Sivut

Kommentit (206)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se piikominen ei rajoitu pelkästään avustettavaan, vaan jos on puoliso ja lapset niin sitten piiotaan myös heidän asioitaan. Voit joutua siivoamaan isoa taloa ja tiskaamaan viiden edestä, koska "kyllähän avustettava ne tekisi itse jos voisi". Puoliso ja lapsethan ei niitä voi tehdä.

Jossakin oli jopa työtehtävissä avustamista, kirjoitusten oikolukemista ja englanninkielen tarkistelua, eli pitää tehdä jonkun toisen töitä että se toinen saisi palkkansa :D

Tämä just, siis ihan oikeasti tälläinen on ok? Olisi aivan se ja sama, jos avustettava maksaisi itse "sihteerinsä" palkan, mutta että yhteiskunta maksaa avustajan palkan sitä varten, että avustaja tekee asioita jotka avustettava varsin hyvin pystyy itsekin tekemään, eli työnsä???

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Avustajan pitää olla luotettava ja huumorintajuinen."

Jaa. Miksi huumorintajuinen? Kuuluuko toimenkuvaan avustettavan vitseille nauraminen?

Kovat on vaatimukset näille avustajillekin.

Ihan kuin seuranhaku-ilmoitus ;)

Mitä itse tykkäät, onko mukavampaa, että sinua auttaa omassa kodissasi, intiimeissäkin asioissa joku luotettava ja huumorintajuinen tai sitten päinvastainen tyyppi?

Omassa kodissasi. Omassa elämässäsi.

Mieti oikeasti omalle kohdallesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se piikominen ei rajoitu pelkästään avustettavaan, vaan jos on puoliso ja lapset niin sitten piiotaan myös heidän asioitaan. Voit joutua siivoamaan isoa taloa ja tiskaamaan viiden edestä, koska "kyllähän avustettava ne tekisi itse jos voisi". Puoliso ja lapsethan ei niitä voi tehdä.

Jossakin oli jopa työtehtävissä avustamista, kirjoitusten oikolukemista ja englanninkielen tarkistelua, eli pitää tehdä jonkun toisen töitä että se toinen saisi palkkansa :D

Tämä just, siis ihan oikeasti tälläinen on ok? Olisi aivan se ja sama, jos avustettava maksaisi itse "sihteerinsä" palkan, mutta että yhteiskunta maksaa avustajan palkan sitä varten, että avustaja tekee asioita jotka avustettava varsin hyvin pystyy itsekin tekemään, eli työnsä???

Eikö ole hyvä, että ihminen voi käydä töissä. Ja saa avustakan, jos ei muuten pysy töissä käymään. Ei avustaja sitä työtä tee.

Vierailija

Jotenkin kuvaavia ovat nuo ilmoitukset joita avustettavat julkaisevat: olet joustava, itsenäinen, osaat tehdä ohjeistuksien mukaan, ajokortti on, et pelkää kotieläimiä, ompelutaitoinen, osaat korjata tarvittaessa kodinkoneita, viet avustettavaa uimahalliin, teatteriin, tapahtumiin, ensiaputaidot kunnossa, vietät aikaa sivuhuoneessa kun avustettava harrastaa seksiä puolisonsa kanssa valmiina palvelemaan kun käsky käy, ruuanlaittotaidot ja leipominen hanskassa, et pelkää siivousta, ikkunanpesua, puutarhan hoitoa. Sitten kuvitellaan pienessä mielessä, että jos avustaja ei jotain näistä hallitse, niin onpas huono avustaja. 

Avustajan työnkuva pitäisi olla tarkemmin määritelty kuin siten että "kaikki mihin tarvitsen apua". Liian ympäripyöreää.  Eivät terveetkään ihmiset aina välttämättä pysty toteuttamaan kaikkia keksimiään mielihaluja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tiskaaminen tai joku pienimuotoinen siivoilu varmaan silloin tällöin on ok. Jos urakka on kuitenkin iso, ja tosiaan muitakin tekijöitä olisi, niin voiko tuosta käytännössä kieltäytyä? Siis tietääkö joku?

Minullakin kysymys, onko jokin kiloraja olemassa ostoksissa, jos avustaja kantaa ostokset käsissään, ilman apuvälineitä? 

No millaisia kasseja kannat omassa elämässäsi kotiin?

Miksi kysyt tällaista. Eikö rakentavampaa ole miettiä mitä Sinä pystyt kantamaan ja miettiä vaikka vetolaukkua avuksi. Ihankuten tekisit omassa elämässäsi. Ei kai ajatus ole alkaa ksuppakasdeja punnitsemaan ja kilorajoja korostamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kuvaavia ovat nuo ilmoitukset joita avustettavat julkaisevat: olet joustava, itsenäinen, osaat tehdä ohjeistuksien mukaan, ajokortti on, et pelkää kotieläimiä, ompelutaitoinen, osaat korjata tarvittaessa kodinkoneita, viet avustettavaa uimahalliin, teatteriin, tapahtumiin, ensiaputaidot kunnossa, vietät aikaa sivuhuoneessa kun avustettava harrastaa seksiä puolisonsa kanssa valmiina palvelemaan kun käsky käy, ruuanlaittotaidot ja leipominen hanskassa, et pelkää siivousta, ikkunanpesua, puutarhan hoitoa. Sitten kuvitellaan pienessä mielessä, että jos avustaja ei jotain näistä hallitse, niin onpas huono avustaja. 

Avustajan työnkuva pitäisi olla tarkemmin määritelty kuin siten että "kaikki mihin tarvitsen apua". Liian ympäripyöreää.  Eivät terveetkään ihmiset aina välttämättä pysty toteuttamaan kaikkia keksimiään mielihaluja.

Sinun ei kanata ryhtyä avustajaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Avustaja kirjoitti:
Mä oon tehnyt henkkarin hommia joskus yhteensä n. 5 vuotta. Palkka oli 11e tunti ja toisessa työssä olin 25h/viikko ja toisessa kokopäiväisenä. Toinen oli n. 8 v tasolla oleva aikuinen pienikokoinen nainen, käytiin paljo. Mm. Leffassa, ostoksilla, katsottiin tv sarjoja, luin hänelle, lenkitettiin koiraa, leivottiin. Todella mukava nainen oli ja mukava perhe. Toisen kanssa olin koulussa avustajana ja koulun jälkeen menin kotiin kunnes vanhemmat tulivat töistä, sekin oli oikein mukava työ. Helpolla hommalla, säännölliset hyvät työajat oli kk palkka 1950e, mikä oli minusta oikein hyvä ottaen huomioon työn :) kenenkään perseen pesijäksi,suihkuttajaksi ym ei olisi minusta.

MIstä johtuu että jälkeen jäänyt aikuinen nainen saa näin hyvää palvelua yhteiskunnalta ja vanhukset eivät pääse edes ulos koska ei ole henkilökuntaa? Mistä nämä yhteiskunnan säännöt oikein pursuaa kun toiset saa ”kaikkea kivaa” ja toiset ei saa yhtään mitään. Vanhukset makaa aliravittuna kun ei ehditä syöttää tarpeeksi hitaasti tarpeeksi kaloripitoista ruokaa, märissä vaipoissa joutuvat olemaan jne. Miksi jokaisella vanhuksella ei ole oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan? Toivon että varsinkaan alan ihmiset eivät menisi avustajiksi, on niin vääriin että sairaat vanhukset eivät saa hoitoa mm. Resurssipulan vuoksi.

Tämä ei ole ihan yksiselittelinen juttu. Esim. ympärivuorokautisessa palveluasumisessa Helsingin kaupungilla halutaan todellakin säästää ihan kaikessa. Vaippojen  ja tarvikkeiden suhteen asukkaat itse kustantavat ne ja laitos on laatinut aika tiukat ohjeistukset.  Esimerkiksi eniten vetävää ultima-suojaa on määritelty käytettäväksi vain yksi vuorokaudessa (yöllä) Kaupunki siis valvoo myös asiakkaansa omaisuutta. 

Toisekseen kun tullaan tarpeeksi vanhoiksi, ihmisen elimistö ei enää välttämättä pysty hyödyntämään saamaansa ravintoa. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa olevat ovat kuitenkin tarkan valvonnan alaisia. Jos paino alkaa tippumaan, ryhdytään heti toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi esim. lisäravinteilla. Vanhusten syöminen kirjataan tarkasti joka päivä toisin on kotihoidossa olevilla. Usein juuri kotoa laitokseen siirtyvä vanhus on erittäin huonokuntoinen syystä, että ruokailu on ollut satunnaista (vanhus ei muista syöneensä), tarjottavat ruuat yksipuolisia (einesvalmisaterioita) ja kotihoidon resurssit eivät riitä syömisen tarkkaan monitorointiin.

Iltavuorot vedetään säännönmukaisesti minimi mitoituksilla.  Yhden hoitajan on aina oltava osastolla päivystämässä asukkaita ja heidän omaisiaan. Kaikilla asukkailla on jatkuvasti tarpeita, ei siinä voi osaston toinen hoitaja sooloilla ulkoiluttamassa vanhuksia. 

Totta on se, että valtiovallan siunaavalla päätöksellä ja päättäjien ahneudella on saatettu aikaan sellainen tilanne, että ei enää juurikaan löydy mitään mistä voitaisiin "nipistää" rahallisesti vanhusten hoidossa. Surkeaa on, että hoitajat ovat  jossain vaiheessa suostuneet näihin leikkauksiin. Moni tekee raskasta ja arvokasta työtä minimiarvostuksella, minimipalkalla ja voimiensa äärirajoilla jo nyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinun ei kanata ryhtyä avustajaksi.

Ei onneksi tarvitsekkaan. Mutta ei se ole sen avustajan vika, jos avustettava on todellisuudesta vieraantunut ,täysin rajaton tapaus yltiöpäisine vaatimuksineen.

Vierailija

Vappu-Tuuli Fagersonin "Special Edition" -kirja antaa yhden näkökulman siihen, miten vammaiset itse näkevät avustajansa. Tuon kirjan perusteella en kyllä haluaisi olla avustajana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hyvä, että ihminen voi käydä töissä. Ja saa avustakan, jos ei muuten pysy töissä käymään. Ei avustaja sitä työtä tee.

Kielentarkastuspalvelua on mahdollista ostaa ihan erikseen. Miksi sellaista pitäisi tehdä surkealla avustajan palkalla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kielentarkastuspalvelua on mahdollista ostaa ihan erikseen. Miksi sellaista pitäisi tehdä surkealla avustajan palkalla?

Kyllähän terveetkin ostavat nämä palvelut siihen erikoistuneilta tahoilta. Miksi avustettavat olisivat eri asemassa tässä asiassa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Useimmat avustettavat ovat ihania ihmisiä...
heidän ”terveet” puolisonsa taas eivät. :(

Jo pian huomaa sen dynamiikan mikä taloudessa vallitsee: tämä terveempi puolisoista on usein ohjeistanut avustettavan puolisonsa käskemään ja kehottamaan hlökoht avustajan tekemään asioita oman mielensä mukaan. Siis niitä asioita, jotka olisivat terveen puolison tehtäviä. Avustaja saattaakin lopulta olla enemmän sen terveen perheenjäsenen avustaja eikä sen joka avustajaa oikeasti tarvitsisi.

Mulla oli tämä tilanne. Avustin nelikymppistä aivoinfarktin saanutta naista ja ne mun työtehtävät oli välillä ihan ihmeellisiä, kun otti huomioon, että talossa asui myös mies ja 3 teiniä. Arvasin jo ennen kuin se avustettava sanoi, että nää on sen miehen määräämiä hommia, jotka pitää olla tehty ennen kuin mies tulee kotiin. Mutta mikäs teet, jos avustettava ei sano miehelleen, että tarvis apua niissä omissa jutuissaan kuten vaikka saunottamisessa, kynsien leikkuussa, asioilla käynnissä yms. Ensin tein aina avustettavan pyynnöstä ne miehen määräämät jutut kuten rännien puhdistus lehdistä, lumityöt, pannujen ja kattiloiden tiskaus, ruohon leikkaus yms. ja sitten jos oli aikaa leikattiin kynnet, saunotin hänet, värjättiin hiuksia yms mitä hän nyt halusikaan tehtäväksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoitus eikä sallittua, että avustaja tekee avustettavan työtehtävät tämän puolesta. Avustajan tarkoitus on auttaa avustettavaa niin, että tämä kykenee itse huolehtimaan työtehtävistään. Jos avustettava esim. toimii kääntäjänä, avustajan ei tosiaankaan pitäisi itse käännöstyötä tai oikolukua tehdä hänen puolestaan. Tällainen olisi avustustuntien väärinkäyttöä. 

Korostan myös, että avustettavalla ei ole työnantajanakaan oikeutta vaatia avustajalta mitä tahansa työsuorituksia. Kunta maksaa avustajan palkan, vaikka avustettava toimiikin työnantajana. Avustajan työtehtävät pitää sopia ja määritellä yhdessä vammaispalvelun sosiaalityöntekijän kanssa, joka on avustettavalle myöntänyt tämän palvelun. Palvelusuunnitelmassa ja avustajan työsopimuksessa pitää määritellä avustajan työtehtävät.

Jos avustajana törmää asiattomiin tai kohtuuttomiin vaatimuksiin, voi aina olla itse suoraan yhteydessä sosiaalityöntekijään vammaispalveluissa. Työskentelen itse vammaispalveluissa sosiaalityöntekijänä ja todellakin haluaisin tietää, mikäli avustettava käyttäytyy asiattomasti avustajiaan kohtaan. Minulla on myös virkani puolesta mahdollisuus vaikuttaa asiaan, mutta jos en tiedä mitä on meneillään, en tietenkään sitä pysty tekemään. 

Vaadin itse itselleni asianmukaiset työolot ja haluan, että avustajilla on sama tilanne. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarkoitus eikä sallittua, että avustaja tekee avustettavan työtehtävät tämän puolesta. Avustajan tarkoitus on auttaa avustettavaa niin, että tämä kykenee itse huolehtimaan työtehtävistään. Jos avustettava esim. toimii kääntäjänä, avustajan ei tosiaankaan pitäisi itse käännöstyötä tai oikolukua tehdä hänen puolestaan. Tällainen olisi avustustuntien väärinkäyttöä. 

Korostan myös, että avustettavalla ei ole työnantajanakaan oikeutta vaatia avustajalta mitä tahansa työsuorituksia. Kunta maksaa avustajan palkan, vaikka avustettava toimiikin työnantajana. Avustajan työtehtävät pitää sopia ja määritellä yhdessä vammaispalvelun sosiaalityöntekijän kanssa, joka on avustettavalle myöntänyt tämän palvelun. Palvelusuunnitelmassa ja avustajan työsopimuksessa pitää määritellä avustajan työtehtävät.

Jos avustajana törmää asiattomiin tai kohtuuttomiin vaatimuksiin, voi aina olla itse suoraan yhteydessä sosiaalityöntekijään vammaispalveluissa. Työskentelen itse vammaispalveluissa sosiaalityöntekijänä ja todellakin haluaisin tietää, mikäli avustettava käyttäytyy asiattomasti avustajiaan kohtaan. Minulla on myös virkani puolesta mahdollisuus vaikuttaa asiaan, mutta jos en tiedä mitä on meneillään, en tietenkään sitä pysty tekemään. 

Vaadin itse itselleni asianmukaiset työolot ja haluan, että avustajilla on sama tilanne. 

Järkipuhetta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, mutta ei pidä paikkansa. Vammaispalvelujen stt ei voi puuttua sellaiseen työsuhteeseen, jossa hän ei ole osallisena. Avustajan työnantaja on vammainen ihminen, ei kunta eikä sosiaalityöntekijä. Kunta ei voi vaikuttaa työsuhteeseen.

Vpl:n mukaan kunta KORVAA henkilökohtaisesta avusta aiheutuneet kulut. Kannattaa googlata laki :D

Mikäli työsuhteessa esiintyy ongelmia, niitä ratkovat ihan muut tahot kuin vpl-sossu. Palvelusuunnitelmaa voi toki päivittää, mutta sillä ei edelleenkään vaikuteta työsuhteessa tapahtuviin asioihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, mutta ei pidä paikkansa. Vammaispalvelujen stt ei voi puuttua sellaiseen työsuhteeseen, jossa hän ei ole osallisena. Avustajan työnantaja on vammainen ihminen, ei kunta eikä sosiaalityöntekijä. Kunta ei voi vaikuttaa työsuhteeseen.

Vpl:n mukaan kunta KORVAA henkilökohtaisesta avusta aiheutuneet kulut. Kannattaa googlata laki :D

Mikäli työsuhteessa esiintyy ongelmia, niitä ratkovat ihan muut tahot kuin vpl-sossu. Palvelusuunnitelmaa voi toki päivittää, mutta sillä ei edelleenkään vaikuteta työsuhteessa tapahtuviin asioihin.

Jossakin tapauksessa (väärinkäytösten toistuessa ja jatkuessa) vammaispalvelun sosiaalityöntekijä voi evätä oikeuden toimia työnantajana. Sen jälkeen hk apu järjestetään esim. ostopalveluna.

Vierailija

Suurin ongelma avustamisessa on avustajien kouluttamattomuus. Ja sen takia avustettavien puolesta tehdään asioita.

Esim. vessan pesu. Joo kuuluu työnkuvaan, mutta avustettava otetaan siihen mukaan. Joko se ojentaa välineitä tai pesee itse mistä ensin pystyy tai avustettavan kättä ohjataan oikeaan suuntaan.  Avustettava ei siis katso telkkaria sillä aikaa kun avusta siivoo. Mutta kun... se on niin paljon nopeempaa vaan käydä itse se vessa siivoomassa, että tosi monet tekee mielummin sen kokonaan itse. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma avustamisessa on avustajien kouluttamattomuus. Ja sen takia avustettavien puolesta tehdään asioita.

Esim. vessan pesu. Joo kuuluu työnkuvaan, mutta avustettava otetaan siihen mukaan. Joko se ojentaa välineitä tai pesee itse mistä ensin pystyy tai avustettavan kättä ohjataan oikeaan suuntaan.  Avustettava ei siis katso telkkaria sillä aikaa kun avusta siivoo. Mutta kun... se on niin paljon nopeempaa vaan käydä itse se vessa siivoomassa, että tosi monet tekee mielummin sen kokonaan itse. 

Tällä tavalla se varmaan meneekin jossain toimintaterapian teoriassa. Joo toimii osan kanssa hyvin, ei siinä mitään. Mutta jätetäänkö neliraajahalvaantuneelle ruoka tekemättä, jos hän ei kauha hampaissa osallistu sen hämmentämiseen?

Vierailija

Ei jätetä tekemättä, mutta osallistetaan siinäkin. On lukemassa reseptiä jos siihen pystyy, tekemässä maistamista -onko mausteita riittävästi jne. Jokainen voi osallistua jollain tavalla. Henkilökohtaista apua ei pääsääntöisesti myönnetä, jollei itse pysty määrittämään avun tarvetta. Eli syvästi kehitysvammainen ei pystyisi osallistumaan, mutta ei saa hen.koht.avustajaakaan. 

Vierailija

60-v äitini oli henkilökohtaisena avustajana. Äiti oli OK kunnossa oleva, mutta työ oli hänelle äärimmäisen raskasta. Päivät venyivät yhä pitemmiksi, piti tampata matot monta kertaa viikossa, siivota (lähes aikuisten) lasten huoneet, jne. Tehtävät lisääntyivät koko ajan ja äiti oli ihan uupunut, ei ehtinyt levätä riittävästi kun pääsi töistä vasta kahdeksan maissa ja piti mennä taas aamukuudeksi työpaikalle. Vanharouva oli hyvin tarkka, miten siistiä pitää olla, aina tuli moitteita.

Palkkoja sai odotella, rouva ei aina maksanut ajallaan vaan hänelle piti muistutella jatkuvasti. Ylityöpalkkaa ei tietenkään herunut, vaikka olisi tehnyt millaista päivää. Ja kun rouva kuoli, palkkoja oli yhä maksamatta.

En halua pelotella niitä jotka hakeutuvat ko. työhön, mutta totuus on, että se voi viedä kaikki mehut ja rahaa saa vain vähän.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat