Olisinpa tajunnut tämän, kun suunniteltiin omakotitaloa! (vinkit jakoon)
Mikä jäi jälkikäteen harmittamaan / häiritsemään tai mitä nyt jälkiviisaana tekisit toisin? Lisää neliöitä sinne, vähemmän tänne? Töpselit, pohjaratkaisut, turhat ja tarpeelliset kaapit?
Yksityiskohtia ja päätöksiä on tsiljoona, joten nosta esille se, mihin olisit itse toivonut kiinnittäneesi enemmän huomiota!
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useampi vessa ja kylppäri. Mielummin joka makuuhuoneeseen oma.
Kodinhoitohuone makuuhuoneiden kanssa samaan kerrokseen.Siinähän sitä onkin hommaa, kun 1-2 wc:n sijaan siivoaakin 5-6.
Sama määrä paskantajia ja paskaa tuottaa saman määrän siivoamista aikayksikössä. Toisin sanoen usemman vessan siivousvälejä voi pidentää ja kokonaistyömäärä pysyy about samana. Erityisesti jos vain osa käyttäjistä on sotkijoita ja pysyy omissaan, jolloin osa vessoista pysyy puhtaanraikkaana paljon pidempään.
Ajan puolesta on aina nopeampi siivota 1 tai 2 kohdetta kuin 5 tai 6.
Tietysti, jos vessoja on enemmän kuin käyttäjiä, niin sitten saattaa joku vessa pysyä ”puhtaanraikkaana”.
Jos nyt siivoat kaksi vessaa kerran viikossa (esim kun yhtä vessaa on käytetty 30 kertaa), voit hyvin siivota neljä vessaa niin että joka toinen viikko siivoat ekat kaksi, joka toinen toiset kaksi. Tadaa, siivoamiseen menevä aika ei kasvanut yhtään, ja vessat pysyy yhtä puhtaana kuin ennen, koska niitä käytetään puolet vähemmän (15 kertaa viikossa). Eli siivouskertoja tulee yhtä monen käyttokerran jälkeen kuin ennenkin.
Eihän vessan siivoaminen tarkoita pelkästään pöntön ja lavuaarin pesemistä. Vaikka niistä neljästä vessasta yhtä ei koskaan käytettäisi, kertyisi sinne silti pölyä. Eli käyttökerroista huolimatta vessa, joka siivotaan kerran viikossa on puhtaampi kuin vessa, joka siivotaan kahden viikon välein.
Mistä sitä pölyä sinne sitten tulee? Siitä, kun ihmiset käyttää vessaa eli pöllyävät itse ja pölistelevät tekstiilejä (matto, pyyhkeet). Jos käyttö on vähäisempää, on pölyäkin vähemmän. Suljettuihin komeroihin ja kaappeihin ei juuri pölyä kerry. Pölykertymä siis pienenee samassa suhteessa kuin muu käytön aiheuttama likaantuminen.
Parasta on pyykkikuilu yläkerran wc\ suuhkutiloistA kodinhoitohuineeseen, joka alakerrassa.
Isot terassit joka kerroksessa ovat myös aivan ihanat. Yhdellä terassilla on lasitus ja sekin ihan kiva.
Tilavat makuuhuoneet ovat hyvät.
Pieni piha, jossa siirtonurmikko riittää meille.
Pidän edelleen myös värityksestä ja käytetyistä materiaaleista,
Eteisestä tekisin isomman ja lisää varastotiloja, jos nyt rakentaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ikipäivänä tupakeittiötä, jos vähänkään harrastaa leipomista ja ruuanlaittoa.
eikä mitään perus heti hellan yllä (ihan liian alhaalla ja pientä ) olevaa liesituuletinta, vaan kunnolla tilaa lieden ympärille ja ylle myös.
Mua vähän ihmetyttää nämä kommentit tupakeittiön kamaluudesta, kun sellaisia 70-luvun koppikeittiöitä en ole nähnyt vuosikausiin uusien talojen pohjapiirroksissa. Tehdäänkö niitä muka edelleen? Kai noista avokeittiöistä joku muukin tykkää kuin minä, kun muita ei juurikaan taideta edes tehdä? En oikein tiedä mikä edes olisi vaihtoehto. Ihan mielenkiintoista olisi nähdä, jos jossain on sellainen uuden talon pohja, jossa keittiö on erikseen ja joka olisi sitten tupakeittiöidenvihaajien mielestä hyvä. Nekin joissa keittiö on erillinen tila, se ei yleensä ole kuitenkaan ovilla suljettavissa, joten ihan samanlain ne ruoan hajut sieltä tulee. Enkä kyllä ymmärrä mikä siinäkin nyt niin kamalaa on. Tuoksuuhan se nyt niissä vanhoissakin taloissa pulla koko talossa kun pullaa leivotaan.
Koppikeittiöistä nyt ei tässä puhu kukaan muu kuin sinä, eikä sellaista kaipaile. Suuri osa ihmisistä vain nyt ei halua keittiötä mikä sijaitsee yhdellä olohuoneen seinällä.
No tarkennatteko mitä tarkoitatte. Olisi mielenkiintoista nähdä pohjapiirros tästä kun aina tulee nämä samat kommentit, että mikä se hyvä keittiö sitten on.
Ei tarvitse teititellä minua, kiitos vain.
Kuvittele olohuone jonka yhdellä seinällä on keittiön kaapit ja liedet ja jääkaapit ja muu varustus. Ei siihen pohjapiirrosta tarvita. Avokeittiöitä tehdään nyt siksi, koska se on muotia, ja se on halvempi rakentaa, ja toisaalta voidaan ostajalta nyhtää ihan sama summa kuin paremmin toteutetusta keittiöstä.
Täällä on ollut useita kommentteja missä avokeittiöt on lytätty. Ja haluaisin nähdä minkälainen keittiö sitten olisi kiva. Ihmeen vaikeaa tuntuu olevan.
Kiinnostaisi myös tietää onko avokeittiöitä vihaavat niitä jotka kokkaa itse, vai niitä jotka odottaa sohvalla ruoan valmistumista. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin miettisin talon ja muiden rakennusten sijaintia ja kulkua tontilla. Meillä on kätevää kun autokatos on tien vieressä ja siitä kulku suoraan sivuovesta kodinhoitohuoneen kautta keittiöön. Samaa reittiä tulee myös polttopuut sisälle ja varastoon menevät ja tulevat tavarat. Iso katettu terassi on hyvä. Kodinhoitohuoneessa riittävästi tilaa, joissain elämänvaiheissa ollut yllättäen kodin käytetyin tila. Nyt laittaisin sinne myös enemmän vaatesäilytystilaa, ehkä jopa kaiken vaatesäilytyksen. Tilojen muunneltavuus on tärkeää -kotiteatterihuoneesta tuli lastenhuone. Pidän avarasta oh-k-eteinen yhdistelmästä ja makuuhuoneista eri puolilla taloa. Takka ehdottomasti keskellä taloa, josta lämmityksen lisäksi myös näkyy koko taloon. Pidän myös katetusta terassista etupuolella, talon takana ollut turha. Sivuoven edessä oleva terassi saisi olla isompi, jotta saisi vaikka pyykit kuivumaan siihen. Meillä kannustalon paranneltu malli itse rakennettuna pitkästä tavarasta
Anteeksi varmaan tyhmä kysymys mutta mitä ihmettä on pitkä tavara? Siis kun olet rakentanut tila niin missä siinä köytetään erityisen pitkää tavaraa? En tajua. Anteeksi.
Pitkä tavara = laudat, palkit, ikkunat jne. rakennuksen ns. raaka-aineet
Jos talopaketti tai taloelementti on rakennusmaailman eines niin pitkä tavara on puhtaita perusraaka-aineita.
usein myös rakennus on yksilöllisesti suunniteltu eikä talofirman valmismalli.
tosin saattaa se talopakettikin olla yksilöllisesti suunniteltu.Siis tämä on jokin leuhkimisen aihe ja paikka joillekin? Että meidän talo se onkin tehty piiiitköstä tavarasta?? What. Kaikki ne puuosat on joskus olleet ihan samaa tavaraa metsässä kasvaessaan.
En nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat leuhkimisella. Kerroin vain, että talomme on tehty kannustalon mallista, mutta pitkästä tavarasta, ei talopakettina. Nyt 10-v asunut ja enpä muuttaisi oikeastaan mitään. Tykkään huonekorkeudesta 273cm ja muunneltavuudesta. Meillä myös pistorasiat ikkunoiden yläpuolella sekä keskuspölynimurin letkun rasiat myös käyttökorkeudella. Keittiössä myös kätevä rikkaluukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teimme esteettömän kodin. Ei tasoeroja ja kaikki ovet isoja ja pesuhuoneeseenkin mahtuu pyörätuolin kanssa. Voimme asua tässä vanhaksi asti.
Onneksi me rempattiin 40-luvulla rakennettu talo. Kahdessa kerroksessa, ja kivijalkakin jo niin korkea että ilman rappuja ei sisälle pääse.
Vammauduttua tai ikinvanhana kerkeää sitten hommailla inva-asuntoja. Nyt saa onneksi nauttia idyllisestä vanhasta talosta modernein toiminnoin :)
Emme me ole vanhoja, mutta kohtalon oikusta toinen sairastui tautiin, jossa tasapaino pettää ja on pakko käyttää kävelytukea jo nuorena. Koskaan ei voi tietää. Myös lasten on turvallisempi konttailla kun ei ole tasoeroja ja yläkettan rappuja.
Näin se juttu muuttuu matkalla hoviin ;) Eli olette vammaisia, silloin on ihan hyvä tehdäkin invatalo. Sen sijaan kaikkien talojen rakentaminen, tai remontoiminen invataloiksi on hullujen hommaa.
Näin ne rakennusmääräykset kumminkin määrää.
Eli nyt olettekin rakentaneet inatalon siksi koska niin on määrätty. Aina vain juttu muuttuu :D :D
Sori, luulin, että tänne saa kommentoida muutkin. Terv. Edellisen viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ikipäivänä tupakeittiötä, jos vähänkään harrastaa leipomista ja ruuanlaittoa.
eikä mitään perus heti hellan yllä (ihan liian alhaalla ja pientä ) olevaa liesituuletinta, vaan kunnolla tilaa lieden ympärille ja ylle myös.
Mua vähän ihmetyttää nämä kommentit tupakeittiön kamaluudesta, kun sellaisia 70-luvun koppikeittiöitä en ole nähnyt vuosikausiin uusien talojen pohjapiirroksissa. Tehdäänkö niitä muka edelleen? Kai noista avokeittiöistä joku muukin tykkää kuin minä, kun muita ei juurikaan taideta edes tehdä? En oikein tiedä mikä edes olisi vaihtoehto. Ihan mielenkiintoista olisi nähdä, jos jossain on sellainen uuden talon pohja, jossa keittiö on erikseen ja joka olisi sitten tupakeittiöidenvihaajien mielestä hyvä. Nekin joissa keittiö on erillinen tila, se ei yleensä ole kuitenkaan ovilla suljettavissa, joten ihan samanlain ne ruoan hajut sieltä tulee. Enkä kyllä ymmärrä mikä siinäkin nyt niin kamalaa on. Tuoksuuhan se nyt niissä vanhoissakin taloissa pulla koko talossa kun pullaa leivotaan.
Koppikeittiöistä nyt ei tässä puhu kukaan muu kuin sinä, eikä sellaista kaipaile. Suuri osa ihmisistä vain nyt ei halua keittiötä mikä sijaitsee yhdellä olohuoneen seinällä.
No tarkennatteko mitä tarkoitatte. Olisi mielenkiintoista nähdä pohjapiirros tästä kun aina tulee nämä samat kommentit, että mikä se hyvä keittiö sitten on.
Kuvittele olohuone jonka yhdellä seinällä on keittiön kaapit ja liedet ja jääkaapit ja muu varustus. Ei siihen pohjapiirrosta tarvita. Avokeittiöitä tehdään nyt siksi, koska se on muotia, ja se on halvempi rakentaa, ja toisaalta voidaan ostajalta nyhtää ihan sama summa kuin paremmin toteutetusta keittiöstä.
Äläs nyt viitsi 😂 Ei se yksi väliseinän pätkä maksa varmaan sen enempää kuin se saareke.
Makuasioita, riippuu ihmisestä ja elämäntyylistä. Minä haluan sen avokeittiön.
Mun puolesta voit haluta sinne olkkariin vaikka vessanpöntön johonkin nurkkaan. Tottakai on kalliimpaa suunnitella järkevästi keittiö, kuin liimata se olohuoneen seinälle, järkikin jo sen sanoo, että höpsistä nyt vain sinulle itsellesi.
Eiköhän keittiön suunnittelu maksa suunnilleen saman, pistettiin niitä kaappeja sitten tälle seinälle tai tuolle seinälle 🙂 ja suurin kustannus tulee ihan muualta, kuten kodinkoneiden ja kaappien valinnasta.
Edelleen tämä on makuasia. Minusta avokeittiö on järkevin ja kaunein, joku toinen viihtyy koppikeittiössä. Kummassakin puolensa, ja riippuu ihan siitä, mitä arvostaa. Itse tykkään avoimesta tilasta ja siitä, että ruokaa laittaessa voidaan jutella samalla vaikka telkkarissa parhaillaan pyörivästä ohjelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teimme esteettömän kodin. Ei tasoeroja ja kaikki ovet isoja ja pesuhuoneeseenkin mahtuu pyörätuolin kanssa. Voimme asua tässä vanhaksi asti.
Onneksi me rempattiin 40-luvulla rakennettu talo. Kahdessa kerroksessa, ja kivijalkakin jo niin korkea että ilman rappuja ei sisälle pääse.
Vammauduttua tai ikinvanhana kerkeää sitten hommailla inva-asuntoja. Nyt saa onneksi nauttia idyllisestä vanhasta talosta modernein toiminnoin :)
Emme me ole vanhoja, mutta kohtalon oikusta toinen sairastui tautiin, jossa tasapaino pettää ja on pakko käyttää kävelytukea jo nuorena. Koskaan ei voi tietää. Myös lasten on turvallisempi konttailla kun ei ole tasoeroja ja yläkettan rappuja.
Näin se juttu muuttuu matkalla hoviin ;) Eli olette vammaisia, silloin on ihan hyvä tehdäkin invatalo. Sen sijaan kaikkien talojen rakentaminen, tai remontoiminen invataloiksi on hullujen hommaa.
Näin ne rakennusmääräykset kumminkin määrää.
Eli nyt olettekin rakentaneet inatalon siksi koska niin on määrätty. Aina vain juttu muuttuu :D :D
Ylläoleva on eri vastaaja kuin se, joka on rakentanut esteettömän talon jo 15 vuotta sitten. Ihan tarkoituksella loppuelämän kodiksi tehty yksitasoinen väljä koti. Täällä moni on estettömyyden kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt viitsi 😂 Ei se yksi väliseinän pätkä maksa varmaan sen enempää kuin se saareke.
Mun puolesta voit haluta sinne olkkariin vaikka vessanpöntön johonkin nurkkaan. Tottakai on kalliimpaa suunnitella järkevästi keittiö, kuin liimata se olohuoneen seinälle, järkikin jo sen sanoo, että höpsistä nyt vain sinulle itsellesi.
Eiköhän keittiön suunnittelu maksa suunnilleen saman, pistettiin niitä kaappeja sitten tälle seinälle tai tuolle seinälle 🙂 ja suurin kustannus tulee ihan muualta, kuten kodinkoneiden ja kaappien valinnasta.
Edelleen tämä on makuasia. Minusta avokeittiö on järkevin ja kaunein, joku toinen viihtyy koppikeittiössä. Kummassakin puolensa, ja riippuu ihan siitä, mitä arvostaa. Itse tykkään avoimesta tilasta ja siitä, että ruokaa laittaessa voidaan jutella samalla vaikka telkkarissa parhaillaan pyörivästä ohjelmasta.
No ei siitäö nyt kannata loukkaantumaan alkaa jos jonkun toisen estettistä silmää ei hivelekään se että sinun olohuoneessasi on hella ja jääkaappi. Jokainen tyylillään! Meillä keittiö ja olohuone on yhteydessä, mutta ei niin että sohvalta katsellaan kokkailunäytöstä, eli seinää on tilojen välissä mutta ei kokonaisuudessaan.
Meillä keittiön suoraa näkymää peittää iso takka. Takan takana jääkaappi ja pakastin sekä hella ja vesipiste.
Kuitenkin muuten samaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siitäö nyt kannata loukkaantumaan alkaa jos jonkun toisen estettistä silmää ei hivelekään se että sinun olohuoneessasi on hella ja jääkaappi. Jokainen tyylillään! Meillä keittiö ja olohuone on yhteydessä, mutta ei niin että sohvalta katsellaan kokkailunäytöstä, eli seinää on tilojen välissä mutta ei kokonaisuudessaan.
Yleensä se erillinen keittiö on juuri noin, joten en ymmärrä kun avokeittiön huonoutta perustellaan sillä että ruoan tuoksut tulee. Tuleehan ne tuoltakin.
Erillisessä keittiössä on mielestäni hyvät ja huonot puolet. Huonona ehkä se että keittiö on silloin yleensä ihan täynnä niitä keittiökaappeja. Säilytystilaa on paljon, mutta tunnet todellakin syöväsi keittiössä. Se on niin arkista.
Ehkä ihan optimi tuosta olisi joku pienehkö keittiötila, ja ruokailutila sitten erikseen olohuoneen yhteydessä. Ruokasali olisi itselleni vähän liiallista.
Avokeittiössä taas on usein tingitty työtilasta ulkonäön takia. Juuri siksi kun ne kaapit ja tasot ei oikeasti ole niin kivan näköisiä edes silloin kun ne on hienoimmat mahdolliset. Itselleni se on kuitenkin se missä paremmin viihdyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seija Paulanen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut lähipiirissäni muutaman tapauksen, että rakennetaan oma talo, koska se nyt vaan kuuluu tehdä, kun on ns. hieman parempituloisempi. Kuitenkaan monellakaan ole oikeasti varaa rakentaa sinne, missä haluaisi tai olisi järkevintä asua, joten hankitaan siitä lähikunnasta halvempi tontti, rakennetaan sinne iso talo ja ajellaan sitten päivittäin 30 km suuntaansa töihin. Pihatöitäkään ei oikeasti huvittaisi tehdä niin paljon, mutta kun nyt on tätä lääniä niin..
Jaa että ihan 30km?
No ihan kuinka paljon itsestä tuntuu epämukavalta. Itse olen tyytyväinen kun voin pyöräillä 5 km töihin. Lähinnä pointti oli se, että tingitään siitä sijainnista, koska on vaan pakko saada rakentaa se omakotitalo, ja sinne on pakko saada ne ah niin ihanat vierashuoneet, työhuoneet ja 3 vessaa. Koska näin nyt on kaikilla muillakin ja ei nyt ainakaan huonommaksi voi jäädä ja rakentaa vaikka vähän pienempää taloa lähemmäs työpaikkoja, joku voisi vielä köyhäksi luulla.
Sitten pääsee myös kivasti itkemään, miten kouluun olikin pitkä matka ja joutuu kulkemaan toimimattomilla koulukyydeillä, kun yllätyksenä tuli, ettei siihen maantien varteen tullutkaan yhtä perhettä varten kevyenliikenteen väylää.
Me ollaan rakentamassa omakotitaloa 3,5 km päähän koulusta. Ollaan saatu siitäkin kuulla että miksi niin kauas rakennetaan. Eipä ole tontteja lähempänäkään.
..että rakentaja on jokin muu kuin kotimainen taho, sillä muutoin vuoden parin päästä hometta on tarkalleen ottaen ihan joka paikassa.
Talomme on rakennettu vuonna 1900. Neliöitä n 300, kaksi kuistia, huonekorkeus 3metriä.
Pidän siitä että kaikki seinät ovat hirttä ja ovet täyspuusta, eristää ääntä ja kylmää täydellisesti. Talvella voi sulkea kamareita joita ei halua lämmittää ja viereinen kamari in silti lämmin ja mukava. Jos haluaa hiljaisuutta,niin menee vaan omaan kamariin ja sulkee oven niin mikään meteli tai puhe ei kuulu muualta läpi.
Portaat ovat toki korkeat taloon ja kynnykset ovissa. Keittiö on erillinen tupakeittiö mutta sinne kyllä mahtuu väkeä aivan mainiosti. Ruokasali -TV-huone on keittiön vieressä joten kukaan ruuanlaittaja ei jää yksin vaikka toiset ei hommiin osallistukaan
Tosin meillä ei ole vesivessa, eikä astianpesukonetta, ja saunakin on tuolla rannassa. Suihkuhuone tehtiin kuitenkin lähinnä talvikäyttöön , pesukone helpotti kyllä elämää suuresti.
Virallisesti emme täällä asu eikä virallisesti täällä ole kuin kylmä vesi omasta kaivosta.
Tämä on paratiisi eikä tälle voi laittaa hintaa, tontti ja sijainti aivan uniikki. En vaihtais mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keittiön suoraa näkymää peittää iso takka. Takan takana jääkaappi ja pakastin sekä hella ja vesipiste.
Kuitenkin muuten samaa tilaa.
Käsitinkö nyt oikein? Onko teillä siis takka ja kylmälaitteet lähekkäin? Eli kun takkaa lämmitetään, käyvät kylmalaitteet täysillä? Eikös tuo ole energiatehotonta? Vai onko nykyiset kylmälaittaat niin hyvin eristettyjä, ettei ne oo moksiskaan, vaikka takka huokuu kuumuutta vieressä? Vai onko kyseessä jokin koristetakka, joka ei varaa lämpöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se erillinen keittiö on juuri noin, joten en ymmärrä kun avokeittiön huonoutta perustellaan sillä että ruoan tuoksut tulee. Tuleehan ne tuoltakin.
Erillisessä keittiössä on mielestäni hyvät ja huonot puolet. Huonona ehkä se että keittiö on silloin yleensä ihan täynnä niitä keittiökaappeja. Säilytystilaa on paljon, mutta tunnet todellakin syöväsi keittiössä. Se on niin arkista.
Ehkä ihan optimi tuosta olisi joku pienehkö keittiötila, ja ruokailutila sitten erikseen olohuoneen yhteydessä. Ruokasali olisi itselleni vähän liiallista.
Avokeittiössä taas on usein tingitty työtilasta ulkonäön takia. Juuri siksi kun ne kaapit ja tasot ei oikeasti ole niin kivan näköisiä edes silloin kun ne on hienoimmat mahdolliset. Itselleni se on kuitenkin se missä paremmin viihdyn.
Todellakin nämä ovat makuasioita. Olen nyt asunut neljässä kodissa, jossa on ns. Open concept ja itse en tykkää siitä yhtään. Minulle keittiö on työskentelypiste enkä halua että esimerkiksi vieraat istuvat ja lapset juoksevat siinä vieressä, kun tehdään ruokaa. Hyvästä liesituulettimesta huolimatta olohuone haisee ruoalle, koska se on samassa tilassa. Ruokailutila sen sijaan voi mielestäni olla vaikka olohuoneen yhteydessä. Minulle ruoanlaitto ja tiskipöytä eivät ole esimerkiksi vieraiden viihdyttämistä varten.
Toisekseen eihän sitä erillistä keittiötä ole pakko täyttää kaapeilla vaan tehdä ruokailutila erikseen keittiöön ja yhdelle tai kahdelle seinälle kaapit.
Olen ostanut valmiin talon, joissa ehdin vaikuttaa vain pintoihin, mutta jos rakentaisin/rakennuttaisin itse, tekisin erillisen keittiön ruoanlaittoa varten. Vaikka liukuovilla muista tiloista eristettävän.
En siis ole sama kenelle vastasit, mutta tuo oli hyvä huomio, että se ruokailutilahan voi olla myös erillinen keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rintamamiestalo, jonka edelliset omistajat ovat remontoineet ja tehneet laajennuksen. Kylpyhuone ja talon ainoa wc sijaitsee muutaman metrin päässä paikasta, joka on käytännössä ainoa paikka ruokapöydälle. Että hyvää ruokahalua vaan, kun joku pöristelee ja lorottelee
pytyllä. Sisääntuloeteinen on noin neliön kokoinen. Olohuoneessa ei ole yhtään ehjää seinää, mutta vain yksi pieni ikkuna. Nämä kaikki on laajennusosassa, joka on suunniteltu ihan persiilleen.
En käsitä esim. tuota kylpyhuone/wc-ratkaisua, järkevämmällä suunnittelulla tilaan olisi saatu myös kodinhoitohuone ja wc:lle yksityisyyttä. Toisen vessan puuttuminen raivostuttaa joka päivä, vaikka asumme miehen kanssa kahdestaan. Eteinen on ihan naurettavan pieni koppi, vaikka siihenkin olisi saanut tilaa helposti lisää. Talossa asui ennen meitä useampilapsinen perhe, jotka tämän remontin myös toteuttivat, en ymmärrä miten tässä pystyisi lapsiperhe asumaan.Saako kysyä miksi ostitte talon?
Mies osti ja asui yksin talossamme ennen kuin ilmestyin kuvioihin :) hänen mielestään talo on ihan toimiva näin.
Jätä se talo.
Vessat vessoina, suihkut suihkuina. Paljon hygieenisempää ja muutenkin miellyttävämpää kun vessa on kylppäristä/suihkuhuoneesta erillään.
Mä ihmettelen yllättäen alkanutta vihaa keittiönkaappeja kohtaan :D Vähän kuin sänky alkaisi yhtäkkiä ahdistamaan makuuhuoneessa, tai kiuas saunassa, ja haluaisi vaihtaa nämä johonkin muuhun :D
Mies osti ja asui yksin talossamme ennen kuin ilmestyin kuvioihin :) hänen mielestään talo on ihan toimiva näin.