Olisinpa tajunnut tämän, kun suunniteltiin omakotitaloa! (vinkit jakoon)
Mikä jäi jälkikäteen harmittamaan / häiritsemään tai mitä nyt jälkiviisaana tekisit toisin? Lisää neliöitä sinne, vähemmän tänne? Töpselit, pohjaratkaisut, turhat ja tarpeelliset kaapit?
Yksityiskohtia ja päätöksiä on tsiljoona, joten nosta esille se, mihin olisit itse toivonut kiinnittäneesi enemmän huomiota!
Kommentit (280)
Meidän talo oli just täydellinen. Mutta parisuhde ei ja nyt joku muu asuu siinä ihanassa talossa.
Kodinhoitohuone oli ihan huippu. Siellä kaapeissa omat korit valkoisille, mustille, harmaille/sinisille sekä punaisille/keltaisille. Myös petivaatteille oli oma iso kori. Helpotti pyykinpesua huomattavasti, kun lapsetkin osasivat lajitella itse pyykkinsä. Pyykinkuivatustelineelle oli oma syvennys. Ei ollut koskaan tiellä.
Ps: mä rakastan kodinhoitoa ja pyykkäämistä ja silittämistä.
Kun suomalainen on kaupat tehnyt niin ne on hyvät kaupat! Vaikka olisi tullut ostettua sika säkissä. Muutenhan sitä tyhmänä pidettäisiin .
Useampi vessa ja kylppäri. Mielummin joka makuuhuoneeseen oma.
Kodinhoitohuone makuuhuoneiden kanssa samaan kerrokseen.
Kuraeteinen, siis käsisuihkulla ja viemärillä. Etenkin pienten lasten ja koirien kanssa arjen luksusta.
Just niitä töpseleitä enemmän ja myös ylemmäs seinään (vaikka tätä on vaikea tehdä tyylikkäästi).
- Ei vessaa niin lähelle olohuonetta/keittiötä että lorina kuuluu
- Valitse ensin tontti, sitten vasta talo (saat esim. oven oikeaan suuntaan)
- laita heti myös jäähdytys kuntoon, uudet talot pitää kaiken lämmön sisällä ja se ei ole kesällä kiva
- mieti kannattaako sinne pe*seen reikään rakentaa vain halvemman tontin takia, haluatko oikeasti asua siellä
Vierailija kirjoitti:
- ISO TILAVA eteinen. Että vituttaa tuo ahas kolo...
- kuraeteinen (lapsille ja koirille)
- parempi äänieristys. Nyt kuuluu ihan kaikki kaikkialle. Ihme skeidaa rakentamista. Mistäpä tuotakaan ois käsittäny vaatia sillon
- tilava ja toimiva kodinhoitohuone jossa hyvä siivouskaappi.
- varastointitilaa. Nyt on hienon näköistä ja isoa, avaraa tilaa vaikka kuinka jolla ei tee yhtään mitään...
Äänieristystä ei ole jos jättää eristeet sisäseinistä pois. Moni säästää tuossa.
Älä ala rakentaa, en mitään muuta neuvo.
Meidän talo on toisten rakentama, mutta parasta tässä on tarpeeksi iso olohuone ja se, että kodinhoitohuone on suoraan keittiön vieressä. Samalla, kun odottelee keitosten valmistumista, voi kätevästi laittaa pyykkiä koneeseen tai kuivumaan. Tosi kätevää on myös se, että kodinhoitohuoneessa on oma syvennys pyykkinaruille. Kuivuvat pyykit eivät ole tiellä.
Huonoa on taas se, että keittiö on liian pieni ja ennen kaikkea siinä on liian vähän kaappi- ja laatikkotilaa.
Että jos ne pihahomnat ei oikeesti kiinnosta, niin sitten reilusti vaan se parjattu postimerkkitontti. Huolimatta siitä mitä mieltä muut on tontin koosta.
Tarpeeksi isot makuuhuoneet! Tilaa pyykinkuivaamiselle ja kaksi vessaa.
Ei ole edes taloa vielä mutta haluan panostaa seuraaviin asioihin:
Säilytystilat monipuoliset ja riittävät
Eteinen jossa lattiakaivo ja käsisuihku
Tilava kodinhoitohuone
Eläimiä ajatellen mahdollisuus rajata tiloja
Onko mitään turhempaa kuin 7 metriä korkeat huoneet?
Ei harmita mikään. Vaimo näkee kuvista kaiken toimimattoman ja vaati arkkitehtia korjaamaan mokat. Hampaita kiristellen korjasivat. Otti silminnähden koville naisen määräily.
Itse putkimiehenä ja sähkärinä vetelin joka paikkaan pistorasioita, lattiakaivoja ja valoja. Kaikkialle mihin tulee vesi, tein lattiakaivot ja vesieristeet.
Erittäin toimiva talo, itse asiassa jo kolmas. Edellisten ostajatkin ovat tyytyväisiä toimivuuteen. Mitä nyt pintoja vaihtoivat mieleisiksiin.
Tota toimivuutta (yhteen kolisevat ja väräkätiset ovet, hankala kalustettavuus ja kalustuksen muunneltavuus, yms. ) ei moni hahmota tai jaksa tutkia.
Keittiö erikseen, avokeittiössä ruoan haju leviää joka puolelle. Isot lastenhuoneet. Jos kaksitasoinen, niin portaiden alle esimerkiksi vaatehuone tai varasto.
Oi, mä haluisin välioviksi (huoneiden oviksi) seinän sisään liukuvat liukuovet.
-->Ei voisi paiskoa ovia auki tai kiinni, ei olisi auki olevat ovet ikinä edessä, eikä teinit saisi teljettyä huoneidensa ovia kiinni, yleensähän ne normaalit saranaovet aukeavat sisäänpäin.
Olen ihan loputtoman kyllästynyt meidän vanhan talon umpipuisiin oviin, joilla ei käytännössä ole tilaa olla avonaisina.
Iso kodinhoitotila on luksusta. Sellainen, jossa saa pyykit kuivamaan. Meillä on katonrajassa pyykkinarut. En halua kuivausrumpua.
Isot makuuhuoneet olisivat olleet meillä ihan turhia. Neljä lasta, puolet jo muuttaneet kotoa. Nyt olisi kaksi isoa huonetta tyhjillään.
Ulkopyykkiteline olisi meillä pitänyt olla katoksen alla. Liian usein on tullut salamalähtöjä pyykkinarulle, kun sade on alkanut ja pyykit kuivia.
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita mikään. Vaimo näkee kuvista kaiken toimimattoman ja vaati arkkitehtia korjaamaan mokat. Hampaita kiristellen korjasivat. Otti silminnähden koville naisen määräily.
Itse putkimiehenä ja sähkärinä vetelin joka paikkaan pistorasioita, lattiakaivoja ja valoja. Kaikkialle mihin tulee vesi, tein lattiakaivot ja vesieristeet.
Erittäin toimiva talo, itse asiassa jo kolmas. Edellisten ostajatkin ovat tyytyväisiä toimivuuteen. Mitä nyt pintoja vaihtoivat mieleisiksiin.
Tota toimivuutta (yhteen kolisevat ja väräkätiset ovet, hankala kalustettavuus ja kalustuksen muunneltavuus, yms. ) ei moni hahmota tai jaksa tutkia.
Jatkan. Toimivuutta on riittävät kodinhoito ja säilytystilat. Makkareiden minikoko määritetty piirroksia tilatessa (meillä 12m2). Makkarot pohjois ja itäseinille. Makkarot ei seinä seinässä, vaan erillään ja välissä muuta tilaa. Keittiö omien tarpeiden mukaan. Ruokailu lähellä keittiötä ( nämäkin arkkitehti sijoitti eri puolille taloa!
Vaateita, jotka tekee talosta isokon ja maksaa, mutta kannatti.
Olen huomannut, että monissa nykyajan myytävissä talopaketeissa ei makkareissa ole tuuletusikkunoita. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta ihana saada ulkoa raitista ilmaa aamulla sisään, kun heräilee ja illalla hetki tuulettaa ennen nukkumaanmenoa.
Ei ole mitään