Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Kyllä pärjää kun suunnittelee.
Tiukassa on rahat minulla, osa vaan ei osaa käyttää rahojaan fiksusti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia.
Normaalia ei ole luulla, että vain se mikä on itselle tuttua on normaalia.
Niin. Tuossa joku ehti jo julistamaan, että normaalit kuukautiset kestävät vähintään viikon ja siteitä menee kaksi pakettia päivässä. Asiahan ei ole todellakaan näin, kun viitsii yhtään perehtyä.
Pahalta tuntuu lukea näitä viestejä. Meillä tytöllä alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja hän tuli kertomaan siitä meidän vanhempien makuuhuoneeseen niin että molemmat kuulivat. Alkuun tyttö käytti kaapista löytyviä kestositeitä, mutta saman tien mentiin myös nettikauppaan ostoksille ja ostettiin hänelle omia siteitä joiden kuosit hän sai valita. Sitten kun koulussa tuli uintia, ostettiin kuukautissieniä. Hän tykästyi niihin niin että alkoi käyttää niitä muutenkin, siteitä lisäksi ohivuotojen varalle. 12-vuotiaasta hän alkoi käyttää kuukautiskuppia.
Meillä oli onneksi tytöllä todella luonteva suhtautuminen kuukautisiin, olihan hän jo pienestä nähnyt sitä verta ja kupinkäyttöä kun oli vessassa käynyt kurkkimassa. Joskus 6-7-vuotiaana hän mietti miten osaa mennä oikeaan nettikauppaan ostamaan kuppia kun kuukautiset alkavat <3
Voisin hyvin alkaa kuukautiskummiksi jollekin nuorelle tytölle jonka vanhemmat ovat köyhiä tai henkisesti sairaita sadisteja, jotka piinaavat ja nöyryyttävät lapsiaan.
Kuukautissienet tuntuvat olevan vähemmän tunnettu vaihtoehto, ne harvemmin tulevat esiin näissä keskusteluissa. Kuitenkin ne ovat paljon kuppia helppokäyttöisempiä ja myös edullisia, koska eivät ole kertakäyttöisiä vaan niitä käytetään pitkään (ei ehkä kuitenkaan vuosia).
Voi voi, minä käytin sidettä jonka tein talouspaperista tai paksummasta vessapaperista.
Hävitin sen polttamalla pannuhuoneen tulipesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia.
Niin. Tuossa joku ehti jo julistamaan, että normaalit kuukautiset kestävät vähintään viikon ja siteitä menee kaksi pakettia päivässä. Asiahan ei ole todellakaan näin, kun viitsii yhtään perehtyä.
Lääkärin mukaan tuo on kuulemma täysin normaalia, ja esim. kuparikierukan käyttäjillä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Valehteliko hän?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjää kun suunnittelee.
Tiukassa on rahat minulla, osa vaan ei osaa käyttää rahojaan fiksusti
Siltä minustakin nämä palstan jutut usein kuulostaa. En voi tehdä mitään väärin rahankäytöllisesti ja muiden vika kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin mukaan tuo on kuulemma täysin normaalia, ja esim. kuparikierukan käyttäjillä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Valehteliko hän?
Kyllä tai sitten olet ymmärtänyt väärin.
https://www.femino.fi/palvelut/vuotohairiot/
Vierailija kirjoitti:
Vähä ohi aiheen, mutta normaalit kuukautiset ei kestä yli viikkoa (normaalia on 2-7 päivää), eikä lorottele kuin vesihanasta. Jos on tällaiset ongelmat niin äkkiä lääkäriin apua hakemaan.
Normaaleissa kuukautisissa vuoto on alle 80ml koko menkkojen aikana. Jos on toistuvasti tätä runsaampi vuoto niin kyse on runsaista kuukautisista ja niihin on saatavilla apua.Runsas vuoto haittaa elämää, mutta aiheuttaa myös raudanpuutetta joten rohkeasti vaan apua hakemaan.
Jos mietitään tätä asiaa köyhyyden kannalta, niin tämäkään ei ole halpa vaihtoehto. Terveyskeskusmaksu on parikymppiä meilläpäin, siihen sitten saa lääkkeeksi e-pillereitä (maksaa) tai vuotoa vähentävää lääkettä (maksaa), kierukan (maksaa n. 150€+ laitto). Kaikenlisäksi tämä ei vähennä sideostoksia, koska nyt menkat vaan vähenevät. Ja noista lääkkeistä tulee sivuvaikutuksia, esim. Caprilon (vuotoa vähentävä lääke) voi aiheuttaa aivohalvauksen jos on taipumusta. Oma gyneni sanoi, että on normaalia vuotaa hanasta useamman päivän, se kun on yksilöllistä. Lääkärit eivät tee mitään ennenkuin vuoto on todella poikkeuksellista.
Joku täällä ihmetteli eikö naisille ole kestovaipan tapaisia siteitä ja tosiaan kyllä niitä on. Mutta ne maksavat toista kymppiä kappale ja kertaostoksena ovat kalliita. Muutama euro sidepakettiin tuntuu pienemmältä pahalta, vaikka kestotuotteet tulisivat pidemmän päälle edullisimmiksi.
Olen onnekas, että minulla on aina ollut varaa kuukautistuotteisiin ja jopa yksityiseen gyneen omien kuukautisongelmien vuoksi. Mutta ymmärrän, että kaikilla ei ole. Myös kehot ovat erilaisia. Itse joudun käyttämään aina pikkuhousunsuojia runsaan valkovuodon kanssa, joten rahaa menee. Ja kyllä: runsas valkovuoto on myös normaalia, vaikka kaikki eivät siitä kärsi.
Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.
Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.
Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.
Rasuilla olen pärjännyt kuten naiset aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tai sitten olet ymmärtänyt väärin.
https://www.femino.fi/palvelut/vuotohairiot/
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä yhtä vänkääjää jolla yksi sidepaketti riittää kuulautisiin ja jää ylikin vielä.
Mulle menee 4-5 pakattia ja se on NORMAALIA. Erittäin isolla osalla naisista on RUNSAAT MENKAT. Se voi johtua synnytyksistä, alhaisesta ferritiinistä, tai on suvussa perinnöllistä niinkuin omassa suvussa.
Normaalimpaa on että menkat kestää 5-8 pv kuin 1-2. Mulla menee yksiin menkkoihin se 25-30eur.
Jotain on pielessä, jos yksiin menkkoihin menee noin paljon rahaa. Miksi et käytä kaikkein imukykyisimpiä tamponeja vaan pelleilet siteiden kanssa? Entä se kuukautiskuppi/-sieni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.
Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia?
Muutaman kuukauden välein? Ainakin minulla aikoinaan oli kuukautiset, jotka vaativat siteen vaihtoa välillä tunnin välein.
Luitko tuota tekstiä? Jos viikko budjetti on 20€ niin siitä on paha laittaa 4€ sidepakettiin.
Aika moni kk-ikäinen on myös alaikäinen ja elää aika kamalissa oloissa, monilla vuoto alussa on myös runsasta ja epäsäännöllistä.
Käsittääkseni toimeen tul8tukea haetaan Kelasta, eikä tule tilille samantien, luultavasti 'ongelma' on ohi kun rahat on tilillä.
Lisäksi asiaan liittyy sellaisia asioita kuin tietämättömyys, köyhän ylpeys ja häpeä kuukautisista.Sidepakettiin 4 e? Niitähän saa nykyään eurolla paketin.
Sidepaketin voi saada jopa 50 sentillä, viimeksi ostin cittarista 70 sentillä siivekkeellisiä siteitä ja se just ja just riittää yhtien menkkojen ajaksi. Ei ole varaa joihinkin libresseihin ja alwayseihin.
-terkuin yksi kuukautisköyhä
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Vaikka menkat voisivat kestää normaalisti sen 7 päivää, harvempi nainen vuotaa niistä ihan jokaisen päivän kuin niagara, että side pitää vaihtaa tunnin välein. Se ei todellakaan ole normaalia. 30 eurolla saat noin 7 pakettia siteitä. Paketissa on parikymmentä sidettä. Väitätkö todella, että on normaali vuodon määrä, jos siteitä menee päivässä 20 jokaisen 7 päivän ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia?
Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.
Kai itsekin ymmärrät, että sinun pitää mennä lääkäriin. Runsaat pitkittyneet kuukautiset on oire jostain. Milloin olit viimeksi gynellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.
Kai itsekin ymmärrät, että sinun pitää mennä lääkäriin. Runsaat pitkittyneet kuukautiset on oire jostain. Milloin olit viimeksi gynellä?
Menkkani ovat NORMAALIT ja näin gynekin totesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Vaikka menkat voisivat kestää normaalisti sen 7 päivää, harvempi nainen vuotaa niistä ihan jokaisen päivän kuin niagara, että side pitää vaihtaa tunnin välein. Se ei todellakaan ole normaalia. 30 eurolla saat noin 7 pakettia siteitä. Paketissa on parikymmentä sidettä. Väitätkö todella, että on normaali vuodon määrä, jos siteitä menee päivässä 20 jokaisen 7 päivän ajan?
30 eurolla saa 30 pakettia siteitä. Tai 60, jos joku niitä tosissaan 50 sentillä paketti löytää. Ei oo pakko ostaa libresseä tai alwaysia, rainbowt sun muut on nykyään ihan kelpoja.
Onneksi nykyään on kuukuppi 👍 siihen säästää rahaa jo vaikka kun nuori on 10-vuotias, kertaostoksena kuitenkin melko halpa. Ja kuukuppi kestää vuosia käytössä, sitten säästää vaan rahaa tulevaa uutta kuukuppia varten.
Ongelma monissa perheissä on että mitä enemmän lapsia, tulee yllättäviä menoja ja säästöt hupenee. Toivottavasti silti opeteltaisiin säästämään välttämättömiin asioihin.
Voin kuvitella että tosi rasittavaa jos kuukautismenoista syyllistetään nuorta. Ihan niin kuin menkkakivuissa ja siteiden vaihdossa ei olisi jo tarpeeksi kestämistä.
Tämä on ollut varmaan suurempi ongelma 90-luvulla. Nykyään siteet ja tamponit ovat niin halpoja, ettei niiden saaminen ole rahasta kiinni. Halvimmat kaupan merkit maksavat siteissä jopa alle euron paketti ja Pirkan 32 kpl tamponiaski 2-3 euroa. Sen saa vaikka pulloja keräämällä tai kerjäämällä. Ja olen noita kaikki testannut, ovat laadukkaita, ei tule läpi.