Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia.
Normaalia ei ole luulla, että vain se mikä on itselle tuttua on normaalia.
Niin. Tuossa joku ehti jo julistamaan, että normaalit kuukautiset kestävät vähintään viikon ja siteitä menee kaksi pakettia päivässä. Asiahan ei ole todellakaan näin, kun viitsii yhtään perehtyä.
Lääkärin mukaan tuo on kuulemma täysin normaalia, ja esim. kuparikierukan käyttäjillä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Valehteliko hän?
Kyllä tai sitten olet ymmärtänyt väärin.
https://www.femino.fi/palvelut/vuotohairiot/ https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Tässä se, minkä piti olla tuossa toisena.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paljon naisia, jotka eivät ikinä ole edes kokeilleet kuukuppia, koska ovat jostain syystä vaan ennakkoluuloisia. Se on harmi, koska se on oikeasti tosi kätevä. Voi lähes unohtaa koko kuukautiset, paitsi silloin kun muutaman kerran vuorokaudessa tyhjentää kupin (senkin tosin meinaa helposti unohtaa, niin vaivatonta sen käyttö on!).
Sinulla on selkeästi niukka vuoto. Joudun itse tyhjentämään kupin vähintään kahden tunnin välein kuukautisten alussa, kun vuoto on runsasta. Herään yhtenä yönäkin kahden tunnin välein siihen, kun kuppi tulvii yli. Toisena yönä selviän yhdellä tai kahdella herätyksellä.
Kupin lisäksi joudun tietenkin käyttämään myös (kesto)sidettä, koska vessaan ei ehdi singahtamaan välttämättä heti kun huomaa kupin tulvivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.
Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.
Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.
Jotain on pielessä, jos yksiin menkkoihin menee noin paljon rahaa. Miksi et käytä kaikkein imukykyisimpiä tamponeja vaan pelleilet siteiden kanssa? Entä se kuukautiskuppi/-sieni?
Vain mies tai erittäin tyhmä, asioista mitään ymmärtämätön nainen voi kirjoittaa noin. No, onhan täällä jo ilmoittautunut ainakin yksi, jolla on ymmärtämisessä enemmänkin ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset, typerät pellet. Milloin opitte että toisia pitää tukea eikä hyökkiä kimppuun. Kaikkien etu on että ns tamponiverosta luovutaan. Hävettää olla nainen. Milsi helvetissä olette noin törkeästi käyttäytyviä.
No en ainakaan halua olla samanlainen nainen kuin sinä.
Ärsyttää nämä kuppifanaatikot...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.
Halpistamponit on tosiaan ihan tarpeeksi hyviä, en ymmärrä mistä täällä kitistään. Huomiota pitää saada kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.
Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.
Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.
Jotain on pielessä, jos yksiin menkkoihin menee noin paljon rahaa. Miksi et käytä kaikkein imukykyisimpiä tamponeja vaan pelleilet siteiden kanssa? Entä se kuukautiskuppi/-sieni?
Vain mies tai erittäin tyhmä, asioista mitään ymmärtämätön nainen voi kirjoittaa noin. No, onhan täällä jo ilmoittautunut ainakin yksi, jolla on ymmärtämisessä enemmänkin ongelmaa.
Kyllä minä sanoisin, että ymmärtämisesssä on ongelmaa sillä, joka ei tajua, että 20-40 sidettä joka päivä 7 päivän ajan ei ole millään tavalla normaali vuoto.
Vierailija kirjoitti:
Naiset, typerät pellet. Milloin opitte että toisia pitää tukea eikä hyökkiä kimppuun. Kaikkien etu on että ns tamponiverosta luovutaan. Hävettää olla nainen. Milsi helvetissä olette noin törkeästi käyttäytyviä.
Luuletko tosiaan, että tuo jänkkääjä on nainen? Eiköhän asialla ole jälleen kerran se menkkarättimies, jolle tämä asia on jollain tavalla kovin lähellä sydäntä mutta toisaalta ilmeisen traumaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ensimmäisen kuukautiskuppini joskus -06/-07 ja silloin Luneten edustaja kertoi, että pienemmän koon testiryhmässä oli mukana 10-vuotiaita tyttöjä. Kupin asettaminen ei ole mielestäni sen kummempaa kuin tamponinlaitto, mitä nyt ehkä oma anatomia pitää tuntea paremmin.
Oma tyttäreni aloitti kupin käytön 12-vuotiaana ja kyllä se alku oli vähän sellaista opettelua. Koska kyse on yksilöllisistä ominaisuuksista, neuvoin hänet Kuukuppikunnan sivuille etsimään vinkkejä. Toki myös juttelin hänen kanssaan ja hän kertoi että kuppi ei mene sisään, se jotenkin jumittaa. Immenkalvosta oli hänen kohdallaan kyse ja kun tämän hoksasin, kerroin siitä hänelle ja myöhemmin hän sai sen kupin jotenkin työnnettyä sisään käyttämällä hieman enemmän voimaa. Ei kuulemma sattunut.
Toisaalta myös kaikki kilpauintia harrastavat joutuvat tämän asian ratkaisemaan omalta kohdaltaan. Useimmat kai käyttävät tamponeja, jotka vaativat myös oman opettelunsa. Ei se mene niin, että harrastus menisi tauolle kun on liian nuori käyttämään sisään tungettavia kuukautissuojia. Se on vähän pakko opetella kun kuukautiset alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Vaikka menkat voisivat kestää normaalisti sen 7 päivää, harvempi nainen vuotaa niistä ihan jokaisen päivän kuin niagara, että side pitää vaihtaa tunnin välein. Se ei todellakaan ole normaalia. 30 eurolla saat noin 7 pakettia siteitä. Paketissa on parikymmentä sidettä. Väitätkö todella, että on normaali vuodon määrä, jos siteitä menee päivässä 20 jokaisen 7 päivän ajan?
30 eurolla saa 30 pakettia siteitä. Tai 60, jos joku niitä tosissaan 50 sentillä paketti löytää. Ei oo pakko ostaa libresseä tai alwaysia, rainbowt sun muut on nykyään ihan kelpoja.
Monet halvimmat siteet ovat ihan sysipskoja, eivät ime mitään vaan ohivuodot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Lisäksi monissa kuukautissuojissa käytetään allergisoivia aineita, joten sopivan merkin löydettyäni en todellakaan pysty vaihtamaan halvempaan vaan hintaan katsomatta on pakko käyttää sitä mikä ei aiheuta oireita. Mutta miehen on varmaan hyvin vaikea tajuta tällaisia asioita ja näin ollen on helppo länkytellä menemään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.
Ja kaikki naisethan ovat anatomialtaan sinun identtisiä kopioitasi, joten pätee jokaisella, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Vaikka menkat voisivat kestää normaalisti sen 7 päivää, harvempi nainen vuotaa niistä ihan jokaisen päivän kuin niagara, että side pitää vaihtaa tunnin välein. Se ei todellakaan ole normaalia. 30 eurolla saat noin 7 pakettia siteitä. Paketissa on parikymmentä sidettä. Väitätkö todella, että on normaali vuodon määrä, jos siteitä menee päivässä 20 jokaisen 7 päivän ajan?
30 eurolla saa 30 pakettia siteitä. Tai 60, jos joku niitä tosissaan 50 sentillä paketti löytää. Ei oo pakko ostaa libresseä tai alwaysia, rainbowt sun muut on nykyään ihan kelpoja.
Monet halvimmat siteet ovat ihan sysipskoja, eivät ime mitään vaan ohivuodot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Lisäksi monissa kuukautissuojissa käytetään allergisoivia aineita, joten sopivan merkin löydettyäni en todellakaan pysty vaihtamaan halvempaan vaan hintaan katsomatta on pakko käyttää sitä mikä ei aiheuta oireita. Mutta miehen on varmaan hyvin vaikea tajuta tällaisia asioita ja näin ollen on helppo länkytellä menemään.
No sehän on taas eri juttu, jos käytät jotain spesiaaleja erityismittatilaussiteitä. Nämä marketista saatavat kalleimmatkaan merkit eivät kuitenkaan maksa niin paljon, että tuo 30 euroa ihan normaalilla kuukautisvuodolla tulisi täyteen. Laske vaikka itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti kuukautiskuppi. Käykö se monellekin 12-vuotiaalle esimerkiksi?
Ostin ensimmäisen kuukautiskuppini joskus -06/-07 ja silloin Luneten edustaja kertoi, että pienemmän koon testiryhmässä oli mukana 10-vuotiaita tyttöjä. Kupin asettaminen ei ole mielestäni sen kummempaa kuin tamponinlaitto, mitä nyt ehkä oma anatomia pitää tuntea paremmin.
Ei sen kummempaa kuin tamponinlaitto 10-vuotiaalle?
Onko nämä 10-vuotiaat vielä neitsyitä?
Ei se kuukautiskuppi nyt oikeasti kovin monelle varhaisteinille eikä edes teinille käy, pienin tamponikin on monelle liian kivulias käytettäväksi.
Kouluterkka
Vierailija kirjoitti:
En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.
Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?
Vähä ohi aiheen, mutta normaalit kuukautiset ei kestä yli viikkoa (normaalia on 2-7 päivää), eikä lorottele kuin vesihanasta. Jos on tällaiset ongelmat niin äkkiä lääkäriin apua hakemaan.
Normaaleissa kuukautisissa vuoto on alle 80ml koko menkkojen aikana. Jos on toistuvasti tätä runsaampi vuoto niin kyse on runsaista kuukautisista ja niihin on saatavilla apua.
Runsas vuoto haittaa elämää, mutta aiheuttaa myös raudanpuutetta joten rohkeasti vaan apua hakemaan.
MITÄ IHMETTÄ OIKEIN SÖSSÖTÄT? Kuukautiseni ovat täysin normaalit, kestävät 6-8 päivää. Kukkautiseni ovat täysin normaalit, ei minulla ole mitään runsaita kuukautisia. Mitään kuukautiskipujakaan ei ole koskaan ollut. Siis miksi minun pitäisi hakea kuukautisiini apua?
Tämä on varmasti totta monelle, olen itsekin kasvanut suhteellisessa köyhyydessä ja joutunut leikkaamaan lakanasta kuukautissuojan kun rahat oli loppu eikä ollut edes sitä vessapaperia.
Hämmentävää minusta tässä on kuitenkin se kuinka tällaisestakin asiasta saadaan tehtyä hurmoksellisesti eläytyen koskettava ja voimakasta ahdistusta aiheuttava epäkohta. Köyhyys on p*rseestä. Siis ihan se köyhyys. Ja menkkavaivat köyhänä on jostain myös.
Minusta alkaa olla vain uuvuttavaa kun kaikkialla päivästä toiseen vain _herätellään_ ihmisiä avaamaan silmänsä todellisuudelle. Näkemään KUUKAUTISKÖYHYYS!
No mitä asialle ollaan tekemässä? Muuta kun tekemässä asia näkyväksi? "Rikotaan tabu" kirjoittamalla taas tuhannes huomioblogipostaus. Asia saa taas lisää huomiota, siinä se.
Tottakai asioihin saa vaikuttaa mieleisimmillään tavalla. Tätä tehokkuutta tässä vain vähän epäilen. Ja saa ryhmäterapioida itseään netissä vertaistuen voimin. Mietin vain, että olisiko aika sitten tehdä jotain asialle jos se kerran on tunnustettu ongelmaksi? Ainaisen märehtimisen sijaan vaikka pitää huoli, että jokaisella omalla läheisellä ja naapurilla on sitä vessapaperia ainakin ja ehkä lahjoittamalla muutaman kuukupin kelle vaan.
Jossain, vaikka kouluissa, tk:ssa ja neuvoloissa voitaisiin jakaa erilaisia siteitä, tamponeita ja kuukuppeja ihan ilmaiseksi, kannattaisin. En itse siteitäni sieltä hakisi, mutta sieltäpä köyhät saisi. Sitten ei tarvitsisi enää lukea KUUKAUTISköyhyydestä. Jäljelle jäisi vain köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttäreni aloitti kupin käytön 12-vuotiaana ja kyllä se alku oli vähän sellaista opettelua. Koska kyse on yksilöllisistä ominaisuuksista, neuvoin hänet Kuukuppikunnan sivuille etsimään vinkkejä. Toki myös juttelin hänen kanssaan ja hän kertoi että kuppi ei mene sisään, se jotenkin jumittaa. Immenkalvosta oli hänen kohdallaan kyse ja kun tämän hoksasin, kerroin siitä hänelle ja myöhemmin hän sai sen kupin jotenkin työnnettyä sisään käyttämällä hieman enemmän voimaa. Ei kuulemma sattunut.
Toisaalta myös kaikki kilpauintia harrastavat joutuvat tämän asian ratkaisemaan omalta kohdaltaan. Useimmat kai käyttävät tamponeja, jotka vaativat myös oman opettelunsa. Ei se mene niin, että harrastus menisi tauolle kun on liian nuori käyttämään sisään tungettavia kuukautissuojia. Se on vähän pakko opetella kun kuukautiset alkavat.
On siinä kuitenkin iso ero koossa, pienin tamponi vs. kuukuppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.
Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?
Olen kyllä ihan nainen. Yksi sidepaketti riittää minulla ihan hyvin yksiin kuukautisiin ja jää ylikin. Kaikki kun eivät vuoda 8 päivää niin kuin vesihana. Tuo on käsittääkseni melko harvinaista, tai siihen on saatavilla ihan jotain hoitojakin, mutta tottakai palstalla oletetaan, että kaikilla on pakosti ne pahimmat mahdolliset vuodot.
Ja missä ihmeessä sossu maksaa automaattisesti poikien kalliit harrastukset, mutta ei kuukautissuojia? Ihan oikeasti nyt joku tolkku tähän. Toimeentulotuen perusosa on yksin asuvalle kuukaudessa lähes 500 ja lapsillekin lähes 400 euroa. Jos ei siitä paria kuukautispakettia saa ostettua, niin kyllä jossakin on vikaa.
Tässäpä oivallinen asenne, järki edellä. Sossuhan nimenomaan maksaa ne kuulautissuojat, jos on epäonnistunut niitä muuten hankkimaan. Minäkin tahtoisn tietää miksi sossu maksaisi vain poikein harrastuksia? Lähde tälle? Jos asia on noin, niin tuo asia tuleekin muuttaa.
Itse ostin pari vuotta sitten kuukupin, maksoi n. 20€. Siinäpä ainoat kulut mitä menkoista on siitä asti tullut, eli tähän mennessä kuussa on mennyt reilu euro/kk ja summa pienenee mitä pidempään sinnittelen tällä yhdellä kupilla, tosin piakkoin pitänee vaihtaa jo uuteen.
Aika köyhä saa olla jos tuohon ei riitä raha, sen rahan nyt voi nipistää melkein mistä vaan. Jokainen ostaa jotain ylimääräistä jos ei rahat riitä, sillä jo toimeentulotuen perusosa (nykyään jotain 400 ja 500 euron väliltä, en tarkkaan muista) riittää mainiosti peruselämiseen ja jää vielä ylikin.
Niinpä. Tuonkin laskin kalleimpien merkkien mukaan. Vaikka ostaisi kalleinta merkkiä, silti 30 euroa kuulostaa hurjalta ja se tosiaan tarkoittaisi 20 sidettä kaikkien seitsemän päivän ajan. Halvemmilla siteillä tämä vielä moninkartaistuisi. Kyllä nyt on jollakin reilusti lapin lisää kertomuksessaan tai sitten laskutaito ihan onneton.