Opetusneuvosten mielipide: "Kielitaitotarpeet ovat muuttuneet radikaalisti – ruotsin kielen pakollisuudesta pitää luopua"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005116136.html
"Toimittaja Marjukka Liiten kirjoitti Helsingin Sanomissa (19.2.), että kielitaito kaipaa uutta loikkaa. Olemme samaa mieltä. Suomen kielipolitiikan perusrakenne luotiin lähes 50 vuotta sitten peruskoulujärjestelmään siirryttäessä.
Useimmat suomenkieliset oppilaat alkoivat opiskella äidinkielen jälkeen ensin englantia ja myöhemmin ruotsia. Neljäs kieli oli mahdollista aloittaa peruskoulussa tai lukiossa, mutta neljännen kielen opinnot jäävät herkästi kesken.
Suomen kielitaitovaranto alkaa kuitenkin monipuolistua vasta opiskelijan neljännestä kielestä lähtien. Toivomme lukijan pohtivan, miten moni hänen lähipiirissään on saavuttanut neljännessä kielessään niin hyvän kielitaidon, että sillä voi oikeasti tehdä vaativaa työtä.
Kielitaitovarannon monipuolistuminen jo kolmannesta kielestä lähtien on Suomen ja suomalaisten etu. Nyt olemme lukinneet kielitaitovarannon kahteen vähän puhuttuun kieleen ja yhteen maailmankieleen. Pohjoismaiden ulkopuolella suomella ja ruotsilla on vähän käyttöä. Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista.
Tiedämme hyvin, että tämän mielipiteen esittäjät leimataan sivistymättömiksi moukiksi. Otamme riskin. Ruotsin kieli, pohjoismaiset arvot ja pohjoismainen yhteistyö ovat arvokkaita asioita Suomelle. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että kaikkien suomalaisten pitäisi opiskella ruotsia pakollisena kielenä.
Kansainvälisen yhteistyön edellyttämät kielitaitotarpeet ovat muuttuneet 50 vuodessa radikaalisti. Myös tietämys kielenoppimisesta on mullistunut. Nyt tiedämme, että kielen opiskelu kannattaa aloittaa varhain.
Suomessa tarvitaan myös saksan, venäjän, ranskan ja espanjan osaajia. Osa väestöstä voisi hankkia kohtuullisen kielitaidon kiinassa, japanissa tai arabiassa. Jokaista suomenkielistä ei tule enää pakottaa lähes identtiseen kielitaitoprofiiliin.
Anna-Kaisa Mustaparta
Liisa Jääskeläinen
opetusneuvoksia, eläkkeellä, Helsinki"
Kommentit (67)
Suomi ei ole kaksikielinen maa vaikka miten sitä hokisi. Ei ole mitään syytä opiskella ruotsia ellei halua.
Vierailija kirjoitti:
Opetusneuvokset nyt unohtavat, että ruotsi on portti muihin kieliin. Eli jos haluat oppia esim. saksaa, ranskaa taikka espanjaa kannattaa opiskella ruotsia.
On portti mutta aika raskas portti. Useimpien ihmisten kielipää ja intressit eivät ole niin vahvat että tällaiseen monen vuoden projektiin olisi oikeasti aikaa monen muun asian kärsimättä siinä sivussa. Ja on kiistämätön tosiasia että maailma on muuttunut. Yhteiskunnassamme olisi paljon enemmän hyötyä, että vaikka joka kymmenes osaisi sen sijaan kiinaa, koreaa, hindiä, muita nousevien talouksien kieliä.
Jos joku on jostain samaa mieltä persujen kanssa niin pitää kyllä tarkastella kriittisesti itseään.
Amen.
Hyvin muotoiltu ja aivan täysin totta. Ruotsin kieltä aivan varmasti valittaisiin riittävästi vapaaehtoisinkin perustein.
Esimerkiksi haluaisin omalle lapselleni valita englannin, saksan ja espanjan, mutta nyt kun nuo kielet haluaa, niin noista kolmas tulisi vasta neljäntenä kielenä ja pelkään, ettei lapseni jaksa niin montaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on jostain samaa mieltä persujen kanssa niin pitää kyllä tarkastella kriittisesti itseään.
Totuus sattuu. Olet aivan kuin se muinainen suvi linden -vitsihahmo itse valtiaista: kun kohtaan jotain epämiellyttävää, suljen vain silmäni ja odotan että se menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Opetusneuvokset nyt unohtavat, että ruotsi on portti muihin kieliin. Eli jos haluat oppia esim. saksaa, ranskaa taikka espanjaa kannattaa opiskella ruotsia.
Höpö höpö. Mikä tahansa germaanisista kielistä voi toimia porttina muihin germaanisiin kieliin. Ranska ja Espanja ovat romaanissa kieliä, jotka perustuvat latinaan. Niiden oppimiseen ei ole ruotsista mitään hyötyä. Miksei se ensimmäisenä vieraana kielenä opittu englanti voi toimia porttina, jos joku nyt on niin typerä ettei opi suoraan jotain kieltä?
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Hyvin muotoiltu ja aivan täysin totta. Ruotsin kieltä aivan varmasti valittaisiin riittävästi vapaaehtoisinkin perustein.
Esimerkiksi haluaisin omalle lapselleni valita englannin, saksan ja espanjan, mutta nyt kun nuo kielet haluaa, niin noista kolmas tulisi vasta neljäntenä kielenä ja pelkään, ettei lapseni jaksa niin montaa kieltä.
Se onkin juuri todella surullista. Itse olin hemmetin ahkera ja myös lahjakas koululainen ja käytin paukkuja pakollisten kielten opiskeluun. Nyt aikuisiässä kun olen huomannut, että oikeasti olisikin kovasti hyötyä italian ja espanjan taidosta, minulla ei enää ole aikaa hankkia tätä kielitaitoa muuta kuin todella hitaasti. :-( Koulussa se olisi hoitunut niin kätevästi.
Valitettavasti pakkoruotsista ei päästä eroon, kun demarit ja kokkareet ovat alamaisasenteellaan naama maassa tässä asiassa. Tilanne tulee vielä pahenemaan, kun yo-kirjoituksiin tulee ruotsi pakolliseksi takaisin ja pitkä matematiikka jyllää yliopistoihin pääsemisessä. Tästä maasta halutaan taas pienen vieraskielisen eliitin temmellyskenttä kuten ennen 1850-lukua, ennen kuin fennomaanit aloittivat taistelunsa.
Tätä olen usein korostanut ja teen jälleen niin, pelkästään suurlontoon alueella asuu enemmän englantia puhuvia ihmisiä kuin on suomea ja ruotsia puhuvia ihmisiä koko maailmassa. Miksi hirtämme itsemme kieliin joita puhuu koko maailmassa vähemmän ihmisiä kuin on oikeissa kaupungeissa asukkaita?
Mielummin sata pakkoruotsia kuin yksikään persu joka voitonhuumassa kiduttaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on omantunnon kysymys. Persu vs sivistynyt ihminen. Itse oon sivistynyt.
Kommenttisi viittaa aivan päinvastaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ranskaa sujuvasti ja on pakko tuoda julki, että kenenkään en ole koskaan kuullut ääntävän ranskaa niin korviasärkevän rumasti ja "revitellen", kuin ruotsalaisten ja norjalaisten.
Ranska on suomalaiselle helpompi oppia ääntämään kuin germaanisten kieliryhmien edustajille. myös Italia ja espanja ja yllättäen myös arabia ovat suomalaisille helppoja, vaikka koko germaaninen kieliryhmä tuskastelee näiden kielien kanssa ja ihmettelee, miksi italialainen vaihtaa keskustelukielen englantiin kun he puhuvat italiaa tyyliin "ou soule miou".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Se onkin juuri todella surullista. Itse olin hemmetin ahkera ja myös lahjakas koululainen ja käytin paukkuja pakollisten kielten opiskeluun. Nyt aikuisiässä kun olen huomannut, että oikeasti olisikin kovasti hyötyä italian ja espanjan taidosta, minulla ei enää ole aikaa hankkia tätä kielitaitoa muuta kuin todella hitaasti. :-( Koulussa se olisi hoitunut niin kätevästi.
Duolingo on ilmainen kielenopetussysteemi netissä. Vartti päivässä opettaa uuden kielen. Mitä tekee vartti somessa?
Muistan että itse arkkimammutti Jörn "jörkka" Donner on sanonut että pakkoruotsi on tarpeetonta sillä ruotsia opiskelee luonnollisesti se joka sitä tarvitsee työssään ja myös käyttää, savolainen taksikuski ei ruotsia käytä ellei harrasta muuten kielen opiskelua.
Hupaisaa tämä höpina pakkoruotsista avaimena pohjoismaiseen yhteystyöhön. Esim. tanskalainen tuttavani kertoi, että hän ei ymmärrä mitään suomenruotsalaisten puheesta. Miten ihmeessä joku pakkoruotsia opiskellut suomenkielinen voisi sitten ruotsillaan käydä bisnesneuvotteluja tanskalaisten kanssa ???
Kun joku asia on vallalla ilman järkiperusteita, ei sitä järkiperusteillakaan voi kumota. Tyhmää kuin mikä , mutta ei tunnu voivan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Duolingo on ilmainen kielenopetussysteemi netissä. Vartti päivässä opettaa uuden kielen. Mitä tekee vartti somessa?
Kiitos vihjeestä, en ollut tiennyt. Vastaan kuitenkin: olen sillä lailla vanhanaikainen ihminen, että haluan katsoa elävän ihmisen elävää naamaa opiskellessani ja tästä syystä olen tälläkin hetkellä työväenopiston latinankurssilla. Näitä kursseille vapaita iltoja viikossa taas ei ole loputtomasti.
Miksi pitää opsikella englantia, itseäni ärsyttää jumalattomasti englanninkielen ylivalta, etenkin kun englanti on eristäytymässä omaan typeryyteensö ja jenkit ovat muuttuneet täysin epäluotettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku asia on vallalla ilman järkiperusteita, ei sitä järkiperusteillakaan voi kumota. Tyhmää kuin mikä , mutta ei tunnu voivan mitään.
Vaikka pakkoruotsi ei itselle olisi tärkeä asia, se on hyvä väline oman kansanedustajaehdokkaan tarkistamiseksi. Jos politiikko ei osaa tällaisessa asiassa ajatella rationaalisesti eli kannattaa pakkoruotsia, niin ei hän varmaan missään isommissakkaan kysymyksissä osaa ajatella rationaalisesti, vaan hyppii jonkun setelitukkoa heiluttavan pillin tahtiin.
Tämä on omantunnon kysymys. Persu vs sivistynyt ihminen. Itse oon sivistynyt.