Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vauvakato ei ole sukupolveni vika"

Vierailija
17.09.2019 |

Tämä kolumni tiivisti omat ajatukseni. Fakta on että Suomen talous ei tule kunnolla lähtemään nousuun ennen kun eläkkeistä leikataan. Jossakin vaiheessa muista palveluista on pakko karsia kun eläkepommi räjähtää. Kukaan poliitikko ei tätä kuitenkaan uskalla sanoa koska suuri osa äänestäjistä on eläkeläisiä.

"Kukaan ei jäädytä tunnelmaa niin hyvin kuin lastentekoaikeista uteleva ihminen.

Ennen se oli mummo tai muu sukulainen. Nyt syntyvyydestä ovat huolissaan oikeastaan kaikki: Väestöliitto, päättäjät ja mielipidepalstojen tuntemattomat. Media maalaa kuvia tyhjenevistä kouluteistä, huolestuu synnytysosastojen määrästä (siirryt toiseen palveluun) ja muistuttaa, että viimeksi näin vähän lapsia (siirryt toiseen palveluun) syntyi nälkävuosina.

Eläkkeestä puhuminen ei motivoi meitä tekemään vauvoja. Turha luulo. Eläkekysymys on suorastaan turhauttava ihmiselle, jonka työeläkeotteessa tavoite-eläkeikänä on 70 vuotta.

Sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Ihmiselle, joka pulittaa nykyisiin eläkkeisiin aimo siivun palkastaan tietäen, että ei voi unelmoidakaan saavansa samaa tuottoa maksuilleen kuin nykyiset eläkeläiset.

Sitä paitsi sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Tällaisessa tilanteessa ei haaveilla perheestä, omakotitalosta ja kultaisesta noutajasta vaan selviytymisestä."

https://yle.fi/uutiset/3-10972804

Kommentit (337)

Vierailija
101/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Olen korkeammin koulutettu kuin äitini. Hän oli 26 vuotta työelämässä, maksoi ansioistaan alle 10% eläkemaksuja, ei työttömyysvakuutusmaksuja.

Olen ollut 20 vuotta työelämässä, 29 vuotta jäljellä ennen eläkeikää. Maksan yli 24% eläkemaksuja ja ja lisäksi työttömyysvakuutusmaksuja. Olen tahattomasti lapseton.

Äitini nettoeläke on sama kuin nettopalkkani.

Ja samalla muistetaan se että Suomessa elämisen kustannukset ovat jatkuvasti nousseet enemmän kuin palkat.

Vierailija
102/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaassa lastentekoiässä oleva ikäluokka on käynyt lapsuudessaan 90-luvun laman ja aikuistuessaan heti työuran alkaessa tuli 2008:n lama. Ja sitten ihmetellään lapsettomuutta, uusköyhyyttä ja syrjäytymistä.

Hyvin sanottu!

Tuo on ihan totta, ja suomi ei ole koskaan noussut 90-luvun lamasta.

Tässäkin vingutaan tekemään lapsia, koska sossu hoitaa ja kehitysmaat nönnööö.

Normaalit ihmiset ei halua lapsiaan haistelemaan liimaa johonkin sossulähiöön, ja ne miettii mitä voivat tarjota lapsilleen, joten köyhä suomi, ostovoimaa ei yhtään, lamassa lapsuutensa eläneet sukupolvet ---> ei lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut mutta et sä tai sukupolvesi niitä eläkeläisten rahoja saa. 

Jos saatte tahtonne läpi ja eläkkeistä leikataan, ne rahat menevät kuitenkin jonnekin ihan muualle kuin nuoren sukupolven hyödyksi.

Lapsia pitää tehdä ihan sen takia, että haluaa. Ei sillä ajatuksella, että siinä hommassa rikastuu. Lapset ovat ilo pienenä ja ilo vanhana. 

Yleensä se muutenkin menee niin, että vanhempana on vähän enemmän varallisuutta kuin nuorena perheenperustamisiässä.  Ei ole syytä katkeruuteen. Useimmat vaurastuvat vanhemmiten ainakin vähän.

Eihän tässä ole kyse että nuoret haluaisivat eläkeläisten rahoja. Me nuorethan tulemme elättämään teitä eläkeläisiä. Eläkerahastoissa olevat rahat menevät eläkkeisiin mutta tällä väestörakenteella rahastot hupenevat tyhjiin ja tulevaisuuden maksaja on nuori. Juuri tämän vuoksi eläkkeistä on pakko leikata jos haluaa että Suomella on tulevaisuus. Muuten joudumme siirtymään Japanin malliin missä työikäiset kuolevat ylityömäärän alle eikä kenelläkään ole varaa hankkia lapsia.

Tuota, aina se on noin ollut. Eläkerahastoisen tuotto on aina kattanut vain osan kulloisistakin eläkemenoista. Ette te nuoret ole tässä mitenkään erityisasemassa, mutta jos ette tee lapsia, TEIDÄN oma eläketurvanne ja saamanne terveys- ja vanhuspalvelut tulevat aikanaan olemaan todella surkeat. Itsellenne te siis eläketurvaa tekisitte synnyttämällä edes ne pari lasta per nainen.

Hyvähän se on sanoa kun itse on sen täyden potin kerännyt. Jos et ole sattunut huomaamaan nykyisiltä työssäkäyviltä on jo leikattu eläke-etuja, maksuja on korotettu ja eläkeikää nostettu. Äitini pääsi minun itseni ikäisenä eläkkeelle 55 v ja muita mun eläkeikäni on tällä hetkellä 67 vuotta. Lisäksi tulevasta eläkkeestäni leikataan jo näillä näkymillä satku kuussa pois. Siis siitä summasta mikä on jo kassaan kerätty. Tämä systeemiä vaan ei toimi, sillä reiluuden nimissä kaikilta pitäisi leikata eikä sälyttää suurempaa taakkaa nuorille.

Vierailija
104/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeen "selviytymisestä" Jos aletaan ajaa kiihtyvään tahtiin oman kansan itsemurhaa, niin se ei ole selviytymistä vaan typeryyttä. Nuoret sukupolvet varmistavat omalla kyynisyydellään ja pessimismillään sen tulevaisuuden itselleen, mitä juuri pelkäävät. Jos tulevaisuus tulee olemaan kurja teille, niin suurimpia syyllisiä siihen olette te itse.

Aamen.

Vierailija
105/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin, että nuoret ryhtyvät nyt suosiolla synnytystalkoisiin. 

Ihan oman itsenne takia. Että teilläkin on vanhana joku turva.

Oma suunnitelmani on lähtä ns. "saappaat jalassa"

Vierailija
106/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pimeetä settiä taas täällä. Olen lapseni synnyttänyt 80-luvulla ja kyllä ne lamavuodet meni kolmilapsisella perheellä ihan huomaamatta, emme kärsineet nälkää emmekä stressiä. Elimme ihan normaalia lapsiperheen elämää. Joillakin on nyt faktat hukassa ja pahasti.

Itse olen eläkkeellä jo ja mielelläni tekisin eläkkeeni eteen edelleenkin töitä, osa-aikaisesti. Vanhempana ei jaksa täyttä päivää mutta työvoimapulan vaivaamilla paikoilla voisi meidän hyväkuntoisten eläkeläisten työpanos olla tarpeen. Pitäisi vaan päättäjien mahdollistaa tämä paremmin.

Vierailija
107/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän syynä vauvakatoon ole ihan ehkäisy. Ja se, että naiset on vapautettu kyökistä elämään. Ja se, että parisuhteisiin ei voi enää luottaa.

Mitään monimutkaisempaa on minusta aika turha yrittää etsiä.

Mummollani oli 6 lasta, veikkaan vahvasti ettei ollut valintakysymys. Äidilläni 2 - ensin tuli vahinkoraskaaksi parikymppisenä ja abortti ei ollut landella vaihtoehto ja sitten seuraavaan suhteeseen 7 vuoden kuluttua tehtiin myös 1 lapsi. Minä olen 36v korkeakoulutettu, en ole koskaan ollut kunnollisessa parisuhteessa, en halua luopua työstäni/harrastuksistani/levostani ja kun tosiaan ei ole miestäkään koskaan ollut niin eipä ole tullut lapsiasiaa vakavasti edes mietittyä koskaan.

Vaikea nähdä, että kehityssuunta kääntyisi ihan äkkiä. Kun eivät nuoret tosiaan halua sitä prismaperhe-elämää vaan opiskella ja viettää välivuosia reppureissaillen, tienata ja sisustaa ja pukeutua ja matkustella ja juhlia ja chillailla.. Ei tuollaiseen elämäntyyliin lapsi mahdu eikä kuulu.

Vierailija
108/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkejärjestelmän takia minäkin olen mieluummin ilman lapsia ja sijoitan säästyvät rahat joilla sitten turvaan vanhuuden. Lisäksi sukulaisten ja tuttavien lapsiin on hyvät ja läheiset välit niin eiköhän joku tule vanhoilla päivillä kyläänkin. Omia biologisia lapsia en yksinkertaisesti tarvitse mihinkään, eikä tosiaan työn vuoksi olisi aikaa niitä edes hoitaa.

Vierailija
109/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni kolumni oli silkkaa höttöä. Kyllä niitä lapsia kannattaa tehdä. Se on ihmiselle luontainen tarve, jonka toteuttamisen puute voi yllättää sitten keski-iässä tarpeettomuuden ja päämäärättömyyden tunteena. Huono trendi.

Höpö höpö. Kaduttaa vanhana- kortti käytetty.

Vierailija
110/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on rahakysymys. Mulla viisi lasta ja palkkatulot reilu 7000 asianajajana/partnerina. Jos palkkani olisi esim 2000e niin olisi varaa yhteen lapseen ainoastaan.

Mutta otetaanpa mallia virosta ja unkarista jossa vauvabuumi!

-Unkarissa 5 lasta synnyttänyt nainen saa veroprosentiksi 0%

-Vauvanteon eläke-vaje poistetaan eli valtio kompensoi (mullakin valtava lovi eläkkeessä lasten takia vaikka olen pitänyt vain minimiäitiyslomat)

-virossa ostovoimaan suhteutettuina nelinkertainen lapsilisä

Mua itseäni eniten kiukuttaa tuo että lapsenteko ”kostetaan” leikkaamalla eläkettä rajusti. Tottakai ymmärrän ettei ole työnantajan velvoite maksaa eläkettä äitiyslomalaiselöe mutta se pitäisi olla valtion tehtävä. Nyt sitä saa jollain laskentakaavalla sen mukaan että mula tienaisi laskenallisesti 400-500e kuussa. No mieti minkä loven tekee jos oma palkka oikeasti 7000e kuussa, mikään muutama euro ei kompensoi alkuunkaan.

Joku kansanedustaja myös ehdotti sitä että suurperheitä kannattaisi tukea, koska kaikki eivät lapsi tee kuitenkaan. Eli silloin väestönkasvua sasi esim lestaperheitä enemmän tukemall. No tämähän ammuttiin alas koska joku pahoitti mielensä eikä ollut yhdenvertaisuuslain mukaista!

Äitiys- ja vanhempainvapaalla eläkettä kertyy kuin olisi töissä. Ainoastaan hoitovapaalla kertyy vähemmän, mutta hoitovapaa ei ole mikään pakollinen juttu. Jos on pari kuukautta hoitovapaalla, se ei eläkeajan taloutta uhkaa. Jos on vuosia hoitovapaalla, vaikutukset työuraan on varmaan suurempi ongelma kuin eläkekertymä.

Ei kerry, kertyy vain siltä ajalta kun ta maksaa palkkaa eli 0-3kk ajalta.

Vierailija
111/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän syynä vauvakatoon ole ihan ehkäisy. Ja se, että naiset on vapautettu kyökistä elämään. Ja se, että parisuhteisiin ei voi enää luottaa.

Mitään monimutkaisempaa on minusta aika turha yrittää etsiä.

Mummollani oli 6 lasta, veikkaan vahvasti ettei ollut valintakysymys. Äidilläni 2 - ensin tuli vahinkoraskaaksi parikymppisenä ja abortti ei ollut landella vaihtoehto ja sitten seuraavaan suhteeseen 7 vuoden kuluttua tehtiin myös 1 lapsi. Minä olen 36v korkeakoulutettu, en ole koskaan ollut kunnollisessa parisuhteessa, en halua luopua työstäni/harrastuksistani/levostani ja kun tosiaan ei ole miestäkään koskaan ollut niin eipä ole tullut lapsiasiaa vakavasti edes mietittyä koskaan.

Vaikea nähdä, että kehityssuunta kääntyisi ihan äkkiä. Kun eivät nuoret tosiaan halua sitä prismaperhe-elämää vaan opiskella ja viettää välivuosia reppureissaillen, tienata ja sisustaa ja pukeutua ja matkustella ja juhlia ja chillailla.. Ei tuollaiseen elämäntyyliin lapsi mahdu eikä kuulu.

Kumppanin puute on yleisin lapsettomuuden syy. Se tuli esiin myös vuodatuksessasi.

Vierailija
112/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa joku nyt jotain myönteistä siitä, että meillä on kaikesta huolimatta avoin väylä maahamme ihmisille, jotka lisääntyvät kuin pupsut.

Vierailija
113/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on rahakysymys. Mulla viisi lasta ja palkkatulot reilu 7000 asianajajana/partnerina. Jos palkkani olisi esim 2000e niin olisi varaa yhteen lapseen ainoastaan.

-Vauvanteon eläke-vaje poistetaan eli valtio kompensoi (mullakin valtava lovi eläkkeessä lasten takia vaikka olen pitänyt vain minimiäitiyslomat)

Mua itseäni eniten kiukuttaa tuo että lapsenteko ”kostetaan” leikkaamalla eläkettä rajusti. Tottakai ymmärrän ettei ole työnantajan velvoite maksaa eläkettä äitiyslomalaiselöe mutta se pitäisi olla valtion tehtävä. Nyt sitä saa jollain laskentakaavalla sen mukaan että mula tienaisi laskenallisesti 400-500e kuussa. No mieti minkä loven tekee jos oma palkka oikeasti 7000e kuussa, mikään muutama euro ei kompensoi alkuunkaan.

Joku kansanedustaja myös ehdotti sitä että suurperheitä kannattaisi tukea, koska kaikki eivät lapsi tee kuitenkaan. Eli silloin väestönkasvua sasi esim lestaperheitä enemmän tukemall. No tämähän ammuttiin alas koska joku pahoitti mielensä eikä ollut yhdenvertaisuuslain mukaista!

Äitiys- ja vanhempainvapaalla eläkettä kertyy kuin olisi töissä. Ainoastaan hoitovapaalla kertyy vähemmän, mutta hoitovapaa ei ole mikään pakollinen juttu. Jos on pari kuukautta hoitovapaalla, se ei eläkeajan taloutta uhkaa. Jos on vuosia hoitovapaalla, vaikutukset työuraan on varmaan suurempi ongelma kuin eläkekertymä.

Olet väärässä. Koko äitiys- ja vanhempainvapaan ajan eläkettä kertyy samalla tavalla kuin niistä tuloista kertyisi, jonka perusteella äitiysraha on laskettu. Alempi kertymä koskee vain aikaa, jolloin on kotihoidontuella.

Vierailija
114/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalaisten pitäisi relata vähän. Ei tämä nyt niin vakavaa ole.

Vierailija
115/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmisillä on vaatimukset hyvin korkealla kun eivät ole ikinä oppineet ottamaan mitään riskiä. Se on tämä suomalainen vaaraton yhteiskunta. Lapsentekokin nähdään jonain valtavana riskinä, vaikka sitähän se ei ole. Ehkä jossain Etiopiassa, mutta ei Suomessa. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos sen lapsen hankkii? Se voi kuolla, mutta lapsia kuolee kehitysmaissa koko ajan, ja silti heilläkin elämä jatkuu.  Me ollaan vaan täällä totuttu siihen, että isompia vastoinkäymisiä ei haluta ikinä edes ajatella.

Vastoinkäymisiä? Eli siis mielestäsi lapsi on vastoinkäyminen ja niinhån se on.

Mutta yhdelläkään naisella (naisethan ne lapset joutuvat vääntämään) ei ole velvollisuutta tehdä yhtään lasta jos ei halua. Lapsen tekeminen tai tekemättä jättäminen on maailman henkilökohtaisin ja intiimein asia. Siihen ei pidä kenenkään puuttua vihon viimeisenä yhteiskunnan! Se että on syntynyt tånne muitten n.ussimana ei velvoita yhtään mihinkään.

Ja kun parutaan laskevan syntyvyyden perään niin puhutaan niin kuin raskaana oleminen ja synnyttäminen olisi joku pikku juttu ja niinhän se onkin miehelle joka ei tee yhtään mitään. Nainen sitä vastoin kärsii aivan käsittämättömän paljon ja vaurioituu.

Vierailija
116/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Koko äitiys- ja vanhempainvapaan ajan eläkettä kertyy samalla tavalla kuin niistä tuloista kertyisi, jonka perusteella äitiysraha on laskettu. Alempi kertymä koskee vain aikaa, jolloin on kotihoidontuella.

Ihan yksinkertainen google-haku kertoo, että eläkettä kertyy sen palkan mukaan mutta 17 prosentilla korotettuna siitä palkasta, josta äitiys-, isyys- ja vanhempainraha on laskettu. Tämän takia eläkekertymä voi olla vapaan ajalta jopa hieman suurempi kuin töissä ollessa.

Vierailija
117/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa se älytön synkistely, heittäkää kännykät nurkaan ja pankaa peitto heilumaan. Se ON paljon hauskempaa kuin turhanpäiväinen tulevaisuuden murehtiminen, huominen pitää huolen itsestään.

Kun jäin työttömäksi 90-luvulla, rupesin perustamaan perhettä. Sitten sain taas työpaikkoja ja elämä jatkui. Ei kaduta pätkääkään että tuli hankittua lapsia. Elämä on aivan valtavan paljon iloisempaa ja rikkaampaa kun on lapsia, joiden voi ajatella jäävän jatkamaan elämää tänne sen jälkeen vielä kun mä poistun näyttämöltä. Ei ole mennyt tämä aika täällä ihan hukkaan ja pelkkään tuulen tavoitteluun.

Voitko kertoa, että kenen kanssa se peitto laitetaan heilumaan kun olen ruma eikä kukaan ole koskaan ollut minusta romanttisesti eikä seksuaalisesti kiinnostunut?

Vierailija
118/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan muuttunut äskettäin?

Vierailija
119/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet! Tietenkin ylisuuria eläkkeitä lukuunottamatta.

Olen 40 v ja vielä vuosikymmeniä pitäis jaksaa töissä...Sikäli osin samaa mieltä jutun kanssa.

Vierailija
120/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan muuttunut äskettäin?

Ei ainakaan ihan äskettäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän