Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vauvakato ei ole sukupolveni vika"

Vierailija
17.09.2019 |

Tämä kolumni tiivisti omat ajatukseni. Fakta on että Suomen talous ei tule kunnolla lähtemään nousuun ennen kun eläkkeistä leikataan. Jossakin vaiheessa muista palveluista on pakko karsia kun eläkepommi räjähtää. Kukaan poliitikko ei tätä kuitenkaan uskalla sanoa koska suuri osa äänestäjistä on eläkeläisiä.

"Kukaan ei jäädytä tunnelmaa niin hyvin kuin lastentekoaikeista uteleva ihminen.

Ennen se oli mummo tai muu sukulainen. Nyt syntyvyydestä ovat huolissaan oikeastaan kaikki: Väestöliitto, päättäjät ja mielipidepalstojen tuntemattomat. Media maalaa kuvia tyhjenevistä kouluteistä, huolestuu synnytysosastojen määrästä (siirryt toiseen palveluun) ja muistuttaa, että viimeksi näin vähän lapsia (siirryt toiseen palveluun) syntyi nälkävuosina.

Eläkkeestä puhuminen ei motivoi meitä tekemään vauvoja. Turha luulo. Eläkekysymys on suorastaan turhauttava ihmiselle, jonka työeläkeotteessa tavoite-eläkeikänä on 70 vuotta.

Sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Ihmiselle, joka pulittaa nykyisiin eläkkeisiin aimo siivun palkastaan tietäen, että ei voi unelmoidakaan saavansa samaa tuottoa maksuilleen kuin nykyiset eläkeläiset.

Sitä paitsi sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Tällaisessa tilanteessa ei haaveilla perheestä, omakotitalosta ja kultaisesta noutajasta vaan selviytymisestä."

https://yle.fi/uutiset/3-10972804

Kommentit (337)

Vierailija
61/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut mutta et sä tai sukupolvesi niitä eläkeläisten rahoja saa. 

Jos saatte tahtonne läpi ja eläkkeistä leikataan, ne rahat menevät kuitenkin jonnekin ihan muualle kuin nuoren sukupolven hyödyksi.

Lapsia pitää tehdä ihan sen takia, että haluaa. Ei sillä ajatuksella, että siinä hommassa rikastuu. Lapset ovat ilo pienenä ja ilo vanhana. 

Yleensä se muutenkin menee niin, että vanhempana on vähän enemmän varallisuutta kuin nuorena perheenperustamisiässä.  Ei ole syytä katkeruuteen. Useimmat vaurastuvat vanhemmiten ainakin vähän.

Eihän tässä ole kyse että nuoret haluaisivat eläkeläisten rahoja. Me nuorethan tulemme elättämään teitä eläkeläisiä. Eläkerahastoissa olevat rahat menevät eläkkeisiin mutta tällä väestörakenteella rahastot hupenevat tyhjiin ja tulevaisuuden maksaja on nuori. Juuri tämän vuoksi eläkkeistä on pakko leikata jos haluaa että Suomella on tulevaisuus. Muuten joudumme siirtymään Japanin malliin missä työikäiset kuolevat ylityömäärän alle eikä kenelläkään ole varaa hankkia lapsia.

Tuota, aina se on noin ollut. Eläkerahastoisen tuotto on aina kattanut vain osan kulloisistakin eläkemenoista. Ette te nuoret ole tässä mitenkään erityisasemassa, mutta jos ette tee lapsia, TEIDÄN oma eläketurvanne ja saamanne terveys- ja vanhuspalvelut tulevat aikanaan olemaan todella surkeat. Itsellenne te siis eläketurvaa tekisitte synnyttämällä edes ne pari lasta per nainen.

Ei Se Suomen taloutta yksin pelasta vaikka tekisin itse 10 lasta ja kasvattaisin kaikki köyhyysrajalla. Syntyvyys ei kasva jos nuorilla ei ole uskoa tulevaisuuteen. Ja tämän uskon syövät eläkeläiset jotka vaativat enemmän kuin ovat itse antaneet.

No tietenkään ei kukaan yksin saa tilannetta korjattua. Se on selvää. Mutta yleinen asenneongelma on kyllä aika iso, jos joku kuvittelee myöskään yksittäisen eläkeläisen tuhoavan talouden hiukan toiselle tonnille nousevalla eläkkeellään.

Ja mitä ihmettä sinä tarkoitat "vaativat enemmän kuin ovat itse antaneet"?? Paljonkos sinä olet maksanut veroja versus nauttinut ilmaisista palveluista kuten päivähoito, koulu, opinnot, opintotuki? Sinä olet kuule plussan puolella vasta joskus nelikymppisenä olettaen, että olet koko ajan töissä ja maksat veroja.

Eihän nyt puhutakkaan yhdestä eläkeläisestä vaan SUURISTA ikäluokista.

Aloitin kesätyöt 16-vuotiaana. Olen tehnyt töitä koko opintojeni ajan. En ole vielä viettänyt aikuisiällä ainuttakaan kesälomaa koska olen pätkätöissä. Vuosi sitten oli viikko palkatonta lomaa. Juuri viikko sitten työkaveri purskahti itkuun kun ei vakipaikkaa saanut. Ollut nyt samalla työnantajalla 5 vuotta töissä pätkityillä sopimuksilla. Olen töissä alalla jossa on "pulaa työntekijöistä" ja "aina löytyy paikka jos vain hakee". Tästä huolimatta vakituisia soppareita ei vain tule. Tätä työtä pitäisi sitten jaksaa 75-vuotiaaksi ja samalla pullauttaa lapsetkin ulos. Miten ihmeessä huolehdin lapset lomilla, jos itselläni ei ole lomaa ollenkaan.

Minä vedin asian yksilötasolle, koska sinä teit niin. Mussutit siitä, miten et voisi korjata asiaa, vaikka synnyttäisit kymmenen lasta. No daa, ei ole yhtään sen kummemmin yksittäinen eläkeläinen syyllinen siihen, että huoltosuhde heikkenee. Itse asiassa hän on siihen vähemmän syyllinen, jos on aikanaan tehnyt maailmaan veronmaksajia vähintään kaksi kappaletta.

Olet silti vielä nettosaaja taloudellisesti monen monta vuotta. Luuletko, että vanhenmat ikäluokat makailivat kotona loma-ajat? Oikeasti luulet? 😂

Olen tosiaan itse saanut tutkintoni valmiiksi 1991 ja kyllä, minäkin olin - vieläpä samalla, isolla työnantajalla - määräaikaisena vaihtelevan pituisilla pätkäsoppareilla viisi vuotta ennen vakinaistamista. Luulitko että pätkätyösuhteet ovat nykyajan keksintö?

Hohhoijaa. En taida jaksaa vääntää noin tietämättömän ihmisen kanssa. Epävarmuus on aina ollut nuorten osa. Silti ennen se ei estänyt ihmisiä elämästä ja perustamasta perheitä. Ikävä kyllä nykyajan nuoret aikuiset eivät jostakin syystä uskalla enää mitään. Vedotaan taloudelliseen epävarmuuteen ja ilmastonmuutokseen, ihan kuin ennen olisi jotenkin ollut turvallista ja elämä taattua... juu ei, oli sotia, oli ydinsodan uhka, otsoniaukko, Rooman klubin ennuste luonnonvarojen loppumisesta 1900-luvun loppuun mennessä, aids-epidemia....

AINA on ollut omat hankaluutensa. Ihan aina.

No me nykyiset nuoret aikuiset ollaan sen verran viisaita, että me tiedetään, että hankaluuksia elämässä on ja siksi me valitaan toisin. Miksi tekisin lapsia jos sen johdosta elämästä tulisi yhtä selviytymiskamppailua? Kerro minulle yksikin hyvä syy niin voidaan jatkaa keskustelua. Se, että elämä on aina ollut hankalaa jne blaablaablaa ei ole syy jatkaa hankaluutta.

Synnytystalkoot kuulosta vastenmieliseltä ja kuvottavalta. Mieleen tulee vain setämies ja äkäinen mummo joka vaatii minua ja syntymättömiä lapsiani maksamaan eläkkeensä.

Minulle on koko elämäni toitotettu, että sitten kun minun eläkeaika koittaa, niin en tule mitään enää saamaan. Olen sen jo sisäistänyt ja aloittanut sijoittamisen ja säästämisen. Olisi nykyistenkin eläkeläisten kannattanut, koska heillä sentään oli varma työpaikka ja hyvät palkat.

Vierailija
62/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin, että nuoret ryhtyvät nyt suosiolla synnytystalkoisiin. 

