"Et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään, koska sinulla ei ole lapsia."
Tuossapa lausahdus, joka nostaa verenpainetta joka kerta, kun sattuu nuo sanat kuulemaan.
Ymmärrän, että äiti-ihmiset ovat väsyneitä lapsiperheen arjesta, he ovat varmasti kovilla jaksamisensa kanssa, mutta mielestäni kenelläkään ei ole silti oikeutta tulla vähättelemään muiden ihmisten väsymystä. Monet psyykkiset ja fyysiset seikat vaikuttavat väsymyksen tunteisiin. Läheltä olen seurannut, kuinka esimerkiksi sisäilmaongelmista krooniseen väsymysoireyhtymään sairastunut läheiseni kamppailee arjen tavallisten asioiden kanssa: jopa tiskaaminen voi olla niin rankkaa, että sen jälkeen tarvitsee lepoa. Päässä humisee ja suhisee, olo on jatkuvasti huono. Joka paikkaa koskee. Se väsyttää. Niinpä esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa tuntuu kohtuuttomalta vähätellä toisen ihmisen väsymystä ja tuntemuksia muutenkin.
Emme me omasta tahdosta riippuen tai riippumatta lapsettomatkaan vähättele teidän äiti-ihmisten väsymystä. Mikä oikeus heillä siis on vähätellä muiden tuntemuksia?
Ja Huom! Kyllä, näitä asioita ei voi yleistää, kaikki eivät toimi samoin. Kaikki äidit eivät vähättele.
Asiallista keskustelua, kiitos!
Kommentit (1165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri juttelin lapsettoman ystäväni kanssa, joka oli vatsataudista täysin loppu. Sanoi että on ollut niin väsynyt että ei ole pystynyt nousta sängystä torstain jälkeen. Niimpä. Minä olin norossa vastikään kolmen lapseni kanssa, joista 2 oli norossa. Mies Atlantin takana työmatkalla. Väsytti, mutta makaaminen ei ollut vaihtoehto. Ystäväni väsymys tuntuu luksukselta omaani verrattuna
Itse olin kerran niin väsynyt vakavasta sairaudesta, että pystyin vain nukkumaan, eikä uni kuitenkaan virkistänyt. Kukaan ei olisi tuossa tilassa enää pystynyt hoitamaan lapsia. Mutta onneksi en ollut äiti, sillä siinä tapauksessa olisin varmasti ollut niiiiiin paljon väsyneempi ja niiiiin paljon sairaampi, että olisin kuollut.
Niin. edellähän äiti kirjoitti, että hänellä oli voimat vievä vatsatauti, lapsilla oli voimat vievä vatsatauti, ja kolmin piti selvitä. Entä jos sinulla, ed, olisi ollut vakavan sairautesi aikana muutama muu hoidettava siinä ohessa, oletko sitä mieltä että samalla väsyllä olisi mennyt? Varmaan joo.
Tässä on nyt taas tuhat viestiä v*uilua veloilta, kun heidän hipiäänsä on taas hiplattu ja rajoja joku "äityli" (väsymyksessään tai idiotismissaan, tai molemmissa) loukannut ja kiukku noussut pintaan. Ihmisiä pitää YMMÄRTÄÄ ja kenenkään tuntemuksia ei saa VÄHÄTELLÄ. Vedetään kehään muinaiset gladiaattorit ja perstaskusta vielä Jesse, joka roikkui ristillä äärimmäisen väsyneenä, vaikkei ollut oikeita lapsiakaan, pelkkiä opetussellaisia vaan.
Lasten kanssa on ajoittain ihan yhtä työlästä ja väsyttävää kuin velojen kanssa, ero vain on se että ajan kanssa lapset kehittyy.
Lapsettomillehan tässä on enimmäkseen v*ttuiltu, niin kuin sinäkin teet. Tosi noloa moinen. Mikä ongelma sinulle on ymmärtää toisten ihmisten kokemuksia ja lopettaa niiden vähättely?
t. ohis-äiti
Gladiaattorit ja jesset on kyllä velojen heittoja.
Taisi siellä olla muitakin mukana, koska yksi äiti vissiin jo myönsikin että heittelee tuollaista läppää itsekin.
Onneksi tuollaisia äiti-ihmisiä ei tarvitse sisällyttää siihen omaan elämään ja sen sijaan pitää elämässään ne ihmiset, jotka kykenevät myös empatiaan, ei ainoastaan ”minäminä” -ajatteluun. En yhtään ihmettele, miten tälläkin palstalla itketään, kuinka ystävät kaikonneet lapsensaannin myötä. Varmaan peiliin kannattaa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi mietityttämään että tietääkö se väsynyt äiti siitä väsymyksestä mitään?? Se että tuntee olevansa väsynyt ei tarkoita että ymmärtäisi väsymyksen syyseuraussuhteita. Jos tuolta äidiltä kysyy, että mitä se väsymys sitten on, hän todennäköisesti vastaa, että se on pyykinpesua, vaipanvaihtoa, yöheräilyä, jne valitettavasti nuo eivät ole väsymystä.
Totta!
Mitä pidemmän listan lapsellinen luettelee noita "väsymyksiään" sitä vähemmän väsynyt hän on. Väsynyt jos on ihan aikuisten oikeasti väsynyt, niin silloin tosiaan noita juttuja ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri juttelin lapsettoman ystäväni kanssa, joka oli vatsataudista täysin loppu. Sanoi että on ollut niin väsynyt että ei ole pystynyt nousta sängystä torstain jälkeen. Niimpä. Minä olin norossa vastikään kolmen lapseni kanssa, joista 2 oli norossa. Mies Atlantin takana työmatkalla. Väsytti, mutta makaaminen ei ollut vaihtoehto. Ystäväni väsymys tuntuu luksukselta omaani verrattuna
Itse olin kerran niin väsynyt vakavasta sairaudesta, että pystyin vain nukkumaan, eikä uni kuitenkaan virkistänyt. Kukaan ei olisi tuossa tilassa enää pystynyt hoitamaan lapsia. Mutta onneksi en ollut äiti, sillä siinä tapauksessa olisin varmasti ollut niiiiiin paljon väsyneempi ja niiiiin paljon sairaampi, että olisin kuollut.
Niin. edellähän äiti kirjoitti, että hänellä oli voimat vievä vatsatauti, lapsilla oli voimat vievä vatsatauti, ja kolmin piti selvitä. Entä jos sinulla, ed, olisi ollut vakavan sairautesi aikana muutama muu hoidettava siinä ohessa, oletko sitä mieltä että samalla väsyllä olisi mennyt? Varmaan joo.
Joku toinen ketjussa ymmärsi jo pointtini, mutta tarkennan siis vielä: Vakavan sairauden aiheuttamassa väsymyksessä ei enää hoideta omia tai muidenkaan lapsia. On ihan sama väsymyksen kannalta onko niitä lapsia vai ei kun makaat sairaalassa henkitoreissa. Tällöin lasten hoitovastuu on joko isällä tai sosiaalitoimella.
Mutta toki tähän vastaat, että Äitinä väsymys olisi ollut vielä pahempi. Hyvää päivänjatkoa tasapuolisesti kaikille väsyneille, johtui se sitten syystä tai toisesta.En kysynyt mitä itse ajattelen vaan mitä lainaamani ihminen ajatteli. Mielestäni lainaamani kirjoittajan "(...)Mutta onneksi en ollut äiti, sillä siinä tapauksessa olisin varmasti ollut niiiiiin paljon väsyneempi ja niiiiin paljon sairaampi, että olisin kuollut." oli äitien väsymyksen vähättelyä. Ilman muuta jos on päätynyt lasarettiin henkitoreissaan, on saavutettu väsymyksen korkein aste. Se lienee kuitenkin aika harvinaista, kun aikaisemmassa esimerkissä (en ole kahlannut koko keskustelua läpi) joku puhui, miten ystävä joutui huilailemaan tiskauksen jälkeen väsymysoireyhtymän tapauksessa, eikä sekään ole kovin tavallista.
Toivottavasti olosi on jo paljon parempi!
Jos huomasit, niin ensin tuossa kirjoitti joku äiti kertoen ystävästään, joka on niin kovassa vatsataudissa ettei ole moneen päivään jaksanut sängystä nousta. Sitten hän kertoi kuinka on itse norossa joutunut hoitamaan noroiset lapsensakin ja totesi ystävänsä väsymyksen olevan luksusta siksi, että tällä ei ole lapsia. Tässä tapauksessa se oli siis äiti joka aloitti sen vähättelyn. Olisin saattanut itsekin vastata, että varmaan se äitiys sitten tekee kauhean paljon sairaammaksi ja väsyneemmäksi, vaikka jo ennästään olisi siinä kunnossa ettei jaksaisi edes kissasta huolehtia.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.Voi huoh. Siis vatsataudissa lapseton saa vaan maata päivätolkulla. Äidillä ihan sama tauti mutta sänkyyn makaamaan jääminen ei ole edes vaihtoehto, koska LAPSISTA ON HUOLEHDITTAVA!!!
Tottakai se äiti on sairaampi ja väsyneempi kun EI VOI LEVÄTÄ! Se lapsettoman lepoilu todellakin on luksusta äidin väsymykseen verrattuna! Ei sen sanominen ole vähättelyä vaan totuus!!!
Voiko vatsataudin kohdalla sanoa, että ihan sama tauti? Siis vatsataudithan eroavat kestossaan ja rajuudessaan toisistaan todella paljon. Välillä se kestää vuorokauden ja välillä viisi vuorokautta. Välillä oireet ovat se, että oksennat kerran tai kaksi ja loppupäivän mahassa kiertää ja on vetämäyön olo, mutta ei sen kummempaa. Toisella kerralla istut pöntöllä ämpäri naaman alla kun molemmista päistä tulee tavaraa yhtäaikaisesti. Ja loppupäivän nuokut siinä vessan lattialla pyyhkeen päällä, koska et sängystä ehtisi välttämättä pöntölle asti kun hätä iskee.
Ei minusta voi vaan sanoa, että koska äidillä on lapsia, hänen sairautensa on pahempi ja hän on väsyneempi. Ihan yhtä hyvin se lapseton voi oikeasti olla paljon heikommassa kunnossa kuin se äiti. Voisihan tuossa vähätellä myös sen äidin sairautta ja väsymystä sanomalla, että jos kerran pystyt kuitenkin niistä lapsistasi huolehtimaan, niin et ihan hirveän kipeä ja väsynyt voi olla. Kun oikeasti ihminen voi olla niin sairas, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sängyssä makaaminen, että ei yksinkertaisesti pysty omista lapsistaan huolehtimaan.
Ymmärrätkö tämän?
Nyt menee jo vähän nillittämiseksi. Yhtä hyvin sillä pienen lapsen vanhemmallakin voi olla tuollainen hankalampi oksennustauti ja lisäksi ne lapset hoidettavana.
Tuskin kukaan vanhempi nyt oikeasti hirveää vertailua tekee, ellei sitten ole vähän sairas mieleltään tai joku narsisti että kaikki on jotain "paremmuuskilpailua", on varmasti vanhempia jotka ei ole yhtään väsyneitä, lapsi on vaikka niin leppoisa ja tyytyväinen tapaus, että ei vaadi vanhempien huomiota jatkuvasti, tässä on eroja, kuten niissä oksennustaudeissakin :,D
T: sinkku vela.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia, mutta just siitä syystä etten jaksaisi, en haluaisi edes kokeilla miltä se väsymys tuntuu, kun hädintuskin kestän sellaistakaan väsymystä jota muutenvain varmaan jokainen välillä elämässään kohtaa.
Joten kyllä uskon, että (pienten) lasten vanhempia usein väsyttää enemmän kuin lapsetonta, juurikin niin, että niillä vanhemmillakin voi olla unettomuutta, mt-ongelmia, kipuja jne. mutta lapsista on silti huolehdittava, sen lisäksi lapsetkin voi valvoa, kiukutella ja olla hyvinkin vaativia.
Miksi joillekkin on vaikeaa myöntää, että esim. pienten lasten jatkuva hoitaminen on väsyttävämpää puuhaa kuin yksin hiljaisuudessa eläminen?
Emme elä sellaisessa tyhjiössä jossa on vain nuo asiat.
Tuolla on aikaisemmin selitetty MOOOOOOONNNTTAAAAAAAAAA kertaan, kuinka sitä äitikorttia ei voi pelata toisen ihmisen korttipakan päälle ja kahmaista sillä sen toisen ihmisen kortteja(väsymyksen aiheita) itselleen.
Ymmärräthän tämän?
Minä olen väsyneempi kuin muut äidit, te ette todellakaan tiedä väsymyksestä mitään. Minä olen väsynein,piste!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia, mutta just siitä syystä etten jaksaisi, en haluaisi edes kokeilla miltä se väsymys tuntuu, kun hädintuskin kestän sellaistakaan väsymystä jota muutenvain varmaan jokainen välillä elämässään kohtaa.
Joten kyllä uskon, että (pienten) lasten vanhempia usein väsyttää enemmän kuin lapsetonta, juurikin niin, että niillä vanhemmillakin voi olla unettomuutta, mt-ongelmia, kipuja jne. mutta lapsista on silti huolehdittava, sen lisäksi lapsetkin voi valvoa, kiukutella ja olla hyvinkin vaativia.
Miksi joillekkin on vaikeaa myöntää, että esim. pienten lasten jatkuva hoitaminen on väsyttävämpää puuhaa kuin yksin hiljaisuudessa eläminen?Emme elä sellaisessa tyhjiössä jossa on vain nuo asiat.
Tuolla on aikaisemmin selitetty MOOOOOOONNNTTAAAAAAAAAA kertaan, kuinka sitä äitikorttia ei voi pelata toisen ihmisen korttipakan päälle ja kahmaista sillä sen toisen ihmisen kortteja(väsymyksen aiheita) itselleen.
Ymmärräthän tämän?
Minä en ole kokenut sitä minään kahmaisuna, jos joku on sanonut, että lasten kanssa se vasta väsyttävää onkin, vaan uskon, että kyllä varmasti näin on. Asia ei ole MINULLE mikään kilpailu, että mun pitäisi jotenkin vakuutella muita, miten väsynyt just minä milloinkin olen, miten voi ottaa noin itsetunnon päälle se, että joku kokee olevansa sinua väsyneempi, mitä väliä oikeasti? Eikö voi vain todeta, että voi sentään, varmasti on väsyttävää ja mennä sitten eteenpäin siinä keskustelussa?
Minusta tämä keskustelu näyttää siltä, että tässä on sekä äideissä että lapsettomissa sellaisia, jotka jostain syystä pitää väsymyksestä puhumista jonain kilpailuasetelmana, että toinen voi jotenkin paremmalla suorituksellaan kumota toisen kokemuksen. Naurettavan näköistä.
T: SInkku vela.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuollaisia äiti-ihmisiä ei tarvitse sisällyttää siihen omaan elämään ja sen sijaan pitää elämässään ne ihmiset, jotka kykenevät myös empatiaan, ei ainoastaan ”minäminä” -ajatteluun. En yhtään ihmettele, miten tälläkin palstalla itketään, kuinka ystävät kaikonneet lapsensaannin myötä. Varmaan peiliin kannattaa katsoa.
On kyllä totta! Nyt kun miettii tarkemmin, niin on aika hassua että yli tuhat viestiä on tullut ketjuun jossa puidaan tuota ap:n moukkaa kaveria. On aika selvää, että yleensä tuollaiset moukat ja toisia mitätöivät kärsimyksellä kilpailijat tulee feidattua lähipiiristään. Ainakaan minä en aikaani tuhlaa moisiin, niin luulen ettei kovin moni muukaan jaksa, etenkään väsyneenä, heidän moukkaseuraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillekkin on vaikeaa myöntää, että esim. pienten lasten jatkuva hoitaminen on väsyttävämpää puuhaa kuin yksin hiljaisuudessa eläminen?Emme elä sellaisessa tyhjiössä jossa on vain nuo asiat.
Ymmärräthän tämän?
Minä en ole kokenut sitä minään kahmaisuna, jos joku on sanonut, että lasten kanssa se vasta väsyttävää onkin, vaan uskon, että kyllä varmasti näin on. Asia ei ole MINULLE mikään kilpailu, että mun pitäisi jotenkin vakuutella muita, miten väsynyt just minä milloinkin olen, miten voi ottaa noin itsetunnon päälle se, että joku kokee olevansa sinua väsyneempi, mitä väliä oikeasti? Eikö voi vain todeta, että voi sentään, varmasti on väsyttävää ja mennä sitten eteenpäin siinä keskustelussa?
Minusta tämä keskustelu näyttää siltä, että tässä on sekä äideissä että lapsettomissa sellaisia, jotka jostain syystä pitää väsymyksestä puhumista jonain kilpailuasetelmana, että toinen voi jotenkin paremmalla suorituksellaan kumota toisen kokemuksen. Naurettavan näköistä.
No aika montaa ihmistä loukkaa jos laukaistaan päin naamaa: "Sinä et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään, kun et ole äiti"
Se on varmaan hyvä sinun kannaltasi jos sinä et koe sitä loukkaavana. Et ole kuitenkaan fiksu sinäkään, jos pidät "naurettavan näköisenä" jos joku muu loukkaantuu asiasta.
En 100% ole varma, että olet edes sinkku vela. Pienellä epäilyksellä suhtaudun tuohon nimimerkkiisi.
Luepa se otsikko vielä kerran, ja mieti onko se ihan ok? Ja saako siitä loukkaantua vai ei?
Se että ketjussa on lukuisia ja lukuisia kertoja käsketty KUVITTELEMAAN omien kokeusten päälle vielä äitiys= äiti kortin asettaminen toisen korttipakan päälle.
Ole ymmärtämättä jos on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen ketjussa ymmärsi jo pointtini, mutta tarkennan siis vielä: Vakavan sairauden aiheuttamassa väsymyksessä ei enää hoideta omia tai muidenkaan lapsia. On ihan sama väsymyksen kannalta onko niitä lapsia vai ei kun makaat sairaalassa henkitoreissa. Tällöin lasten hoitovastuu on joko isällä tai sosiaalitoimella.
Mutta toki tähän vastaat, että Äitinä väsymys olisi ollut vielä pahempi. Hyvää päivänjatkoa tasapuolisesti kaikille väsyneille, johtui se sitten syystä tai toisesta.En kysynyt mitä itse ajattelen vaan mitä lainaamani ihminen ajatteli. Mielestäni lainaamani kirjoittajan "(...)Mutta onneksi en ollut äiti, sillä siinä tapauksessa olisin varmasti ollut niiiiiin paljon väsyneempi ja niiiiin paljon sairaampi, että olisin kuollut." oli äitien väsymyksen vähättelyä. Ilman muuta jos on päätynyt lasarettiin henkitoreissaan, on saavutettu väsymyksen korkein aste. Se lienee kuitenkin aika harvinaista, kun aikaisemmassa esimerkissä (en ole kahlannut koko keskustelua läpi) joku puhui, miten ystävä joutui huilailemaan tiskauksen jälkeen väsymysoireyhtymän tapauksessa, eikä sekään ole kovin tavallista.
Toivottavasti olosi on jo paljon parempi!
Jos huomasit, niin ensin tuossa kirjoitti joku äiti kertoen ystävästään, joka on niin kovassa vatsataudissa ettei ole moneen päivään jaksanut sängystä nousta. Sitten hän kertoi kuinka on itse norossa joutunut hoitamaan noroiset lapsensakin ja totesi ystävänsä väsymyksen olevan luksusta siksi, että tällä ei ole lapsia. Tässä tapauksessa se oli siis äiti joka aloitti sen vähättelyn. Olisin saattanut itsekin vastata, että varmaan se äitiys sitten tekee kauhean paljon sairaammaksi ja väsyneemmäksi, vaikka jo ennästään olisi siinä kunnossa ettei jaksaisi edes kissasta huolehtia.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.Voi huoh. Siis vatsataudissa lapseton saa vaan maata päivätolkulla. Äidillä ihan sama tauti mutta sänkyyn makaamaan jääminen ei ole edes vaihtoehto, koska LAPSISTA ON HUOLEHDITTAVA!!!
Tottakai se äiti on sairaampi ja väsyneempi kun EI VOI LEVÄTÄ! Se lapsettoman lepoilu todellakin on luksusta äidin väsymykseen verrattuna! Ei sen sanominen ole vähättelyä vaan totuus!!!
Mitä jos vatsatautisella on koira? Tai ne 200 lehmää? Lapset voi parkkeerata sänkyyn tai telkkarin ääreen, koiraa tai lehmiä ei.
onneks ei lapsia ole eikä tule.saa keskittyä vaan nauttimaan elämästä ;) ei o väsymystä eikä muutakaan paitti krapulassa :P
mut hei ihan kiva kun jotkut tekee lapsiakin kun kyllähän meistä vanhoina sit täytyy jonkun huolehtia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän tämän?
Olet varmaan sama tyyppi jota on lapsena kuritettu fyysisesti, mutta "ihan normaali minustakin on tullut, ja sitä paitsi sain aina ihan aiheesta selkääni"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän tämän?
Miten pystyt sanomaan että olet toista väsyneempi? Yhtä hyvin minä voin sanoa että et ole. Sorrut itse tuohon mitä niin paheksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän tämän?
Niin sinulle sanottiin vähän pehmeämmin, kuin: "et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään"
Minä ainakin käsitin aloituksen siten että se äiti halusi siinä kilpailla ja todellakin kaataa äitikortillaan koko pöydän.
En koe että asiasta loukkaannuttiin ja mielipahoitettiin, kun oltiin "muka kilpailussa" hävitty, vaan siitä, että toinen käyttäytyi inhottavasti.
Mitätöinti ja ilman omaa halua äidin korttipeliin joutuminen, ärsyttää varmasti.
Jos aloittais uuden ketjun siitä, että lapsia ei kannata tehdä, koska väsymys. Se olis heti täynnä raivoavia äitejä väittämässä, kuinka helppoa lasten kanssa on ja ikinä ei yhtään väsytä. Haukkuis lapsettomia, kun väsyttävät itsensä uralla ja harrastuksilla, joihin ei äideillä ole rahkeita. Ja nyt joku hermostuu ja yrittää väittää, että äideillä olisi mahdollisuus noihin, mutta ei se ole totta. Nukkukaa kotona pershedelmienne kanssa ihan rauhassa. Kyllä me velat tää yhteiskunta pyöritetään ja harrastetaan vapaalla mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
onneks ei lapsia ole eikä tule.saa keskittyä vaan nauttimaan elämästä ;) ei o väsymystä eikä muutakaan paitti krapulassa :P
mut hei ihan kiva kun jotkut tekee lapsiakin kun kyllähän meistä vanhoina sit täytyy jonkun huolehtia...
Niinpä, ja miten rohkeita ovat kun tekevät niitä tulevaisuuden eläkepommin purkajia maailmaan jossa ilmasto on pilalla, ja mitään töitä ei enää löydy kuin rikkaiden kakaroille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän tämän?
Olet varmaan sama tyyppi jota on lapsena kuritettu fyysisesti, mutta "ihan normaali minustakin on tullut, ja sitä paitsi sain aina ihan aiheesta selkääni"
No en tosiaankaan ole. En vain koe tarvetta loukkaantua yhdestä lausahduksesta, jos asiaa ei muuten mitenkään erityisesti hierota naamaan. Töksäyttelen joskus itsekkin, ei se elämä niin vakavaa ole.
Ja kyllä olen ihan sinkku vela, kuten allekirjoitus sanoo. Tämä yksittäinen lausahdus ei minusta vielä kerro ihmisestä mitään, jos on muutenkin ikävä ja narsistinen ihminen, niin en tietenkään sellaisen kanssa halua olla tekemisissä, mutta jos väsynyt äiti kerran minulle noin toteaa, niin voi kamalaa.
T: Sinkku vela
Vela N36 kirjoitti:
Jos aloittais uuden ketjun siitä, että lapsia ei kannata tehdä, koska väsymys. Se olis heti täynnä raivoavia äitejä väittämässä, kuinka helppoa lasten kanssa on ja ikinä ei yhtään väsytä. Haukkuis lapsettomia, kun väsyttävät itsensä uralla ja harrastuksilla, joihin ei äideillä ole rahkeita. Ja nyt joku hermostuu ja yrittää väittää, että äideillä olisi mahdollisuus noihin, mutta ei se ole totta. Nukkukaa kotona pershedelmienne kanssa ihan rauhassa. Kyllä me velat tää yhteiskunta pyöritetään ja harrastetaan vapaalla mitä huvittaa.
Et ois laittanut tuota perhedelmää tohon =(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän tämän?
Niin sinulle sanottiin vähän pehmeämmin, kuin: "et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään"
Minä ainakin käsitin aloituksen siten että se äiti halusi siinä kilpailla ja todellakin kaataa äitikortillaan koko pöydän.
En koe että asiasta loukkaannuttiin ja mielipahoitettiin, kun oltiin "muka kilpailussa" hävitty, vaan siitä, että toinen käyttäytyi inhottavasti.
Mitätöinti ja ilman omaa halua äidin korttipeliin joutuminen, ärsyttää varmasti.
Jos 200 lehmän omistaja sanoisi sinulle, että et tiedä väsymyksestä mitään, koska et omista 200 lehmää, niin loukkaantuisitko siitäkin?
HAH HAH HAH HAH HAAA!
Tämä on koko viestiketjun tuhannesta viestistä naurettavin.
Tuo loppu läppä! Ei luoja!
"että saataisiin molemmin puolin helpotusta" Joo kyllähän se helpottaa kun ystävä sanoo, ettet tiedä väsymyksestä mitään kun et ole äiti."
Heti helpotti tosi paljon! Sitä tölvijää, mutta toista ei. Ymmärrätkö molemmin puolisuuden nyt ihan oikein?