Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte jos teidän koira tekisi näin?

Vierailija
17.09.2019 |

Annoin koiralle sellaisen purulastun ja se nakersi lastua tuossa olkkarin lattialla tuttuun tapaansa.
Luin kirjaa ja mun varpaat oli sohvapöydän alla ja liikautin jalkaani vahingossa liian lähelle purulastua ja välitön näykkäisy varpaaseen.
Samalla sekunnilla nousin ylös ja toruin koiraa verbaalisesti äkäisellä "HEI MITÄ V*TTUA" kerkesin karjaisemaan niin koira näykkäsi uudestaan mutta käden peukaloon niin että kynnen alta tulee vähän verta.

Koira jäähylle ja luu pois.

Kyseessä iso koira 40-50kg haitarista, ei ole "taistelukoirotu" ja koskaan ennen ei ole näyttänyt mitään aggresiota.
Nyt kuitenkin mun päässä heti ajatus että alan etsimään uutta kotia koiralle?

Olen aivan hvetin tuohtunut, koko sen elämän ollaan kasvatettu ja koulutettu positiivisen vahvistamisen kautta ja pidättäydytty huutamisesta ja fyysisestä rankaisemisesta, nyt oli hyvin lähellä tää usko horjua.

Mitä te tekisitte? Ja onko koira nyt menetetty tapaus kun kerran puri niin puree uudestaankin?

Ja kyllä tiedostan nyt että purulastun olkkarissa syöminen ei ainakaan jatku..

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää en tuossa tapauksessa usko että koira olisi kipeä, jos sillä on tapana puoltustaa ruokaansa muutenkin. 

Ehkä oli eka kerta kun sen luuhun kosketaan ilman sitä opetettua vihjesanaa? Koira on ehkä purrut ensin vahingossa tai puolustanuu luutaan kun ei ehtinyt varoittaa sua ennen kuin koskit siihen. Sitten se on peläsynyt sun käytöstä(pelästymistäsi) tai ollut tosi epävarma siinä tilanteessa ja kokenut olevansa ns. nurkkaan ajetussa tilanteessa.  Kun viellä ollaan sille valmiiksi stressaavalla alueella,(luu) mitä se on tottunut puolustamaan. Ehkä ihminen ei kajonnut aikaisemmpin sen luuhun kesken sen järsimisen, kun se on ehtinyt varoittaa sitä (murina). 

Koira ei ole myöskään käyttäytynyt mitenkään yllättävällä tavalla, vaan tosi loogisesti kun ottaa huomioon sen aijemman käytöksen. Vaikka tilanne toki varmasti yllätti. Niin en usko että sun tarvii alkaa pelkään sitä. Eikä tää tee siitä aijempaa epäluotettavampaakaan juurikin koska oli loogista käytöstä. Se pelkäsi/ oli tosi epävarma stressaavassa tilanteessa. Mutta tolle on tehtävä jotain.

Jos se löytää maasta jotain syötävää niin saatko otettua sen sen suusta? Tässä kun on ihan sen turvallisuudesta kyse, sairaat ihmiset kun välillä on heitelly maahan myrkkymakkaroita yms.

Tuossa kun joku mainitsi ruualla härnäämisen niin ei kai kukaan oikeasti tee sellaista tai hyväksy moisia. Ruokahan on vaan ruokaa ja kantsii koira totuttaa siihen että varppina saa ruokansa silloin kun se annetaan, tai jos jostain syystä pois otetaan niin ei siitäkään tehdä elämää suurempaa kysymystä. Osaltaanhan kyse on luottamuksesta, kun koira luottaa laumanjohtajaan tai perheeseen niin sen mukaan menee kaikki oikein. Jos perheessä on vaikka muutama taapero, toinen konttaa syömään koiran ruuat ja toinen meinaa ruveta jollain sähköpistoketta ronklaamaan niin ei sille koiralle pidä ruveta luentoa pitämään koiramurkinan epäsopivuudesta ihmisvaavelille. Nappaa vaan yhen tenavan pois sähköjutskista ja kun sitä istuttaa ruokapöytään niin samalla potkaisee ruokakupin kauemmaksi jotta saa aikaa toinenkin vaaveli pelastaa koiranraksuilta tai raksut vaavelilta.

Noista mainitsemista luistasi tuli mieleen että kerran kuulin neuvon että koiralle kantsii kehua luita, ottaa se siltä, kehua ja antaa takaisin :) Välttämättä ei paras neuvo, ainakin jos tuota minun koiran käytöstä katsoo. Nykyään se tuo luokseni luut ja mikäli seison niin se tipauttaa ne varpailleni. Mikäli sohvalla olen niin kehuminen on saanut sen aikaan että koira käsittää sen luitten kaluamisen sosiaaliseksi tapahtumaksi. Raahaa niitä helkutin luita, tuppautuu syliin, törkkii yhtä luuta kuonollaan minulle ja yrittää kaluta toista samaan aikaan :D

Lainasit väärää tekstiä? Mun tekstin siis lainasit ja en tajunnu sun viestistä miksi. Mutta meillä koira tuo kanssa niitä luita ja tuputtaa niitä niin että haluaa että otan sen siltä ja päivittelen kanssa että ompa hieno ja palautan sen sille, joskus se haluaa antaa sen uudestaan ja uudestaan eenenkuin menee sitten syömään sitä. Meillä koira kanssa kokee syömisen jotenkin sosiaaliseksi tilanteeksi, vaikka sille antaisi yksinolon ajaksi jonkun syötävän niin se vaan piilottaa sen ja alakaa syömään vasta kun oon näkemässä. Paitsi jos kyse on jostain erityisen hyvästä, silloin se kyl syö sen. Sitä on tosin pentuna  syötetty niinkuin vauvaa välillä. 

Mää oon sun kanssa tosi samaa mieltä tosta luottamuksesta. Ja luottamuksen pitää tietenkin olla molemminpuolista. Koiran on vaikea luottaa jos siihen ei luoteta, toki se on pitäny kouluttaa ja kasvattaa niin että tiedät missä siihen luottaa ja missä se mahdollisesti menee vaikka aistiensa/viettiensä pauloihin. Kaikkia erilaisia tekniikoita ja kasvatus tyylejä, eri koiraguruja yms. on tosi paljon. Meillä kyllä ollaan luettu paljon koiran koulutuksesta ja kaikesta sen ympäriltä.

Mutta loppuenlopuksi koiraa ollaan kasvatettu ihan sen mukaan miten on tuntunu fiksuimmalta tehdä, yritetty aina ymmärtää sitä omaa koiraa ja luomaan hyvä ja terve suhde koiraan.  Siitä on kasvanu näin tosi tottelevainen, oppivainen ja omia ihmisiä kohtaan miellyttämisenhaluinen. 

Vierailija
62/63 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan pakko kritisoida. Koira toimii kerran väärin ja ajattelet jo luopumista?

Joo myönnetään aika radikaali mietintä..

Puraisu on kuitenkin silti aika radikaali..

Ap

Mutta ihan ensimmäiseksi tulee koirasta luopuminen kuitenkin? Ehkä koira on kipeä tai olet toiminut yleisesti niin, että koira joutuu puolustamaan ruokaansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näykkäisikö se sua vai puri?  Ensin sanot että näykkäisi ja viestin lopussa sanot että puri. Näykkäisemällä koira varoittaa, jos ei murina tehoa.

Aloitusviestissä myös sanot ettei ole ollut aijemmin aggressiivinen ja seuraavassa viestissä että aina murisee kun sen luuta tai muuta herkkua lähestyy. Niin mietin että kerrotko nyt kaiken ja/tai väritätkö jotakin.

Sinua on vaikea auttaa jos et kerro tilannetta rehellisesti.