"Et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään, koska sinulla ei ole lapsia."
Tuossapa lausahdus, joka nostaa verenpainetta joka kerta, kun sattuu nuo sanat kuulemaan.
Ymmärrän, että äiti-ihmiset ovat väsyneitä lapsiperheen arjesta, he ovat varmasti kovilla jaksamisensa kanssa, mutta mielestäni kenelläkään ei ole silti oikeutta tulla vähättelemään muiden ihmisten väsymystä. Monet psyykkiset ja fyysiset seikat vaikuttavat väsymyksen tunteisiin. Läheltä olen seurannut, kuinka esimerkiksi sisäilmaongelmista krooniseen väsymysoireyhtymään sairastunut läheiseni kamppailee arjen tavallisten asioiden kanssa: jopa tiskaaminen voi olla niin rankkaa, että sen jälkeen tarvitsee lepoa. Päässä humisee ja suhisee, olo on jatkuvasti huono. Joka paikkaa koskee. Se väsyttää. Niinpä esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa tuntuu kohtuuttomalta vähätellä toisen ihmisen väsymystä ja tuntemuksia muutenkin.
Emme me omasta tahdosta riippuen tai riippumatta lapsettomatkaan vähättele teidän äiti-ihmisten väsymystä. Mikä oikeus heillä siis on vähätellä muiden tuntemuksia?
Ja Huom! Kyllä, näitä asioita ei voi yleistää, kaikki eivät toimi samoin. Kaikki äidit eivät vähättele.
Asiallista keskustelua, kiitos!
Kommentit (1165)
Eetusta on kuoriutunut kyl hauska tyyppi. Hauskoja letkautuksia ja aika verbaali tyyppi. Kuoriutunut ihan eri tyyppi mitä alun tuppisuu meininki anto ymmärtää.
Voi ei tää oliverin ja Nean keskustelun.. Oliver myötäilee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kuoli nalkutukseen?
Missä universiteetissä tämä tutukimus on tehty?
Anna mun kaikki kestäääääÄÄÄäää.
Nalkutus on henkistä väkivaltaa. Tähän sortuu myös osa miehistä, eikä tuo tee siitä mitenkään hyväksyttävää. Briteissä tästä on myös jaettu tuomioita, mikä on hyvä.
Pari kyyneltä.
Pitää osata kävellä ulos suhteesta, jossa on henkistä väkivaltaa.
Kaikki ei tähän pysty. Naisten empatia on kyllä käsittämätön juttu. Sitä on, kissoihin ja koiriin ja muihin söpiksiin, mutta miehiä se harvoin koskee. Tämähän sinun asenne on juuri se mikä on yhteiskunnassamme vialla, vääryyttä kärsineet miehet ohitetaan olankohautulsella, myös virkavalta toimii usein näin. Nalkuttava ihminen ei usein edes tunnista omaa käytöstään, tai sitten tunnistaa, mutta ei pysty tätä vallankäytön muotoa lopettamaankaan. Mitä enemmän sinä puhut, sitä enemmän vahvistat omasta puolestasi asiani todeksi.
Voit miettiä mikseivät miehet herätä niin paljon sympatiaa kuin viattomammat olennot.
Mikään ei ole kautta aikojen ja yhä tänäpäivänäkin sen brutaalimpi, julmempi ja tuhoisampi eliö kuin mies. Tässä vielä pitää erikseen mainita, yksilö yksilö yksilö yksilö yksilö, mutta turhaan. Siihen tartut kumminkin. Koitan vielä. Yksilö yksilö yksilö. Ymmärrätkö.
Vaikka on yksilöitä miehissä, jotka eivät ole pahaa tehneet, ja joilla on empatiaa luontoa, eläimiä, lapsia ja naisia kohtaan, niin miehet ovat eniten tehneet pahaa ja tekevät yhä.
Mies on ihminen kuten nainenkin, joten olemme samassa veneessä. Mistähän nämä miehet ovat peräisin, osaisitko kertoa? Edelleen sinä paradoksaalisesti vahvistat pointtini todeksi. Kannattaisi olla hiljaa, varsinkin nyt kun olet selvästi vihan vallassa.
En ole tällä hetkellä vihan vallassa. Olen kyllästynyt. Joo ja olen myös niin väsynyt etten jaksa tuntea vihaa.
Miehet ovat nyt ylivoimaisen selvästi naisia julmempia alistajia ja vallankäyttäjiä. Naiset ovat olleet synnytyskoneita ja miesten sikailun mahdollistajia. Nyt kun naisetkin saavat käydä kouluja, niin vallankäyttö vaikeutuu miehillä, ja he ovat aivan paniikissa.
Ihmeellisesti juuri naiset haalivat näitä brutaaleimpia miehiä tänne suomeen, tämä sotii sinun logiikkaasi vastaan aika vahvasti. Kyse. Ja yleistät miehet yhdeksi, sama kun sanoisin että naiset ovat mieleltään kaikkein häiriintyneempiä.
Kukaan ei halua niitä brutaaleimpia miehiä Suomeen. Niitä on "haalimassa" niin miehet kuin naisetkin.
On totta että naiset ovat historiassa suosineet parinvalinnassa vääränlaisia miehiä. Brutaaleja ja raakoja.
Onneksi se on nykyään vähenemässä, sillä kun naisetkin ovat saaneet käydä koulussa ja sivistyä, ja omistaa omat tienaamansa rahat, niin enää ei tarvitse alistua kenenkään hirvityksen pikkuvaimoksi.
Se on meillä Suomessa edistyksellisempää, kuin monissa maissa, että täällä naisilla on jo jokseenkin samat oikeudet kuin miehilläkin.
Asenteet ovat kuitenkin yhä ihan takapajuisia monilla vanhemmilla naisilla ja useilla vanhemmilla ja nuoremmillakin miehillä.
Kehitys tapahtuu hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voidaanko todeta faktana että vanhemmuus tekee kaikesta kamalasta vielä huimasti kamalanpaa? Minä kyllä voin hyväksyä tuon, koska se on yksi niistä syistä miksi en ole koskaan lapsia halunnut. Lasten kanssa elämä vaan on paljon hankalampaa ja väsyttävämpää.
Niin, tässä se juuri tulee: jos on lapseton, saa hyväksyttävästi sanoa, ettei halua lapsia, koska ei jaksaisi perhe-elämää. Mutta jos lapsiperheellinen sanoo vastaavan, lapseton loukkaantuu, koska on hänelläkin rankkaa.
Ei sillä, en mä koskaan sanoisi lapsettomalle kaverille, että et voi olla väsynyt, koska sulla on lapsia. Mitäpä se häntä auttaisi. Jokainen kärsii omat väsymyksensä ja muut vaikeutensa. Mutta jos miettii, mistä tuo avauksessa kerrottu ilmiö kumpuaa, niin voi miettiä, mikä on pahin väsymys, jota on kokenut, ja sitten miettiä, miltä se tuntuisi, jos pitäisi hoitaa vielä lasten asiat siihen päälle.
Jos minulle joku lapsiperheellinen ihminen tulisi sanomaan, ettei jaksa perhe-elämää, en minä siitä loukkaantuisi. Huolestuisin toki sen toisen ja hänen lastensa puolesta, mutta miksi ihmeessä itseeni ottaisin tuollaisesta? Juu, on minullakin rankkaa, mutta ei tämä asia mikään kilpailu ole. Miksi ihmeessä siis se, että toisella ihmisellä on myös rankkaa, loukkaisi minua?
Minä ymmärrän että aloituksessa kuvattu ilmiö kumpuaa väsymyksestä, mutta en ymmärrä logiikkaa sen taustalla. Miksi lapsettoman ihmisen väsymys loukkaa lapsiperheellistä? Onko se jotenkin sen perheellinen väsymyksestä pois, että hän ei olekaan ainoa ihminen maailmassa, joka kärsii väsymyksestä? Miksi tällainen asia on lapsiperheelliselle kilpailu ja vieläpä niin päin, että se voittaa jolla menee kaikkein huonoiten?
Koska moni saa sen ainoan momenttinsa lisääntymisestä. Olen tämän muiden naisten taholta kokenut. Pitää päästä mottaamaan tosi osaavaa lapsetonta naista sillä äitiydellä koska millään muulla ei pysty. Halpa veto mutta moni lisääntynyt nainen kai epävarmuudessaan sortuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voidaanko todeta faktana että vanhemmuus tekee kaikesta kamalasta vielä huimasti kamalanpaa? Minä kyllä voin hyväksyä tuon, koska se on yksi niistä syistä miksi en ole koskaan lapsia halunnut. Lasten kanssa elämä vaan on paljon hankalampaa ja väsyttävämpää.
Niin, tässä se juuri tulee: jos on lapseton, saa hyväksyttävästi sanoa, ettei halua lapsia, koska ei jaksaisi perhe-elämää. Mutta jos lapsiperheellinen sanoo vastaavan, lapseton loukkaantuu, koska on hänelläkin rankkaa.
Ei sillä, en mä koskaan sanoisi lapsettomalle kaverille, että et voi olla väsynyt, koska sulla on lapsia. Mitäpä se häntä auttaisi. Jokainen kärsii omat väsymyksensä ja muut vaikeutensa. Mutta jos miettii, mistä tuo avauksessa kerrottu ilmiö kumpuaa, niin voi miettiä, mikä on pahin väsymys, jota on kokenut, ja sitten miettiä, miltä se tuntuisi, jos pitäisi hoitaa vielä lasten asiat siihen päälle.
Jos minulle joku lapsiperheellinen ihminen tulisi sanomaan, ettei jaksa perhe-elämää, en minä siitä loukkaantuisi. Huolestuisin toki sen toisen ja hänen lastensa puolesta, mutta miksi ihmeessä itseeni ottaisin tuollaisesta? Juu, on minullakin rankkaa, mutta ei tämä asia mikään kilpailu ole. Miksi ihmeessä siis se, että toisella ihmisellä on myös rankkaa, loukkaisi minua?
Minä ymmärrän että aloituksessa kuvattu ilmiö kumpuaa väsymyksestä, mutta en ymmärrä logiikkaa sen taustalla. Miksi lapsettoman ihmisen väsymys loukkaa lapsiperheellistä? Onko se jotenkin sen perheellinen väsymyksestä pois, että hän ei olekaan ainoa ihminen maailmassa, joka kärsii väsymyksestä? Miksi tällainen asia on lapsiperheelliselle kilpailu ja vieläpä niin päin, että se voittaa jolla menee kaikkein huonoiten?
En kanssa ymmärrä vaikka isä olenkin. Valvoin vauva-aikana joka toisen yön lapsen kanssa ja kävin myös töissä, olihan se nyt haasteellista, mutta nukuin sina kun oli mahdollisuus. Mikä sen parempaa kun saa mennä väsyneenä minta kertaa päivässä päikkäreille :D asenne ratkaisee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa lukea ketjua, mutta ihan oikeasti hei... jos joutuu heräämään vuosien ajan useita kertaa yössä lapsen takia, niin kyllä se vaatii veronsa.
Omat lapset 17v ja 21v joten heidän puolesta yövalvomisia ei ole ollut aikoihin. Harva se yö nukun kuitenkin huonosti saatan valvoa useamman tunnin mutta silti. Ei vaan voi verrata pikkulapsi aikaan.
Moni muukin vaatii ennemmin tai myöhemmin veronsa. Öisin voi joutua heräilemään monen muunkin syyn kuin lasten takia, tai sitten ei tarvitse heräillä, kun ei ole nukahtanutkaan... Pikkulapsiaika on epäilemättä raskasta, minusta siihen ei olisi, mutta yrittäkää nyt hitto vie ymmärtää, että maailmassa on lukuisia muitakin uuvuttavia tekijöitä! Rahahuolet valvottaa, terveyshuolet valvottaa, stressi valvottaa, työhuolet valvottaa, huoli läheisistä valvottaa... miksi mikään niistä olisi lapsia vähäisempi väsyttäjä?
Tottakai ne väsyttää, mutta juuri noita samoja huolia on kaikilla, vanhemmillakin. Ja huoli lapsistakin. Tietysti täysin terve 20 vuotiaskin lapseton voi olla kuolemanväsynyt ja täynnä raskaita huolia. Tässä kuitenkin keskustellaan siitä että vanhemmilla on siinä huolien päällä vielä lapset huolehdittavana. Olen itsekkin ollut tilanteessa kun lapset oli pieniä ja makasin lattialla pystymättä kivuilta liikkumaan yhtään ja siinä tilanteessa huolehdin lapsista paljon enemmän kuin itsestäni. Tai kun pyörtyilin kivusta mihin sattuu, milloin sattuu, ei herätessä ensin todellakaan ollut huoli itsestä vaan siitä onko lapset kunnossa. Tai miten sydän itki verta kun en päässyt lasten (takia tai kanssa) äitini viimeisille hetkille.
Kenenkään huolia ei saa vähätellä eikä mitätöidä. Sitä tässä on kuitenkin yritetty sanoa että vanhemmilla on siinä se plus eli lapset. Ehkä suututan nyt monet mutta luulen että moni lapseton ei osaa kuvitella sitä huolta mikä on omasta lapsesta, aikuinen on täysin vastuussa siitä pienestä ihmisestä, lapsen henki on sinun vastuulla.
Kyllä osaan kuvitella oikein hyvin ja se on varmasti yksi syy miksen lapsia hankkinut, sillä en kaipaa tuollaista elämääni. Lapsia hankkineet sen sijaan ovat halunneet MYÖS tuota koska se kuuluu pakettiin.
Mulla on kaksi aikuista lasta ja nyt vanhempana on iskenyt kivulias virtsarakko-oireyhtymä, jota ei voi parantaa. Voin sanoa että tämä jälkimmäinen väsyttää paljon enemmän kuin lapsiarki ikinä. Väsyttää kun herää öisin tunnin välein pissalle ja sen välin nukkuu koiranunta jatkuvan pissahädän takia. Sitten vaan töihin niillä unilla. Jos teillä naisilla on ollut joskus virtsarakontulehdus, niin voitte kuvitella oireet. Tässä taudissa ne vaan kestää loppuelämän, vaivaa joka ikinen minuutti. Muutaman vuoden jälkeen väsyttää jo melkoisen paljon.
Sairastan narkolepsiaa ja käyn läpi rankkoja syöpähoitoja. Minulle sanottiin tuo aloittajan mainitsema lause vähän aikaa sitten sukulaisen toimesta joka tietää sairauksistani. Ei kiinnosta pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kuoli nalkutukseen?
Nalkutus on henkistä väkivaltaa. Tähän sortuu myös osa miehistä, eikä tuo tee siitä mitenkään hyväksyttävää. Briteissä tästä on myös jaettu tuomioita, mikä on hyvä.
Pari kyyneltä.
Kaikki ei tähän pysty. Naisten empatia on kyllä käsittämätön juttu. Sitä on, kissoihin ja koiriin ja muihin söpiksiin, mutta miehiä se harvoin koskee. Tämähän sinun asenne on juuri se mikä on yhteiskunnassamme vialla, vääryyttä kärsineet miehet ohitetaan olankohautulsella, myös virkavalta toimii usein näin. Nalkuttava ihminen ei usein edes tunnista omaa käytöstään, tai sitten tunnistaa, mutta ei pysty tätä vallankäytön muotoa lopettamaankaan. Mitä enemmän sinä puhut, sitä enemmän vahvistat omasta puolestasi asiani todeksi.
Voit miettiä mikseivät miehet herätä niin paljon sympatiaa kuin viattomammat olennot.
Mikään ei ole kautta aikojen ja yhä tänäpäivänäkin sen brutaalimpi, julmempi ja tuhoisampi eliö kuin mies. Tässä vielä pitää erikseen mainita, yksilö yksilö yksilö yksilö yksilö, mutta turhaan. Siihen tartut kumminkin. Koitan vielä. Yksilö yksilö yksilö. Ymmärrätkö.
Vaikka on yksilöitä miehissä, jotka eivät ole pahaa tehneet, ja joilla on empatiaa luontoa, eläimiä, lapsia ja naisia kohtaan, niin miehet ovat eniten tehneet pahaa ja tekevät yhä.
Mies on ihminen kuten nainenkin, joten olemme samassa veneessä. Mistähän nämä miehet ovat peräisin, osaisitko kertoa? Edelleen sinä paradoksaalisesti vahvistat pointtini todeksi. Kannattaisi olla hiljaa, varsinkin nyt kun olet selvästi vihan vallassa.
En ole tällä hetkellä vihan vallassa. Olen kyllästynyt. Joo ja olen myös niin väsynyt etten jaksa tuntea vihaa.
Miehet ovat nyt ylivoimaisen selvästi naisia julmempia alistajia ja vallankäyttäjiä. Naiset ovat olleet synnytyskoneita ja miesten sikailun mahdollistajia. Nyt kun naisetkin saavat käydä kouluja, niin vallankäyttö vaikeutuu miehillä, ja he ovat aivan paniikissa.
Ihmeellisesti juuri naiset haalivat näitä brutaaleimpia miehiä tänne suomeen, tämä sotii sinun logiikkaasi vastaan aika vahvasti. Kyse. Ja yleistät miehet yhdeksi, sama kun sanoisin että naiset ovat mieleltään kaikkein häiriintyneempiä.
Kukaan ei halua niitä brutaaleimpia miehiä Suomeen. Niitä on "haalimassa" niin miehet kuin naisetkin.
On totta että naiset ovat historiassa suosineet parinvalinnassa vääränlaisia miehiä. Brutaaleja ja raakoja.
Onneksi se on nykyään vähenemässä, sillä kun naisetkin ovat saaneet käydä koulussa ja sivistyä, ja omistaa omat tienaamansa rahat, niin enää ei tarvitse alistua kenenkään hirvityksen pikkuvaimoksi.
Se on meillä Suomessa edistyksellisempää, kuin monissa maissa, että täällä naisilla on jo jokseenkin samat oikeudet kuin miehilläkin.
Asenteet ovat kuitenkin yhä ihan takapajuisia monilla vanhemmilla naisilla ja useilla vanhemmilla ja nuoremmillakin miehillä.
Lopeta jo tuo vänkäys, ei tuota jaksa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikon väittämä todellakin on totta. Ette lapsettomat voi sitä ymmärtää, jos ei ole kokemusta. En voinut minäkään ennen lapsien saantia.. Oon niin uupunut etten jaksa edes kirjoittaa kunnon perusteluja tälle. Alapeukutus alkakoon.
Jaksat silti surffailla...
Surffailu ei vaadi aivotyötä. Järkevä argumentointi vaatii.
Tämänkin ajan voisi käyttää nukkumiseen. Tai vaikka pieneen happihyppelyyn. Tai olla läsnä lapsille.
Kun vain saisi tietää mikä ajatuskuvio noiden alapeukkujen taustalla on, vai onko siellä aivoissa mitään liikettä laisinkaan näillä.
Sanoin tuolla jo aiemmin ja toistan sanomani, että miksi väsymyksestä pitää ylipäätään kilpailla? Miksei voi mieluummin kysyä "miksi olet väsynyt?", kun toinen tällaisen tunteen sanoiksi pukee... Oli sitten äiti tai ei.
Älkää please riidelkö enää.
Minä ainakin sairastuin esikoista odottaessa että eipä siinä paljon valittu olenko terve vai sairas äiti.
Nyt vasta tajusin tämän ketjun idean. Siis tehän vertaatte onko äitiys väsyttävämpää kuin lapsettoman huolet. Ei tietenkään pelkkä äitiys, minä hölmö olen täällä jankannut siitä että eikö lapsettomat ymmärrä että äideillä on ihan samoja ongelmia, huolia, traumoja, taakkoja, sairauksia yms. Ja siitä että sen kaiken päälle on vielä lapset joiden elämä on turvattava tilanteessa kuin tilanteessa.
Ei minua pelkkä äitiys väsytä, lapsista saa paljon voimaa jaksaa. Omat lapset on ollut helppoja, koskaan ei olla valvottu eikä heidän suhteen ole ollut paljon huolia. Mutta ne tilanteet mitä itselle tulee ja lapset on laitettava silti etusijalle on raskaita, välillä puhutaan oikeasti niistä viimeisistä voimista. Sitä kuitenkin kestää aikansa, lapset kasvaa ja se taakka helpottaa kun tietää ettei ne suurinpiirtein kuole siihen jos et vahdi niitä joka hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kuoli nalkutukseen?
Pari kyyneltä.
Niin no tämähän on keskustelupalsta joka perustuu ihan vapaaehtoisuuteen. Jos et jaksa ja pärjää täällä, niin mene toki muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Ihminen on väsynyt kun se ei ole nukkunut tarpeeksi. Väsymys ei kysy sitä, miksi ei ole nukkunut. On syynä sitten vauva tai mikä tahansa muu, väsymys on väsymystä.
Kannattaa sanoa ihan suoraan että jos moinen vähättely ei lopu niin yhteydenpito loppuu. Äidit luulevat olevansa jotain sankarihahmoja kun ovat lisääntyneet, muiden ongelmat eivät ole enää mitään heidän ongelmiinsa verrattuna. Ja päinvastoin, kukaan lapseton ei voi tuntea sellaista onnea ja rakkautta mitä tämä juuri äidiksi tullut ihminen nyt kokee. Potaskaa, mutta äitikupla aiheuttaa kaikenlaisia aivopieruja.
Mun kaveri vetäisi kerran tuon äitiväsymyskortin esiin, kun hän kyseli kuulumisiani. Sanoin, että olen melko väsynyt kun olen viikon ajan ollut päivät luennoilla, illat töissä ja öisin lukenut hankalaan tenttiin. "Heh, sä et tiedä väsymyksestä mitään kun sulla ei ole vauvaa!" Tämä on siis aivan suora lainaus. Ilmoitin, että jos vielä kerran tulee minulle kertomaan etten voi olla väsynyt (vaikka olen nukkunut viikon pienissä pätkissä aina kun oli vartti aikaa), niin ei tarvitse olla enää yhteydessä ollenkaan. Pyysi anteeksi, ja sen jälkeen homma ei ole toistunut.
Ymmärrän siis hyvin vauvasta johtuvan väsymyksen, mutta se ei tee muiden väsymyksestä yhtään sen vähemmän totta.
Ai että viikon väsynyt. Mä opiskelen koko ajan, käyn töissä ja pieniä lapsiakin on.
Ymmärrän ihan hyvin kun jotain ärsyttää kun sä olet ollut ihan viikon väsynyt.
Itse olisin kyllä ollut hiljaa tuossa tilanteessa, ei sen sun vika ole että elämäntilanteet ovat erilaisia. Tsemppiä seuraavaan viikkoon.Sieltä löytyi taas yksi äityli kruunuaan kiillottelemaan.
Olen toki ollut elämässäni muulloinkin väsynyt tuon viikon. Teen kahta työtä ja opiskelen yliopistossa samalla, harrastuksiakin on. Kyllä usein väsyttää, etenkin tenttisumien ja yövuorojen aikaan. Tiedän, oma valinta, mutta niin on vanhemmuuskin.
Tuossa vaiheessa vaan olin tosi loppu, koska kuten ehkä kommentistani luit, en ollut viikkoon nukkunut yöunia. Siksi se oli asia jonka ystävälleni kerroin kun hän kyseli miten nyt menee. Ymmärrän sen, että tuoretta koliikkivauvan äitiä (kyseessä oli muuten hyvin nukkuva vauva, toim. huom) ärsyttäisi hieman, jos lapseton kaveri jatkuvasti ruinaisi väsymystään eikä muusta puhuisikaan. Mutta sekään ei muuta sitä faktaa, että lapseton ihminen voi olla aivan yhtä väsynyt, tai paljon väsyneempi kuin äiti-ihminen.
Olen pannut merkille, että äitiys tekee ihmisestä monesti aivan sairaalloisen itsekkään. Kun lapsi on pullahtanut ulos, millään muulla ei ole enää väliä kun omalla ja sillä lapsen navalla. Joillain tämä menee ohi kun lapsi kasvaa, kaikilla ei.
Ja meitä veloja pidetään itsekkäinä...
/12
No lapsi on vanhemmilleen maailman tärkein. Sulla se voi olla poikkis tai koira. Tsemppiä hei kuitenkin.
Miksi suhtaudut näin vähättelevästi ja ilkeästi toisen ihmisen väsymykseen? Miksi tunnet tarvetta kilpailla siitä kumpi on väsyneempi? Miksi sinulle on niin tärkeää olla väsyneempi kuin tämä sinulle täysin tuntematon ihminen täällä, että tunnet tarvetta vähätellä hänen viikon väsymystään? Tulkitsetko jotenkin sen, että joku toinenkin on väsynyt, arvosteluksi itseäsi ja omaa väsymystäsi kohtaan, vai miksi reagoit tuolla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kuoli nalkutukseen?
Pari kyyneltä.
Niin no tämähän on keskustelupalsta joka perustuu ihan vapaaehtoisuuteen. Jos et jaksa ja pärjää täällä, niin mene toki muualle.
ihan hyvin pärjään kiitos vain, en vain jaksa tuota sinun lapsellista kilpailuasetelmaasi, joten jätän sinut omaan arvoosi. Heippa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä tavaton! Kukaan ei loukkaantunut siitä, että lapsellinen sanoo olevansa väsynyt vaan siitä, että lapsellinen ylimielisesti väittää tietävänsä muiden elämän ja voi julistaa, että kenelläkään ei voi olla niin rankkaa ja väsyttävää elämää kuin pienten lasten vanhemmilla, joten muilla ei ole oikeus puhua väsymyksestä mitään. Eli loukkaannuttiin toisten tunteiden mitätöimisestä. Monet äidit käyttävät omaa vanhemmuuttaan oikeutuksena toisten ihmisten vähättelylle ja heidän ongelmiensa mitätöinnille. Siitä tässä oltiin loukkaannuttu.
Tässä ketjussa on yksi todella väsynyt.
Onpas Vanessa lla ihastuttava look ja kivasti tukka!