Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vauvakato ei ole sukupolveni vika"

Vierailija
17.09.2019 |

Tämä kolumni tiivisti omat ajatukseni. Fakta on että Suomen talous ei tule kunnolla lähtemään nousuun ennen kun eläkkeistä leikataan. Jossakin vaiheessa muista palveluista on pakko karsia kun eläkepommi räjähtää. Kukaan poliitikko ei tätä kuitenkaan uskalla sanoa koska suuri osa äänestäjistä on eläkeläisiä.

"Kukaan ei jäädytä tunnelmaa niin hyvin kuin lastentekoaikeista uteleva ihminen.

Ennen se oli mummo tai muu sukulainen. Nyt syntyvyydestä ovat huolissaan oikeastaan kaikki: Väestöliitto, päättäjät ja mielipidepalstojen tuntemattomat. Media maalaa kuvia tyhjenevistä kouluteistä, huolestuu synnytysosastojen määrästä (siirryt toiseen palveluun) ja muistuttaa, että viimeksi näin vähän lapsia (siirryt toiseen palveluun) syntyi nälkävuosina.

Eläkkeestä puhuminen ei motivoi meitä tekemään vauvoja. Turha luulo. Eläkekysymys on suorastaan turhauttava ihmiselle, jonka työeläkeotteessa tavoite-eläkeikänä on 70 vuotta.

Sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Ihmiselle, joka pulittaa nykyisiin eläkkeisiin aimo siivun palkastaan tietäen, että ei voi unelmoidakaan saavansa samaa tuottoa maksuilleen kuin nykyiset eläkeläiset.

Sitä paitsi sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Tällaisessa tilanteessa ei haaveilla perheestä, omakotitalosta ja kultaisesta noutajasta vaan selviytymisestä."

https://yle.fi/uutiset/3-10972804

Kommentit (337)

Vierailija
21/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut mutta et sä tai sukupolvesi niitä eläkeläisten rahoja saa. 

Jos saatte tahtonne läpi ja eläkkeistä leikataan, ne rahat menevät kuitenkin jonnekin ihan muualle kuin nuoren sukupolven hyödyksi.

Lapsia pitää tehdä ihan sen takia, että haluaa. Ei sillä ajatuksella, että siinä hommassa rikastuu. Lapset ovat ilo pienenä ja ilo vanhana. 

Yleensä se muutenkin menee niin, että vanhempana on vähän enemmän varallisuutta kuin nuorena perheenperustamisiässä.  Ei ole syytä katkeruuteen. Useimmat vaurastuvat vanhemmiten ainakin vähän.

Eihän tässä ole kyse että nuoret haluaisivat eläkeläisten rahoja. Me nuorethan tulemme elättämään teitä eläkeläisiä. Eläkerahastoissa olevat rahat menevät eläkkeisiin mutta tällä väestörakenteella rahastot hupenevat tyhjiin ja tulevaisuuden maksaja on nuori. Juuri tämän vuoksi eläkkeistä on pakko leikata jos haluaa että Suomella on tulevaisuus. Muuten joudumme siirtymään Japanin malliin missä työikäiset kuolevat ylityömäärän alle eikä kenelläkään ole varaa hankkia lapsia.

Älä kadehdi eläkeläisten rahoja. Syntyvyys ei sillä lisäänny, että loppupään väestö näännytetään nälkään. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Haluatko itsellesi kurjan ja köyhän vanhuuden? Pyörät pyörivät kuitenkin niin hitaasti, että eläkeläisten leikkaukset koskettavat vasta sinun sukupolveasi toden teolla. Kannattaa vähän miettiä mitä alkaa vaatimaan.

Vaadi ennemminkin lisää rahaa päivähoitoon, koulutukseen, edullisempia asunoja yms. 

