Lapsi hoidossa 7h päivä kun äiti haluaa omaa rauhaa. Ei voi käsittää... .
Löysin tälläisen kirjoituksen:
https://www.huonoaiti.fi/haluan-omaa-rauhaa-ja-siksi-lapseni-kay-hoidos…
En siis vaan käsitä.. Äiti on "työttömänä" kotona ja lapsi 7h päivähoidossa, kun ei jaksa hoitaa ja sen lisäksi 3 päivää mummolassa.
Ymmärtäisin, jos kyse olisi aamupäivästä päiväkodissa, mutta koko päivä, että äiti saa lukea ja katsella telkkaria rauhassa..
Toisaalta myös ymmärrän sen, että ei välttämättä aina jaksaisi ja että kaipaa sitä omaa aikaa ja rauhaa. Itse olen töissä käyvä neljän lapsen yh ja tiedän hyvin kyllä tuon tunteen, kun haluaisi olla hetken rauhassa, mutta tuo menee omasta mielestäni hieman jo yli, kun ilmeisesti kyse ei ole edes mistään sairaudesta, ainakaan tekstissä ei mainittu.
Käsitykseni mukaan yleensä, kun lapset ovat päivähoidossa, vanhemmat ovat joko töissä tai kotona pienempien kanssa.
Miksi pitää tehdä niitä lapsia, jos heitä ei viitsitä hoitaa?? Käy sääliksi tuotakin lasta, koska todennäköisesti vaistoaa, että äiti ei todellakaan nauti hänen kanssa olemisesta..
Kommentit (380)
Itse en ainakaan häpeä myöntää, että sekä minä että lapseni voimme molemmat paremmin nyt kun lapsi on päivähoidossa. Hoidin lasta 3 vuotta kotona. Vauva-aika oli ihanaa ja nautin siitä suunnattomasti, ja myös lapsen kasvessa isommaksi nautin yhteisestä ajastamme kotona. Kävimme kerhoissa, mutta vietimme pääasiassa aikaa kotona yhdessä. Lapsi ei juurikaan ollut hoidossa missään, vaan hoidin lasta aina itse. Olin todella omistautunut ja lapsi oli kaikki kaikessa. Olin sillä mentaliteetillä alusta asti, että minähän hoidan lapseni itse kun olen lapsen tänne maailmaan itse tehnyt.
Lapsen ollessa 2,5-vuotias, voimani loppuivat kun sairastuin psyykkisesti. Perhekerhojen työntekijät ehdottelivat päiväkotia, mutta en siihen aluksi halunnut suostua. Jaksoin yhä vähemmän lapsen kanssa. Hermot oli kireällä, aloin tiuskia lapselle. En jaksanut tarjota virikkeitä, vaan laitoin televisiosta piirrettyjä. Minulla oli uniongelmia enkä saanut nukuttua. Univelka pahensi käytöstäni. Nuokuin sohvalla samalla kun lapsi tapitti piirrettyjä. Tajusin, että ei tässä ole mitään järkeä. Minä voin huonosti, eikä lapsi saanut kaipaamaansa virikettä, kehittävää toimintaa tai tarpeeksi ulkoilua. Tajusin, etten tule saamaan tästä marttyyritoiminnasta mitään mitalia. Miksi yrittäisin hoitaa kaiken yksin jos en siihen pysty? Ei ole halveksittavaa laittaa lasta päiväkotiin, vaan se oli paras päätös siinä tilanteessa.
Lapsi oli aluksi kuusi tuntia päivässä päiväkodilla, ja myöhemmin aikaa pidennettiin seitsemään tuntiin, sillä lapsi viihtyi niin hyvin etten raaskinut hakea häntä juuri silloin kun kaverit oli lähdössä pihaleikkeihin. Lapsi sai päiväkodista välittömästi kavereita, kiinnostui muista lapsista ihan eri tavalla kuin ennen ja oppi ryhmäkäyttyätymistä. Vaikka olimme käyneet aiemmin kerhoissa, ei siellä kuitenkaan ollut samankaltaisia tilanteita mitä päiväkodissa oli esim oman vuoron odottamisen opettelemisen kanssa. Kerhoissa käynti on niin eri asia, sillä kerhoissa ollaan yhdessä sen oman äidin kanssa ja aikataulun päättää jokainen perhe erikseen. Äiti istuttaa tuoliin, äiti tarjoilee ruoan ja äiti on siinä vieressä kun lapsi ruokailee. Päiväkodissa kun kaikki tapahtuu ryhmälle samaan aikaan, lapsi joutuu opettelemaan omaa vuoroa, jakamista ja toisten huomioimista. Myös potalla käynti sai uutta puhtia kun muista lapsista tuli mallia. Sama koski esim itse pukeutumista.
Kun hain lapsen kotiin, jaksoin levättyäni keskittyä olemaan se paras äiti mitä halusin olla. En pystynyt siihen aiemmin kun olin lapsen kanssa 24/7. Nyt pystyin ottamaan kaiken irti yhteisestä ajastamme. Television tuijottelu vähentyi ja jaksoin taas lukea kirjoja lapselle ja puuhata kaikenlaista yhdessä. Suhteemme parani kun en enää tiuskinut tai huutanut, vaan halusin hoitopäivän jälkeen sylitellä ja pusutella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset on julmia toisilleen, ei voi muuta sanoa.
Kauhea tarve päästä haukkumaan kaikki, jotka toimivat eri tavalla kuin itse. Sama koskee imetystä ja lähestulkoon kaikkea. Jos laitat lapsesi jäähylle niin silloinkin olet tunnekylmä vanhempi. Jos annat pienelle lapselle jotain sokerista niin olet helvetistä, koska se lapsi ei sellaista moskaa tarvi. Ja jos kehtaat syöttää korviketta niin muista että imetys olisi ollut sun lapselle paljon parempi ja ei olisi tullut niitä allergioitakaan.
Ja tämä vielä, kyllä kunnon vanhempi siis ÄITI jaksaa väsymättä aina tarjota virikkeitä lapsilleen ja lapsia ei saa hankkia, jos ei kerran jaksa eikä varsinkaan useampaa. Sellainen äiti ei kyllä rakasta lapsiaan ollenkaan, joka ei jaksa askarrella, käydä perhekerhossa ja järjestää leikkitreffejä. Ehei.
Just. Missä tuon lapsen isä muuten on? Miksei hän hoida lastaan? Vanhemmuudenhan pitäisi olla äidin ja isän yhteinen asia ja intressi.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset hoidetaan itse, jos ei töissä huvita käydä. Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi lakkauttaa ja oikeus kokopäivähoitoon antaa vain työssä käyville veronmaksajille. Lisäksi päivähoitomaksun tulisi olla samansuuruinen kaikille, koska kaikki saavat samaa palvelua. Ei varakkaampi maksa ruoastakaan eri summaa kuin vähävaraisempi. Hyvin tienaavat maksavat suuria veroja ja ylläpitävät hyvinvointiyhteiskuntaa. On väärin, että he joutuvat maksamaan myös esim. päivähoidosta korkeinta hintaa.
"Useiden kansainvälisten tutkimusten mukaan laadukas varhaiskasvatus ehkäisee lasten syrjäytymistä ja tukee lapsen koulunkäyntiä sekä kykyä pärjätä elämässä ja työssä.
- Lukuisat tutkimukset osoittavat, että lapset hyötyvät laadukkaasta varhaiskasvatuksesta, sanoo Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Katja Repo.
Samoilla linjoilla on myös varhaiskasvatuksen asiantuntija Kirsi Sutton:
- Lapset saavat päiväkodissa paljon virikkeitä ja pystyvät vertaisryhmässä kehittämään omia taitojaan. Heitä kannustetaan yrittämään ja tutkimaan erilaisia asioita. Lisäksi lapsen sosiaalisia taitoja ja itsetunnon kehitystä tuetaan.
Maailmankuulun taloustieteilijä James Heckmanin (2011) mukaan alle 5-vuotiaana saadut tasavertaiset koulutusmahdollisuudet luovat hyvän perustan opinnoissa, työelämässä ja elämässä menestymiselle, mutta lisäksi varhaiskasvatus tukee koko yhteiskunnan talouden tuottavuutta ja kasvua.
Erityisesti ne lapset, joiden varhaisessa kasvuympäristössä on kuormittavia tekijöitä - taloudellisia vaikeuksia, vanhempien terveysongelmia, päihteiden käyttöä, sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia tai puutteellisia vertaissuhdeverkostoja - hyötyvät Heckmanin mukaan ammattilaisten ohjaamasta varhaiskasvatuksesta.
Eurooppalaisen EPPSE-tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksella on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia myös lasten sosiaalisten taitojen ja tunne-elämätaitojen kehitykseen. Lisäksi varhaiskasvatukseen osallistuneet lapset ovat itsenäisempiä, mukautuvampia ja oppimiseen suuntautuneempia, ja he kykenevät keskittymään sekä tekemään yhteistyötä paremmin kuin lapset, jotka eivät ole varhaiskasvatukseen osallistuneet.
Aleksi Karhulan, Jani Erolan ja Elina Kilpi-Jakosen (2016) rekisteriaineistoja hyödyntävän suomalaistutkimuksen mukaan kolmivuotiaana tai sitä nuorempana päivähoidon aloittaneet lapset pärjäsivät paremmin koulussa kuin sitä myöhemmin päivähoidon aloittaneet tai esikouluikään saakka kotihoidossa olleet lapset.
- Vahvimmillaan koulutuksen ja päivähoidon välinen yhteys oli kaksivuotiaina päivähoitoon siirtyneillä, mutta yksi- tai kolmevuotiaana aloittaneet eivät käytännössä juuri eronneet kaksivuotiaista, sanoo sosiologian professori Jani Erola Turun yliopistosta.
Erolan mukaan koulutuksen ja päivähoidon välistä yhteyttä selittää muutama tekijä:
- Päivähoidossa varhain tapahtuva laadukas varhaiskasvatus toimii ikään kuin vipuvartena myöhemmälle oppimiselle.
Päivähoito voi myös suojella lasta kotiongelmilta.
- Perheissä tapahtuu kaikenlaista, sekä hyvää että pahaa, kuten avioeroja, masennusta ja sairastumista, jolloin päiväkoti tuo lapselle tasaisuutta ja turvaa. Lisäksi kodin ulkopuolinen kontakti lapseen kontrolloi myös vanhempien käytöstä. Harvoin muistetaan, että kriisivaiheessa päiväkoti voi myös tukea vanhempia.
Erolan mukaan tutkitut lapset hyötyivät päivähoidosta perhetaustasta riippumatta, mikä on kansainvälisesti poikkeuksellista.
Minkä ikäisenä professori Erola laittaisi omat lapsensa päiväkotiin?
- Varmasti aikaisemmin kuin kolmevuotiaana, mutta se riippuisi tietysti lapsen persoonasta ja päivähoitopaikasta, joten en halua antaa mitään yleisiä suosituksia."
Nuo Turun tutkijat irtisanoutuivat mediassa esitetyistä johtopäätöksistä. Ihan turha niitä tänne läntätä uudelleen ja uudellleen.
Ja se on ainoa Suomessa tehty tutkimus.
Kaikki muu on vain mutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset on julmia toisilleen, ei voi muuta sanoa.
Kauhea tarve päästä haukkumaan kaikki, jotka toimivat eri tavalla kuin itse. Sama koskee imetystä ja lähestulkoon kaikkea. Jos laitat lapsesi jäähylle niin silloinkin olet tunnekylmä vanhempi. Jos annat pienelle lapselle jotain sokerista niin olet helvetistä, koska se lapsi ei sellaista moskaa tarvi. Ja jos kehtaat syöttää korviketta niin muista että imetys olisi ollut sun lapselle paljon parempi ja ei olisi tullut niitä allergioitakaan.
Ja tämä vielä, kyllä kunnon vanhempi siis ÄITI jaksaa väsymättä aina tarjota virikkeitä lapsilleen ja lapsia ei saa hankkia, jos ei kerran jaksa eikä varsinkaan useampaa. Sellainen äiti ei kyllä rakasta lapsiaan ollenkaan, joka ei jaksa askarrella, käydä perhekerhossa ja järjestää leikkitreffejä. Ehei.
Just. Missä tuon lapsen isä muuten on? Miksei hän hoida lastaan? Vanhemmuudenhan pitäisi olla äidin ja isän yhteinen asia ja intressi.
Ai nyt alkoi isän olemassaolo kiinnostaa, kun koko ketju on haukuttu vaan äitejä :D
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi omista asioista, älä muiden.
Kaipa tuohon on syynsä, ei niitä paikkoja niin vain anneta, ja nehän ovat maksullisia.
ja se maksu ei tod ole se minkä vanhempi maksaa!!!!!
ME veronmaksajat maksamme tästä palvelusta!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi omista asioista, älä muiden.
Kaipa tuohon on syynsä, ei niitä paikkoja niin vain anneta, ja nehän ovat maksullisia.
ja se maksu ei tod ole se minkä vanhempi maksaa!!!!!
ME veronmaksajat maksamme tästä palvelusta!!!!!
Veroista maksetaan paljon sellaista, mitä monikaan ei haluaisi maksaa. Valitettavasti niitä rahoja ei voi kohdentaa vaan sellaiseen mikä sopii omaan arvomaailmaan.
Jos kerran se laitoslapsuus on lapsille niin hyvästä, miksi lasten käytöshäiriöt ja psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kielikylpy aloitetaan viisivuotiaana. Mitään erillisiä kielikylpykouluja ole olemassakaan. Normikouluossa on kielikylpyluokat.
Kyllä kielikylvyn voi aloittaa aiemminkin, katso vaikkapa tämä sivu www.espoo.fi/fi-FI/Kasvatus_ja_opetus/Varhaiskasvatus/Varhaiskasvatukse… .Se on kyllä totta, ettei ole kielikylpykouluja vaan vain kielikylpyluokkia
Lopettakaa pliis jo se työttömistä jauhaminen. Ei se teille kuulu, mihin aikaan päivästä työtön hakee töitä ja katteleeko välillä jopa jonkun elokuvan. Oho! Kas kummaa, työtönkin voi joskus katsoa elokuvia.
Työtön voi olla myös masentunut ja voimaton. Sellainen minusta, vastuuntuntoisesta ja ahkerasta ylitöitä tekevästä, on tullut. Hyvä jos katsoo välillä elokuvankin tai tekee jotain mukavaa. Työttömillä ei paljon sellaisia mahdollisuuksia ole, osa miettii itsariakin.
Työttömät sitä, työttömät tätä.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa pliis jo se työttömistä jauhaminen. Ei se teille kuulu, mihin aikaan päivästä työtön hakee töitä ja katteleeko välillä jopa jonkun elokuvan. Oho! Kas kummaa, työtönkin voi joskus katsoa elokuvia.
Työtön voi olla myös masentunut ja voimaton. Sellainen minusta, vastuuntuntoisesta ja ahkerasta ylitöitä tekevästä, on tullut. Hyvä jos katsoo välillä elokuvankin tai tekee jotain mukavaa. Työttömillä ei paljon sellaisia mahdollisuuksia ole, osa miettii itsariakin.
Työttömät sitä, työttömät tätä.
Eikö siihen riitä puolipäivähoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikylpy aloitetaan viisivuotiaana. Mitään erillisiä kielikylpykouluja ole olemassakaan. Normikouluossa on kielikylpyluokat.
Kyllä kielikylvyn voi aloittaa aiemminkin, katso vaikkapa tämä sivu www.espoo.fi/fi-FI/Kasvatus_ja_opetus/Varhaiskasvatus/Varhaiskasvatukse… .Se on kyllä totta, ettei ole kielikylpykouluja vaan vain kielikylpyluokkia
Voi mutta ei todellakaan tarvitse, eikä ainakaan kokopäiväisenä. Se lähtee sitten kotiäidin tarpeesta, ei kielen oppimisen ehdoilla. Paras aika on viisivuotiaana, jolloin se oma äidinkieli on tarpeeksi vahva - kun esim kotona on luettu paljon ja panostettu äidinkieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on maailman isoin vitsi kun hyvätuloiset jaksaa muistuttaa että he maksavat hoidon itse. Esim Turussa kallein maksuluokka on 289 euroa ja hoito maksaa todellisuudessa 1250 euroa. :D
He maksavatkin sen verojen muodossa. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää?
Kysyn vielä kerran. Mistä tuloista nämä kotirouvat maksaa veroja?
Kaikki työttömien lapset eivät todellakaan ole säännöllisesti puolipäivähoidossa. Tosin ei sekään ajallisesti sovi kaikille työttömille. Päiväkoti voi sanella, että joka toinen viikko lapsi on kokopäiväisenä ma-ke, ja joka toinen viikko to-pe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on maailman isoin vitsi kun hyvätuloiset jaksaa muistuttaa että he maksavat hoidon itse. Esim Turussa kallein maksuluokka on 289 euroa ja hoito maksaa todellisuudessa 1250 euroa. :D
Kysyn vielä kerran. Mistä tuloista nämä kotirouvat maksaa veroja?
Meinaatko että vain tuloista maksetaan veroja? Ei mistään mistään muusta?
Ihmisillä on myös osakkeita ja sijoituksia.. Itselläni on kuusi vuokra-asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vien lapset päiväkotiin vaikka olen kotona.
Syy tähän on osittain se että tarvitsen omaa aikaa ja osittain se että lapset ovat kielikylpy-päiväkodissa eli oppivat kieliä ja saavat sosiaalisia kontakteja sekä oppivat toimimaan ryhmässä siinä samassa.
Rakastan lapsiani mutta minulla on myös oma elämä ja väsyn jos joudun hengaamaan heidän kanssaan 24/7. Päivällä käyn lenkillä/salilla, kampaajalla/kosmetologilla, lounailla ystävien kanssa, shoppailemassa ja hoitelen juoksevia asioita. Nuo asiat olisivat tuskaa alle kouluikäisten kanssa. Illat ja viikonloput olemme sitten yhdessä perheenä.
Se 6-7 tuntia lapsi-vapaata on minulle henkireikä, koska en ole lapsi-ihminen. Tiedättekö sellainen, jonka koko elämän tarkoitus on aina ollut äidiksi tulo?
Ja ennen kuin joku älähtää, niin emme ole sossu-pummeja vaan minulla ja miehelläni on molemmilla reippaasti omaisuutta ja sijoituksia emmekkä nosta mitään sosiaalietuuksia, edes lapsilisää.
Ai, ette ole sossupummeja?
Yhden alle 3v lapsen päiväkoti-paikka maksaa veronmaksajille 1600-1900€/kk ja
yli 3v 1200-1600€/kk.Eli puhutaan n. 20.000€/v/lapsi pummailusta vuodessa.
Miksi et palkkaa hoitajaa kotiin?
Tuo kielikylpyasia on sellainen, ettei sitä saada kotona järjestettyä. Tiedän aika paljon kielikylpypäiväkodeista ja -kouluista, ja uskallan väittää lapsen myöhemmin olevan tyytyväinen, että on sellaisessa saanut olla. Uusi kieli todellakin kannattaa omaksua siinä iässä, kun kielenoppimisherkkyys on.
Eli teillä ei ole edes mitään kaksikielistä kotia ("Ei saada kotona järjestettyä."). Miksi sitten pitää noin pieniä lapsia pitää jossain hiton kielikylvyssä, kun vaihtoehtona olisi rauhallisempi lapsuus kotona?! Ihan naurettavaa lässytystä joku oppimisherkkyys nyt tässä kohtaa. Katso ja kuuntele ketä tahansa nuorista, ihan peruskoulun tahtiin ovat kieliä opetelleet (ja mitä nykyään vapaalla kuulee jatkuvasti) ja sujuvasti puhuvat lähes kaikki. Kuulostaa, että lapsesi on sulle jotain statussymboleita, koulutettavia pelinappuloita, normaalin arjen olet heidän kanssaan minimoinut. Ei voi tavata ystäviä he mukana, ei voi hoitaa asioita heidän kanssaan ("tuskaa") jne... Sen 4h vielä ymmärtäisi, mutta sinäkin tarvitset 6-7h henkireikäsi?!! Hoida nyt ihmeessä sitten edes sillä aikaa pääsi kuntoon niin jaksat tulevaisuudessa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpönlöpön. Ne jotka kuvittelevat olevansa nettomaksajia, harvoin sitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi olla myös masentunut ja voimaton. Sellainen minusta, vastuuntuntoisesta ja ahkerasta ylitöitä tekevästä, on tullut. Hyvä jos katsoo välillä elokuvankin tai tekee jotain mukavaa.
Parantaako se mielialaa, että sysää omat perheenjäsenensä pois ja makaa yksin ajatuksissaan? Rehellisesti nyt! Miksei tehdä jotain mukavaa ole koskaan lapsen kanssa vietettyä aikaa? Paljon lepoaikaa tulee jo tuosta kun työ on jäänyt pois. Leffaa voi katsoa lapsenkin kanssa.
Mulla juuri tälläinen tilanne sukulaisperheessä. Äiti työtön, ollut kotona jo vuosia, isä työelämässä ja lapsi ollut maksimiajan päivisin päiväkodissa ja nyt ekalla luokalla. Tulee koulusta monena päivänä viikossa mummolaan ja viettää pääosin viikonloput siellä. Vanhemmat haluavat koko ajan "lomaa" omasta lapsestaan. Äiti kehtaa valittaa kuinka lapsiperhe-elämä on raskasta jne. vaikka jättää lapsensa täysin hoidettavaksi. Hankkisivat apua, jos taustalla on masennusta tai muuta. Mutta kun ei niin ei. Vuodet vaan vierii ja sama meno jatkuu. On niin vastenmielistä katsottavaa sivusta etten kohta varmaan enää pysty olemaan yhteydessä noihin sukulaisiin. Lapsi on ihana ja herttainen tyyppi, mutta mielestäni hänessä näkyy jo lievä oireilu siitä, että tulee jatkuvasti torjutuksi ja hylätyksi vanhempiensa taholta. Sääliksi käy. :(