Sivut

Kommentit (206)

Vierailija

Jäädessäni työttömäksi, sain avustajan paikan, eräällä lihavalla(168kg) naisella. Hän pystyi käyttämään jalkojaan, mutta ei viitsinyt, koska avustaja oli sitä varten, että hänen ei tarvinnut yrittää tehdä mitään ylimääräistä. Tämä nainen makasi vuoteessa päivät ja käskytti tuomaan alusastiaa, ruokaa. Haukkui toisia avustajia ja haukkui minuakin. Asuu eräässä Vantaan palvelutalossa ja hakee uusia avustajia jatkuvasti mol:in sivuilla. Ilkeä, vastenmielinen akka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ketjussa on tullut ilmi, työnantajat saattavat olla henkisesti häiriintyneitä ja työajat saattavat olla mitä sattuu (vaikka pitäisi tietää 2 vk etukäteen). Vaihtuvuutta on paljon. Ja sekin vaikuttaa, että jos työntekijä purkaa sopimuksen koeajallakin, tulee työkkäristä 2kk karenssi. Palkka on minusta ihan ok, jos avustusta on iltaisin ja viikonloppuisinkin (10.77e perustuntipalkka). Itse olen todella valikoiva nyt,kenelle menen edes haastatteluun.

Lakeja pitää noudattaa. Jos niin ei tehdä, yhteys liittoon. Jos työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla asiallisesta syystä, se on ihan avustajan oma päänsärky. Purin itse yhden sopimuksen siksi, että avustaja ei suvainnut vastata työvuorojen suunnittelua koskeviin viesteihini. Kuukauden odottelun jälkeen peli oli selvä.

Haastatteluun kutsutaan, sinne ei mennä oma-aloitteisesti.

Kirjoitin, että jos työnTEKIJÄ purkaa sopimuksen koeajallakin niin tulee karenssia. Olen hoitanut hyvin kaikki avustajantyöni ja pääsen myös haastatteluun, jos haluan. On varaa valita. Töykeiden tai häiriintyneiden ihmisten avustajaksi en lähde ja tiedän millainen työnkuva on minulle mielekäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ketjussa on tullut ilmi, työnantajat saattavat olla henkisesti häiriintyneitä ja työajat saattavat olla mitä sattuu (vaikka pitäisi tietää 2 vk etukäteen). Vaihtuvuutta on paljon. Ja sekin vaikuttaa, että jos työntekijä purkaa sopimuksen koeajallakin, tulee työkkäristä 2kk karenssi. Palkka on minusta ihan ok, jos avustusta on iltaisin ja viikonloppuisinkin (10.77e perustuntipalkka). Itse olen todella valikoiva nyt,kenelle menen edes haastatteluun.

Lakeja pitää noudattaa. Jos niin ei tehdä, yhteys liittoon. Jos työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla asiallisesta syystä, se on ihan avustajan oma päänsärky. Purin itse yhden sopimuksen siksi, että avustaja ei suvainnut vastata työvuorojen suunnittelua koskeviin viesteihini. Kuukauden odottelun jälkeen peli oli selvä.

Haastatteluun kutsutaan, sinne ei mennä oma-aloitteisesti.

Tai sitten avustaja ei suostunut seksiin kanssasi ja keksit tuon syyksi. Ensimmäisessä työpaikassaan oleva nuori ei tiennyt mihin liittoon olisi pitänyt ehtiä liittyä eikä minne oikeasta väite.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos avustajana törmää asiattomiin tai kohtuuttomiin vaatimuksiin, voi aina olla itse suoraan yhteydessä sosiaalityöntekijään vammaispalveluissa. Työskentelen itse vammaispalveluissa sosiaalityöntekijänä ja todellakin haluaisin tietää, mikäli avustettava käyttäytyy asiattomasti avustajiaan kohtaan. Minulla on myös virkani puolesta mahdollisuus vaikuttaa asiaan, mutta jos en tiedä mitä on meneillään, en tietenkään sitä pysty tekemään.

Kaunis ajatus, mutta ei pidä paikkansa. Vammaispalvelujen stt ei voi puuttua sellaiseen työsuhteeseen, jossa hän ei ole osallisena. Avustajan työnantaja on vammainen ihminen, ei kunta eikä sosiaalityöntekijä. Kunta ei voi vaikuttaa työsuhteeseen.

Vpl:n mukaan kunta KORVAA henkilökohtaisesta avusta aiheutuneet kulut. Kannattaa googlata laki :D

Mikäli työsuhteessa esiintyy ongelmia, niitä ratkovat ihan muut tahot kuin vpl-sossu. Palvelusuunnitelmaa voi toki päivittää, mutta sillä ei edelleenkään vaikuteta työsuhteessa tapahtuviin asioihin.

Jossakin tapauksessa (väärinkäytösten toistuessa ja jatkuessa) vammaispalvelun sosiaalityöntekijä voi evätä oikeuden toimia työnantajana. Sen jälkeen hk apu järjestetään esim. ostopalveluna.

Se on asia erikseen, jos vammainen henkilö osoittautuu kykenemättömäksi toimimaan työnantajana. Vammaisen henkilön omaan työsuhteeseen kunnalla ei kuitenkaan ole mitään sananvaltaa. Myöskään työtehtävien rajoittaminen tai rajaaminen ei ole laillista.

On yleisesti tunnettua, että osa vpl-sosiaalityöntekijöistä ei tunne lainsäädäntöä. Av-palstailun sijaan kannattaisi keskittyä vaikka lainsäädännön opiskeluun.

Jos henkilö ottaa työntekijän työsuhteeseen ja maksaa palkan omasta pussistaan, on tilanne toki eri kuin silloin, kun kunta sen palkan avustajalle maksaa. Työtehtävien rajaaminen kuuluu ihan perusasioihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma avustamisessa on avustajien kouluttamattomuus. Ja sen takia avustettavien puolesta tehdään asioita.

Esim. vessan pesu. Joo kuuluu työnkuvaan, mutta avustettava otetaan siihen mukaan. Joko se ojentaa välineitä tai pesee itse mistä ensin pystyy tai avustettavan kättä ohjataan oikeaan suuntaan.  Avustettava ei siis katso telkkaria sillä aikaa kun avusta siivoo. Mutta kun... se on niin paljon nopeempaa vaan käydä itse se vessa siivoomassa, että tosi monet tekee mielummin sen kokonaan itse. 

Tässä olet täysin väärässä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas ketjussa näkyy, miksi tämäkään työntekijäryhmä ei ansaitse lanttiakaan enempää kuin heille maksetaan, sen verran nirppanokkaista vaatimista ja mulle-kaikki-heti-nyt, minä-päätän-mitä-teen, ei-mun-tartte, oma-napa-ykkönen työnantaja-pitää-vaan-turvan-kiinni-eikä-häiritse-työntekijää -sontaa koko ketju täynnä, ja akat vaan peukuttaa toisiaan. Vastenmielistä. Avustajat ovat selvästi pskansa ansainneet jos asenne kerran on tämä.

Olen henkilökohtaisten avustajien työnantaja ja todella onnellinen, että minulla ei ole sellaisia ihmisiä avustajina kuin tähän ketjuun osallistuu.

Keskeinen ongelma vaikuttaa olevan se, että vammainen työnantaja määrittelee sen, miten häntä avustetaan. Avustaja ei ole pomo eikä määrittele, kuinka asiat tehdään, kuuluuko työhön siivousta tms. ”Kuntouttavan työotteen” voi jättää lh-oppikirjan sivuille. Jos avustaja ei ymmärrä tai hyväksy tätä asiaa, työsuhde ajautuu ongelmiin avustajasta johtuvista syistä. Ja miksi ihmeessä joku edes hakeutuu avustajaksi, jos ei hyväksy työn luonnetta?

Selkeät työsuojeluun tai epäasialliseen kohteluun liittyvät asiat ovat asia erikseen ja niistä pitää avustajan olla itse yhteydessä työsuojeluun tai liittoon. Suu pitää siis saada auki oikeassa paikassa. Av-palstalla avautuminen ei auta.

Kiitos näistä näkökulmista myös. Minun äidilläni oli henkilökohtaisia avustajia.
Henkisesti äitini oli vireä, mutta raajat lähes pois pelistä. Avustajat alkoivat kyllä ajan kanssa pyörittää omaa rinkiään, jossa äitini, eli työnantaja jäi kilttinä ihmisenä kakkoseksi.

Esim. kauppaan, ulkoilemaan lähdettiin todella nihkeästi. Viihdyttiin paljon omalla kännykällä. Vedottiin siihen, että avustettava on nyt todella väsynyt, vaikkei ollutkaan. Jos tuli sijainen, tämän kanssa äiti sitten nautti kauppa- ym. reissuista. Keksivät omia sääntöjä ja pitivät omia palavereitaan vuoronvaihteessa oven takana, äiti sai kuunnella vain supinaa... Toinen avustaja saattoi tulla käymään silloin kun äiti oli levolla toisessa huoneessa, eikä tämä tullut edes tervehtimään, vaikka kävi hänen kodissaan. Kerran vahingossa äiti soitti työajan ulkopuolella avustajalle, niin sai haukut ja kiroilut. Ei antanut varoitusta, vaikka kehotin.

Toki avustajat tekivät hyvääkin työtä osittain, mutta tuollaiseksi tilanne vain ajautui. Äiti pelkäsi laitokseen joutumista ja sitä, että pienellä paikkakunnalla ei saa uusia avustajia, sekä oli liian kiltti. Minä puhuin tilanteesta omaisena usein kunnan sos.työntekijän kanssa, mutta äidilläni oli asiassa kuitenkin itsemääräämisoikeus.

Joten asiat eivät ole aina aivan mustavalkoisia kumpaankaan suuntaan...

Vierailija

Olen avustaja. Kaikki on oikein kivasti. Työntantajani on hyvä ihminen. Tämä on hyvä ja siisti työ. Hyvää syksyä kaikille avustajille ja heidän työnantajilleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas ketjussa näkyy, miksi tämäkään työntekijäryhmä ei ansaitse lanttiakaan enempää kuin heille maksetaan, sen verran nirppanokkaista vaatimista ja mulle-kaikki-heti-nyt, minä-päätän-mitä-teen, ei-mun-tartte, oma-napa-ykkönen työnantaja-pitää-vaan-turvan-kiinni-eikä-häiritse-työntekijää -sontaa koko ketju täynnä, ja akat vaan peukuttaa toisiaan. Vastenmielistä. Avustajat ovat selvästi pskansa ansainneet jos asenne kerran on tämä.

Olen henkilökohtaisten avustajien työnantaja ja todella onnellinen, että minulla ei ole sellaisia ihmisiä avustajina kuin tähän ketjuun osallistuu.

Keskeinen ongelma vaikuttaa olevan se, että vammainen työnantaja määrittelee sen, miten häntä avustetaan. Avustaja ei ole pomo eikä määrittele, kuinka asiat tehdään, kuuluuko työhön siivousta tms. ”Kuntouttavan työotteen” voi jättää lh-oppikirjan sivuille. Jos avustaja ei ymmärrä tai hyväksy tätä asiaa, työsuhde ajautuu ongelmiin avustajasta johtuvista syistä. Ja miksi ihmeessä joku edes hakeutuu avustajaksi, jos ei hyväksy työn luonnetta?

Selkeät työsuojeluun tai epäasialliseen kohteluun liittyvät asiat ovat asia erikseen ja niistä pitää avustajan olla itse yhteydessä työsuojeluun tai liittoon. Suu pitää siis saada auki oikeassa paikassa. Av-palstalla avautuminen ei auta.

Kiitos näistä näkökulmista myös. Minun äidilläni oli henkilökohtaisia avustajia.
Henkisesti äitini oli vireä, mutta raajat lähes pois pelistä. Avustajat alkoivat kyllä ajan kanssa pyörittää omaa rinkiään, jossa äitini, eli työnantaja jäi kilttinä ihmisenä kakkoseksi.

Esim. kauppaan, ulkoilemaan lähdettiin todella nihkeästi. Viihdyttiin paljon omalla kännykällä. Vedottiin siihen, että avustettava on nyt todella väsynyt, vaikkei ollutkaan. Jos tuli sijainen, tämän kanssa äiti sitten nautti kauppa- ym. reissuista. Keksivät omia sääntöjä ja pitivät omia palavereitaan vuoronvaihteessa oven takana, äiti sai kuunnella vain supinaa... Toinen avustaja saattoi tulla käymään silloin kun äiti oli levolla toisessa huoneessa, eikä tämä tullut edes tervehtimään, vaikka kävi hänen kodissaan. Kerran vahingossa äiti soitti työajan ulkopuolella avustajalle, niin sai haukut ja kiroilut. Ei antanut varoitusta, vaikka kehotin.

Toki avustajat tekivät hyvääkin työtä osittain, mutta tuollaiseksi tilanne vain ajautui. Äiti pelkäsi laitokseen joutumista ja sitä, että pienellä paikkakunnalla ei saa uusia avustajia, sekä oli liian kiltti. Minä puhuin tilanteesta omaisena usein kunnan sos.työntekijän kanssa, mutta äidilläni oli asiassa kuitenkin itsemääräämisoikeus.

Onpa surullista. Tässä näkyy juuri se, että avustajilta ei vaadita minkäänlaista koulutusta. Sen vuoksi heillä ei sitten välttämättä ole minkäänlaista käsitystä esimerkiksi eettisistä periaatteista ihmisten kanssa toimisessa (millä tahansa alalla). Tämä sisältää myös vaitiolovelvollisuuden. Eräs tuttavani, joka työskentelee avustajana, kertoo asiakkaidensa asioita facebookissa täysin tunnistettavasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö ottaa työntekijän työsuhteeseen ja maksaa palkan omasta pussistaan, on tilanne toki eri kuin silloin, kun kunta sen palkan avustajalle maksaa. Työtehtävien rajaaminen kuuluu ihan perusasioihin.

Väärin. Työsuhteen osapuolet ovat vammainen henkilö ja avustaja. Vinkki: työsuhteen osapuolet näkyvät työsopimuksessa. Kunta on sijaismaksaja, koska vammaispalvelulain mukaan kunnan tulee korvata henkilökohtaisesta avusta johtuvat kulut.

Vammaisella henkilöllä on juridinen vastuu siitä, mitä työsuhteessa tapahtuu. Tiedän työnantajia, jotka liitot ovat haastaneet oikeuteen. Kunta ei osallistu millään tavoin näihin oikeudenkäynteihin. Miksi osallistuisikaan, koska se ei ole osallinen työsuhteeseen.

Vierailija

Pitäkää avustajat kiinni oikeuksistanne ja lähtekää heti, kun alkaa tuntua oudolta. Mahdollisimman pitkä koeaika aivan teidän itsenne takia. Paikkoja on auki niin paljon, että voitte etsiä ja valita, ettekä vain tyytyä siihen, minkä saa. Vaihtakaa avustettavasta vaikka toiseen. Pahimmillaan avustajan työ on hirveää ja kuormittavaa niin henkisesti kuin fyysisesti, eikä kenenkään tarvitse elää sellaista elämää.

Kiitos kaikille hyville avustettaville, jotka arvostavat ja ymmärtävät, että mekin tosissaan tätä tekevät olemme ihmisiä ja teemme parhaamme, mutta harvemmin olemme mitään ammattilaisia esimerkiksi siivouksessa tai ruoanlaitossa. Työnä nautin avustamisesta paljon, ja tunnen, että tässä teen oikeasti jotain hyvää ja tärkeää. Kaikki eivät ole sitä arvostaneet, mutta olen oppinut, ettei minunkaan tarvitse arvostaa niitä, jotka eivät kykene vilpitöntä hyväntahtoa arvostamaan. Olen löytänyt ne, jotka arvostavat, ja heille olen kiitollinen näistä ihanista mahdollisuuksista ja tarjoan kiitokseksi pitkäaikaista apua joustavilla aikatauluilla.

Vierailija

Oletteko itse tehneet kiusaa avustettaville jos kohtelevat nuin huonosti?

Pitäähän sitä vähän antaa takas, tai paljon ja joskus niin kunnolla että  avustettava menee sellaiseen traumaan ettei v****le enää itselleenkään.

Vierailija

Voi kunpa palkka olisi vähän parempi. Mietin tänään, kuinka monta viikkotuntia tulisi työskennellä, jotta palkka olis 2000 e, joka on mielestäni todella huono palkka tuokin, 50 viikkotuntia.. 

Vierailija

Avustajat, millaiset tauot teillä on esim. 4 tunnin tai 7 tunnin työpäivän aikana? Itselläni 4 h päivässä ei taukoja, 7 h päivässä 20 min., jonka aikana ei saa poistua avustettavan luota (toki voi, jos avustettavalle sopii).

Vierailija

Itse toiminut pääkaupunkiseudulla avustajana monelle avustettavalle. Suurin osa mukavia, kaikki mennyt hyvin. Valitettavasti joukkoon mahtuu näitä, jotka kohtelevat avustajia kuin orjia. Nämä kyseiset avustettavat hakevat jatkuvasti uusia avustajia. Samat nimet jatkuvasti mol:in sivuilla. Varokaa niitä.

Vierailija

koske ne avustettajat on katkeria p****kiasia .  eikä mitään muuta. en kunnioita yhtään vaikka tiedän että se on vain ne 99% jotka  pilaa jokaisen maineen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onpa surullista. Tässä näkyy juuri se, että avustajilta ei vaadita minkäänlaista koulutusta. Sen vuoksi heillä ei sitten välttämättä ole minkäänlaista käsitystä esimerkiksi eettisistä periaatteista ihmisten kanssa toimisessa (millä tahansa alalla). Tämä sisältää myös vaitiolovelvollisuuden. Eräs tuttavani, joka työskentelee avustajana, kertoo asiakkaidensa asioita facebookissa täysin tunnistettavasti.

Avustajia olisikin vielä paljon harvemmassa,jos siihen työhön nykyisillä huonoilla ehdoilla ja naurettavalta palkalla vielä koulutuskin vaadittaisiin.
Suurempi tarve on sille, että työnantajana toimivalta avustettavalta vaadittaisiin koulutusta. Suuri osa heistä ei omaa minkäänlaisia valmiuksia työnantajana toimimiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Avustajat, millaiset tauot teillä on esim. 4 tunnin tai 7 tunnin työpäivän aikana? Itselläni 4 h päivässä ei taukoja, 7 h päivässä 20 min., jonka aikana ei saa poistua avustettavan luota (toki voi, jos avustettavalle sopii).

Jos tauolla ei saa poistua, tauon ajalta kuuluu maksaa palkka. Maksetaanko sinulle?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat