Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksenne suomalaisesta yhteiskuntaluokkien välisistä eroista

Vierailija
26.09.2019 |

Keskustelun aiheen inspiroi Helsingin Sanomien "Rakkauden luokkaloikkari"-kirjoitus.

Miten teidän elämäänne on luokkien olemassaolo vaikuttanut? Kuuluvatko vanhempasi, ystäväsi ja puolisosi suunnilleen samaan luokkaan?

Omat vanhemmat ovat lähtökohdiltaan aivan eri taustoista rahallisesti. Äiti yrittäjäperheestä ja peri kunnon potin, isä 4 hengen yksinhuoltajaperheestä köyhistä oloista. Vanhempani ovat molemmat korkeakoulutettuja (isä amk, äiti yliopisto). Erosivat kuitenkin oltuaan lähes 20v yhdessä ja vasta aikuisena huomaa miten isää usein hiersi/hiertää se miten paljon varakkaampi äiti ja nyt me, hänen lapsensa on, verrattuna hänen lähtökohtiinsa.

Lapsena kasvoin pienellä paikkakunnalla ja olin muita lapsia varakkaampi. En syrjinyt ketään vähävaraisuuden takia, sammakoita toki pääsi suusta kun en ymmärtänyt varattomuutta. Minua kyllä syrjittiin avoimesti. Muistan kun laitoin joskus teininä "kaverilleni" jouluna tekstarin hyvän joulun toivotuksesta ja sain vastaukseksi jotain "helppo on iloita jos on rahaa". Jos olisimme asuneet jossain isommassa kaupungissa, perheemme ei olisi ollut mitenkään erottunut massasta varakkuudella.

Nuorena torppasin pari poikakaveriehdokasta varmaan osin koettuani heidän olevan "alempaa" luokkaa- toinen köyhän yh-äidin kasvatti ja toisella kotona vanhemmilla sisällä tupakoimista, viikottaista humalajuomista ja harrastuksena sohva ja töllö.

Vakavammat seurustelusuhteeni ovat suunnilleen samoista taustoista kuin minä. Korkeakoulutetut keskiluokkaa/ylempää keskiluokkaa olevat vanhemmat ja miehet itse korkeakoulutettuja. Lähimmät ystäväni samoin. Minulla ei ole läheisiä ihmisiä "alemmasta keskiluokasta" eikä "eliitistä". Tämä keskitaso sopii minulle mainiosti.

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sairaanhoitaja on alempaa keskiluokkaa. Tulot eivät määritä yksiuloitteisesti yhteiskuntaluokkaa. Putkimies voi tienata paremmin kuin vaikkapa psykologi, mutta silti psykologi on ylempää keskiluokkaa elämäntavaltaan ja putkimies työväenluokkaa.[/quote]

Minä olen aina luokitellut sairaanhoitsjat duunareihin. Olen ihastunut hiljattain duunarimieheen, tarkoitin yhtä miestä, joka on sairaanhoitaja.

Sinällään ihan sama, mihin luokkaan hän kuuluu. Arveletteko hänen itse pitävän itseään keskiluokkaisena? Sehän olisi hyvä. Olen pelännyt, ettei hän olisi kiinnostunut minusta, koska olen akateeminrn ja ylempää keskiluokkaa tai eliittiä.

Vierailija
42/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alampaa keskiluokkaa ja niin ovat kaikki läheisenikin. En tule toimeen parempaan tuloluokkaan kuuluvien kanssa koska eivät he ymmärrä millaista on elää vähällä rahalla. Että ei ole rahaa ravintoloihin, matkusteluun, kulttuuriin, luomuun. Että en voi pestä maito purkkeja kun vesi maksaa. Joudun ostaa halpisvaatteita vaikka mielelläni suosisin laatumerkkejä ja kotimaista.

Mikä erottaa alemmankeskiluokan työväenluokasta? Ja siis työväenluokka ei tarkoita ammattipummeja tai päihdeongelmaisia pikkurikollisia.

Itse miellän, että "työväenluokka" on vanhempi kategoria ja siihen voi kuulua asenteita, että ei ole voinut käydä kouluja (aiemminhan Suomessa oli näin työläisillä), katkeruus parempiosaisia kohtaan, huonoimmassa tapauksessa herravihaa. Ja siis ulottuen jopa 1918 sotaan asti, joillain paikkakunnilla sodasta jäi haavat ja asenteet seuraavallekin sukupolvelle.

Alempi keskiluokka taas  mielestäni on sitä, että on melko keskiluokkaista elämistä, vaikkakin olisi syöty hernekeittoa kotona. Ja ei noin syviä asenteita kuin työväenluokalla parempituloisia kohtaan ja mahdollisesti lapset harrastaneet ja on kotona luettu, arvostettu sivistystäkin. Oman taustani koen alempaan keskiluokkaan kuuluvana vaikka se oli materiaalisesti aika niukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani keskiluokkaa. Olen koulutukseltani MSc ja arkkitehti ja hengaan lähinnä muiden samankaltaisten kanssa (insinöörejä, arkkitehtejä, heidän puolisoitaan joista muutamalla eri tausta). Joskus olemme yhdessä pohtineet että elämme aika kuplassa, kun usein tulee törmättyä arkisiin asioihin jotka ovat monille arkipäivää mutta omassa elämassä ei ole niihin törmää.

En määrittele akateemisia mitenkään automaattisesti yläluokkaisiksi. Yläluokka on mielestäni ne, joiden ei tarvitse tienata elantoaan, vaan voivat elää (perintö)pääomillaan. Minulla ja tuttavapiirillä tuo on vielä kaukaisena haaveena vuosikymmenien päässä.

Vierailija
44/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole amk vaan mpkk mikä isän koulutus kun googlasin nopeasti. Kuitenkin aivan totaalinen sivuseikka keskustelua ajatellen. Eikä kiinnosta saivartelu onko ammattikorkeakoulu "korkeakoulu". Mutta jos huomauttelu saa tuntemaan itsenne vähän paremmiksi ihmisiksi niin siitä vaan. 

-AP

Niin siis luulit, että kadettikoulu on AMK? 😂😂😂

Melko vanha koulu...

Vierailija
45/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen olevani keskiluokkaa. Olen koulutukseltani MSc ja arkkitehti ja hengaan lähinnä muiden samankaltaisten kanssa (insinöörejä, arkkitehtejä, heidän puolisoitaan joista muutamalla eri tausta). Joskus olemme yhdessä pohtineet että elämme aika kuplassa, kun usein tulee törmättyä arkisiin asioihin jotka ovat monille arkipäivää mutta omassa elämassä ei ole niihin törmää.

En määrittele akateemisia mitenkään automaattisesti yläluokkaisiksi. Yläluokka on mielestäni ne, joiden ei tarvitse tienata elantoaan, vaan voivat elää (perintö)pääomillaan. Minulla ja tuttavapiirillä tuo on vielä kaukaisena haaveena vuosikymmenien päässä.

Yläluokkaan kuuluu vahvasti käsitteenä sivistys, ei raha. On paljon köyhtyneitä yläluokkaisia sukuja, joissa sivistys ja koulutus on edelleen arvoista suurimmat.

Vierailija
46/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette seuraavasta jaosta? Ihan huvikseni kartoitin miten jaottelisin joitakin ammatteja.

Yläluokkaa:

(vapaa valinta, elää pääomatuotoilla)

Alansa johtava asiantuntija, esim. syöpätutkija

Yliprofessori

Ylempi johtoja, ei enää ylempiä pomoja

Ylempää keskiluokkaa:

Lääkäri

Rehtori

Johtaja, jolla on vielä pomo/pomoja

Riviprofessori, ei alansa huippua

Keskiluokkaa:

Opettaja

Insinööri

Poliisi

Fysioterapeutti

Alempaa keskiluokkaa:

Laborantti

Assistentti

Personal trainer

Tekninen piirtäjä

Työväenluokkaa:

Tarjoilija

Siivooja

Roskakuski

Puhelinmyyjä

Vierailija
47/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette seuraavasta jaosta? Ihan huvikseni kartoitin miten jaottelisin joitakin ammatteja.

Yläluokkaa:

Yliprofessori

Ylempää keskiluokkaa:

Lääkäri

Rehtori

Keskiluokkaa:

Opettaja

Insinööri

Poliisi

Fysioterapeutti

Alempaa keskiluokkaa:

Laborantti

Assistentti

Personal trainer

Tekninen piirtäjä

Työväenluokkaa:

Tarjoilija

Siivooja

Roskakuski

Puhelinmyyjä

Mihin luokkaan mielestäsi kuuluu tohtorintutkinnon suorittanut ratikkakuski, joka harrastaa vapaalla joogaa?

Entä hyväpalkkasisissa vaikkapa asiantuntijatöissä ollut, joka on saanut viisikymppisenä potkut ja on sen jälkeen käytännössä ollut vuosia työtön, elänyt pikkutuloilla?

Vierailija
48/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun on sattunut juttelemaan ylemmän-keskiluokan kuplassa elävien kanssa. On tajunnut että nämä eivät edes ymmärrä minkälaisessa maailmassa työväenluokka elää. Työväenluokan kuplassa kohtaa koko alempien luokkien kirjon. Työpaikoilla on niin entisiä vankeja kuin päihdeongelmaisiakin. Ei aina niin miellyttäviä ihmisiä jota ylempään luokkaan kuuluvat eivät kohtaa. Ei myöskään ymmärretä kuinka raskasta ja kuluttavaa moni fyysinen työ vieläkin on. Työntekijään kohdistuvasta kyykyttämisestä on kyllä kokemusta akateemistenkin piirissä. Mutta mitä palkkaan tulee akateemisilla on usein liian ruusuinen kuva duunari en tulotasosta. Ne 10-13€ t palkat ovat ihan normaaleja monilla aloilla.

Vierailija
49/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole amk vaan mpkk mikä isän koulutus kun googlasin nopeasti. Kuitenkin aivan totaalinen sivuseikka keskustelua ajatellen. Eikä kiinnosta saivartelu onko ammattikorkeakoulu "korkeakoulu". Mutta jos huomauttelu saa tuntemaan itsenne vähän paremmiksi ihmisiksi niin siitä vaan. 

-AP

Melko vanha koulu...

Mitäs muuta sinne alaluokkaan kuuluu kuin keskustelijan mollaamista?

Vierailija
50/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Melko vanha koulu...

Mitäs muuta sinne alaluokkaan kuuluu kuin keskustelijan mollaamista?

😂😂😂

Vierailija
51/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi tuossa sairaanhoitajat, siitä tuli mieleen että aika monet heistä kuitenkin kuuluuvat kaikkein varakkaimpiin. On upeat kodit, mahtavat autot, joita vaihdetaan usein. Saavat matkustaa ihan kuinka paljon vain haluavat.  Hienoja juhlia pidetään kotona ja kesäpaikoilla.  Tästäkin on joskus ollut hauska keskustelu, miten se on oikein mahdollista. Onhan osa ylemmistä piireistä kotoisinkin ja se näkyy olemuksesta.  Jostakin syystä kai käytökseltaan toiset ajautuvat edustusrouviksi,  luulen että siinä vaikuttaa tietty tyylikkyys ja kotona jo opittu sivistys ja itsevarmuus. Sulautuu ja viihtyy yläluokassa ja pursiseuroissa. Harva humanistinainen elää tuollaisessa huolettomuudessa ja vauraassa liitossa, josta tietysti myös lapset pääsevät osalliseksi.

Vierailija
52/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla amk-tutkinto ja vakityö. Jos pelkästään tätä katsotaan, niin koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan. Mutta koska olen perinyt huomattavasti omaisuutta, miellän itseni ylempään keskiluokkaan.

Omaan kaveripiiriin kuuluu ihmisiä samasta/ylemmästä luokasta. Näiden ihmisten kanssa helppo olla, ajatukset lasten kasvatuksesta, politiikasta, veroista yms samaa luokkaa.

Tapaan töissä tarpeeksi öyhöttäjiä, jotka omaavat täysin päinvastaisia ajatuksia. En jaksa vapaa-ajalla selitellä elämäntapaani/ valintoja elämässä.

Vierailija
53/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap amk ei ole korkeakoulu;)

Mistähän tuo AMK lyhenne on? AMK vastaa yliopiston kandia, ottaen toki huomioon sen, että opinnäytetyö on pääsääntöisesti laajempi kuin kandi.

- ammattiKORKEAKOULUN sekä yliopiston käynyt

Vierailija
54/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alampaa keskiluokkaa ja niin ovat kaikki läheisenikin. En tule toimeen parempaan tuloluokkaan kuuluvien kanssa koska eivät he ymmärrä millaista on elää vähällä rahalla. Että ei ole rahaa ravintoloihin, matkusteluun, kulttuuriin, luomuun. Että en voi pestä maito purkkeja kun vesi maksaa. Joudun ostaa halpisvaatteita vaikka mielelläni suosisin laatumerkkejä ja kotimaista.

Jos et voi maitopurkkeja pestä vedellä sen hinnan vuoksi tai joudut ostamaan halpisvaatteita tarkoittaa ettet kuulu edes alempaan keskiluokkaan, olet köyhä. Ja ei, en sanonut tätä pahalla. Kyllä köyhä köyhän tuntee.

Vierailija
55/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisessa mielessä olen kokenut valtavan mahalaskun suhteessa vanhempiini. Kummatkin ovat rikkaita perijöitä, ainakin äitini on miljonääri. Itse olen kuitenkin korkeammin koulutettu kuin kumpikaan vanhempani, vaikkakin paljon köyhempi, eikä elintaso ole tietenkään sama kuin lapsuudenkodissa, vaikka olen ns. suurituloinen.

Olen elämässäni seurustellut ainoastaan yliopistotutkinnon suorittaneiden keskiluokkaisten ihmisten kanssa. Parisuhteet sinällään ovat kariutuneet aina arvomaailmojen eroavuuksiin. Koen olevani ns. luokkahybridi. Pystyn liikkumaan sulavasti eri yhteiskuntaluokissa.

Nykyisin "suurituloinen" ei elä läheskään samaa tulotasoa kuin ennen. Ennen tavisperheillä oli omakotitalot ja kesämökit ja ulkomaanreissut, nykyisin suurituloisillakin voi elintaso olla vain "normaali". Tästä hyvänä esimerkkinä vastikään julkaistu ketju, jossa todella monet kertoivat tienaavansa enemmän kuin vanhempansa, mutta vanhemmillaan olleen aina varaa yllä mainittuihin asioihin.

Vierailija
56/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja on alempaa keskiluokkaa. Tulot eivät määritä yksiuloitteisesti yhteiskuntaluokkaa. Putkimies voi tienata paremmin kuin vaikkapa psykologi, mutta silti psykologi on ylempää keskiluokkaa elämäntavaltaan ja putkimies työväenluokkaa.

Minä olen aina luokitellut sairaanhoitsjat duunareihin. Olen ihastunut hiljattain duunarimieheen, tarkoitin yhtä miestä, joka on sairaanhoitaja.

Sinällään ihan sama, mihin luokkaan hän kuuluu. Arveletteko hänen itse pitävän itseään keskiluokkaisena? Sehän olisi hyvä. Olen pelännyt, ettei hän olisi kiinnostunut minusta, koska olen akateeminrn ja ylempää keskiluokkaa tai eliittiä.

Höpö höpö nyt. Olen KTM ja olen myös sairaanhoitaja, teen sairaanhoitajan töitä, koska niistä tykkään. Ainiin, minulla on omistusasunto ja yli 100k osakesalkku.

Jos huomioidaan kaikki kriteerit niin kuulun kaikinpuolin ylempään keskiluokkaan niin tuloiltani, koulutukseltani, ammatiltani sekä elintavoiltani, mutta teidän kriteerien mukaan olen duunari:D

Btw, lähihoitaja on duunari, sairaanhoitaja alempaa/ylempää keskiluokkaa riippuen missä on töissä (terveysasema/asiantuntijakonsultti yksityisellä puolella).

Vierailija
57/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi tuossa sairaanhoitajat, siitä tuli mieleen että aika monet heistä kuitenkin kuuluuvat kaikkein varakkaimpiin. On upeat kodit, mahtavat autot, joita vaihdetaan usein. Saavat matkustaa ihan kuinka paljon vain haluavat.  Hienoja juhlia pidetään kotona ja kesäpaikoilla.  Tästäkin on joskus ollut hauska keskustelu, miten se on oikein mahdollista. Onhan osa ylemmistä piireistä kotoisinkin ja se näkyy olemuksesta.  Jostakin syystä kai käytökseltaan toiset ajautuvat edustusrouviksi,  luulen että siinä vaikuttaa tietty tyylikkyys ja kotona jo opittu sivistys ja itsevarmuus. Sulautuu ja viihtyy yläluokassa ja pursiseuroissa. Harva humanistinainen elää tuollaisessa huolettomuudessa ja vauraassa liitossa, josta tietysti myös lapset pääsevät osalliseksi.

Joo, samaa mieltä. Tunnen muutaman varsin keskituloisen (jopa suht matalatuloisen) perheen jonka tavat ja puhetyyli ovat jotenkin kultivoituneet ja heille kelpaa mm ruuaksi ja vaatteiksi vain Paras. Ovat pihejä, laskevat tarkkaan joka pennin, asuvat kerrostalossa, eivät matkusta, säästävät, mutta silloin kun hankkivat niin hankkivat Parasta. Tarjoavat vieraille aina sisäfilettä ja shampanjaa.

Toisaalta tunnen erään pankinjohtaja yh:n, joka vetää röökiä ja kulkee halvoissa vaatteissa ja matkustaa Thaimaassa. Sen rahan voi toki tuhlata henkka maukkaan ja thaimaan matkoihin ja siideriin.

Eli uskoisin että valinnat vaikuttavat eniten, voit pienituloisena valita fiinin elämäntavan tai sitten voit isotuloisena valita tuhlailevan ja juntin elämäntyylin.

Vierailija
58/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaa:

Yliprofessori

Ylempää keskiluokkaa:

Lääkäri

Rehtori

Keskiluokkaa:

Opettaja

Insinööri

Poliisi

Fysioterapeutti

Alempaa keskiluokkaa:

Laborantti

Assistentti

Personal trainer

Tekninen piirtäjä

Työväenluokkaa:

Tarjoilija

Siivooja

Roskakuski

Puhelinmyyjä

Aika isoja lapsuksia sinulla. Ensinnäkin: poliisi keskiluokkaa? Not. Personal trainer keskiluokkaa, not! Personal trainer voi olla vaikka yläaste-ikåinen joka on käynyt 3kk kirjekurssin:DD.

Laborantilla ja fysioterapeutilla on samantasoinen koulutus, mutta laborantin palkka on enemmän.

Vierailija
59/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja on alempaa keskiluokkaa. Tulot eivät määritä yksiuloitteisesti yhteiskuntaluokkaa. Putkimies voi tienata paremmin kuin vaikkapa psykologi, mutta silti psykologi on ylempää keskiluokkaa elämäntavaltaan ja putkimies työväenluokkaa.

Höpö höpö nyt. Olen KTM ja olen myös sairaanhoitaja, teen sairaanhoitajan töitä, koska niistä tykkään. Ainiin, minulla on omistusasunto ja yli 100k osakesalkku.

Jos huomioidaan kaikki kriteerit niin kuulun kaikinpuolin ylempään keskiluokkaan niin tuloiltani, koulutukseltani, ammatiltani sekä elintavoiltani, mutta teidän kriteerien mukaan olen duunari:D

Btw, lähihoitaja on duunari, sairaanhoitaja alempaa/ylempää keskiluokkaa riippuen missä on töissä (terveysasema/asiantuntijakonsultti yksityisellä puolella).

Just tämä. On olemassa myös roskakuskeja, joilla on iso sijoitussalkku ja on olemassa lentäjiä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Luokkaerot ei ole enää samaa kuin ennen, koska eläminen "yli varojen" on tehty niin helpoksi.

Vierailija
60/188 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa mieltä. Tunnen muutaman varsin keskituloisen (jopa suht matalatuloisen) perheen jonka tavat ja puhetyyli ovat jotenkin kultivoituneet ja heille kelpaa mm ruuaksi ja vaatteiksi vain Paras. Ovat pihejä, laskevat tarkkaan joka pennin, asuvat kerrostalossa, eivät matkusta, säästävät, mutta silloin kun hankkivat niin hankkivat Parasta. Tarjoavat vieraille aina sisäfilettä ja shampanjaa.

Toisaalta tunnen erään pankinjohtaja yh:n, joka vetää röökiä ja kulkee halvoissa vaatteissa ja matkustaa Thaimaassa. Sen rahan voi toki tuhlata henkka maukkaan ja thaimaan matkoihin ja siideriin.

Eli uskoisin että valinnat vaikuttavat eniten, voit pienituloisena valita fiinin elämäntavan tai sitten voit isotuloisena valita tuhlailevan ja juntin elämäntyylin.

Omat vanhempani ovat hyvätuloisia ja olen kasvanut sen mukaisesti. Olen kuitenkin sairaanhoitaja - koska kutsumus ammatti, enkä muuta haluaisi. Olen yksityisellä asiantuntijana ja tienaan vuodessa reilut 50k. Olen sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi opiskellut mm. Yliopistossa lisäpätevyyksiä.

Kuulun ylempään keskiluokkaan kaikinpuolin, en koe kuuluvani eliittiin koska minun tarvitsee vielä (!) Tehdä töitä elantoni eteen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi