Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Ratsastustallit pulassa. Ratsastajat liian lihavia.

Vierailija
14.09.2019 |

Ratsastajan ei tulisi painaa yli 80kg, koska muuten hevonen kärsii. Tämä on monelle naisihmiselle arka paikka.

Kommentit (696)

Vierailija
241/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on, kun lääkäri on käskenyt harrastaa liikuntaa, ja itse ei jakseta juosta, niin luullaan että se on sama asia kun hevonen juoksee ja itse vähän hölskyy siellä selässä.

Tuo on muuten harvinaisen osuva kommentti. Et uskokaan kuinka usein, kun vastaanotolla selkävaivoja valittavalta naiselta kysyy harrastatko mitään liikuntaa mikä vahvistaisi selkää ja ylläpitäisi hyvää lihaskuntoa, kuinka moni ihan vakavissaan vastaa ratsastavansa hevosella. Ei oikein ikinä tiedä nauraako vai kysyä onko henkilöllä ihan kaikki jauhot pussissa. Tämä on vähän sama kuin polvien nivelrikkovaivaa poteva vastaisi, että liikun sähköpotkulaudalla, kun kysytään harrastastko jalkoihin kohdistuvaa liikuntaa. Noh, meitä on tosiaan joka junaan järjenjuoksunkin osalta.

Ihan sama missä ammatissa olet, jossa vastaanotolla kohtaat ihmisiä liikuntavaivoineen, niin et osaa asiaasi :D Ratsastaminen on ihan oikeaa liikuntaa. Se kohdistuuko se tasaisesti kaikkiin lihaksiin on aivan eri asia, mutta ei iso osa muustakaan liikunnasta kohdistu tasaisesti koko kroppaan.

Kiitos pointtini vahvistamisesta, että tosiaan löytyy noin yksinkertaisia ihmisiä, jotka oikeasti uskovat, että jollain hevosella ratsastaminen on hyvää liikuntaa selälle. Parhaimmillaankin puhutaan yksipuolisesta staattisesti lihasjännityksestä ja liikkeen stabiloimisesta ja siitä puuttuu kokonaan se tärkein asia eli harjoittelun progressiivisuus. Mutta joo, ratsastakaa vain sillä hevosella ja kertokaa ystävillenne, että harrastatte liikuntaa ja älkää ihmetelkö, kun ystävänne yrittävät pidätellä nauruaan, kun kerrotte mitä se 'liikuntanne' oikeasti on.

Voitko sitten kommentoida, miksi ratsastusta käytetään kuntoutusmuotonakin?

ohis

Vierailija
242/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa miten paljon ylipainoisia tällä palstalla liikkuu kun näin paljon keskustelua aihepiiri herättää... Ei tallien ole pakko hankkia jykeviä hevosia isoja ratsastajia varten, vaan isot ratsastajat voivat etsiä itselleen sopivan tallin tai vaihtoehtoisesti harrastaa jotain muuta. Ratsastus ei todellakaan ole mikään ihmisoikeus.

Itse en ole ylipainoinen, mutta se ei tarkoita, että hyväksyisin ylipainoisten haukkumisen ja halveksunnan. Painorajoista voi keskustella asiallisesti.

Sama, en ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta en todellakaan ymmärrä tätä suomalaisten kiiman sävyttämää lihavien haukkumista.

Täysin sivistymätöntä ja kertoo jostakin suomalaisten syvästä mt-ongelmasta. Veikkaan noita sekopäisimpiä tapauksia itse lihaviksi, jotka heijastavat häpeäänsä ja pahaa oloaan anonyymina toisiin lihaviin, noissa viesteissä on niin paljon henkilökohtaista tunnetta mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju on trolli. Minulta ei ole ikinä kysytty painoa kun olen käynyt ratsastamassa.

Aloitin ratsastuksen uudestaan tyttären innostuksen myötä. Painoa minulla 95kg ja olen 165cm pitkä. Olen ratsastanut suokeilla sekä isoilla poneilla, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia niin hevosella kuin ratsastuksen opettajallakaan.

Tottahan nyt itse osaan arvioida minkäkokoisella hevosella voin ratsastaa. Eikä tarkoitus olekkaan mennä millään shettiksellä.

Järki käteen ja aloitus on trolli.

Vierailija
244/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan nähnyt ratsupoliiseja? On kokoa hepalla sekä miehellä.

Vierailija
245/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on, kun lääkäri on käskenyt harrastaa liikuntaa, ja itse ei jakseta juosta, niin luullaan että se on sama asia kun hevonen juoksee ja itse vähän hölskyy siellä selässä.

Tuo on muuten harvinaisen osuva kommentti. Et uskokaan kuinka usein, kun vastaanotolla selkävaivoja valittavalta naiselta kysyy harrastatko mitään liikuntaa mikä vahvistaisi selkää ja ylläpitäisi hyvää lihaskuntoa, kuinka moni ihan vakavissaan vastaa ratsastavansa hevosella. Ei oikein ikinä tiedä nauraako vai kysyä onko henkilöllä ihan kaikki jauhot pussissa. Tämä on vähän sama kuin polvien nivelrikkovaivaa poteva vastaisi, että liikun sähköpotkulaudalla, kun kysytään harrastastko jalkoihin kohdistuvaa liikuntaa. Noh, meitä on tosiaan joka junaan järjenjuoksunkin osalta.

Ihan sama missä ammatissa olet, jossa vastaanotolla kohtaat ihmisiä liikuntavaivoineen, niin et osaa asiaasi :D Ratsastaminen on ihan oikeaa liikuntaa. Se kohdistuuko se tasaisesti kaikkiin lihaksiin on aivan eri asia, mutta ei iso osa muustakaan liikunnasta kohdistu tasaisesti koko kroppaan.

Kiitos pointtini vahvistamisesta, että tosiaan löytyy noin yksinkertaisia ihmisiä, jotka oikeasti uskovat, että jollain hevosella ratsastaminen on hyvää liikuntaa selälle. Parhaimmillaankin puhutaan yksipuolisesta staattisesti lihasjännityksestä ja liikkeen stabiloimisesta ja siitä puuttuu kokonaan se tärkein asia eli harjoittelun progressiivisuus. Mutta joo, ratsastakaa vain sillä hevosella ja kertokaa ystävillenne, että harrastatte liikuntaa ja älkää ihmetelkö, kun ystävänne yrittävät pidätellä nauruaan, kun kerrotte mitä se 'liikuntanne' oikeasti on.

ohis

En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta eikös kuntoutus ja painonpudotus ole erilaisia tapahtumia ja tämän vuoksi molemmat tarvitsevat erilaiset liikuntamuodot? Kuntouttavassa toiminnassa lihaksia rasitetaan pikkuhiljaa ja kevyesti, kunnes lihasvoima palautuu måäriteltävälle tasolle. Tässä nimenomaan tarvitaan kevyen rasituksen liikuntaa (esim. Ratsastus). Painonpudotuksessa taas tarvitaan kunnon rasittavaa hikiliikuntaa, mitä ratsastus ei ole.

Vierailija
246/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonely Rider kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joo, mutta miksi ihmeessä ratsastustalleissa on poneja ja arabeja? Kunnon kokoisia hevosia, vaikka shireläisiä niin on kuulkaa kannatelleet helposti aikaan 180kg ritareita haarniskoineen. Antakaa tikkujalkahevosten juoksennella kauniisti vaikka liinassa säikkyen joka muovipussia... Jos haluaa nauttia ratsastuksesta niin osta shireläinen :D

Tai miksi ihmeessä et laihduta?

No koska kaikki painavat ihmiset eivät suinkaan ole lihavia. Esim pitkä, kuntosalilla ahkerasti käyvä mies saattaa helposti painaa 110kg. Ja lihavuus voi johtua lukuisista sairauksista jne ja ratsastus on kaikesta huolimatta urheilua joka (=liikunta) tekee erityisesti lihavalle hyvää. Vai eikö lihava saisi sinusta mennä kuntosalille?

Mitä ihmiset miettisivät jos kuntosalilaitteilla olisi painoraja tai uimahallissa vesi menisi liikaa yli jos sinne menisi ylipainoisia ihmisiä? Ihmiset toteaisivat että yrittäjän moka. Niin se menee. Asiat tulee ennakoida. Suomessa on olemassa muutamakin hyvä talli jolla on hevosia erilaisten ihmisten tarpeisiin.

Etkö sinä idiootti osaa erottaa toisistaan hevosta ja kuntosalilaitteita? Se hevonen KÄRSII kun joutuu kantamaan liian painavia ihmisiä. 

Lihavuus ei johdu sairauksista, vaan ylensyönnistä.

Kyllä lihavuus voi johtua myös sairaudesta. Hevosasiasta olen samaa mieltä.

ohis

Lihavuus johtuu jääkaapin sisällöstä ja turhista lääkkeistä. Uinti sopii kaikille ja tervellinen ruoka sopii kaikille.

Turhista lääkkeistä? Asiantuntija puhuu...Moniin sairauksiin liittyy esim. nesteen keräytymistä. Mikään liikuntamuoto ei sovi kaikille, uintikaan ja terveellinen ruokakin riippuu ihmisestä.

Vierailija
247/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin paljon mahdollista. Olen lihava, enkä tykkää hevosista tai ratsastuksesta, mutta en kyllä voisi eläinparkaa kiusata omalla elopainollani. En vaikka painaisin puolet vähemmän, 45kg. Naurettavan näköistä eläinrääkkäystä koko hevosharrastus muutenkin. Hevonen on kauneimmillaan laitumella ilman satulaa ja muita härpäkkeitä.

Vierailija
248/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta eikös kuntoutus ja painonpudotus ole erilaisia tapahtumia ja tämän vuoksi molemmat tarvitsevat erilaiset liikuntamuodot? Kuntouttavassa toiminnassa lihaksia rasitetaan pikkuhiljaa ja kevyesti, kunnes lihasvoima palautuu måäriteltävälle tasolle. Tässä nimenomaan tarvitaan kevyen rasituksen liikuntaa (esim. Ratsastus). Painonpudotuksessa taas tarvitaan kunnon rasittavaa hikiliikuntaa, mitä ratsastus ei ole.

Etkö ymmärrä lukemaasi, kun kysymys liittyi kuntoutukseen, ei painonpudotukseen?

Vierailija
249/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonpudotuksessa taas tarvitaan kunnon rasittavaa hikiliikuntaa, mitä ratsastus ei ole.

Painonpudotuksessa ei itse asiassa tarvita ollenkaan liikuntaa, vaan alhaisempia kaloreita...

Urheilussa joutuu nimenomaan syömään ja syömään ja syömään, rankka urheilu + painon pudotus onnistuu sen takia aika harvoin.

Ratsastus on äärimmäisen raskasta liikuntaa, saati sitten vaikka joku kenttäratsastus, mutta sitä ei oikein voi tietää, jos luulee ratsastuksen olevan rennosti hevosen selässä istumista, joten voisitte te ei-ratsastajat vain lopettaa kommentoinnin, koska teillä ei ole tietoa, eikä kokemusta asiasta.

Vierailija
250/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju on trolli. Minulta ei ole ikinä kysytty painoa kun olen käynyt ratsastamassa.

Aloitin ratsastuksen uudestaan tyttären innostuksen myötä. Painoa minulla 95kg ja olen 165cm pitkä. Olen ratsastanut suokeilla sekä isoilla poneilla, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia niin hevosella kuin ratsastuksen opettajallakaan.

Tottahan nyt itse osaan arvioida minkäkokoisella hevosella voin ratsastaa. Eikä tarkoitus olekkaan mennä millään shettiksellä.

Siis ovatko trollit vallanneet jos Helsingin Sanomatkin?

Vierailija
251/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ovatko trollit vallanneet jos Helsingin Sanomatkin?

Linkki?

Vierailija
252/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joo, mutta miksi ihmeessä ratsastustalleissa on poneja ja arabeja? Kunnon kokoisia hevosia, vaikka shireläisiä niin on kuulkaa kannatelleet helposti aikaan 180kg ritareita haarniskoineen. Antakaa tikkujalkahevosten juoksennella kauniisti vaikka liinassa säikkyen joka muovipussia... Jos haluaa nauttia ratsastuksesta niin osta shireläinen :D

No koska kaikki painavat ihmiset eivät suinkaan ole lihavia. Esim pitkä, kuntosalilla ahkerasti käyvä mies saattaa helposti painaa 110kg. Ja lihavuus voi johtua lukuisista sairauksista jne ja ratsastus on kaikesta huolimatta urheilua joka (=liikunta) tekee erityisesti lihavalle hyvää. Vai eikö lihava saisi sinusta mennä kuntosalille?

Mitä ihmiset miettisivät jos kuntosalilaitteilla olisi painoraja tai uimahallissa vesi menisi liikaa yli jos sinne menisi ylipainoisia ihmisiä? Ihmiset toteaisivat että yrittäjän moka. Niin se menee. Asiat tulee ennakoida. Suomessa on olemassa muutamakin hyvä talli jolla on hevosia erilaisten ihmisten tarpeisiin.

Ihan sama mihin koet sinulla olevan oikeus, mutta eläintä nyt ei vaan rääkätä sillä perusteella.

Kuka tässä haluaa rääkätä hevosia, jos puhutaan hevosroduista, jotka pystyvät hyvin kantamaan myös isompia ihmisiä?

ohis

Miksi ylipainoisen pitäisi edes voida harrastaa ratsastusta? Laihduttaa ensin laardit pois ja menee sitten.

Isokokoinen ei ole välttämättä ylipainoinen. Sinä olet ainoa, joka puhut ylipainoisesta.

Vierailija
253/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on väärä käsitys ratsastuksesta. Ratsastus päihittää erittäin kovan salitreenin. Ratsastus on fyysisesti rankka laji ja laiskemman hevosen kanssa kunto loppuu jokaisella peruskuntoisella. Hiki virtaa varmasti ratsastustunnin jälkeen ja erityisesti lihakset kasvavat ihan eri tavalla kuin vaikka pelkässä juoksussa.

Vierailija
254/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole trolli. Muutama sivu sitten kerroin itse kokeilleeni pari vuotta sitten ratsastusta vuosikymmenien tauon jälkeen ja kyllä minulle annettiin tallin isoimmat hevoset painoni (80+) takia. Ja painoraja oli ilmaistu niiden tallien sivuillakin.

Vierailija
255/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän se painoraja on?

Vierailija
256/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä katsomassa ratsastustallien sivuja. Ihan nopealla googlaamisella löytyi esimerkiksi tämä:

https://www.kaarelanratsutallioy.com/45

Painorajat: tallillamme on käytössä painorajat ja asiakassuhteen alkaessa olemme saaneet sinulta tiedon painostasi ja pituudestasi. Mikäli ne tiedot muuttuvat suuresti, tulee niistä kertoa opettajallesi, jotta hevosjaot kohdistuvat oikein

Pienet ponit

max. 60kg

Isot ponit

max. 70kg

Hevoset

max. 80kg

Mikäli ehto ei täyty, talli ei ole velvollinen korvaamaan tunteja.

(Huom. kyseinen paikka on siis ihan vain googlettamalla löytynyt eikä liity mitenkään HS juttuun tai tähän keskusteluun)

Vierailija
257/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli aika moni normaalipainoinen mies ei voi ratsastaa.

Näinpä. Menkää siis huutelemaan esim. poliisihevosille.

Jaaha. Tajuatko, että kaikki poliisin 7 hevosta ovat huomattavasti tavallisia ratsuja isompia? Lisäksi tässä on joku perustavanlaatuinen väärinkäsitys sattunut, jos joku luulee, että yli 80kg on automaattisesti liian iso kaikille maailman hevosille. Mitä suurempi hevonen, sen suuremman painon se kantaa. Tähän on olemassa nyrkkisääntö, eli ratsastaja saisi painaa noin 15-20% hevosen painosta. Tämäkin on vain nyrkkisääntö. Pienelle ponille 55kg aikuinen voi olla liian iso, kun taas oma 700kg ja 182cm korkea Hevoseni pystyisi hyvin kantamaan yli 80-kiloista miestä eikä se siitä kummemmin rasittuisi. Koittakaa käyttää nyt niitä aivoja, liian painava on suhteellinen käsite.

Eli tuon kaavan mukaan, jos ratsun keskipaino on 400-600kg, niin 20% tuosta on 80-100kg. Joten 100kg ihminen voisi ratsastaa 600kg hevosella. Ratsastuksen harrastajista valtaosa on lapsia ja nuoria. Jos tallille hankittaisiin hieman enemmän näitä 600kg hevosia ja ratsatuksen opettaja jakaisi hevoset ratsastajan koon perusteella niin ehkä painorajaa voisi nostaa 85-90kg?

Vierailija
258/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä kun tuli puheeksi tämä aihe, en oikeasti ole ajatellut... Olen satunnainen ratsastaja ja viime aikoina on paino noussut melkein 80 kg:n. En siis mene hevosen selkään ennen kuin olen laihtunut alle 70 kilon. Ja silloinkin vain ison hevosen. 

Vierailija
259/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole edes kauhean pitkä, eli alle 180cm. Teen fyysisesti raskasta työtä ja pelaan jääkiekkoa, paino juurikin siinä sadan kilon molemmin puolin. Ei uskoisi monikaan ulkoisen habituksen perusteella.

Kaverini on minua huomattavasti pidempi korsto, mutta ei edes paina hirveästi enemmän.

Vierailija
260/696 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrääkkäystä jos liian painavia ratsastajia on, silloin on hevosten selät kovilla. Mitähän se heppa tuumaa kun yli yli 80kg ratsastaja kamuaa sinne selkään.

No ei yhtään mitään kummempaa kuin jos sinne kapuaa 50kg. Jos ratsastustallit eivät ole osanneet valita hevosiaan oikein, niin sitten on turha itkeä ja valittaa. On lukuisia hevosrotuja jotka kestävät mennen tullen ylipainoiset mammat.

Ai tallin ja hevosen vika että sulla on ylipainoa etkä oman itsesi takia voi laihduttaa? Just.

Lukutaito ja ymmärrys hoi!

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä