Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi henkilökohtaisen avustajan paikkoja on niin paljon auki?

Vierailija
09.09.2019 |

Mikä työssä on vikana, ja miksi siihen pääsee kuka vaan.

Kommentit (224)

Vierailija
81/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki on jotain muuta kuin kenenkään sanomiset.

Huonokäytöksinen ja painava vammainen jää tulevaisuudessa ilman avustajaa, mutta kauniskäytöksinen ja vähäpainoinen löytää avustajan pitkäksi aikaa.

Hahahaha :D Vai että painava ihminen jää ilman avustajaa. Mitä paino haittaa, jos työnantajaan ei tarvitse edes koskea O.o Jos täytyy, on apuvälineitä ja tekniikka pitää osata.

Nosturista huolimatta avustettavaa pitää käännellä sängyssä ja voimaakin se kysyy. Jos lisäksi pitää kuunnella jotain marinaa, valitsen mieluummin sellaisen, joka kiittääkin joskus avustani. On ollut miellyttäviäkin avustettavia. Yksi oli alle 50kg enkä juuri voimaa tarvinnut.

Yksin kääntelyssä on myös omat riskinsä avustettavan sekä avustajan näkökulmasta. Toki jos oikeita apuvälineitä on tarjolla (nosturin nostamista varten, vuoteessa kahva, ehkä liukulakana) niin käänteleminen on helpompaa. Sängyn myös tulisi olla säädettävä, ei voi oikeasti vaatia, että avustaja työskentelee epäergonomisesti ja vaarantaa siten oman terveytensä. Monet vammat (työntekijöillä) johtuvat huonoista ja vääristä työasennoista ja - menetelmistä. Avustettavan on siis työnantajana järjestettävä asiat niin, että avustaja voi oikeasti työskennellä hänelle myös omalta kannaltaan turvallisesti.

Vierailija
82/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin töissä henkkarina muutaman vuoden ajan, parissa eri firmassa. Ensimmäinen oli aika tympeä: sain 1,5 h keikan kerran viikossa toisella paikkakunnalla. Täysin selvää, ja palkka olisi mennyt junalippuun. En mennyt (tietysti sanoin pomolle etten ota tarjousta vastaan), enkä sitten tehnyt yhtäkään keikkaa puoleen vuoteen, kun en muita tarjouksia saanut. Lopulta olin yhdellä asiakkaalla 4 h kerran viikossa, ja aloin tältä asiakkaalta saada myös lisätunteja. Ihan ok, mutta ikinä en tiennyt etukäteen, millä päällä asiakas on, joten se oli sellaista munankuorilla kävelyä.

Toisessa firmassa esimiehet eivät saaneet asiakkaita kuriin. Valitin monestakin asiakkaasta (esim. työaikojen muutteleminen oman mielen mukaan, muun perheen palvelu, ikkunoiden pesuun pakottaminen vaikka palvelu olisu pitänyt ostaa siivousfirmalta, epäasiallinen käytös ym.), mutta esimieheni olivat kädettömiä. Onneksi sain oman alan töitä! Palkka on 25 % parempi, työaika saman pituinen, mutta säännöllinen ja minulle kertyy paljon nopeammin lomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne on eksynyt joku katkera avustettava, joka luulee, että hänen sanansa on laki.

Työsuhteessa työnantajan sana on laki. Ei kannata edes yrittää työelämään, ellei ymmärrä tällaisia asioita. Vähemmän vahinkoa tulee kun pysyy poissa työpaikoilta.

Ei, näin ei ole.

Yrittäjä, työnantaja

Perustelut tälle? Sinun yrittäjyytesi?

Viittaan työlainsäädäntöön. Asiallisista työtehtävistä tai työvuoroista kieltäytyminen on irtisanomisen peruste.

Työtehtävät jotka eivät kuulu työsopimuksessa mainittuihin työtehtäviin eivät ole työtehtäviä vaan palveluksia. Niitä ei ole työlainsäädännön puitteissa mikään velvollisuus tehdä.

Minä olen ammatiltani sähköasentaja, työsopimuksessa lukee jotakuinkin että työtehtäviin kuuluu sähköasentajan pätevyyttä vaativat tehtävät. Jos pomo laittaa viestiä että pitäis käydä hänen kesämökin laituri lakkaamassa niin ei tarvitse käydä ja siitä ei voi laillisia potkuja antaa jos kieltäytyy.

Vierailija
84/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minunkin naapurini (ilkeä ja katkera pyörätuolissa istuva nainen) hakee vähän väliä uutta avustajaa. Työnkuvaan kuuluu mm. pyykkihuolto ja tiskaaminen muiden toimien ohella - taloudessa on kyllä lähes täysi-ikäinen tytär joka ilmeisesti on kykenemätön kyseisiä toimia tekemään, joten ne sälytetään avustajalle. On se kiva teettää ihan kaikki ilmaisella piialla, ikinä en alkaisi tuohon hommaan.

Vierailija
85/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa firmassa esimiehet eivät saaneet asiakkaita kuriin.

jessus mikä alentuva asenne O.o 

Vierailija
86/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, minunkin naapurini (ilkeä ja katkera pyörätuolissa istuva nainen) hakee vähän väliä uutta avustajaa. Työnkuvaan kuuluu mm. pyykkihuolto ja tiskaaminen muiden toimien ohella - taloudessa on kyllä lähes täysi-ikäinen tytär joka ilmeisesti on kykenemätön kyseisiä toimia tekemään, joten ne sälytetään avustajalle. On se kiva teettää ihan kaikki ilmaisella piialla, ikinä en alkaisi tuohon hommaan.

Kuulostaa yhdeltä asiakkaaltani. Tytär ei opiskellut eikä käynyt töissä. Makasi kotona ja huusi äidilleen ja äiti huusi takaisin. Koiria 3, pääasiassa tyttären lemmikkejä, mutta minä niitä ulkoilutin ja keräsin ulosteet... Yksi koirista jopa kiskoi minua usein hiuksista. Huh!

T. Entinen henkkari

Vierailija
87/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se piikominen ei rajoitu pelkästään avustettavaan, vaan jos on puoliso ja lapset niin sitten piiotaan myös heidän asioitaan. Voit joutua siivoamaan isoa taloa ja tiskaamaan viiden edestä, koska "kyllähän avustettava ne tekisi itse jos voisi". Puoliso ja lapsethan ei niitä voi tehdä.

Ja tarvittaessa avustetaan koko sukua. Olin avustajana pyörätuolissa olevalle henkilölle, joka oli kuitenkin hyvin omatoiminen, ja pärjäsi monessa asiassa ilman apua.

Minut laitettiin töihin mm. tarjoilemaan avustettavan sukulaisen ylioppilasjuhlissa, kitkemään toisen sukulaisen kukkapenkkiä, auttamaan kolmatta muutossa jne. Tein siis töitä terveille ihmisille, vaikka oikeasti olisi pitänyt olla tämän avustettavan kanssa. Olin nuori ja vähän turhan ujo ja kiltti, enkä uskaltanut sanoa vastaan. Onneksi pääsin opiskelemaan ja pystyin ottamaan lopputilin.

Vierailija
88/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääräämisoikeus ei muutu TOISENmääräämisoikeudeksi, vaikka avustaja onkin henkilökohtainen. Tätä eivät kaikki avustettavat ymmärrä, ja vaikka ymmärtäisivät, kaikkiin ristiriitoihin ei löydy toimivaa ratkaisua.

Onko avustettavalla oikeus mennä päiväkaljalle lähiräkälään? Itsemääräämisoikeuden puitteissa (ja minustakin) on.

Tarvitseeko esim. nuoren naisavustajan sietää räkälän muiden asiakkaiden ahdistelua, joka ei paikassa ole vältettävissä?

Tai tarvitseeko hänen kuulla avustettavan puolison rähjäystä, kun suostui avustamaan baarireissulle?

Minimipalkalla. Itse en suostuisi mistään hinnasta.

Vierailija
89/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tein sitä hommaa enkä enää ikinä ! Tämä avustettava huusi kiukuisena kun tiskattuani laitoin astiat väärin, ja aina sai jotain lasia liikuttaa millin vasemmalle ja millon oikealle että onko nyt hyvä. Kun keitin kahvit  en saanut samalla ottaa itselleni. Ja  soitteli jatkuvasti raivoten mikäli en vastannut heti, suihkussa käynti ei ollut hyväksyttävä syy.  2 kk kestin hymyillen ja sisäisesti seiniä potkien.

Vierailija
90/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun keitin kahvit  en saanut samalla ottaa itselleni.

Normaalit ihmiset ostavat itse omat kahvinsa.

Vierailija
91/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne on eksynyt joku katkera avustettava, joka luulee, että hänen sanansa on laki.

Työsuhteessa työnantajan sana on laki. Ei kannata edes yrittää työelämään, ellei ymmärrä tällaisia asioita. Vähemmän vahinkoa tulee kun pysyy poissa työpaikoilta.

Ei, näin ei ole.

Yrittäjä, työnantaja

Viittaan työlainsäädäntöön. Asiallisista työtehtävistä tai työvuoroista kieltäytyminen on irtisanomisen peruste.

Jos viittaat työlainsäädäntöön, kannattaa lukea myös ne kohdat työntekijän oikeuksista. Esimerkiksi oikeudesta vessataukoihin, ruokaraukoihin ja vapaa-aikaan, jota työnantajan ei tule häiriköidä millään turhilla yhyeydenotoilla ja säätämisellä. Jos työnantajaa varten pitää olla päivystydvalmiudessa, päivystyksestä tulee maksaa palkka.

Vierailija
92/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, näin ei ole.

Yrittäjä, työnantaja

Jos viittaat työlainsäädäntöön, kannattaa lukea myös ne kohdat työntekijän oikeuksista. Esimerkiksi oikeudesta vessataukoihin, ruokaraukoihin ja vapaa-aikaan, jota työnantajan ei tule häiriköidä millään turhilla yhyeydenotoilla ja säätämisellä. Jos työnantajaa varten pitää olla päivystydvalmiudessa, päivystyksestä tulee maksaa palkka.

Ai niin, ja työvuorot pitäisi saada tietoon viikkoa ennen vuoron alkua. Niissä tulee myös olla päivittäiset lepoajat.

Vierailija
93/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi muuttaa tuo systeemi, niin että esim. kunta toimii työnantajana, monet vammaiset kun eivät yksinkertaisesti sovellu työnantajiksi. Hyväksikäytetään julkisin varoin maksettua avustajaa koko perheen piikana, ei ymmärretä että jos sellaisen haluaa, pitäisi se myös maksaa omin rahoin.

Vierailija
94/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi muuttaa tuo systeemi, niin että esim. kunta toimii työnantajana, monet vammaiset kun eivät yksinkertaisesti sovellu työnantajiksi. Hyväksikäytetään julkisin varoin maksettua avustajaa koko perheen piikana, ei ymmärretä että jos sellaisen haluaa, pitäisi se myös maksaa omin rahoin.

Kaikesta näemmä voidaan olla kateellisia.

Vierailija
95/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko itse töihin, jossa et saa käydä vessassa? Tai saat, mutta vain oman paperin kanssa. Minulle oikeasti parikin asiakasta sanoi, että kun niin ahkerasti käyn vessassa (eli kerran vuorossa), niin minun olisi parasta ottaa omat paperit mukaan vuoroon. Kävin sitten suosiolla kauppareissun yhteydessä julkisessa vessassa, mutta kun se on 2 min pois työajasta! Ja minulla oli 3 h työvuorot per asiakas.

Vierailija
96/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo työnantajan vaihtuminen sitä avustettavaa muuksi muuta. Alalla on harvinaisen heikko palkka ja edunvalvonta mitä sattuu sekä työsuhteet jotain epävarmoja nollasopimuksia siitä huolimatta. Lisäksi se on kunnille sellainen toissijainen ulkoistettava työ, jonka tilanteen parantaminen ei todellakaan kiinnosta kovin montaa suojatyössään notkuvaa julkkarin elättiä. Tähän päälle tämänkin keskustelun yleiset asenteet, ulkomainen työvoima ja lopputulos on vähintäänkin villiä menoa.

Vierailija
97/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko itse töihin, jossa et saa käydä vessassa? Tai saat, mutta vain oman paperin kanssa. Minulle oikeasti parikin asiakasta sanoi, että kun niin ahkerasti käyn vessassa (eli kerran vuorossa), niin minun olisi parasta ottaa omat paperit mukaan vuoroon. Kävin sitten suosiolla kauppareissun yhteydessä julkisessa vessassa, mutta kun se on 2 min pois työajasta! Ja minulla oli 3 h työvuorot per asiakas.

Työnantajan kyllä pitäisi järjestää työntekijälle mahdollisuus käydä vessassa ja käsittääkseni siihen mahdollisuuteen kuuluu myös vessapaperi. Eli työnantajalta väärin toimittu. Eikö henkilökohtaista avustajaa tarvitseville ole mitään perehdytystä työnantajan velvollisuuksista?

Vierailija
98/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia minulla. Toisaalta jo monesti kotihoidossa on ihan samaa touhua ja asiakkaat välillä hankalia tosin silloin sinulla on kuitenkin apua muista ja työyhteisö sekä muitakin asiakkaita. Jos olet avustaja niin olet monesti yksin ja itse vastuussa joskus aika sairaastakin ihmisestä. En ryhtyisi enää sellaiseen.

Vierailija
99/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tuoda positiivisen puolen tähän keskusteluun. Itse olen avustettava, perheenäiti, vammauduin onnettomuudessa. Tarvitsen apua mm.kaupassa käynnissä, kodin pienissä askareissa, lapsen kanssa. Olen siitä onnellisessa tilanteessa, että kävelen omin jaloin.

Olen aina kohdellut avustajiani kunnioituksella, kuin ystävinä tai perheenjäseninä. Olen kustantanut mm. avustajan matkan ja päässyt itsekin näin reissuun. Minulle avustaja on tukena arjessa enkä pidä häntä itsestään selvyytenä.

Hyvää avustajaa on vaikea saada. Suurin syy tähän on surkea palkkaus. Minun avustajani palkkaa yksityinen välitysfirma eikä näitä paikkoja löydy työvoimatoimiston sivuilta. Nykyinen avustajani on minulla viidettä vuotta, kai se kertoo jotain myös siitä, millainen ihminen olen.

Toivon, että jos jollakulla on ollut huono kokemus avustettava kanssa, niin näkisitte myös sen, että meitä helppoja ja ystävällisiä avustettavia on myös olemassa. Jos haette avustajan paikkaa, käykää tutustumassa siihen avustettavaan etukäteen. Ei kaikkien kanssa henkilökemiat synkkaa. Olen minäkin vuosien saatossa joutunut lähettämään kaksi avustajaa toisiin töihin.

Vierailija
100/224 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä menee laki hyvin paljon työnantajan edelle ja usein on tekijän puolella. Esim kommentti ergonomiasta. Jos ei löydy pyörätuolia jota avustaja pystyy työntämään rikkomatta itseään ei hän sitä työnnä. Työnantajalla on myös paljon vastuuta ja tässä hänen vastuunsa olisi kuntouttaa ja makaa sairasajalta työntekijälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän