Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
121/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä. 

Vierailija
122/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa sidepaketissa on 10-14 suojaa, aika onnellinen saa olla jos yksi paketti riittää koko kuukautisten ajaksi.

Itselläni menee n. 30-40 sidettä yksien kuukautisten aikana. Melko runsaat kuukautiset on mutta ei kuitenkaan sellaiset että tarvitsee hoitaa, hemoglobiini pysyy hyvänä.

Noin pienet paketit eivät kyllä maksa sitä neljää euroa. Maksimissaan kolme. Eli jos ostat vaikka 4 pakettia, siinä menee noin 12 euroa. Ollaan vielä aika kaukana tuosta jonkun mainostamasta 30 eurosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä ketjussa on kaksi aivan eri asiaa.

A)kuukautissuojiin menee paljon rahaa (totta, varsinkin jos perheessä äiti ja vaikkapa kolmenteinitytärtä) Tähän voi antaa neuvoja siitä, miten kannattaa kokeilla suojausta x, y tai z. Sinällään, tuo kuulautissuojaus on ihan laskettavissa oleva kuluerä ja se vaan täytyy oman valinnan mukaisena laskea kuukauden budjettiin.

B) varaa tai ei, jostain syystä on sadistisia ja/tai biologian tunnit lintsanneita vanhempia, jotka eivät suostu rahoittamaan lapsensa normaaliin biologiaan kuuluvaa kehitysvaihetta. Aivan täysin käsittämättömiä ÄITEJÄ jotka syyllistävät omaa tytärtään niinkin epänormaalista käytöksestä kuin kuukautisten alkamisesta !?

Minusta jokainen maksakoot (tai monille siis yhteiskunta on jo budjetoinutkin eri tuissa) omat kuukautissuojansa mutta olisiko kenties kohtuullista, jos vaikkapa koulujen terveydenhoitajilla olisi joku varasto siteitä tai muita suojia annettavaksi sellaisille tytöille, jotka ongelman kanssa painivat ? (Viimeksi kun juttelin erään yläkoulun terkkarin kanssa, niin oli hänellä kuulemma kondomejakin pyydettäväksi) -Olisikohan mahdollista saada vaikkapa joku Vuokkoset tai vaikkapa S-ketju Rainbow-siteillään ’mainosspponsoriksi’?

Vierailija
124/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 kertaa päivässä siteitä vaihtava

- käyttää liian pieniä siteitä, ehkä pikkuhousunsuojia

- on hygieniafanaatikko, jonka on vaihdettava side joka vessakäynnillä

- hänellä on joku lääketieteellinen ongelma, johon pitäisi hakea apua gynekologilta. Paha vaan, että sekin maksaa jopa terveyskeskuksen kautta. Joissakin kunnissa gynekologisia vaivoja hoidetaan neuvolassa muutenkin kuin raskauteen liittyen.

Joskus kuparikierukan käyttäjänä ensimmäisenä ja toisena vuotopäivänä joutui käyttämään isoja siteitä, mutta ei niitä sentään kahta pakettia enempää koskaan mennyt viikossa.

7 sidettä on täysin normaali. Sehän tarkoittaa vaihtoa 3-4 tunnin välein. Ei mitään kummallista. Toki jos kuukautiset on niukat niin vähempi riittää, ja osa pärjää esim. yön yhdellä siteellä.

Äiti ja kaksi teinitytärtä.

Vierailija
125/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiseni alkoivat vuonna 1989. Äitini käytti kierukkaa, joten hänelle riitti pikkuhousunsuoja. Äidin mielestä minullekin olisi pitänyt riittää. Ei riittänyt. Minulla ei ollut omaa rahaa ostaa siteitä. Tungin vessapaperia housuihin. Vuoto oli runsasta, joten aika usein oli päällyshousutkin veressä. Hävetti ihan älyttömästi ja koulussakin kuljin ns. pitkin seiniä, ettei kukaan vain näe. Lukion jälkeen muutin muualle opiskelemaan ja aloin käydä iltatöissä. Minulla oli vihdoin omaa rahaa ostaa siteitä. 40-vuotiaana otin hormonikierukan ja sen jälkeen elämä on ollut vapaata, ei kuukautisia!

Vierailija
126/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset, typerät pellet. Milloin opitte että toisia pitää tukea eikä hyökkiä kimppuun. Kaikkien etu on että ns tamponiverosta luovutaan. Hävettää olla nainen. Milsi helvetissä olette noin törkeästi käyttäytyviä.

Luuletko tosiaan, että tuo jänkkääjä on nainen? Eiköhän asialla ole jälleen kerran se menkkarättimies, jolle tämä asia on jollain tavalla kovin lähellä sydäntä mutta toisaalta ilmeisen traumaattinen.

minua kyllä hävettää olla nainen, jos oletetaan, että nainen ei pysty tekemään ja ymmärtämään tuota yksinkertaista laskutoimitusta. 

Asia ei ole itselleni enää ajankohtainen, mutta aikoinaan köyhänä opiskelija talous oli kyllä välillä tiukoilla, kun kuukausittain piti löytyä rahaa superimeviin tamponeihin ja siteisiin kolmeksi ensimmäiseksi vuotopäiväksi (ja usko pois, niitä meni paljon). Sen lisäksi kolmelle seuraavalle päivälle vähän hillitymmät tamponit (ovat halvempia kuin extrasuperit) + pienemmät siteet (ohivuodot olivat ainakin mulla arkipäivää, joten sidevarmistus piti olla aina). Ja kuukautisten alle ja päälle pikkuhousunsuojat aloitus- ja lopetustiputtelua varten. EIKÄ TÄSSÄ VIELÄ KAIKKI: särkylääkkeitäkin meni kohtalainen määrä, että pystyi edes jotenkin olemaan.

Revipä siitä, matemaatikko. Ei ollut halpaa.

Heititkö joka kuukausi ne pakettiin jäävät pois, vai miten samasta paketista ei riittänyt useammille kuukausille? Vai väitätkö, että sinulla meni noita kaikkia joka kuukausi se paketillinen? 

Olet mies.

Lopeta nyt tuo miesjankutus ja vastaa kysymyksiin. 

Vierailija
127/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi mielenkiintoista saada vertailuketju siitä, milloin naiset vaihtavat sidettä. Joka tunti vai vasta kun side on täynnä. 

No pahimpana vuotopäivänä on jo täynnä tunnissa, niukimpana päivänä menee hyvin sen välin kun muutenkin käy vessassa eli 5 h.

Vierailija
128/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi ostaa kuukuppi ja vaikka sen kaveriksi myös hyvät menkkapöksyt, mutta vaatisi suunnitelmallisuutta kun molemmat maksaa n 30€.

Jos nuori ei saa rahaa siteisiin niin kyllä tämä on lasun paikka.

Vierailija
129/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, sanokaas niitä merkkejä sitten, joita te käytätte, niin lasketaan uudestaan. Markettisiteistä kallein kappalehinta näyttäisi olevan Always ultra night 26 senttiä. 30 eurolla saa näitä 115 kpl. Seitsemälle päivälle jaettuna tekisi 16,4 sidettä per päivä eli vaihto koko tänä aikana jatkuvasti alle kahden tunnin välein, myös yöllä. 

Oikeastiko? 

Pelkät side ei minulla riittänyt, lisäksi tarvitsin parina ensimmäisenä vuotopäivänä isoimman imukykyisen tamponin, jota ei meidän kylän kaupoissa edes myyty vaan ne piti hakea 30km päästä kaupungin marketeista. Loppuna viitenä päivänä riitti pienempi tamponi +side.

Vierailija
130/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ostatte noin pieniä paketteja ja paljonko ne muka maksavat. Alwaysit ja Libresset 40 kappaleen paketeissa maksavat noin 6 euroa. Miten ihmeessä ne 10 kpl paketit maksaisivat muka saman verran tai enemmän? 

Vierailija
131/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa sidepaketissa on 10-14 suojaa, aika onnellinen saa olla jos yksi paketti riittää koko kuukautisten ajaksi.

Itselläni menee n. 30-40 sidettä yksien kuukautisten aikana. Melko runsaat kuukautiset on mutta ei kuitenkaan sellaiset että tarvitsee hoitaa, hemoglobiini pysyy hyvänä.

Pirkalla on jopa 16.

Usein se kappalemäärä liittyy imukykyyn, eli jos on hyvä imukyky, on siteitä vähemmän.

Vierailija
132/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, sanokaas niitä merkkejä sitten, joita te käytätte, niin lasketaan uudestaan. Markettisiteistä kallein kappalehinta näyttäisi olevan Always ultra night 26 senttiä. 30 eurolla saa näitä 115 kpl. Seitsemälle päivälle jaettuna tekisi 16,4 sidettä per päivä eli vaihto koko tänä aikana jatkuvasti alle kahden tunnin välein, myös yöllä. 

Oikeastiko? 

Pelkät side ei minulla riittänyt, lisäksi tarvitsin parina ensimmäisenä vuotopäivänä isoimman imukykyisen tamponin, jota ei meidän kylän kaupoissa edes myyty vaan ne piti hakea 30km päästä kaupungin marketeista. Loppuna viitenä päivänä riitti pienempi tamponi +side.

Niin. Siinä tapauksessa tuskin vaihdoit niitä siteitäkään alle kahden tunnin välein ainakaan niiden ensimmäisten päivien jälkeen? 

Vierailija
133/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi. 

Ja kaikki naisethan ovat anatomialtaan sinun identtisiä kopioitasi, joten pätee jokaisella, eikö niin?

Nyt on kyllä ihan pakko ihmetellä, että millainen anatomia sinulla on, jos et sidettä pysty käyttämään? Vai onko nimenomaan halvimpien siteiden malli jotenkin erilainen, kuin näiden kalliimpien siteiden? Entäs tamponien?  Olen käyttänyt kuukautissuojia joka ikinen kuukausi vuodesta 1993, eli pidän itseäni jonkinlaisena asiantuntijana. Lähes jokaisen markkinoilla olevan tuotteen olen kokeillut, enkä ole huomannut eroa kalliiden ja edullisten välillä "anatomisesti".

Itse olen aloitellut vessapaperilla ja koulun keltaisella käsipyyhepaperilla joskus 1970-luvun loppupuolella. Allergisena ihmisenä en voi käyttää kovinkaan monia kuukautissuojia, mutta sen verran olen kokeillut että tiedän, etteivät ns. lyhyet tamponit pidä minulla vuotoa vaan laskevat aina ohi, joten asettimillisiin tampax-tyyppisiin on pitänyt pitäytyä. Markkioilla ei aikoinaan ollut tällaisia tampaxin ohella juurikaan, nykytilannetta en tiedä.

Siteissä ongelmana ovat käytetyt materiaalit: useimmat merkit aiheuttivat minulle allergisia oireita (itse asiassa kyllä ne kalleimmat, mm. hajustetut versiot eniten). Siteitä oli pakko käyttää ohivuotojen vuoksi. (Kyllä, anatomiani lienee sitten outo, kun mikään tamponi ei ole onnistunut pitämään vuotoja 100-prosenttisesti.) Myöskään yöllä en käyttänyt tamponia vaan mahdollisimman pitkiä ja imukykyisiä yösiteitä juurikin tuon allergian vuoksi. Halvimmissa siteissä, vaikka siis eivät allergisia oireita olisi aiheuttaneetkaan, vain oli se ongelma, että imukykyä niissä ei juuri ole joten vaihtoväli oli varsin lyhyt. Se edullisuus siis hupeni siihen, että siteitä kului enemmän. Lisäksi ennen kuukautisia ja niiden jälkeen tarvitsin pikkuhousunsuojia alku- ja lopputiputteluun.

Onko sinun ihan mahdotonta ajatella, että meitä naisia on hyvin erilaisia, ihan niin kuin ihmisiä nyt yleensäkin tuppaa olemaan? Mikä toimii sinulla, ei välttämättä toimi naapurin liisalla.

Vierailija
134/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ostatte noin pieniä paketteja ja paljonko ne muka maksavat. Alwaysit ja Libresset 40 kappaleen paketeissa maksavat noin 6 euroa. Miten ihmeessä ne 10 kpl paketit maksaisivat muka saman verran tai enemmän? 

Missä myydään 40 kappaleen paketteja? Siis kuukautissuojia, eikä mitään pikkuhousunsuojia.

Vierailija
135/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Voi ei, ihan kamalaa! Sun äiti on kyllä ihan todella pahasti kajahtanut.

Vierailija
136/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset, typerät pellet. Milloin opitte että toisia pitää tukea eikä hyökkiä kimppuun. Kaikkien etu on että ns tamponiverosta luovutaan. Hävettää olla nainen. Milsi helvetissä olette noin törkeästi käyttäytyviä.

Luuletko tosiaan, että tuo jänkkääjä on nainen? Eiköhän asialla ole jälleen kerran se menkkarättimies, jolle tämä asia on jollain tavalla kovin lähellä sydäntä mutta toisaalta ilmeisen traumaattinen.

minua kyllä hävettää olla nainen, jos oletetaan, että nainen ei pysty tekemään ja ymmärtämään tuota yksinkertaista laskutoimitusta. 

Asia ei ole itselleni enää ajankohtainen, mutta aikoinaan köyhänä opiskelija talous oli kyllä välillä tiukoilla, kun kuukausittain piti löytyä rahaa superimeviin tamponeihin ja siteisiin kolmeksi ensimmäiseksi vuotopäiväksi (ja usko pois, niitä meni paljon). Sen lisäksi kolmelle seuraavalle päivälle vähän hillitymmät tamponit (ovat halvempia kuin extrasuperit) + pienemmät siteet (ohivuodot olivat ainakin mulla arkipäivää, joten sidevarmistus piti olla aina). Ja kuukautisten alle ja päälle pikkuhousunsuojat aloitus- ja lopetustiputtelua varten. EIKÄ TÄSSÄ VIELÄ KAIKKI: särkylääkkeitäkin meni kohtalainen määrä, että pystyi edes jotenkin olemaan.

Revipä siitä, matemaatikko. Ei ollut halpaa.

Heititkö joka kuukausi ne pakettiin jäävät pois, vai miten samasta paketista ei riittänyt useammille kuukausille? Vai väitätkö, että sinulla meni noita kaikkia joka kuukausi se paketillinen? 

Olet mies.

Lopeta nyt tuo miesjankutus ja vastaa kysymyksiin. 

No tyhmä nainen sitten.

Vierailija
137/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin pari vuotta sitten kuukupin, maksoi n. 20€. Siinäpä ainoat kulut mitä menkoista on siitä asti tullut, eli tähän mennessä kuussa on mennyt reilu euro/kk ja summa pienenee mitä pidempään sinnittelen tällä yhdellä kupilla, tosin piakkoin pitänee vaihtaa jo uuteen.

Aika köyhä saa olla jos tuohon ei riitä raha, sen rahan nyt voi nipistää melkein mistä vaan. Jokainen ostaa jotain ylimääräistä jos ei rahat riitä, sillä jo toimeentulotuen perusosa (nykyään jotain 400 ja 500 euron väliltä, en tarkkaan muista) riittää mainiosti peruselämiseen ja jää vielä ylikin.

Jotkut ovat aika köyhiä. Joillain toimeentulo ei tuettunakaan riitä elämiseen. Tt-tuki ei huomioi esim. auton pitämistä ja kuluja vaikka moni tuen varassa elävä päättää autoa pitää. Huonoissa tapauksissa tuki kulutetaan Alkossa.

Silloinhan on toki tuetun oma valinta käyttää tuki muuhun kuin välttämättömään. Silloi on kuitenkin ikävää jos tuetun teinitytär joutuu elämään ilman kuukautissuojia. Itse kärsin nuorena vaginismista, joten kuukupin käyttö ei olisi tullut silloin kysymykseen. Monilla, usein rapakuntoisemmilla, itse tukia nostavilla naisilla on laskeumia, kuppi ei käy heillekään.

Lisäksi joillekin ryhmille tämäkin tuki taitaa olla ehdollinen. Huonolla tuurilla diagnoisoimattomasta masennusksesta tai psykoosista kärsivä opiskelija jää ilman tukea kun ei ole hakenut kesätöitä. Ei se ihan aina ole ihmisen oma vika jos ei rahat riitä.

Siksi minusta olisi ihan toimiva järjestely, että erilaisia kuukautissuojia jaettaisiin ilmaiseksi kunnan eri toimipisteissä. Silläpä tämä ratkeaisi. Tuskin niitä tarvikkeita haettaisiin hirveästi muuta kuin todelliseen tarpeeseen. Mistä tähän rahat? En tiedä, ainahan jostain onnistutaan leikkaamaan. Varhaiskasvatuksesta varmaan.

Kaikkien aikaa ja energiaa säästyisi eikä tarvitsisi enää joka paikassa rummuttaa erilaisista kuukautistraumoista.

Vierailija
138/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä myydään 40 kappaleen paketteja? Siis kuukautissuojia, eikä mitään pikkuhousunsuojia.

No juu, 38 kpl on siinä alwaysin paketissa. Ihan normaalissa marketissa myydään.

Vierailija
139/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia. 

Normaalia ei ole luulla, että vain se mikä on itselle tuttua on normaalia.

Niin. Tuossa joku ehti jo julistamaan, että normaalit kuukautiset kestävät vähintään viikon ja siteitä menee kaksi pakettia päivässä. Asiahan ei ole todellakaan näin, kun viitsii yhtään perehtyä. 

Lääkärin mukaan tuo on kuulemma täysin normaalia, ja esim. kuparikierukan käyttäjillä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Valehteliko hän?

Valehteli tai sinä ymmärsit väärin. Noin kaamea vuoto ei ole normaalia edes kuparikierukan käyttäjille.  Tiedän, kun olen käyttänyt. Ammattitaitoinen lääkäri olisi osannut antaa neuvoja tai ehdottaa kuparikierukan vaihtamista hormonikierukkaan, joka vähentää vuotoja.

Todella runsaaseen kuukautisvuotoon on olemassa lääkkeitä - mutta nekin maksavat, joten ne eivät ratkaise köyhyysongelmaa.

Eikö ole tullut mieleen, että kuparikierukka nykyisenä hormonikierukoiden aikana on varmaan ihmisellä ihan syystä?

Terveisin hormoniehkäisyn kanssa täydellisen epäyhteensopiva

Vierailija
140/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Tiistaina on tilipäivä, tänään alkaa kuukautiset, tilillä on 0.67€. En minäkään ymmärrä, miksi en osta vajaan parin kympin kuukuppia.

Tiistaina tilipäivä? Ei siis maanantai, joka on toimeentulotuen maksupäivä? Käyt töissä ja sinulla on joka kuukausi kuukautiset, muttet osta suojia ajoissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi