Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
41/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Olen ihan hyvätuloinen mutta kuulautiset erittäin runsaat ja kestää 7-8 pv. Siteitä menee 6-10 päivässä ja tamponit päälle. Sen viikon aikana menea siis ainakin 4 pkt siteitä eli 16e ja 4e tamponit, 3e pikkuhousunsuojat eli 23e viikossa. Jollekin köyhälle se on PALJON.

Ostaisin sun tilanteessa lastenpissavippoja.Tulisi halvemmaksi.

Kuukautiskuppi, anyone?

Vierailija
42/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

No itse ainakin kärsin kk-köyhyydestä nimenomaan alaikäisenä ja täysin rahattomana. Kotoa ei saanur rahaa, joskus sain muutaman pennosen kun löysin pulloja joita palautin kauppaan.

Vessapaperia löytyi kotoa ilman että minun tarvitsi sitä itse maksaa. Kun tiesin, kuinka tiukilla olimme, en usein kehdannut sitä kuitenkaan käyttää vaan nyysin paperia koulusta.

Et nähtävästi osaa oikein käsittää, kuinka onnekas olet, jos sinulla on ollut ymmärtäväiset vanhemmat, jotka ovat suhtautuneet sukukypsyyteen tulemiseesi huolehtivaisesti. Sinulla ei taida olla kykyä kuvitella sitäkään, kuinka toimimattomissa ja suoraan sanottuna epäinhimillisissä perheissä toiset ovat joutuneet kasvamaan ja selviämään.

Tuossahan ei ole kyse köyhyydestä. Eihän alaikäisen kotona asuvan pitäisi itse niitä suojia joutua ostelemaan, jos ei ole tulojakaan. Tässä kysymys on siitä, olisiko vanhemmillasi ollut varaa ja olen ihan varma, että olisi ollut, kun olisi priorisoitu uudelleen. Tai jos puhut jostain pula-ajasta, niin siinä tapauksessa ymmärrän. Tällä hetkellä kuitenkin on olemassa sosiaaliturva, jonka pitäisi kyllä riittää suojiin. 

Jäkätijätijäk, ihminen joka ei ymmärrä niin ei ymmärrä, vaikka rautalangasta väännettäisiin.

Niin, ei tosiaan ymmärrä, kun se rautalanka on tällaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti kuukautiskuppi. Käykö se monellekin 12-vuotiaalle esimerkiksi?

Vierailija
44/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.

Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.

Kun se kuukuppi EI SOVI KAIKILLE. Miksei kuukuppihullut voi ymmärtää tätä? Mulla laskeuma ja kuukuppi ihan kielletty.

Fanatistit on imaisseet aivonsa sillä kuukupin alipaineella pihalle. T: tyytyväinen tamponisti, josta myös siteet ja kuppi on ok.

Tämä! Missä vaan mainitaankaan kuukautiset niin joku tulee pakottamaan kuukuppia ja vetää hirveet kilarit jos niistä sanoo mitään muuta kuin ylistävää kommenttia😁

Vierailija
45/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Muutaman kuukauden välein? Ainakin minulla aikoinaan oli kuukautiset, jotka vaativat siteen vaihtoa välillä tunnin välein.

Luitko tuota tekstiä? Jos viikko budjetti on 20€ niin siitä on paha laittaa 4€ sidepakettiin.

Aika moni kk-ikäinen on myös alaikäinen ja elää aika kamalissa oloissa, monilla vuoto alussa on myös runsasta ja epäsäännöllistä.

Käsittääkseni toimeen tul8tukea haetaan Kelasta, eikä tule tilille samantien, luultavasti 'ongelma' on ohi kun rahat on tilillä.

Lisäksi asiaan liittyy sellaisia asioita kuin tietämättömyys, köyhän ylpeys ja häpeä kuukautisista.

Luitko sinä tuota minun ensimmäistä viestiäni. 

Ja miksi viikon budjetti on 20 euroa eikä toimeentulotukea ole haettu? Edelleen se perusosa on melkein 500 euroa. Tietämättömyys, häpeä ja ylpeys ovat eri asioita, silloin ei voi sanoa, että johtuu köyhyydestä. 

Vierailija
46/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sain haettua kuukautissiteitä kouluterveydenhoitajalta kun ei ollut omia mukana. Ja hän aina antoi niitä useamman kerralla ja muistutti että aina voin käydä sieltä hakemassa jos tarvitsen. Varmaan näki että olen köyhästä perheestä. Eikä sieltä kovin moni muu käynyt niitä kysymässä, joten oli mistä antaa. Ihana terveydenhoitaja kun ei kysellyt sen enempää vaan ymmärsi. Kotona kun ei ikinä puhuttu mistään murrosikään liittyvästä.

Vierailija
47/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.

Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?[/quote]

Vähä ohi aiheen, mutta normaalit kuukautiset ei kestä yli viikkoa (normaalia on 2-7 päivää), eikä lorottele kuin vesihanasta. Jos on tällaiset ongelmat niin äkkiä lääkäriin apua hakemaan.

Normaaleissa kuukautisissa vuoto on alle 80ml koko menkkojen aikana. Jos on toistuvasti tätä runsaampi vuoto niin kyse on runsaista kuukautisista ja niihin on saatavilla apua.

Runsas vuoto haittaa elämää, mutta aiheuttaa myös raudanpuutetta joten rohkeasti vaan apua hakemaan.

Vierailija
48/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty uskomaan sinun olevan tosissasi. Olet selvästi mies. Yksi sidepaketti riittää pariksi päiväksi. Kuukautiset kestävät viikon, tai vähän ylikin. Kuukautiset ei ole mikään neulanpisto sormeen, vaan kyllä sitä verta tulee enemmän. Vessapaperi ei todellakaan riitä, sitähän saisi vaihtaa joka toinen minuutti.

Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?

En ole mies ja minunkin on vaikea ymmärtää. Tosin on vaikea ymmärtää myös sitä, miten sidepaketin saa kulumaan parissa päivässä.

Vierailija
49/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo taas. Miten töissä pärjäisi jollain vessapaperilla tai rievulla? Ihan kunnon siteistäkin tulee joskus töissä läpi, kun ei välttämättä kerkiä vessaan kokoajan. Meillä on vielä valkoiset työvaatteet. Minulla on kolme tyttöä, joista kaksi on jo teinejä. Voin sanoa, että siteisiin menee rahaa. Enkä todellakaan käske teinejä käyttämään jotain vessapaperia. Joo olenhan töissäkäyvä ihminen ja minulla on varaa ostaa siteitä. Näin totaaliyh:na niitä rahareikiä kuitenkin riittää. Ja kyse on tasa-arvosta. Monissa muissa maissa on jo poistettu vero terveyssiteistä.

Ihmisen ei tule tehdä lapsia jos ei ole varaa, joten on ihan yhdentekevää monta lasta sinulla on. Lopeta puhuminen itsestäsi uhrina. Tasa-arvolla olisi paljon enemmän käyttöä tuolla armeijan saralla. Miten se onkin niin että naiset ovat aina vaatimassa jotakin? Ottakaa vastuu omasta elämästänne ja lopettakaa tuo ainainen vaatiminen.

Tätähän naiset ovat nyt tehneet, ottaneet vastuun omasta elämästään ja ja jättävät lisääntymättä. Koskaanhan ei voi tietää, milloin mies tuleekin siihen tulokseen, että ei haluakaan perhe-elämää ja lapsetkaan eivät varmasti ole omat (isyystestiketjusta tämä havainto), joten elareita ei makseta vaan niiden kanssa kitkutellaan ja vetkutellaan ja käräjöidään.

Nyt on sitten päättäjillä hätä kädessä ja yhteiskunta tuhon partaalla. Joo-o, elämä on valintoja. Joskus kannattaisi muidenkin kuin naisten miettiä, mikä niiden valintojen hinta tulee olemaan...

Vierailija
50/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ensimmäisen kuukautiskuppini joskus -06/-07 ja silloin Luneten edustaja kertoi, että pienemmän koon testiryhmässä oli mukana 10-vuotiaita tyttöjä. Kupin asettaminen ei ole mielestäni sen kummempaa kuin tamponinlaitto, mitä nyt ehkä oma anatomia pitää tuntea paremmin.

Vierailija
51/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kuukauden välein? Ainakin minulla aikoinaan oli kuukautiset, jotka vaativat siteen vaihtoa välillä tunnin välein.

Luitko tuota tekstiä? Jos viikko budjetti on 20€ niin siitä on paha laittaa 4€ sidepakettiin.

Aika moni kk-ikäinen on myös alaikäinen ja elää aika kamalissa oloissa, monilla vuoto alussa on myös runsasta ja epäsäännöllistä.

Käsittääkseni toimeen tul8tukea haetaan Kelasta, eikä tule tilille samantien, luultavasti 'ongelma' on ohi kun rahat on tilillä.

Lisäksi asiaan liittyy sellaisia asioita kuin tietämättömyys, köyhän ylpeys ja häpeä kuukautisista.

Sidepakettiin 4 e? Niitähän saa nykyään eurolla paketin.

Vierailija
52/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kävisi? Ja hinnaksi tulee muutama kymmentä senttiä kuussa.

Vierailija
53/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pelkästään raha, mikä menee siteisiin ja tamponeihin. Järkyttävien menkkakipujen takia menee myös vahvempaa särkylääkettä. Yhtälailla menee niihin rahaa 😕

Vierailija
54/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on hyvin outoa, että sossu maksaa poikien kalliit harrastukset, mutta tytöille ja naisille ei kustanneta edes välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Eivätkö pojatkin voisi harrastaa jotain ilmaista? Esim. lenkkeilyä tai kirjastossa käymistä?

En ole mies ja minunkin on vaikea ymmärtää. Tosin on vaikea ymmärtää myös sitä, miten sidepaketin saa kulumaan parissa päivässä.

Kyllähän me tiedämme, että joukossamme on ihmisiä, joilla on vaikeuksia ymmärtää ihan yksinkertaisiakin asioita, elleivät ne tapahdu itselle. Ja joskus silloinkin voi olla haasteellista. Onneksi nykyään on erityisopetusta ja monenlaista tukea tarjolla heille pienestä pitäen.

Mutta kyllä tänne monenlaisilla eväillä varustettuja taapertajia mahtuu. Tsemppiä sinulle, ja koeta pärjäillä!

Vierailija
55/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viikkobudjetti on 20 euroa, siitä voi laittaa kerran viikossa euron säästöön ja tadaa, kuukautisten aikaan on se 4 euroo kasassa.

Jos tosiaan niin paljon, reilut 3 pakettia,

menee.

Vierailija
56/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään raha, mikä menee siteisiin ja tamponeihin. Järkyttävien menkkakipujen takia menee myös vahvempaa särkylääkettä. Yhtälailla menee niihin rahaa 😕

Mitä tämä jankkaus on ihan oikeasti? Jokainen Suomessa voi saada toimeentulotukea, jos asiat on niin huonosti. Kuukautisten kohdalla kustannukset eivät kellään ole niin suuria, että kaataa nurin sen koko viisihunttia, jonka kuussa saa.

Vierailija
57/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi kannattaa ostaa kun saa rahaa.

Vierailija
58/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli loppujen lopuksi se köyhyys onkin sitä, että asiaan liittyy häpeää ja nöyryytystä tai että ei ole osattu marssia kelalle ajoissa ja kuukautiset tulivat taas yllätyksenä. Tai sitten vuodetaan kuin niagara ja luullaan, että se on normaalia. 

Vierailija
59/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän me tiedämme, että joukossamme on ihmisiä, joilla on vaikeuksia ymmärtää ihan yksinkertaisiakin asioita, elleivät ne tapahdu itselle. Ja joskus silloinkin voi olla haasteellista. Onneksi nykyään on erityisopetusta ja monenlaista tukea tarjolla heille pienestä pitäen.

Mutta kyllä tänne monenlaisilla eväillä varustettuja taapertajia mahtuu. Tsemppiä sinulle, ja koeta pärjäillä!

Niin, maailman yliarvostetuin peruste, "te ette vain tajuu". :D Pelkkää naljailua, mutta ei ainuttakaan oikeaa perustelua. 

Vierailija
60/912 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hope ja leipäjonot voi alkaa kuukuppijonoiksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi