Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
1/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes puhuttu kuukautisista, saatikka muista murrosiän asioista (tai seksistä). Onneksi omani alkoi myöhään, joten asiaa oltiin käyty koulussa eikä tullut yllätyksenä.

Vierailija
2/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olin varakkaan perheen lapsi mutta toinen vanhempi täys narsisti ja toinen estoinen alistuva hiiri. Menkoista ei puhuttu mitään ja koko naiseus oli tabu.

Kun menkat alkoivat olin hädissäni ja itkien lerroin äidille. Äiti sai raivarit. Huusi että ”voi s**tana nytkö se huoraaminen alkaa, yhtään rättiä en halua nähdä silmissäni ja itse hoidat omat ongelmasi enkä halua tietää niistä mitään”.

en saanut rahaa siteisiin enkä voinut pyytää, kun asiasta puhuminen oli kielletty. Eli vessapaperia, sanomalehteä jne käytin koko nuoruuteni. En saanut viikkorahaa, ja jos jostain sain joskus rahaa noin ostin siteitä paketin joita yritin käyttää pitkään ja pesin välillä.

Jos tuli ohivuoto lakanaan, äiti karjui taas että ”enkö jo sanonut että en tätä huoraamista halua nähdä””!!!. Sispä piti salaa pestä ohivuoto alushousut ja lakanat nytkkipyykissä illlalla muiden mentyä nukkumaan ja kuivattaa ne salaa piilossa.

Äidillä itsellään oli hienot siteer mutta niihin ei ollut asiaa koskea, olivat hänen omassa kaapissa mitä vahti mustasukkaisesti. Lapsensa sitten juoksivat vessapaperitaitoksissa häpeissään.

Joten sanoisin että on myös henkistä kuukautisköyhyyttä. Kun asia on tabu ja lapsi jötetään yksin selviämään asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Vierailija
4/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen taloudessa on sen verran liinavaatekangasta, että siitä saa kuukautisia varten siteen, kiinnitys alushousuihin hakaneuloilla on perinteinen. 

Miten aloittaja selviää, jos tulee käteen haava, vuotaa kuiviin vai.

Vierailija
5/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Ja tähän vielä jatkan, että eri asia jossain kehitysmaissa tai jos asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä, kuten tämän ketjun kokemuksissa. 

Vierailija
6/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Vierailija
7/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella hyvä, jos vähävaraisille jaettaisiin kuukautissuojia. Aikuisille mahdollisesti kuukuppi ja teineille sitten siteitä ja tamponeja, joita on helpompi aluksi käyttää.

Olen niin vihainen kaikkien niiden puolesta, jotka omia kuukautisiaan joutuvat häpeämään! Olen aivan varma, jos tilanne olisi toisinpäin miehille tarvikkeet olisivat ilmaisia ja ties mitä hoitoja mahdollista saada.

Kuukautiset kuuluvat naisen kehon toimintaan ja kaikille kuuluu oikeus niitä asianmukaisesti hoitaa! Saahan lääkkeitäkin yhteiskunnan maksamana.

Vierailija
8/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanteessa on kyse henkisestä väkivallasta, eikä köyhyydestä. 

Vierailija
9/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa tuota kakkoset kirjoitusta todeksi 🙁 Mitä teidän äiti teki työkseen, jos oli noin pimeä päästään ja olitte kuitenkin varakkaita? Aivan kamalaa... T.6

Vierailija
10/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Vierailija
11/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Kun se kuukuppi EI SOVI KAIKILLE. Miksei kuukuppihullut voi ymmärtää tätä? Mulla laskeuma ja kuukuppi ihan kielletty.

Vierailija
12/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on runsaat kuukautiset niin yksi paketti pieniä halpoja siteitä ei todellajaan riitä. Menee niitä paksuimpia 5-8 päivässä. 1€ saati 5€ nipistäminen kun viikossa on 20€ käytössä on ihan mahdotonta.

Vessapaperia parempi vaihtoehto voisi olla joku imevä kangas tai riepu, niitähän naiset käyttivät ennen moderneja vessanpöntön tukkeita. Jännä, ettei sellaista kukaan ole tuonut markkinoille. Vauvoillekin on kestovaippoja. Kuukuppia en itse käyttäisi, ajatuskin tuntuu ikävältä.

Itse en ole kuukautisköyhiä ihmisiä tavannut, mutta ei se tarkoita, ettei heitä olisi.

Vierailija
13/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Vierailija
14/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi uskoa tuota kakkoset kirjoitusta todeksi 🙁 Mitä teidän äiti teki työkseen, jos oli noin pimeä päästään ja olitte kuitenkin varakkaita? Aivan kamalaa... T.6

Äitini oli sairaanhoitaja, osasi vetää empaattista roolia mutta kotona täysi narsistipaska. Varallisuus tuli isän puolelta, hissukka isä oli ison tehtaan pomoportaassa.

Lapset ei saaneet rahaa, ei mitään uusia vaatteita jne, sen sijaan äidille piti saada minkkiturkkia ja ulkomaanmatkoja jossa kävivät tiuhaan kahden isän kanssa.

Äitini oikeastaan inhosi ja vihasi lapsia.

Kaikilla ei ole hyvää ja rakastavaa äitiä.

Vierailija
15/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiistaina on tilipäivä, tänään alkaa kuukautiset, tilillä on 0.67€. En minäkään ymmärrä, miksi en osta vajaan parin kympin kuukuppia.

Vierailija
16/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 elämänhallinta ongelmahan tuo.

Vierailija
17/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.

Vierailija
18/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on runsaat kuukautiset niin yksi paketti pieniä halpoja siteitä ei todellajaan riitä. Menee niitä paksuimpia 5-8 päivässä. 1€ saati 5€ nipistäminen kun viikossa on 20€ käytössä on ihan mahdotonta.

Vessapaperia parempi vaihtoehto voisi olla joku imevä kangas tai riepu, niitähän naiset käyttivät ennen moderneja vessanpöntön tukkeita. Jännä, ettei sellaista kukaan ole tuonut markkinoille. Vauvoillekin on kestovaippoja. Kuukuppia en itse käyttäisi, ajatuskin tuntuu ikävältä.

Itse en ole kuukautisköyhiä ihmisiä tavannut, mutta ei se tarkoita, ettei heitä olisi.

Nyt kipin kapin kelaan, jos rahaa ei ole kuin 20 euroa viikossa. Perusosa on yksin asuvalle melkein 500 euroa. 

Vierailija
19/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin kärsin kk-köyhyydestä nimenomaan alaikäisenä ja täysin rahattomana. Kotoa ei saanur rahaa, joskus sain muutaman pennosen kun löysin pulloja joita palautin kauppaan.

Vessapaperia löytyi kotoa ilman että minun tarvitsi sitä itse maksaa. Kun tiesin, kuinka tiukilla olimme, en usein kehdannut sitä kuitenkaan käyttää vaan nyysin paperia koulusta.

Et nähtävästi osaa oikein käsittää, kuinka onnekas olet, jos sinulla on ollut ymmärtäväiset vanhemmat, jotka ovat suhtautuneet sukukypsyyteen tulemiseesi huolehtivaisesti. Sinulla ei taida olla kykyä kuvitella sitäkään, kuinka toimimattomissa ja suoraan sanottuna epäinhimillisissä perheissä toiset ovat joutuneet kasvamaan ja selviämään.

Vierailija
20/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et lukenut aloitusta. Blogistin kohdalla oli todella kyse omista valinnoista: on pyytämättä rahaa ja ostaa viimeisillä rahoilla mieluummin ruokaa kuin sidepaketin. Aloittajan ja muutaman muun kohdalla ongelma oli pikemminkin häpeä tai kiusanteko kuin rahan puute.

Minä olen yksi niistä, jolla oli aikanaan vessapaperia siteen sijasta, nimenomaan siksi, että hävetti ne siteet. Äitini kyllä laittoi niitä minulle mukaan, mutta kun kaverit ...   

Omien tyttärien kohdalla en tainnut hoitaa asiaa paljon paremmin, mutta on  ollut aina siteitä kaapissa vapaasti käytettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän