"Et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään, koska sinulla ei ole lapsia."
Tuossapa lausahdus, joka nostaa verenpainetta joka kerta, kun sattuu nuo sanat kuulemaan.
Ymmärrän, että äiti-ihmiset ovat väsyneitä lapsiperheen arjesta, he ovat varmasti kovilla jaksamisensa kanssa, mutta mielestäni kenelläkään ei ole silti oikeutta tulla vähättelemään muiden ihmisten väsymystä. Monet psyykkiset ja fyysiset seikat vaikuttavat väsymyksen tunteisiin. Läheltä olen seurannut, kuinka esimerkiksi sisäilmaongelmista krooniseen väsymysoireyhtymään sairastunut läheiseni kamppailee arjen tavallisten asioiden kanssa: jopa tiskaaminen voi olla niin rankkaa, että sen jälkeen tarvitsee lepoa. Päässä humisee ja suhisee, olo on jatkuvasti huono. Joka paikkaa koskee. Se väsyttää. Niinpä esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa tuntuu kohtuuttomalta vähätellä toisen ihmisen väsymystä ja tuntemuksia muutenkin.
Emme me omasta tahdosta riippuen tai riippumatta lapsettomatkaan vähättele teidän äiti-ihmisten väsymystä. Mikä oikeus heillä siis on vähätellä muiden tuntemuksia?
Ja Huom! Kyllä, näitä asioita ei voi yleistää, kaikki eivät toimi samoin. Kaikki äidit eivät vähättele.
Asiallista keskustelua, kiitos!
Kommentit (1165)
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tosi kiva kuulla nyt aikuisena, että olemassaoloni on pilannut äidin elämän niin perusteellisesti, ettei mikään maailmassa voita sitä tuskaa.
Joo. Sun olemassaolo on kuluttanut sun äitiä enemmän kuin pakko-oireet, syöpä, masennus, työpaikan menetys, asunnon menetys, miehen kuolema, äidin kuolema, krooninen unettomuus, parisuhdeväkivalta...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ymmärrä äitiyteen liittyvän väsymyksen olevan erityistä, ei todennäköisesti ymmärrä mitään muutakaan tai kykene empatiaan.
Tekisi mieli sanoa aika pahasti niille tolvanoille, jotka täällä vauvapalstalla tungeksivat vähättelemässä äitejä. Hävetkää! Ette todellakaan tiedä väsymyksestä mitään, jos ette ole hoitaneet 24/7 pientä vauvaa.
Äidit käyvät läpi valtavan fyysisen ja psyykkisen murroksen, ja silti hoitavat kaiken, valvovat, eivät saa näyttää uupumustaan, kestävät kaikkialla vellovaa lapsi- ja perhevihaa ja vähättelyä.
😖😖😖😖😖
SE EI OLE ÄITIEN VÄHÄTTELYÄ, ETTÄ PYYDETÄÄN ÄITEJÄ LOPETTAMAAN TOISTEN VÄHÄTTELY.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan jollain myös muita "hauskoja" kommentteja kuten "et tiedä todellisesta rakkaudesta mitään koska sinulla ei ole lapsia" tai "et ole nainen koska sinulla ei ole lapsia". Harmi ettei se lapsenteko ole tuonut yhtään järkeä näiden tyyppien päähän.
Entäs nämä: "lasten kanssa ei voi harrastaa/matkustaa, seksi loppuu ja elämä on pilalla".
Tai "kaikki äidit lihoo, lopettaa. ulkinäöstään huolehtimisen ja hylkää kaverinsa"
Tai nämä tämän ketjun ylimieliset vela-yleistykset.
Let's face it. Tyhmiä ja pelkästään omaa napaa tuijottavia ihmisiä on olemassa. Lapsettomissa ja vanhemmissa.
Minä voin puhua vain omasta itsestäni. Sain lapseni yli kolmekymppisenä. En ollut - vaikka teen epäsäännöllistä vuorotyötä - ikinä sitä ennen ollut yhtä fyysisesti väsynyt kuin silloin, kun minulla oli kaksivuotias, päiväunet lopettanut esikoinen ja tunnin välein yölläkin imutteleva vauva. Ja lapset sairastuivat perä perää yhä uuteen flunssaan tai mahatautiin - ja minä myös...
Silti voin sanoa, että sellaista, alkukantaisen sisuskaluista lähtevää rakkauttakaan en ole kehenkään tuntenut kuin lapsiini. Vaikka miestänikin rakastan ja olen hänen kanssaan elänyt jo yli 30 vuotta!
Mutta ei, muista en voi mennä sanomaan.
Ei liity mitenkään koko ketjuun. Kiva kin olette yhdessä. Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ymmärrä äitiyteen liittyvän väsymyksen olevan erityistä, ei todennäköisesti ymmärrä mitään muutakaan tai kykene empatiaan.
Tekisi mieli sanoa aika pahasti niille tolvanoille, jotka täällä vauvapalstalla tungeksivat vähättelemässä äitejä. Hävetkää! Ette todellakaan tiedä väsymyksestä mitään, jos ette ole hoitaneet 24/7 pientä vauvaa.
Äidit käyvät läpi valtavan fyysisen ja psyykkisen murroksen, ja silti hoitavat kaiken, valvovat, eivät saa näyttää uupumustaan, kestävät kaikkialla vellovaa lapsi- ja perhevihaa ja vähättelyä.
Ei kynene empatiaan?? Eiköhän nämä vänkääjä-äidit ole niitä joilla empatia on kateissa kun mitätöivät toisen kokemuksia äitikortilla. Äiteys ei ole mitään joka nostaisi sinut johonkin muita yläpuolelle! Tajuatko??? Juuri sinä vähättelet kaikkia muita ihmisiä, myös minua. "Äidit eivät saa näyttää uupumustaan" nythän sillä nimenomaan kilpaillaan kuka on kaikkein uupunein ja miten vänkääjä-äideistä sen on pakko olla äiti?!? Se on aivan eri asia mitä äiti käy läpi, kun on itse sen valinnut, ei palomieskään sano että sinä et tiedä vaarasta mitään. Entä trans ihmiset, eikö heidän tulisi sanoa sinulle, että et tiedä muuyoksesta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä hoitoalalla erittäin raskaassa ja kiireisessä työssä. Lisäksi olen kahden lapsen yksinhuoltaja ilman mitään lapsivapaata koskaan (isä ei tapaa ollenkaan). Lasten mummokin on kuollut eli hoitoapua ei ole. Olen mielestäni ihan kohtuu reipas ja yritän tehdä työhommat hyvin ja vielä pyörittää arkea, tähän asti on onnistunut mutta toki joskus voi töissä vähän haukotuttaa. Sellaisina hetkinä olen kuullut monesti kommenttia "sullahan on jo isot lapset, ei kai nyt niissä oo paljoa hommaa" tai jopa "kyllä pitäisi miettiä että jaksaako ne lapset hoitaa, jos niitä hankkii". Samaan aikaan lapsettomat valittavat kun väsyttää esim. juhlimisen jälkeen/pyörälenkin jälkeen ja heille ei kukaan kommentoi mitään syyllistävää. MInusta tämä on aika outoa! Ihan kun nyt joku raskaana ollessaan arvaisi jäävänsä yksinhuoltajaksi... ja onhan lasten arjessa hommaa vaikka olisivat jo isoja. Joka aamu herätään ja ruuat pitää ostaa ja laittaa, harrastuksiin viedä ja vaatettaa ja auttaa läksyissä ym. Näistä asioista eivät lapsettomat tiedä mitään. Mutta silti arvostelevat.
Ei kato kyllä me tiedetään. Me vaan mietittiin etukäteen, että onko tuo sellaista arkea, jota haluaa itselle vai kiinnostaako muunlainen elämä. Ja me lapsettomat oletetaan, että te äidit olette käyneet saman harkinnan läpi ja olette päättäneet, että te taas tykkäätte tuollaisesta lapsiperhearjesta ja nautitte siitä, kun saatte huolehtia ja kasvattaa lapsia. Auttaa läksyissä ja viedä harrustuksiin. Ai eikö asia siis näin olekaan? Eli olet joko päättänyt tieten tahtoen valita sellaisen elämän, joka sua ei kiinnosta ja minkä koet rasittavaksi. Tai sitten et ole tosiaan edes miettinyt koko asiaa ennen lasten tekoa, että hei tällainen arkihan voi itseasiassa ärsyttää ja uuvuttaa mua? No voi hitsi. Upsista. Mutta kiva, että löysit tien ketjuun niin voit leikkiä martttyyria, kun muut ei ymmärrä... Vai voitko?
Luoja mitä ilkeilijöitä täällä sikiää! Mene vetämään kännit, niin olo vähän helpottuu. Lapsen haluaminen/tekeminen/saaminen ei ole mikään järkipäätös, niin kuin pohtisit että otanko tämän työn ja tulenko jaksamaan. Lasten saaminen on tunneasia, ja ainakin minulle se kokemus ehdottomasti kuului luonnollisesti elämään. En ensinnäkään olisi vaan halunnut suhdetta miehen kanssa, vaan halusin PERHEEN. Rakkaus miestä kohtaan syveni tuhatkertaiseksi, sen jälkeen kun oli yhteiset lapset. Lasten saamiseen kuuluu hyvät ja huonot hetket, mutta ei kukaan normaali ihminen jätä perhettä perustamatta sen takia, että se SAATTAA sisältää myös vaikeita hetkiä. Sinä olet hukassa, kun kirjoittelet tuollaista pskaa tänne ja osoitat vihaasi äitejä kohtaan. Ihan kuin äitien väsymys olisi joku tabu, josta ei saa puhua? Mikä ihme sinua voi niin paljon ärsyttää siinä, että perheelliset kokee vanhemmuuden raskaaksi? Olet outo. Tai sitten vaan erittäin kateellinen.
Lastensaannin nimeonmaan pitäisi olla järkiasia eli harkitaan pitkään ja vakavasti eikä vain mennä vauvakuumeen mukaan ja sitten ollaan raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosiaan, mikä on tämä asettelu, että yleensä lapsen hankkineet ihmiset kokevat tarvetta arvostella lapsettomia ja heidän tekemisiään ja olemisiaan? En ole tosiaan koskaan kuullut lapsettoman huutelevan omaa paremmuuttaan asiassa kuin asiassa.
No sitten et taida kovin usein esim. täällä käydä.
Jatkuvastihan täällä ääliö-velat käy huutelemassa esim. lasten kanssa ongelmissa olevien ihmisten keskusteluihin, kuinka fiksuja he ovat olleet, kun eivät ole lapsia edes tehneet.
Mikä tietysti on lähinnä säälittävää, kuten lapsettomat noin yleensäkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiviha - jota ei ole niin paljon kuin luulet - johtuu vain ja ainoastaan siitä, että nykyäidit eivät viitsi kasvattaa ja opastaa kurittomia kakaroitaan ja seuraukset tästä näkyvät kaikkialla julkisissa tiloissa. Kukaan ei vihaa kauniisti käyttäytyviä lapsia, kauhukakaroita kyllä. Teidän röyhkeytenne ja itsekkyytenne ärsyttää myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosiaan, mikä on tämä asettelu, että yleensä lapsen hankkineet ihmiset kokevat tarvetta arvostella lapsettomia ja heidän tekemisiään ja olemisiaan? En ole tosiaan koskaan kuullut lapsettoman huutelevan omaa paremmuuttaan asiassa kuin asiassa.
No sitten et taida kovin usein esim. täällä käydä.
Jatkuvastihan täällä ääliö-velat käy huutelemassa esim. lasten kanssa ongelmissa olevien ihmisten keskusteluihin, kuinka fiksuja he ovat olleet, kun eivät ole lapsia edes tehneet.
Mikä tietysti on lähinnä säälittävää, kuten lapsettomat noin yleensäkin ovat.
Lapsettomaksi jääminen on fiksuinta mitä nainen voi tehdä. Vapaa, helpompi elämä, enemmän varallisuutta, paremmat työ- ja etenemismahdollisuudet, siisti ja rauhallinen koti, hyvä parisuhde. En vaihtaisi mitään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kynene empatiaan?? Eiköhän nämä vänkääjä-äidit ole niitä joilla empatia on kateissa kun mitätöivät toisen kokemuksia äitikortilla. Äiteys ei ole mitään joka nostaisi sinut johonkin muita yläpuolelle! Tajuatko??? Juuri sinä vähättelet kaikkia muita ihmisiä, myös minua. "Äidit eivät saa näyttää uupumustaan" nythän sillä nimenomaan kilpaillaan kuka on kaikkein uupunein ja miten vänkääjä-äideistä sen on pakko olla äiti?!? Se on aivan eri asia mitä äiti käy läpi, kun on itse sen valinnut, ei palomieskään sano että sinä et tiedä vaarasta mitään. Entä trans ihmiset, eikö heidän tulisi sanoa sinulle, että et tiedä muuyoksesta mitään?
Miksi lapsettomien pitää aina vängätä tällaista paskaa?
Ottakaa nyt se ihan mikä tahansa maailmanlopun väsymystilanteenne ja sairautenne yksin, ja sitten verratkaa sitä tilanteeseen jossa siihen pakettiin kuuluu vaikkapa koliikkivauva ja 2-v taapero. Ja ihan käsi sydämellä, kumpi on raskaampaa?
Niinpä.
Ja aivan varmasti minä en tiedä vaarasta mitään, jos vertaan itseäni palomieheen. Miksi mun pitäisi vängätä, että tiedänpäs, varmasti tiedän?
Tai trans-ihmisen muutos vs. joku oma elämänmuutokseni, aivan varmasti hän tietää muutoksesta enemmän. Edelleenkään en ymmärrä miksi mun pitäisi tästäkään asiasta vängätä, kuten nää lapsettomat tollot koko ajan vänkää joka asiasta.
Kun me, joilla on lapsia, tiedetään kyllä millaista on elämä ilmankin, osa on elänyt vaikkapa 40 vuotta ennen kuin niitä on siunaantunut. Kyllä silloin on ihan pätevä antamaan lausuntoja väsymyksestä ja rakkaudesta etc.
Kun te lapsettomat ette vaan yksinkertaisesti tiedä.
Mutta sitten se avainasia: onko sillä mitään väliä? Ei ainkaan pitäisi olla, itsehän te olette elämänne valinneet.
Vierailija kirjoitti:
Kun me, joilla on lapsia, tiedetään kyllä millaista on elämä ilmankin, osa on elänyt vaikkapa 40 vuotta ennen kuin niitä on siunaantunut. Kyllä silloin on ihan pätevä antamaan lausuntoja väsymyksestä ja rakkaudesta etc.
Te ETTE TIEDÄ mitään siitä, millaista jonkun muun elämä on. Jos ette itse ole olleet väsyneitä ennen lapsia, se ei tosiaankaan tarkoita, että kukaan muukaan ei ole ollut väsynyt ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa nyt se ihan mikä tahansa maailmanlopun väsymystilanteenne ja sairautenne yksin, ja sitten verratkaa sitä tilanteeseen jossa siihen pakettiin kuuluu vaikkapa koliikkivauva ja 2-v taapero. Ja ihan käsi sydämellä, kumpi on raskaampaa?
Niinpä.
Ja aivan varmasti minä en tiedä vaarasta mitään, jos vertaan itseäni palomieheen. Miksi mun pitäisi vängätä, että tiedänpäs, varmasti tiedän?
Tai trans-ihmisen muutos vs. joku oma elämänmuutokseni, aivan varmasti hän tietää muutoksesta enemmän. Edelleenkään en ymmärrä miksi mun pitäisi tästäkään asiasta vängätä, kuten nää lapsettomat tollot koko ajan vänkää joka asiasta.
Mutta sitten se avainasia: onko sillä mitään väliä? Ei ainkaan pitäisi olla, itsehän te olette elämänne valinneet.
Olisiko kannattanut jättää lapset tekemättä, jos se on niin helv*tin rankkaa, ettei mikään muu voi olla yhtä paskaa kuin perhe-elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Minulla ON lapsia. Minä en silti vähättele muiden kokemaa väsymystä, siitä on kyse. Sinä taas vähättelet kun vertailet kokemuksia, tietämättä toisen kokemuksista. Tästä on kyse, ei siitä kuka nyt kärsii enemmän, tai on väsynein. Lapseton voi olla väsyneempi kuin lapsellinen. Tuosta et pääse yli etkä ympäri. Tästä sitten johtuu se, että et voi pelata äitikorttia, koska se toinen voi olla siti väsyneempi. Ymmärsitkö jo mistä on kyse, vai jatkatko jankkaamista?
Minä en ole kokenut ikinä lapseni vuoksi väsymystä, en tiedä miltä tuntuu valvoa itkuisen vauvan kanssa eli en tiedä millaista on olla äitiyden vuoksi väsynyt, vaikka olenkin äiti.
Sen sijaan minulla on ollut aina enemmän tai vähemmän uniongelmia, joiden vuoksi olen ollut todella väsynyt ja nähnyt välillä harhojakin kun en ole saanut nukuttua moneen yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Miksi ohitat sen, että joku on saattanut kärsiä unihäiriöistä ihan koko elämänsä? Luuletko, ettei hän tiedä jo ennen lasten hankkimista, mitä on olla aina väsynyt? Luuletko, ettei häntä loukkaa, jos joku muuten hyvin nukkuva tulee vuoden valvomisen jälkeen jeesustelemaan siitä, että kyllä äiti vaan tietää paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähättely ei ole oikein, voi olla väsynyt oli lapsia tai ei. Ero vain on siinä, että ilman lapsia saat levätä silloin kun tarvii, lähes kaiken muun voi jättää tekemättä. Lapsia et voi jättää oman onnen nojaan, vaikka mikä olisi. Eikä se ole mitään "äitikortin" esiin vetämistä, vaan totuus, ei mitään minä olen väsyneempi kuin sinä kilpailua.
Mulle rankinta äitiydessä on aina ollut vauvavuosi, kun vauva herää 15x yössä, tuntuu että sekoat ihan just, eikä ole ketään avuksi, että saisit edes yhden yön nukkua putkeen. Onneksi ne ajat on takana.Tsemppiä kaikille väsymyksestä kärsiville! Niin lapsettomille kuin lapsellisillekkin.
Ei saatana. No täytyypä lähetellä viestejä sydänkirurgeille, lennonjohtajille, poliiseille, palomiehille, sairaanhoitajille, opettajille jne. että hei nukkukaa töissä, ottakaa rennosti. Av-mamma sanoi, että saatte jättää työnne tekemättä ja lepäillä. Ei sen niin väliä.
Tollo. Kuka on käskeny töissä nukkua? Vanhemmalla ei välttämättä ole yhtään ainoaa sekuntia vuorokaudessa aikaa levätä. Ei ne sydänkirurgitkaan 24/7 tee töitä, heillä on lepoajat. Vanhemmuus on ainoa 24/7 työ, pahimmillaan
Tässä muutama äiti odottaa jotakin palkintoa siitä että on tehnyt lapsia. He jankkaavat tuota niin kauan kun joku tunnustaa ja kiittää heitä vaivastaan. Miksei vaikka pyöräilyä harrastava tivaa kiitosta, siitä että pyöräilee? Kiittäkää minua kun minä käyn sienestämässä, ette muuten tiedä sienistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähättely ei ole oikein, voi olla väsynyt oli lapsia tai ei. Ero vain on siinä, että ilman lapsia saat levätä silloin kun tarvii, lähes kaiken muun voi jättää tekemättä. Lapsia et voi jättää oman onnen nojaan, vaikka mikä olisi. Eikä se ole mitään "äitikortin" esiin vetämistä, vaan totuus, ei mitään minä olen väsyneempi kuin sinä kilpailua.
Mulle rankinta äitiydessä on aina ollut vauvavuosi, kun vauva herää 15x yössä, tuntuu että sekoat ihan just, eikä ole ketään avuksi, että saisit edes yhden yön nukkua putkeen. Onneksi ne ajat on takana.Tsemppiä kaikille väsymyksestä kärsiville! Niin lapsettomille kuin lapsellisillekkin.
Ei saatana. No täytyypä lähetellä viestejä sydänkirurgeille, lennonjohtajille, poliiseille, palomiehille, sairaanhoitajille, opettajille jne. että hei nukkukaa töissä, ottakaa rennosti. Av-mamma sanoi, että saatte jättää työnne tekemättä ja lepäillä. Ei sen niin väliä.
Tollo. Kuka on käskeny töissä nukkua? Vanhemmalla ei välttämättä ole yhtään ainoaa sekuntia vuorokaudessa aikaa levätä. Ei ne sydänkirurgitkaan 24/7 tee töitä, heillä on lepoajat. Vanhemmuus on ainoa 24/7 työ, pahimmillaan
Äitiäitiäitiäitiäiti äitiysäitiysäitiys äitiäitiäitiäitiäitiäitiysäitiysäitiysäitiäitiäitiäitiäitiäitiysäitiysäitiys äitiäitiäitiäitiäiti
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tosi kiva kuulla nyt aikuisena, että olemassaoloni on pilannut äidin elämän niin perusteellisesti, ettei mikään maailmassa voita sitä tuskaa.
Hehheh, oletpa hauska. Kukaan ei edelleenkään sano, että lapset pilaavat elämän. Se on vain omaa fantasiaasi.
Mutta siitä on aivan turha lähteä kinaamaan, etteikö useimmat pienten lasten vanhemmat olisi väsyneitä. Kuka enemmän, kuka vähemmän. On toki hyvin nukkuvia poikkeuksiakin, mutta valtaosa pikkulapsista ja vauvoista herättää öisin. Mistä pitkään jatkuessaan, yllätys yllätys, seuraa väsymystä. Mutta siitä ei seuraa silti se, että kokisi sen lapsen kärsimyksensä noin yleensä, ellei ole lisäksi jotain masennusta tai tunnepuolen ongelmaa.
Ihmettelen, miten ihmiset jaksavat tapella väsymyksestä näin paljon ja varsinkiin naiset. Miehet todennäköisesti käyttävät tämänkin ajan sohvalla makoiluun.