Ihan oman itsenne takia. Että teilläkin on vanhana joku turva.

Juu siitä vaan lapsia tekemään. Käytetään parhaat vuotemme sinnittelemällä köyhyysrajalla väh. kahden lapsen kanssa, joille ei ole varaa hankkia ikinä mitään. Mies tienaa alle 2000€/kk, itse opiskelen vielä, mutta työn saanti ei todellakaan ole varmaa. Kaksion vuokraan pikkukaupungissa menee 800€/kk, pitäisi muuttaa isompaan lasten takia, joten vuokrakin olisi suurempi. Vakuutuksiin ym. kuukausittaisiin laskuihin menee satoja euroja, ruokaan (joka on kallista) jää loput ja lasten kuluihinkin pitäisi jostain jäädä rahaa.

Todella houkuttelevan kuuloista, kun nytkin tekee välillä tiukkaa.

Jos onni potkaisee ja saankin hyvän työpaikan, lasten hankinta tarkoittaisi, että jäisin mahdollisimman pian äitiyslomalle, jolloin työpaikkani taas vaarantuu. Mieluummin tekisin muutaman vuoden töitä ennen niitä lapsia, mutta sitten alkaakin jo ikä tulla vastaan. Paras vaihtoehto näillä näkymin olisi jäädä lapsettomaksi. Jos asiat menevätkin huonosti, se ei ainakaan vaikuttaisi viattomiin lapsiin.

Tiukkaa se on ollut ennenkin. 

Meilläkin oli yli 800 euroa vuokra  lasten ollessa päiväkoti-ikäisiä. Mies sai nipin napin 2000e kuussa palkkaa. Pärjättiin silti.

Mun vanhempani aloittivat perhe-elämän asunnossa missä oli vain yksi huone ja vessa, jossa oli vain pytty ja lavuaari. 

Niin, ennen vanhaan saattoi isokin perhe asua yksiössä. Nykyisin yhdenkin lapsen kanssa tuo on lastensuojeluasiakkuuden paikka. Jokaiselle lapselle on oltava oma huone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ajatella, että nykyisen kaltaista eläkejärjestelmää olisi tulevaisuudessa enää olemassa. Työvoimapulan sijasta meillä taitaa olla lähinnä massatyöttömyyttä edessä.

Väestönräjähdyksen ja ilmastonmuutoksen jatkuessa ihmisistä ei myöskään tule olemaan pulaa elinkelpoisessa pohjolassakaan, vaan täysin päinvastoin.

"Oxfordin yliopiston tutkijoiden syyskuussa julkaiseman raportin mukaan 47 prosenttia Yhdysvaltain työpaikoista on vaarassa 20 vuoden sisällä, kun tietokoneet ja keinoäly ja muut uudet teknologiat vievät ne. Tutkijat uskovat, että koneet valtaavat työpaikat kahdessa aallossa. Ensin koneet korvaavat ihmisiä kuljetuksessa ja logistiikassa, tuotantotyössä ja hallinnollisissa tukitehtävissä.

- Ei ole mitään syytä sille, miksei melkein mikä tahansa fyysinen tehtävä, esimerkiksi lähes kaikki tehdastyö, olisi 20 vuoden päästä robottien hoidettavissa, Rouvinen sanoo.

Myös palvelualalla, myynnissä ja rakennusalalla robotit tekevät työt pian ihmistä halvemmalla, nopeammin ja tarkemmin. Sitten pullonkaulat hidastavat korvattavuutta vaikeammin automatisoitavissa töissä, kuten tekniikan alalla. Toisessa aallossa kehitys riippuu siitä, missä vaiheessa keinoälyn kehittely on meneillään. Vuorossa voisivat olla työpaikat hallinnossa, tieteessä, tekniikassa ja taiteessa." https://yle.fi/uutiset/3-6872845

Vierailija
64/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin, että nuoret ryhtyvät nyt suosiolla synnytystalkoisiin. 

Juu siitä vaan lapsia tekemään. Käytetään parhaat vuotemme sinnittelemällä köyhyysrajalla väh. kahden lapsen kanssa, joille ei ole varaa hankkia ikinä mitään. Mies tienaa alle 2000€/kk, itse opiskelen vielä, mutta työn saanti ei todellakaan ole varmaa. Kaksion vuokraan pikkukaupungissa menee 800€/kk, pitäisi muuttaa isompaan lasten takia, joten vuokrakin olisi suurempi. Vakuutuksiin ym. kuukausittaisiin laskuihin menee satoja euroja, ruokaan (joka on kallista) jää loput ja lasten kuluihinkin pitäisi jostain jäädä rahaa.

Jos onni potkaisee ja saankin hyvän työpaikan, lasten hankinta tarkoittaisi, että jäisin mahdollisimman pian äitiyslomalle, jolloin työpaikkani taas vaarantuu. Mieluummin tekisin muutaman vuoden töitä ennen niitä lapsia, mutta sitten alkaakin jo ikä tulla vastaan. Paras vaihtoehto näillä näkymin olisi jäädä lapsettomaksi. Jos asiat menevätkin huonosti, se ei ainakaan vaikuttaisi viattomiin lapsiin.

Meilläkin oli yli 800 euroa vuokra  lasten ollessa päiväkoti-ikäisiä. Mies sai nipin napin 2000e kuussa palkkaa. Pärjättiin silti.

Mun vanhempani aloittivat perhe-elämän asunnossa missä oli vain yksi huone ja vessa, jossa oli vain pytty ja lavuaari. 

Niin, ennen vanhaan saattoi isokin perhe asua yksiössä. Nykyisin yhdenkin lapsen kanssa tuo on lastensuojeluasiakkuuden paikka. Jokaiselle lapselle on oltava oma huone.

Joo ja lasu tehdään myös silloin jos äidillä on käsi kipeä tai hän on vähän väsynyt/masentunut. Ei puhettakaan, että kotiin saisi apua, sellaista oikeaa kotiapulaista mitä nykyiset eläkeläiset ovat saaneet aikoinaan jos tarvitsi. Olisi edes joku mummo siinä, mut nykyään mummot on Portugalissa. Nyt saa 'perhetyöntekijän' joka tulee istumaan keittiöön pöydän ääreen, mutta ei tee mitään muuta kuin vahtii miten äiti lapsiaan hoitaa ja raportoi eteenpäin.

Yhteiskunta on nykyään vain pelkkää byrokratiaa ja paperin pyöritystä, palaveria toisen perään. Lapset on numeroita ja tilastoja, 1,4/nainen. Missä ne miehet on kun synnytystalkoisiin vaaditaan vain naisia?

Minä suosittelen avoimesti jokaiselle nuorelle, että tähän yhteiskuntaan ei kannata lapsia tehdä, ellet ole täydellinen ja jos sulla ei ole rahaa riittävästi elämän pieniin yllätyksiin.

Vierailija
65/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kolumni oli silkkaa höttöä. Kyllä niitä lapsia kannattaa tehdä. Se on ihmiselle luontainen tarve, jonka toteuttamisen puute voi yllättää sitten keski-iässä tarpeettomuuden ja päämäärättömyyden tunteena. Huono trendi.

Vierailija
66/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko vaan tulla sanomaan että lasten hankkimisen perusteleminen valtiontaloudella on ehkä oksettavin ja epäinhimillistävin asia koskaan. Ja silti tätä tehdään ihan jatkuvasti ja virallistenkin tahojen puolesta.  Ketään ei kiinnosta, millaiseen maailmaan ne lapset syntyvät.

Niinpä.

Täälläkin hekumoidaan miten lapsia tehtiin 90-luvun lamavuosien aikana, ja kaikki oli muka hyvin, me, jotka oltiin lapsia silloin elettiin esim. nälänhädässä, jatkuvassa stressissä, hädässä jne.

Tuoko on muka jotenkin hienoa, kuka tuollaista haluaa itselleen tai lapsilleen. Nyt pitäisi väkisin synnytellä uudestaan köyhyyteen lapsia, juuri, kun itsellä on tarpeeksi esim. ruokaa, ei ole jatkuvaa stressiä selviämisestä.

Miettikää nyt vähän.

Höpö höpö, jollet asunut lapsuuttasi Nigeriassa.

Vierailija
67/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole työpaikoista ylitarjontaa. Jos teen lapsia, ne syntyvät varmaan muualle kuin tänne.

Vierailija
68/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Oma moka jos jättää lapset tekemättä pelkästään noilla verukkeilla mitä täällä on esitelty. 

Vierailija
69/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kirjoituksessa hyviä syitä ja nykyinen ilmapiiri on sangen epäsuotuisa myös. Jos jättää lapset tekemättä, on itsekäs, mutta jos haluaa suuren perheen niin on tukipummi kun on kotona ja hoitaa lapsia. Mitenkään päin ei nykyään ole oikein päin. Kaikki kyylää miten elät elämääsi, mitä teet kropallasi eikä mikään ikinä riitä. Ei ihme, että nuoret naiset uupuu eikä halua tehdä lapsia.

Vierailija
70/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suomalaisilla nykynuorilla on kaikki maallinen aineellinen hyvä saatavilla, mitä kuvitella voi. Ei ole oikeasti pelkoa siitä, että jäisi lasten kanssa asunnotta ja ruuatta.

Ilmainen neuvola ja kouluterveydenhuolto, päiväkodit ja koulut, puistot ja hoplopit, laadukasta ruokaa kaupat täynnä ja laadukkaita valmisruokiakin hyllyt väärällään. 

On niin runsas hyvinvointi kuin kuvitella saattaa. 

Eikä sekään riitä.

Onko se tuo some joka turmelee kaiken? Kristinuskon alasajo? Ylenmääräinen suvaitsevaisuus? 

Työtä kumminkin on. Ei ehkä vakipaikkoja ihan heti mutta kaupan kassalle kuitenkin pääsee ja muutakin vastaavaa vähemmän koulutusta vaativaa työtä saa helposti.

Lähes kaikki oman nuorisoni tuttavapiirissä ovat töissä. Osa kokoaikaisesti, osa opiskelujen ohella. Mutta töissä kumminkin. 

Ei tämä aika nyt niin kamalan huonoa ole.

Vierailija
71/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaassa lastentekoiässä oleva ikäluokka on käynyt lapsuudessaan 90-luvun laman ja aikuistuessaan heti työuran alkaessa tuli 2008:n lama. Ja sitten ihmetellään lapsettomuutta, uusköyhyyttä ja syrjäytymistä.

Vierailija
72/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä kumminkin on. Ei ehkä vakipaikkoja ihan heti mutta kaupan kassalle kuitenkin pääsee ja muutakin vastaavaa vähemmän koulutusta vaativaa työtä saa helposti.

Niin, vuosikausia noissa duuneissa osa-aikaisena tai nollatuntisopparilla eikä mihinkään vakinaisteta. Ja kaikki elää jumissa limbossa missä eletään kädestä suuhun.

Vierailija
73/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen idiootti ei tajua että jos nyt leikataan eläkkeitä niin se laskee tulevaisuuden eläkkeitä. Jos nyt leikataan tai jätetään tekemättä indeksikorotukset niin teillä tulevaisuuden eläkeläisillä se luu on kädessä, ei meillä kun näillä juuri vielä pärjää tässä maailmassa ja näillä hinnoilla. Eikä missään vaiheessa ole sanottu että eläkekassoilla ei olisi varaa maksaa eläkkeitä. Kuka tämänkin keksi ja hölmöt uskoo tuollaista soopaa.

Vierailija
74/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu!

Joo ja lasu tehdään myös silloin jos äidillä on käsi kipeä tai hän on vähän väsynyt/masentunut. Ei puhettakaan, että kotiin saisi apua, sellaista oikeaa kotiapulaista mitä nykyiset eläkeläiset ovat saaneet aikoinaan jos tarvitsi. Olisi edes joku mummo siinä, mut nykyään mummot on Portugalissa. Nyt saa 'perhetyöntekijän' joka tulee istumaan keittiöön pöydän ääreen, mutta ei tee mitään muuta kuin vahtii miten äiti lapsiaan hoitaa ja raportoi eteenpäin.

Yhteiskunta on nykyään vain pelkkää byrokratiaa ja paperin pyöritystä, palaveria toisen perään. Lapset on numeroita ja tilastoja, 1,4/nainen. Missä ne miehet on kun synnytystalkoisiin vaaditaan vain naisia?

Minä suosittelen avoimesti jokaiselle nuorelle, että tähän yhteiskuntaan ei kannata lapsia tehdä, ellet ole täydellinen ja jos sulla ei ole rahaa riittävästi elämän pieniin yllätyksiin.

Vierailija
75/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Täällä on 24-vuotias nainen, joka haluaisi lapsia. Mutta. Teen pätkätöitä pienellä palkalla ja mies opiskelee. Asumiskustannukset ovat suuria, ruoan hintakin nousee kokoajan. Jos nyt rupeaisin mukuloita vääntämään, ei olisi kannattavaa. Hyvin mahdollista että tippuisin työmarkkinoilta välittömästi, mies valmistuisi vuoden päästä ja ei välttämättä saisi töitä. Siinä sitten ollaan molemmat työttöminä ja ollaan lapsen kanssa kotona, lapselle ei voisi antaa kaikkea mitä haluaisi koska elettäisiin kädestä suuhun.

Voisi tässä kai odotella kun mies valmistuu ja katsoa saako töitä. Jos ei, niin hakeutuisin opiskelemaan jotta elintaso nousisi. Mies voisi samalla etsiä töitä uudelta isommalta paikkakunnalta. Opiskelupaikkaa ei välttämättä saa ekalla tai toisellakaan kerralla. Voi mennä vuosia ja siinä samalla tekisin pätkätöitä pienellä palkalla. Kun pääsee opiskelemaan, menee taas vuosia kun valmistuu. Silloinkin on sattuman kauppaa saatko heti töitä. Sitten ollaan työttömiä ja opintolainat meidän molempien niskassa. Tai sitten työllistyn ja teen taas pätkiä ja toivon vakipaikkaa. Sitten joskus saatan saada sen vakipaikan ja voin alkaa suunnittelemaan lapsia.

Tai voin vain toivoa että mies työllistyy niin kova palkkaisiin töihin että voisin pudottautua työmarkkinoilta kotiäidiksi ja elintaso pysyisi hyvänä (voi säästää rahaa, ostaa oman kodin, voi tarjota lapsille kaiken tarvittavan).

Tahtoisin vain oman kodin, lapsen tai kaksikin, taloudellista vakautta. Nyt eletään kädestä suuhun, vähän saa säästöön ja sekin menee kun puhelin, pyykinpesukone, astianpesukone menee rikki. Ei olisi lapsen edun mukaista tämmöinen. Ei meillä olisi varaa lapseen.

Vierailija
76/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmentää se, että kun syntyvyyden jatkuva laskeminen on meillä kaikilla tiedossa, ei aleta kehittää uudenlaista eläkejärjestelmää. Sellaista, joka ei perustu siihen, kuinka monta lasta kukakin saa. 

Vierailija
77/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen "selviytymisestä" Jos aletaan ajaa kiihtyvään tahtiin oman kansan itsemurhaa, niin se ei ole selviytymistä vaan typeryyttä. Nuoret sukupolvet varmistavat omalla kyynisyydellään ja pessimismillään sen tulevaisuuden itselleen, mitä juuri pelkäävät. Jos tulevaisuus tulee olemaan kurja teille, niin suurimpia syyllisiä siihen olette te itse.

Vierailija
78/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sitten ollaan molemmat työttöminä ja ollaan lapsen kanssa kotona, lapselle ei voisi antaa kaikkea mitä haluaisi koska elettäisiin kädestä suuhun.

Tässä on mainio esimerkki siitä mihinkä jatkuva tulevaisuuden synkistely ja olemattomat mielenterveyspalvelut johtavat.

Kirjoittajalle toivon suhteellisuudentajua. Älä uskoa kaikkea pahaa mitä sinulle kerrotaan. Uskalla uskoa unelmiisi ja toteuta ne, vaikka vähän pelottaakin. Parempi se on olla työtön kotona lasten kanssa, kuin yksin. Ei lapsi vaadi tai edes halua uusia merkkivaatteita tai matkailua, varsinkaan alle teini-ikäisenä. Ruokaan, vaatteisiin ja vuokraan on nyky-yhteiskunnassa normaalijärkisessä päihteettömässä työttömässä lapsiperheessä aina varaa toisin kuin menneinä vuosikymmeninä ja muun tarjoaakin yhteiskunta kaikille.

Vierailija
79/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta suomalaisten hallittu kansanitsemurha on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Kansakuntana haluamme kuolla, kaikesta masennus- ja ahdistuslääkityksestä huolimatta.

Vierailija
80/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tekevät itsemurhan, koska eivät näe tulevaisuudessa mitään toivoa eivätkä näe muuta ratkaisua ongelmiinsa kuin sukupuuton.

Kansakuntana olemme kuin masentunut suomalainen, joka päätyy itsetuhoon vaikka miten lääkäri määrää pillereitä ja käskee ryhdistäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi