Helsingin kaupunki tilasi 1,6 miljardilla ratikoita Suomen ulkopuolelta, mutta silti kiinasta temuttajat ovat Suomen suurin ongelma
Kommentit (50)
Onhan Virosta viinaa hakevatkin ongelma, vaikka norjalaisen firma valmistaa Alkon viinat Virossa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Virosta viinaa hakevatkin ongelma, vaikka norjalaisen firma valmistaa Alkon viinat Virossa.
Mut eikös nyt muutu että taas voi helposti tilata kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mitä eroa on ostaa halpaa ostamisen ilosta kuin ostaa hyötykäyttöön tarpeeseen?
Minä ostan halvalla Kiinasta hyötykäyttöön tarpeellista.
Se on EU direktiivi, joka määrää että julkiset yli 30 000€:n hankinnat on kilpailutettava julkisesti. Kaupunki ei voi vain päättää että ostetaan Otanmäen vaunutehtaalta ratikoita. On tehtävä speksit mitä tarvitaan, annettava painoarvot eri ominaisuuksille (hinta, toimitusaika, laatu, ylläpito, varaosat, huolto jne.....) Ja se tlimittaja joka saa parhaat pisteet voittaa kilpailun ja saa tilauksen.
Jos valitaan joku muu kuin paras, niin voittaja voi haastaa EU tuomioistuimeen ja silloin pitää olla todella hyvät perustelut valinnalle tai tulee ISOT sakot ja pahimmillaan joku lähtee linnaan.
Eipä paljon vaikuta työllisyyteen kun Tranctec joutui viimeksikin palkkaamaan työntekijät Puolasta ym kun ei suomalaisia likaiset metallityöt kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Se on EU direktiivi, joka määrää että julkiset yli 30 000€:n hankinnat on kilpailutettava julkisesti. Kaupunki ei voi vain päättää että ostetaan Otanmäen vaunutehtaalta ratikoita. On tehtävä speksit mitä tarvitaan, annettava painoarvot eri ominaisuuksille (hinta, toimitusaika, laatu, ylläpito, varaosat, huolto jne.....) Ja se tlimittaja joka saa parhaat pisteet voittaa kilpailun ja saa tilauksen.
Jos valitaan joku muu kuin paras, niin voittaja voi haastaa EU tuomioistuimeen ja silloin pitää olla todella hyvät perustelut valinnalle tai tulee ISOT sakot ja pahimmillaan joku lähtee linnaan.
Kaikki muut euroopan maat onnistuu suosimaan ihan surutta oman maansa valmistajia samalla kun leikitään sääntöjen noudattamista. Vain suomi menee tällä anaaliedellä puuhun asenteella noihinkin ja pitää huolen ettei kotimainen valmistaja vahingossakaan voita mitään ettei kukaan pääse syyttämään omien suosimisesta.
Johtunee varmaan neuvostoliiton (ja venäjän) nyt 80 vuoden aivopesusta suomivasemmistolle jossa noita opetettiin ettei suomea saa arvostaa, suosia eikä pitää yhtään minään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljon vaikuta työllisyyteen kun Tranctec joutui viimeksikin palkkaamaan työntekijät Puolasta ym kun ei suomalaisia likaiset metallityöt kiinnosta.
Tarkoitatko että tuotanto vietiin hajasijoitusmielessä niin kauas jokaisesta alan ammattilaisesta kuin se suomessa on mahdollista, ja sitten ei yllättäen löytynytkään ammattihitsareita sun muita sieltä korvesta tai etelämpää jotka olisi innoissaan 800+ kilometrin työmatkasta?
Tilasiko kaupunki ratikat Temusta vai miten liittyvät toisiinsa
Ei porukka tiedä että suurin osa Koskenkorva viinaa tehdään Virossa.
Kummallisia nämä Helsinkiläiset politikot, kun ei tilanneet ratikat suoraan Valmetilta. Voiko se olla niin että suurin osa Helsingin poliitikosta eivät ole syntyneet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei porukka tiedä että suurin osa Koskenkorva viinaa tehdään Virossa.
Eipä noita juoppoja kiinnosta missä se tehdään niin paljoa. Olipa tuossa joku itähelsingin "paikallis" olutkin joka oikeasti tehtiin viron isolla kaljatehtaalla. Muistelen että liittyi jotenkin kontulaan ja kontulassa oli lähinnä tämänkin "firman" joku konttorintapainen eikä muuta oluenvalmistukseen liittyvää.
Enemmän kontulan kanssa on tekemisissä kolmen kaverin jäätelö jolla oli alkujaan tehdaskin yhdessä vanhassa kaupparakennuksessa yhden kadun varrella. Sitten se siirtyi isompiin tiloihin kontulan viereen teollisuusalueelle eli aika liki on edelleen.
Niin, niihin vaatimuksiin voi laittaa sellaisia vaatimuksia, mitä esim. Italiassa on vaikea toteuttaa. Esim. Suomalaisesta puusta tehtyjä osia tai talveen, lumeen ja pakkaseen liittyviä asioita, mitä ei muualoa voi toteuttaa. Tosin jos suomalaiset toimittajat huomaa sen että muut eivät voi tsrjota, niin hintahan pompsahtaa taivaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on EU direktiivi, joka määrää että julkiset yli 30 000€:n hankinnat on kilpailutettava julkisesti. Kaupunki ei voi vain päättää että ostetaan Otanmäen vaunutehtaalta ratikoita. On tehtävä speksit mitä tarvitaan, annettava painoarvot eri ominaisuuksille (hinta, toimitusaika, laatu, ylläpito, varaosat, huolto jne.....) Ja se tlimittaja joka saa parhaat pisteet voittaa kilpailun ja saa tilauksen.
Jos valitaan joku muu kuin paras, niin voittaja voi haastaa EU tuomioistuimeen ja silloin pitää olla todella hyvät perustelut valinnalle tai tulee ISOT sakot ja pahimmillaan joku lähtee linnaan.
Ehtoja voi laittaa siten ettei niitä pysty täyttämään kuin kotimainen toimittaja.
Katselin eilen telkkarista jotain Amerikan lentoasema- ohjelmaa. Siinä etelä-korealainen käännytettiin takaisin, koska oli tullut töihin Amerikkaan. Eli koska oli tullut viemään työpaikan amerikkalaiselta, käännytettiin. Sama sääntö toimii Australiassa ja Kanadassa. Täällä meillä otetaan työpaikkoihin kaikki paitsi suomalaiset. Ja sitten valitetaan suurta työttömyyttä. Onpa taas idioottimaista toimintaa. Mitä muuta voi odottaakaan Suomelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mitä eroa on ostaa halpaa ostamisen ilosta kuin ostaa hyötykäyttöön tarpeeseen?
Minä ostan halvalla Kiinasta hyötykäyttöön tarpeellista.
Mikäpä siinä jos kiinalaiset sellaista myyvät. Kuulemma kauppaavat roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilasiko kaupunki ratikat Temusta vai miten liittyvät toisiinsa
Millainen mahtaisi olla Temun ratikka😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mitä eroa on ostaa halpaa ostamisen ilosta kuin ostaa hyötykäyttöön tarpeeseen?
Minä ostan halvalla Kiinasta hyötykäyttöön tarpeellista.
Mikäpä siinä jos kiinalaiset sellaista myyvät. Kuulemma kauppaavat roskaa.
Kuulemma? Onko sinulla omaa mielipidettä mistään asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Se on EU direktiivi, joka määrää että julkiset yli 30 000€:n hankinnat on kilpailutettava julkisesti. Kaupunki ei voi vain päättää että ostetaan Otanmäen vaunutehtaalta ratikoita. On tehtävä speksit mitä tarvitaan, annettava painoarvot eri ominaisuuksille (hinta, toimitusaika, laatu, ylläpito, varaosat, huolto jne.....) Ja se tlimittaja joka saa parhaat pisteet voittaa kilpailun ja saa tilauksen.
Jos valitaan joku muu kuin paras, niin voittaja voi haastaa EU tuomioistuimeen ja silloin pitää olla todella hyvät perustelut valinnalle tai tulee ISOT sakot ja pahimmillaan joku lähtee linnaan.
Tällä menettelyllä saatiin onnistumaan Turkuun Funikulaarin hankinta. Ja siitä on ollut iloa muutenkin kuin vain joukkoliikennevälineenä.
Ai niin muuten. Isot ja perinteisen protektionistiset maat kuten saksa ja ranska, osaavat laatia noi tarjouspyyntöasiakirjat siten, että - oho- ainoa speksit täyttävä toimija on yllättäin heidän omasta maastaan.
Iskikö harmitus.
Ei tietenkään temutus ole Suomen suurin ongelma, mutta voi olla ongelma omankin perheen ulkopuolelle, jos niitä myrkyllisiä vehkeitä ostetaan vaikka joululahjoiksi.
Ja aiheuttavat myös tauteja ja tulipaloja (CE- tarkastamattoman elektroniikka), ja sairaanhoitoon menee verotuloja enemmän.
Oli hauska juttu jostain lehdessä, kun tutkivat temu-kännykkää. Heti kun naurultaan kykenivät alkoivat tutkia. Esim puhelimessa ei ollut lasia päällä vaan joku muovinen tarra. jne.
Lisäksi ne temutavara tehdään jätteistä orjatyövoimalla. Sitä on varmaan mukava kannattaa. Työpäivä kestää 12 tuntia ja yksi vapaapäivä on kuukaudessa.
Itkekää vain suomalisten raskasta työtä samalla kun tilaatte temusta.
Tiedätkö, mitä eroa on ostaa halpaa ostamisen ilosta kuin ostaa hyötykäyttöön tarpeeseen?