HS: Ratsastustallit pulassa. Ratsastajat liian lihavia.
Ratsastajan ei tulisi painaa yli 80kg, koska muuten hevonen kärsii. Tämä on monelle naisihmiselle arka paikka.
Kommentit (696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju on trolli. Minulta ei ole ikinä kysytty painoa kun olen käynyt ratsastamassa.
Aloitin ratsastuksen uudestaan tyttären innostuksen myötä. Painoa minulla 95kg ja olen 165cm pitkä. Olen ratsastanut suokeilla sekä isoilla poneilla, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia niin hevosella kuin ratsastuksen opettajallakaan.
Tottahan nyt itse osaan arvioida minkäkokoisella hevosella voin ratsastaa. Eikä tarkoitus olekkaan mennä millään shettiksellä.
Järki käteen ja aloitus on trolli.Siis ovatko trollit vallanneet jos Helsingin Sanomatkin?
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju on trolli. Minulta ei ole ikinä kysytty painoa kun olen käynyt ratsastamassa.
Aloitin ratsastuksen uudestaan tyttären innostuksen myötä. Painoa minulla 95kg ja olen 165cm pitkä. Olen ratsastanut suokeilla sekä isoilla poneilla, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia niin hevosella kuin ratsastuksen opettajallakaan.
Tottahan nyt itse osaan arvioida minkäkokoisella hevosella voin ratsastaa. Eikä tarkoitus olekkaan mennä millään shettiksellä.
Järki käteen ja aloitus on trolli.
Mikä on suokki?
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen ja aloitus on trolli.
Koko ketju perustuu Hesarin juttuun. Vai trollavatko hekin?
Taas kehä kolmosen sisäpuolella. Kyllä meillä ainakin täällä maaseudulla on kunnon hevosia ratsastuskouluilla eikä mitään tikkujalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen ja aloitus on trolli.Mikä on suokki?
Suomenhevonen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyhevoset on jalostettu epäkäytännöllisiksi elintasohevosiksi. Hevosen on pitänyt pystyä kannattelemaan ritarin haarniskaa, joka on painanut nelisenkymmentä kiloa JA sen sisällä olevaa miestä, joka ei ole voinut olla mikään hintelä jätkä, että on jaksanut koko päivän siinä haarniskassa taistella.
En ratsasta ja miellän harrastuksen pikkutyttöjen urheiluksi, jolloin poni lienee riittävä ratsu. Talleilla joskus käyneenä minusta on näyttänyt siltä, että ne hevoset siellä nyt harvoin on mitään kovin erikoisia rodunjalostuksen tuotteita, aikamoisia kaakkeja ovat olleet. Mutta varmaan tosiharrastaja, isokokoinenkin, voi hankkia sopivaa rotua edustavan hepan itselleen?
Trollihan sinä olet, ei ketään tervepäistä voi kiinnostaa noin paljon vängätä vastaan asiasta, joka ei edes merkitse itselle mitään. Kannattaa myös huvikseen googlailla, minkä kokoisia ihmiset oli keskiajalla.
Keskiajan ihmiset eivät olleet hobitteja vaan tukimusten mukaan lähes yhtä pitkiä kuin nykyisetkin ihmiset. Sen sijaan ylipaino (oli sitten lihaksista tai läskistä) oli harvinaista.
http://www.katajala.net/blog/jussi/archives/2005/09/ihmisten_keskip.php (tuolla myös tutkimuslinkki.)Oletko käynyt jossain näissä museoissa, joissa on näitä keskiajan vaatteita esillä? Ne eivät mahtuisi koskaan tämän ikäpolven, samanikäisten ihmisien päälle. Kengätkin ovat todella pieniä, mutta eihän toisaalta koossa 35 ja 37 suurta eroa ole, mutta nykyisin naisten jalka ei ole yleisesti 37 vaan 39 pikemmin. Onko 150cm suuresti erikokoisempi kuin 160cm nainen? Ei ole, mutta väitätkö, että silloin oli sama määrä näitä lähes 180cm tyttöjä liikenteessä kuin nyt on?
Ja koska emme puhu nyt vain suomalaisista , niin maailman keskipituus ei ole sama kuin jonkun hollantilaisten keskipituus. Joten jossain Kiinassa ei todellakaan 190 cm ja 100 kg ole ollut tyypillinen ratsastajan koko tai muutenkaan niissä maissa, joissa on ollut ritareita tai sodissa käytettyjä hevosia, ei heidän väestönsä keskipituus ole vieläkään mikään kovin pitkä.
Joten jos se keskipituus nyt on miehillä 175 cm, ja silloin aikanaan kymmenen senttiä vähemmän eli 165 cm, niin sen kokoinen mies ei ole painanut yli 80kg. Pikemmin alle 60 kg. Ei, eikä hänellä ollut 120kg haarniskaa päällä.165cm sotilaallinen mies painanut alle 60kg? :-D ei todellakaan, kyllä niiden ritareidenkin on täytynyt omistaa lihaksia. Eiköhän se paino 165cm sotilasmiehelle ole ollut 65-70kg.
Lähdetään siitä, että ihmiset elivät vähemmän aikaa ja jo nuorina aloitettiin työelämä ja sotiminen. Jos katsomme ihan tämän päivän kasvukäyriä ja otamme -2SD käyrällä kulkevan 18 vuotiaan, niin hänen pituutensa olisi siinä 167cm ja hänen vastaava painonsa 50 kg. Varmasti kasvaessaan heille tulo lisää lihaksia, mutta 9 kiloa lihaksia on jo suht paljon, jolla pääsemme 59 kg. Nuo kasvukäyrät osaat varmaan googlettaa ihan itse?
Nykyisin sotilaat syövät varmaan hyvin, mutta siihen aikaan sotiminen ei ollut mikään mässäilykisa. Pikemmin puutostaudit ovat vaivanneet heitä.
Joten väittäisin, että jonkun silloisen 20 vuotiaan sotilaan todennäköinen paino on ollut alle 60kg lihaksillakin.
Ja ihan kuriositeettina niin tuolla -1SD käyrällä 174cm pituiselle annetaan painoksi 59 kg.
Nälkiintyneet sotilaat ovat huonoja sotilaita. Ainakin näillä seuduilla rikkaat varustivat ratsukkoja sotaan ja heidän huoltoonsa panostettiin. Tavallinen maan kansa on sitten enemmän omillaan.
Olenkin aina miettinyt miksi hevosista tehty metwursti myydään kaupassa niin ohuina siivuina, mutta nyt sekin selvisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä yli 190-senttiset eivät voi ratsastaa nimittäin alle 80kg on alipaino tuon pitusille.
Niin? Ei kaikki lajit ole kaikille ja +190 cm pitkä voi taas harrastaa (jopa menestyksekkäästi) lento- tai koripalloa tai vaikka korkeushyppyä jotka taas jää haaveeksi 160 senttiseltä. Hieman skrodempi pitkä taas on edukseen vaikka moukarin- tai kiekonheitossa ja miksei kuulantyönnössäkin, joihin taas ei pienikokoisilla ole oikein edellytyksiä.
Ei ratsastuskaan ole harrastuksena mikään ihmisoikeus jota kaikkien pitäisi voida harrastaa. Toisilla estää taloudelliset syyt ja toisilla taas isokokoisuus. Joillakin jopa molemmat ja sitten pitää tietenkin keksiä jokin muu laji mihin rahkeet riittää. Tai alkaa vaikka sohvikseksi.
Kuningas Jalkapallo lienee niitä kaikkien demokraattisempia urheilulajeja, joissa lyhyydestä tai pituudesta ei ole erityistä haittaa tai hyötyä. Jalkapallokentän koko jo vaikuttaa siihen että siellä pitää jaksaa liikkua riippumatta siitä miten lyhyt tai pitkä sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sinne talleille hankkia muutaman virtahevon kehopositiivisia ratsastajia varten?
Mä oon muuten ratsastanut norsulla. :)
Jolla oli suomalaisen naisen nimi?
Minä taas olen mennyt joen yli jokisian selässä.
Näkee sen ihmisestä jo päällepäin että onko se 80 kg timmiä lihasta vai jotain muuta. Sinällään tuo 80 kg ei oikein sovi absoluuttiseksi painorajaksi.
En kyllä muuten tajua tätä ylipainon puolustamista. Ylipainoinen voi kyllä laihduttaa tai hankkia itse sellaisen hevosen joka jaksaa kantaa, mutta ei voi olettaa tai vaatia että ratsastuskoulut ja talliyrittäjät alkaisivat hankkimaan hevosia jotka sopivat ylipainoisille.
Tallit ovat ihan itse kusseet omiin muroihinsa hankkimalla liian pieniä hevosia. Miesratsastajana olen noin 90 -100 kg painoinen. Eikä käyttämälläni tallilla ole mitään vaikeutta osoitta minulle niitä isompia hevosia. Teinitytöille osoitetaan yleensä niitä heiveröisempiä yksilöitä. Busineksen yksi kulmakivi on, että tarjoaa tuotetta tai palvelua, jolle on kysyntää. Jos ratsastajat ovat painavia, pitää hankkia isoja hevosia. Niin isoa ratsastajaa ei löydy, etteikö löytyisi riittävän isoa hevosta. Ihmettelen, mikseivät kaikki tallit halua vastata kysyntään.
Painon lisäksi vaikuttaa myös taito. Taitava ratsastaja osaa istua tasaisesti liikkeitä myötäillen, aloittelijat ja vähän aikaa ratsastaneet ( joita siis ratsastuskouluissa juuri käy) ovat monet niitä mätisäkkejä painosta riippumatta. Pomppiva ja epätasapainossa oleva ratsastaja on hevoselle tukala, sitä pahempi mitä painavampi
Pesäpallossa oli ainakin takavuosina vielä lyöjäjokeri systeemi jossa pystyttiin käyttämään lihavia miehiä, koska olivat vielä kovia lyömään. Naisissa tätä ei tainnut niin olla, yleensä kun naiset lihoivat, ikääntyivät niin ne siirrettiin syrjään, esteettisistä ja urheilullisista syistä. Naisissa ei taida varsinaisia lyöjä ässiä olla...
Noista kommenteista, joissa ratsastusta pidetään kevyenä, huomaa että osa porukasta ei ymmärrä hevosista eikä varsinkaan ratsastamisesta mitään..
Miksi ihmeessä jonkun pitää ratsastaa hevosella jos se ei ole välttämätöntä?
Ihan kuin joku elukka tykkäisi siitä että joku läski könöttää selässä. Tuohan on selvää eläinrääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen ja aloitus on trolli.Mikä on suokki?
Suomenhevonen
Vierailija kirjoitti:
Näkee sen ihmisestä jo päällepäin että onko se 80 kg timmiä lihasta vai jotain muuta. Sinällään tuo 80 kg ei oikein sovi absoluuttiseksi painorajaksi.
En kyllä muuten tajua tätä ylipainon puolustamista. Ylipainoinen voi kyllä laihduttaa tai hankkia itse sellaisen hevosen joka jaksaa kantaa, mutta ei voi olettaa tai vaatia että ratsastuskoulut ja talliyrittäjät alkaisivat hankkimaan hevosia jotka sopivat ylipainoisille.
Täällä vastustetaan ylipainoisten haukkumista ja solvaamista. Heilläkin on ihmisoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Tallit ovat ihan itse kusseet omiin muroihinsa hankkimalla liian pieniä hevosia. Miesratsastajana olen noin 90 -100 kg painoinen. Eikä käyttämälläni tallilla ole mitään vaikeutta osoitta minulle niitä isompia hevosia. Teinitytöille osoitetaan yleensä niitä heiveröisempiä yksilöitä. Busineksen yksi kulmakivi on, että tarjoaa tuotetta tai palvelua, jolle on kysyntää. Jos ratsastajat ovat painavia, pitää hankkia isoja hevosia. Niin isoa ratsastajaa ei löydy, etteikö löytyisi riittävän isoa hevosta. Ihmettelen, mikseivät kaikki tallit halua vastata kysyntään.
Järeät hevosrodut ovat kalliita, hevonen vaatii suuremman tilan tallissa ja kuluttaa paljon, sitä ei pysty myöskään välttämättä kuljettamaan standardikalustolla.
Raskastekoinen hevonen ei myöskään kestä samanlaista _pitkäkestoista_ rasitusta niin hyvin kuin kevyempirakenteinen. Muun muassa näistä syistä ei ihan yksittäistapauksien vuoksi kannata moista satsausta tehdä.
Hmm.. Tuossa jutussa ihan nimekkäät hevostallien omistajat sanovat omalla nimellään että lihavien pitää laihduttaa ennen ratsastamista. He onen kärsii ylikuormasta.
Jokainen järkevä ihminen tämän tajuaa..
En usko että se timmiä lihasta omaava 190 cm /125 kg kehonrakentajamies on ryntäämässä ratsastustallille, koska luultavasti tiedostaa oman massansa ja pitäisi touhua eläinrääkkäyksenä.
Lähdetään siitä, että ihmiset elivät vähemmän aikaa ja jo nuorina aloitettiin työelämä ja sotiminen. Jos katsomme ihan tämän päivän kasvukäyriä ja otamme -2SD käyrällä kulkevan 18 vuotiaan, niin hänen pituutensa olisi siinä 167cm ja hänen vastaava painonsa 50 kg. Varmasti kasvaessaan heille tulo lisää lihaksia, mutta 9 kiloa lihaksia on jo suht paljon, jolla pääsemme 59 kg. Nuo kasvukäyrät osaat varmaan googlettaa ihan itse?
Nykyisin sotilaat syövät varmaan hyvin, mutta siihen aikaan sotiminen ei ollut mikään mässäilykisa. Pikemmin puutostaudit ovat vaivanneet heitä.
Joten väittäisin, että jonkun silloisen 20 vuotiaan sotilaan todennäköinen paino on ollut alle 60kg lihaksillakin.
Ja ihan kuriositeettina niin tuolla -1SD käyrällä 174cm pituiselle annetaan painoksi 59 kg.