syyllistää tätä selviytynyttä. Kunhan vain pohdiskelen ja yritän ymmärtää asiaa mikä näin ulkopuolisena on todella vaikea kuvitella omalle kohdalleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Samanlaiset fiilikset minullekin.
Toisaalta monet niistä avuntilanteista, joissa hän ei auttanut, olivat ilmeisesti sellaisia että ei hän varmaankaan olisi pystynyt auttamaan. Ei kuvista päätellen ollut fyysisesti kovin isokokoinen, joten ei varmaankaan olisi jaksanut isompaa ja painavampaa ihmistä nostaa turvaan, päinvastoin olisivat molemmat tipahtaneet/vajonneet. Ja monet häntä auttaneista ilmeisesti häntä isompia eli hänen auttamisensa ei ollut heille samanlainen "riski".
Fyysisellä koolla ja voimilla on väliä tuonkaltaisissa tilanteissa.
Eniten ehkä ihmetyttää, kuinka kertoi sen tanssiporukan tunteneen toisensa jo lapsesta asti, käyneen samaa koulua ja olleen hyviä ystäviä, mutta vaikka on kuullut yhden ystävänsä huutaneen apua, ei ole häntäkään millään tavoin yrittänyt auttaa. Olisi edes huutanut vastauksena kuulevansa avunhuudot ja neuvonut mihin suunnistaa, mutta vaikuttaa siltä että on ollut kuin ei olisi kuullutkaan.
Vaikka sitä haluaa uskoa, että auttaisi kyllä muita niin luultavasti sitä itselläänkin löisi selvitymisvaisto päälle ja ajattelisi vain omaa nahkaansa. Etenkin jos kotona odottaisi 1v lapsi kuten tällä Rullilla !
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Tyypillinen nainen. Ja käytti hyväkseen nimenomaan miesten apua. Jos itse olisin ollut estonialla, niin en varmasti olisi auttanut yhtäkään naista. Olisin vain nauranut kun olisivat painuneet kirkuen syvyyksiin.
Tyypillinen autopilottivastaus kun ilmaisen naisvihani. Tiedoksi, että olen katkaissut välini äitiini vuosia sitten ja niin olisin katkaissut tuolloinkin. Eli en olisi ollut edes tietoinen hänen mukana olostaan.
Omakin viestisi oli tyypillinen autopilottivastaus. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Sinun taas olisi pitänyt alunperinkin tietää että Mgtow-aatteen seuraajat katkaisevat välinsä naispuolisiin perheenjäseniin. Silloin et olisi mokomaa sentimentaalista äiti-hömppää minua solvataksesi kirjoittanut.
Jaa mikä tasa-arvo? kirjoitti:
Miksi pelastajat ovat miehiä ja pelastettavat naisia?
Tasa-arvo ei ole tasapäistämistä. Miehet ovat fyysiseltä kooltaan keskimääräisesti isompia ja vahvempia. Se tarkoittaa, että he pystyvät auttamaan muitakin, jotka ovat todennäköisesti joko samankokoisia tai pienempiä kuin he. Naisille taas useimmat miehet ovat liian painavia.
(Toisaalta naisten pienempi koko tarkoittaa, että he voivat pärjätä paremmin esim. hammaslääkäreinä tai kirurgeina, joissa pienistä käsistä ja sorminäppäryydestä on apua.)
Erilaisissa tilanteissa tarvitaan erilaisia ominaisuuksia. Estonian uppoaminen oli sellainen tilanne, jossa fyysinen voima oli tärkeää.
Tyttö on aina uhri, ei auttaja.
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.
Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.
Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.
En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä.
Nyt kannattaa muistaa että Estonialla ja Titanicilla ei ollut mitään muuta yhteistä kuin se että ne olivat laivoja jotka upposivat.
Estonia upposi noin 20 minuutissa kun Titanicin uppoamiseen meni tunteja. Titanicilla varmistettiin järjestys kannella lukitsemalla kolmannen luokan matkustajat (ne vahvat nuoret miehet ja naiset) omiin hyttiosastoihinsa etteivät pääse aiheuttamaan sekasortoa. Titanic ei myöskään kallistunut samalla tavalla kuin Estonia joten siellä pystyi ihmisiä ohjaamaan pelastusveneisiin. Titanicin tragedia oli se ettei pelastusveneitä ollut tarpeeksi, Estonian taas se että uppoaminen tapahtui niin nopeasti ettei pelastuslauttoja ja veneitä saatu vesille. Estonialla ei ollut mitään sijaa millekään ritarillisuudelle koska tilanne tuli niin nopeasti. Sieltä pelastuivat ne jotka olivat vahvoja ja nopeita. Jokainen, joka henkensä edestä taistelee tietää kyllä että siinä tilanteessa ei ruveta ketään vetämään perässä.
Joku arvosteli tätä Margea kylmäksi ihmiseksi kun oli potkaissut jalkaansa tarttuneen ihmisen irti. Hukkumaisillaan oleva ihminen on vaarallinen. Kaikissa pelastusohjeissakin neuvotaan ottamaan mukaan jotain jonka voi työntää itsensä ja hukkuvan väliin koska reaktiot ovat arvaamattomia. Kuka oikeasti jääkylmässä vedessä miettii muuta kuin omaa selviytymistään?
Se on hyvä olla rannalla viisas kun merellä tapahtuu onnettomuus.
Hyvä meidän pullamössöjen on kotoa käsin moralisoida.
Miksi itse sitten roikkui miehessä, eikä sallinut toisen tarttua itseensä... todella hävytön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?
Miksi minun pitäisi? Enhän minä mitään sellaista sanonut. Eikä mumminikaan. Toteaa vain, että maailma on muuttunut tässä asiassa.
Olen kyllä asiantuntijoiden kanssa yhtä mieltä, että lukutaito vain huonenee ja huononee. Mekaanisesti ehkä osataan, mutta sisältöä ei ymmärretä yhtään.
Mutta kun nyt kysyit, niin taustalla lienee ihan biologinen selitys. Naisen lisääntyminminen on varsin rajallista. Sen sijaan mies pystyy siittämään lähes rajattomasti jälkeläisiä. Siksi nainen on mahdollisesti katsottu "arvokkaammaksi" kivikaudelta lähtien.
Nykyäänhän tällä ei ole mitään merkitystä, mutta arkaaisten sanelema vaisto kuitenkin. Kuka nyt miehekseen huolisi sellaista, joka juoksee pakoon ensimmäisenä kun karhun kohtaa vaimonsa kanssa marjametsässä?
En todellakaan moralisoi Rullia, upeaa että hän selvisi. Hän sai apua henkilökunnalta, sekä muutamalta satunnaiselta mieheltä, jotka eivät menettäneet itse mitään häntä auttaessaan. Sen sijaan se, että Rull potkaisi jalassaan roikkuneen ihmisen irti, todennäköisesti pelasti hänen henkensä.
Kukaan teistä tuskin toimisi yhtään epäitsekkäämmin. On helppo kuvitella itselleen sankariominausuuksia, kun elämässä ei ole ollut yhtään todellista selviytymustilannetta. Samalla lailla siellä miehet ovat juosseet toistensa ja mummojen yli itseään pelastaessaan, joten ei tämä todellakaan ole mikään sukupuolikysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaiset fiilikset minullekin.
Toisaalta monet niistä avuntilanteista, joissa hän ei auttanut, olivat ilmeisesti sellaisia että ei hän varmaankaan olisi pystynyt auttamaan. Ei kuvista päätellen ollut fyysisesti kovin isokokoinen, joten ei varmaankaan olisi jaksanut isompaa ja painavampaa ihmistä nostaa turvaan, päinvastoin olisivat molemmat tipahtaneet/vajonneet. Ja monet häntä auttaneista ilmeisesti häntä isompia eli hänen auttamisensa ei ollut heille samanlainen "riski".
Fyysisellä koolla ja voimilla on väliä tuonkaltaisissa tilanteissa.
Eniten ehkä ihmetyttää, kuinka kertoi sen tanssiporukan tunteneen toisensa jo lapsesta asti, käyneen samaa koulua ja olleen hyviä ystäviä, mutta vaikka on kuullut yhden ystävänsä huutaneen apua, ei ole häntäkään millään tavoin yrittänyt auttaa. Olisi edes huutanut vastauksena kuulevansa avunhuudot ja neuvonut mihin suunnistaa, mutta vaikuttaa siltä että on ollut kuin ei olisi kuullutkaan.
Hidastaminen ja huuteliminen olisi ollut kohtalokasta kun ajattelee ettå siinä on juostu kilpaa kellon kanssa Laivaan tulvi vettä, portaita ei enää päässyt....Rulli olisi mokannut omat mahdollisuutensa pelastua jos olisi pysähtynyt ja huutanut että "juokse vasemmalle!" tms.
Kuuron leikkiminen oli ainoa vaihtoehto, niin julmaa kuin se onkin. Oli ajateltava itseään ja kotona äitiä odottavaa lasta.
MGHOW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MGHOW kirjoitti:
Sinun taas olisi pitänyt alunperinkin tietää että Mgtow-aatteen seuraajat katkaisevat välinsä naispuolisiin perheenjäseniin. Silloin et olisi mokomaa sentimentaalista äiti-hömppää minua solvataksesi kirjoittanut.
Vaikutat hyvin sentimentaaliselta yksilöltä. Naisviha - kuten muukin viha - on selkeä tunne, ei järjen ilmaisu. En yrittänyt solvata, vaan ottaa selville, kuinka kokonaisvaltaisesti olet ideologiasi lumoissa.
Vierailija kirjoitti:
estonia ja titanic oli vähän erilaisia, titanicin kohdalla oli aikaa enemmän mutta pelastuslauttoja ei ollut riittävästi kaikille. Estonialla teoriassa oli tarpeeksi pelastuslauttoja, mutta aika ei riittänyt niiden täyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä haluaa uskoa, että auttaisi kyllä muita niin luultavasti sitä itselläänkin löisi selvitymisvaisto päälle ja ajattelisi vain omaa nahkaansa. Etenkin jos kotona odottaisi 1v lapsi kuten tällä Rullilla !
Sillä apua huutaneella ystävällä, jonka avunhuutoihin Marge ei millään tavoin reagoinut, oli myös pieni lapsi.
En koe olevani kovin ihmisrakas, mutta olen joutunut pari kertaa tilanteeseen töissä täällä ulkomailla, joissa on mahdollista usean ihmisen kuolema, minun mukaanlukien. Olen itse se taukki, joka jää auttamaan muita ja sitten kuolee. Toki onneksi vielä ei ole niin käynyt. Sen sijaan muutama tosi empaattinen työkaveri on paennut ja huolehtinut vain itsestään. He ovat ihmetelleet omaa reaktiotaan jälkeenpäin. Minäkin ihmettelen omaani, sillä en ymmärrä, miksi en edes yritä pelastaa itseäni. En vain pysty, vaikka tiedän, että nyt olisi lähettävä, jos aikoo selvitä. Silti en lähde. En ymmärrä, miksi.