Eihän tässä ole kyse eläkeläisten rahoista tai kateudesta. Tehän tulette tulevaisuudessa elämään yhteiskunnan elätteinä aivan kuten työttömätkin. Eli ratkaisusi Suomen velkaantumiseen on vaatia lisää palveluita ja kuluttaa entistä enemmän rahaa. Eihän se nyt maalaisjärjelläkään noin voi mennä. Tulevaisuudessa on pakko priorisoida mihin rahaa kulutetaan kun maksajien määrä on pienempi kuin ottajien. Tällöin säästetään nimenomaan terveydenhuollosta, koulutuksesta ja päivähoidosta. 

Kaikki puolueet tietävät tämän, mutta eivät uskalla toteuttaa leikkauksia eläkkeisiin koska suuri osa äänestäjistä on eläkeläisiä, jotka valitettavasti eivät ymmärrä aiheuttamaansa taakkaa yhteiskunnalle.

Buahahaha... jaa ei vanhustenhoidosta ole yhtään säästetty? Eläkkeiden tasoakaan ei muuten ole nostettu kunnolla about ever.

Kannattaisikohan sinun edes joskus lukea uutisia? Oikeasti.

Vierailija
22/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin, että nuoret ryhtyvät nyt suosiolla synnytystalkoisiin. 

Ihan oman itsenne takia. Että teilläkin on vanhana joku turva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saatte tahtonne läpi ja eläkkeistä leikataan, ne rahat menevät kuitenkin jonnekin ihan muualle kuin nuoren sukupolven hyödyksi.

Lapsia pitää tehdä ihan sen takia, että haluaa. Ei sillä ajatuksella, että siinä hommassa rikastuu. Lapset ovat ilo pienenä ja ilo vanhana. 

Yleensä se muutenkin menee niin, että vanhempana on vähän enemmän varallisuutta kuin nuorena perheenperustamisiässä.  Ei ole syytä katkeruuteen. Useimmat vaurastuvat vanhemmiten ainakin vähän.

Eihän tässä ole kyse että nuoret haluaisivat eläkeläisten rahoja. Me nuorethan tulemme elättämään teitä eläkeläisiä. Eläkerahastoissa olevat rahat menevät eläkkeisiin mutta tällä väestörakenteella rahastot hupenevat tyhjiin ja tulevaisuuden maksaja on nuori. Juuri tämän vuoksi eläkkeistä on pakko leikata jos haluaa että Suomella on tulevaisuus. Muuten joudumme siirtymään Japanin malliin missä työikäiset kuolevat ylityömäärän alle eikä kenelläkään ole varaa hankkia lapsia.

Tuota, aina se on noin ollut. Eläkerahastoisen tuotto on aina kattanut vain osan kulloisistakin eläkemenoista. Ette te nuoret ole tässä mitenkään erityisasemassa, mutta jos ette tee lapsia, TEIDÄN oma eläketurvanne ja saamanne terveys- ja vanhuspalvelut tulevat aikanaan olemaan todella surkeat. Itsellenne te siis eläketurvaa tekisitte synnyttämällä edes ne pari lasta per nainen.

Ei Se Suomen taloutta yksin pelasta vaikka tekisin itse 10 lasta ja kasvattaisin kaikki köyhyysrajalla. Syntyvyys ei kasva jos nuorilla ei ole uskoa tulevaisuuteen. Ja tämän uskon syövät eläkeläiset jotka vaativat enemmän kuin ovat itse antaneet.

No tietenkään ei kukaan yksin saa tilannetta korjattua. Se on selvää. Mutta yleinen asenneongelma on kyllä aika iso, jos joku kuvittelee myöskään yksittäisen eläkeläisen tuhoavan talouden hiukan toiselle tonnille nousevalla eläkkeellään.

Ja mitä ihmettä sinä tarkoitat "vaativat enemmän kuin ovat itse antaneet"?? Paljonkos sinä olet maksanut veroja versus nauttinut ilmaisista palveluista kuten päivähoito, koulu, opinnot, opintotuki? Sinä olet kuule plussan puolella vasta joskus nelikymppisenä olettaen, että olet koko ajan töissä ja maksat veroja.

Vierailija
24/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin, että nuoret ryhtyvät nyt suosiolla synnytystalkoisiin. 

Vanhempaa polvea taitaa nyt keljuuttaa kun nuorempi polvi tekee kuten parhaaksi näkee :D

Vierailija
25/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ihan selkeä ratkaisu. Sidotaan eläkkeet indeksirahastoihin. Leikkaa korkeatuloisten eläkkeitä. Omasta mielestäni on naurettavaa että oma isäni tulee saamaan enemmän eläkettä kuin minä voin koskaan saada palkkaa vaikka hänellä on ollut niin suuret tulot että säästäminen olisi ollut helppoa.

Vierailija
26/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin vauvakato. Maailma hukkuu ihmisiin ja Suomi sen mukana.

Snorkkeli pitäisi ostaa, niitä on kaikkialla.

Vierailija
27/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa että ihmislaji häviää. Itse en ole elämäni aikana tavannut yhtään hyväsydämistä ihmistä ja tuntuu, että olen tässä maailmassa ainoa herkkä ja empaattinen lajiedustaja. Perheen kanssakin on mennyt välit poikki. Aion eliminoida itsenikin jo hyvissä ajoin ennen eläkeikää.

Vierailija
28/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, aina se on noin ollut. Eläkerahastoisen tuotto on aina kattanut vain osan kulloisistakin eläkemenoista. Ette te nuoret ole tässä mitenkään erityisasemassa, mutta jos ette tee lapsia, TEIDÄN oma eläketurvanne ja saamanne terveys- ja vanhuspalvelut tulevat aikanaan olemaan todella surkeat. Itsellenne te siis eläketurvaa tekisitte synnyttämällä edes ne pari lasta per nainen.

Ei Se Suomen taloutta yksin pelasta vaikka tekisin itse 10 lasta ja kasvattaisin kaikki köyhyysrajalla. Syntyvyys ei kasva jos nuorilla ei ole uskoa tulevaisuuteen. Ja tämän uskon syövät eläkeläiset jotka vaativat enemmän kuin ovat itse antaneet.

No tietenkään ei kukaan yksin saa tilannetta korjattua. Se on selvää. Mutta yleinen asenneongelma on kyllä aika iso, jos joku kuvittelee myöskään yksittäisen eläkeläisen tuhoavan talouden hiukan toiselle tonnille nousevalla eläkkeellään.

Ja mitä ihmettä sinä tarkoitat "vaativat enemmän kuin ovat itse antaneet"?? Paljonkos sinä olet maksanut veroja versus nauttinut ilmaisista palveluista kuten päivähoito, koulu, opinnot, opintotuki? Sinä olet kuule plussan puolella vasta joskus nelikymppisenä olettaen, että olet koko ajan töissä ja maksat veroja.

Eihän nyt puhutakkaan yhdestä eläkeläisestä vaan SUURISTA ikäluokista.

Aloitin kesätyöt 16-vuotiaana. Olen tehnyt töitä koko opintojeni ajan. En ole vielä viettänyt aikuisiällä ainuttakaan kesälomaa koska olen pätkätöissä. Vuosi sitten oli viikko palkatonta lomaa. Juuri viikko sitten työkaveri purskahti itkuun kun ei vakipaikkaa saanut. Ollut nyt samalla työnantajalla 5 vuotta töissä pätkityillä sopimuksilla. Olen töissä alalla jossa on "pulaa työntekijöistä" ja "aina löytyy paikka jos vain hakee". Tästä huolimatta vakituisia soppareita ei vain tule. Tätä työtä pitäisi sitten jaksaa 75-vuotiaaksi ja samalla pullauttaa lapsetkin ulos. Miten ihmeessä huolehdin lapset lomilla, jos itselläni ei ole lomaa ollenkaan.

Vierailija
29/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun joku käyttää sanaa synnytystalkoot, pidän kintut tiukasti kiinni.

Vierailija
30/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin kesätyöt 16-vuotiaana. Olen tehnyt töitä koko opintojeni ajan. En ole vielä viettänyt aikuisiällä ainuttakaan kesälomaa koska olen pätkätöissä. Vuosi sitten oli viikko palkatonta lomaa. Juuri viikko sitten työkaveri purskahti itkuun kun ei vakipaikkaa saanut. Ollut nyt samalla työnantajalla 5 vuotta töissä pätkityillä sopimuksilla. Olen töissä alalla jossa on "pulaa työntekijöistä" ja "aina löytyy paikka jos vain hakee". Tästä huolimatta vakituisia soppareita ei vain tule. Tätä työtä pitäisi sitten jaksaa 75-vuotiaaksi ja samalla pullauttaa lapsetkin ulos. Miten ihmeessä huolehdin lapset lomilla, jos itselläni ei ole lomaa ollenkaan.

Sulla on asiat kuitenkin hyvin kun töitä on. Uskallat aivan hyvin tehdä lapsiakin välillä ja palata taas töihin.

90-luvun laman aikaan ei saanut mitään työtä, ei edes keikkoja hoitoalalta.

Vierailija
31/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu siitä vaan lapsia tekemään. Käytetään parhaat vuotemme sinnittelemällä köyhyysrajalla väh. kahden lapsen kanssa, joille ei ole varaa hankkia ikinä mitään. Mies tienaa alle 2000€/kk, itse opiskelen vielä, mutta työn saanti ei todellakaan ole varmaa. Kaksion vuokraan pikkukaupungissa menee 800€/kk, pitäisi muuttaa isompaan lasten takia, joten vuokrakin olisi suurempi. Vakuutuksiin ym. kuukausittaisiin laskuihin menee satoja euroja, ruokaan (joka on kallista) jää loput ja lasten kuluihinkin pitäisi jostain jäädä rahaa.

Todella houkuttelevan kuuloista, kun nytkin tekee välillä tiukkaa.

Jos onni potkaisee ja saankin hyvän työpaikan, lasten hankinta tarkoittaisi, että jäisin mahdollisimman pian äitiyslomalle, jolloin työpaikkani taas vaarantuu. Mieluummin tekisin muutaman vuoden töitä ennen niitä lapsia, mutta sitten alkaakin jo ikä tulla vastaan. Paras vaihtoehto näillä näkymin olisi jäädä lapsettomaksi. Jos asiat menevätkin huonosti, se ei ainakaan vaikuttaisi viattomiin lapsiin.

Vierailija
32/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempaa polvea taitaa nyt keljuuttaa kun nuorempi polvi tekee kuten parhaaksi näkee :D

No ainakaan minua ei keljuta yhtään, että sinä jätät geenisi siirtämättä eteenpäin. Se on ihan win-win.

Mutta tyhmyys ja katteettomat luulot ärsyttävät. Ihan vaan kansantalouden perusasiat pitäisi olla jokaisella hanskassa, mutta tämä ketju ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa peruskoulun toimivuudesta.

Ohis

Vierailija
33/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on asiat kuitenkin hyvin kun töitä on. Uskallat aivan hyvin tehdä lapsiakin välillä ja palata taas töihin.

90-luvun laman aikaan ei saanut mitään työtä, ei edes keikkoja hoitoalalta.

Onhan asiat tosi hyvin. Nyt jo selkä rikottuna töissä. Masennuslääkkeitä napsitaan kun keskivaikea masennus diagnosoitiin burnoutin jälkeen. Silti sinnitellään töissä ilman lomia ja yhden päivän vapailla. Lepäile sä vaan kotona. Mulla alkaa nyt 8 päivän työputki. Koita siinä sitten puskea jotain iloa elämään. Ei edes puhuta lapsista jotka joutuu kärsimään vuorotyön keskellä kun vanhemmat puurtaa ilman lomia. Tai mitkä vanhemmat kun eihän tässä vuorotyöarjessa ole aikaa deittailla yhtään ketään. Ja tosiaan jos nyt tekisin lapsen niin menettäisin nykyisen työpaikkani koska sopimus on määräaikainen ja jouluna voin hyvinkin olla työtön jos en jousta ja tee ikäviä työaikoja.

Vierailija
34/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu siitä vaan lapsia tekemään. Käytetään parhaat vuotemme sinnittelemällä köyhyysrajalla väh. kahden lapsen kanssa, joille ei ole varaa hankkia ikinä mitään. Mies tienaa alle 2000€/kk, itse opiskelen vielä, mutta työn saanti ei todellakaan ole varmaa. Kaksion vuokraan pikkukaupungissa menee 800€/kk, pitäisi muuttaa isompaan lasten takia, joten vuokrakin olisi suurempi. Vakuutuksiin ym. kuukausittaisiin laskuihin menee satoja euroja, ruokaan (joka on kallista) jää loput ja lasten kuluihinkin pitäisi jostain jäädä rahaa.

Jos onni potkaisee ja saankin hyvän työpaikan, lasten hankinta tarkoittaisi, että jäisin mahdollisimman pian äitiyslomalle, jolloin työpaikkani taas vaarantuu. Mieluummin tekisin muutaman vuoden töitä ennen niitä lapsia, mutta sitten alkaakin jo ikä tulla vastaan. Paras vaihtoehto näillä näkymin olisi jäädä lapsettomaksi. Jos asiat menevätkin huonosti, se ei ainakaan vaikuttaisi viattomiin lapsiin.

Tiukkaa se on ollut ennenkin. 

Meilläkin oli yli 800 euroa vuokra  lasten ollessa päiväkoti-ikäisiä. Mies sai nipin napin 2000e kuussa palkkaa. Pärjättiin silti.

Mun vanhempani aloittivat perhe-elämän asunnossa missä oli vain yksi huone ja vessa, jossa oli vain pytty ja lavuaari. 

Vierailija
35/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sukupolvellasi ap. on nyt mahtavat oltavat verrattuna 90-luvun laman aikana vanhemmuusiässä olleilla. Kaikki leikattiin, äitiyspäivärahat, päivähoito-oikeutta ei ollut edes kaikilla työssä käyvillä, vaan tuurista oli usein kiinni. Vaipat maksoivat suhteessa paljon enemmän kuin nykyään. Samoin lasten ruoat. Päälle massiivinen työttömyys.

Lapsien määrän väheneminen on suoraa seurausta siitä, ettei silloin moni uskaltanut lisääntyä. Me vielä uskottiin, että vanhempien pitää elättää omat lapsensa. 

Itse jätin lapsen teon yhteen, koska sen pystyin itse elättämään. Eipä ole lapsenlapsiakaan sitten tulossa. Ainakaan montaa. Hyvä vaan.

Vierailija
36/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jokainen miettii itse omalta kohdaltaan ratkaisut, mutta ei se nyt niinkään ole, että ennen olisivat asiat olleet jotenkin paremmin tuossa suhteessa.

Kyllä niukkuus ja ahtaus ovat aina olleet lapsiperheiden osa. Samoin epävarmuus töiden suhteen. Nykyään sentään on lakisääteinen oikeus olla hoitovapaalla, ennen lasten takia kotiin jäävä nainen enemmän tai vähemmän säännönmukaisesti menetti työpaikkansa.

Varallisuuskin on toki työuran loppuvaiheessa yleensä suurempi - näin on ollut aina - mutta sitten se taas eläkkeellä romahtaa, eläke kun on noin 60 prosenttia työtuloista.

Asumisväljyys on koko ajan keskimäärin kasvanut, samoin tulotaso, ainoastaan keski-ikäisillä se hiukan on laskenut.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006005219.html

Vierailija
37/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmisillä on vaatimukset hyvin korkealla kun eivät ole ikinä oppineet ottamaan mitään riskiä. Se on tämä suomalainen vaaraton yhteiskunta. Lapsentekokin nähdään jonain valtavana riskinä, vaikka sitähän se ei ole. Ehkä jossain Etiopiassa, mutta ei Suomessa. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos sen lapsen hankkii? Se voi kuolla, mutta lapsia kuolee kehitysmaissa koko ajan, ja silti heilläkin elämä jatkuu.  Me ollaan vaan täällä totuttu siihen, että isompia vastoinkäymisiä ei haluta ikinä edes ajatella.

Kyllä joku vaikeasti vammainen lapsi olisi vielä pahempi. Siinä sitten hoidat aikuista lastasi vielä vanhana ja köyhänä.

Paitsi että Suomessa vammaisen lapsen voi laittaa myös laitoshoitoon. Kuntoutusta on saatavilla hyvin ja se on korkealaatuista. Jos päättää jäädä omaishoitajaksi, siitäkin saa jotain korvausta. Ja vastauksestasi voi päätellä, että pahin kuvittelemasi tilanne on oma suhteellinen köyhyytesi. Suomessa tuo köyhyys ei kuitenkaan ole mikään todellinen uhka, täällä ei kuolla nälkään, vaan sairauksiin ja onnettomuuksiin.

Vierailija
38/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystalkooa keskustelu on todella kapeakatseista ja  haukutaan enimmäkseen ihan väärää puuta. Jos eläkejärjestelmä on rakennettu väärällä tavalla aikoja sitten, niin se ei ole tällä hetkellä lisääntymisiässä olevien ihmisten vika. Kuten artikkelissa mainitaan, niin hedelmällisyysluku on ollut alle 2, jo -70 luvulta lähtien. Tälle kestämättömälle ratkaisulle ajatellaan olevan vain yksi ratkaisu, eli syntyvyys pitää saada kasvuun. Onko siinä onnistuttu 50-vuodessa? Eipä ole, vaan se on vain enimmäkseen laskenut. Onko vialliselle eläkejärjestelmälle tehty mitään? No eipä juuri muuta kuin että edes pientuloisten eläkkeitä ei ole nostettu...

Vierailija
39/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huudellaan nuoria synnytystalkoisiin, mutta mitään nykyajan ongelmia ei kuitenkaan haluta ratkaista, kuten köyhyys, rahattomuus, työttömyys, maailman hukkuminen roskaan, pskaan ja saasteisiin, näköalattomuus, toivottomuus, mielenterveysongelmat jne.

Aika vastuutonta ja lyhytnäköistä. Ei ne tulevat sukupolvet näitä ongelmia ratkaise yhtään sen enempää kuin nykyinenkään.

Vierailija
40/337 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe-elämä on aina ollut tiukkaa. Ehkä nyt juuri tänä aikana se ei sitä kaikilla ole. Esim. 90-luvun alussa asuntolainojen korot oli n. 17%. En usko että tässä on kyse rahasta ylipäätään. Nykyään vaan kyseenalaistetaan koko tuo perinteinen tapa elää. Ne jotka edelleen haluaa lapsia, tekee (tai vähintään yrittää saada) epävarmuuksista huolimatta. Niin se on aina ollut. Harvempi vain haluaa lapsia muutenkaan, on niin paljon muutakin.

Mitä tulee eläkkeisiin. Emme me tule mitään eläkettä saamaan. Siinä mielessä voisi olla ihan hyväkin tehdä joku lapsi, voisi sitten kiinalaistyyliin toivoa että lapset elättää. Joka tapauksessa, te vanhemmat ihmiset, olkaa hiljaa. Teillä on ne eläkkeet, mitä meillä ei tule koskaan olemaan, tuli lapsia tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme