Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia

Vierailija
31.08.2019 |

https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…

Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..

Kommentit (912)

Vierailija
661/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.

Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?

Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?

Kestositeet ei yllättäen haise kuten kertikset. Kuivahtavat tosi nopeasti. Ne kääritään kokoon ja laitetaan minigrip-pussiin.  Kotona huuhtaistaan kylmällä vedellä ja pestään muun pyykin joukossa 60 asteessa. No problem.

Vierailija
662/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYS:n (kokeneen ja kehutun) gynen mukaan kierukka ei estä kuukupin käyttöä. JOS kuppi siis muuten sopii, ei kannata kierukan takia jättää käyttämättä.

Itsekin käytän kuppia, vaikka se ei itsellekään mikään täydellinen ratkaisu ole. Samoja ongelmia kuin tuossa aiemmalla; tarpeiden tekeminen ei tahdo onnistua kupin kanssa. Pissa vain liruttelee hiljalleen ulos, ja isompaa hätää ei meinaa saada ponnistettua pihalle. Limakalvoni ovat myös kuivat, ja kupin asettaminen paikalleen on sen takia välillä hyvin epämiellyttävää. Se on silti ollut miellyttävämpi vaihtoehto kuin siteet, jotka aiheuttavat ikäviä reaktioita ja hiivatulehduksia. Vuotoni on onneksi minimaalista, ja tämän keskustelun innoittaman tilasin muutaman kestosuojan kokeiluun. Isommalla vuodolla en lähtisi kestosuojia välttämättä edes kokeilemaan.

Syyllistäminen kertakäyttösuojien käytöstä on typerää, eikä ainakaan saa ketään suhtautumaan kiinnostuneemmin asiaan. Kaikilla on oikeus käyttää sellaisia suojia kuin mikä itselle parhaiten sopii, tosin kannatan ehdottomasti biohajoavien suojien kehittelyä. Mitä enemmän vaihtoehtoja saamme markkinoille, sitä enemmän kilpailua, mikä yleensä johtaa hintojen halpenemiseen ja näin helpottaa myös varattomien mahdollisuutta hankkia kuukautissuojat itselleen. Kyllä mielestäni ihmisarvoiseen elämään kuuluu mahdollisuus hankkia sellaiset hygieniatuotteet joilla pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä. 

Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?

Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.

On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.

Eiköhän vessapaperi ole ihan yhtä iso saastuttaja? Pitäisi varmaan kaikkien alkaa pyyhkiä sammaleeseen, mutta sekin voisi loppua kovan kysynnän vuoksi. No sitten voisi joku kehitellä kestovessapaperin. Mutta senkin peseminen saastuttaa luontoa. Ja sanomalehdet  ynnä muut pakkauspaperit/pahvit on varmaan paljon joutavampia hävittää maailmankartalta, kuin kuukautissuojat.   Eiköhän nuo siteet ja tampoonit pala jätteenpoistolaitteissa? Kyllä sitä maailma on täynnä paljon turhempaa kulutusta/saastuttamista, kuin naisten siteet.

Vierailija
664/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitten raivolla-valistajien tekopyhyys on kyllä se, mikä etoo.

Sivutolkulla nimitellään ja haukutaan kertakäyttösuojien käyttäjiä, mutta samalla körötellään autolla.

Minä käytän kertakäyttösuojia, muttei ole autoa.

Kompensoinee, kun kerta tuolla tekopyhälläkin niin kompensoi.

Miten sun 50 vuotta tapahtuva roskaaminen kompensoi vaikkapa sähköauton saastuttavuutta?

Kumma kyllä kaikissa muissa asioissa vaahdotaan kyllä ympäristöasioista, Sara Siepin lentomatkoista, katumaastureista, bloggaajien jatkuvista uusista vaatteista ym. Mutta sitten kuukautiset on täysin blind spot mitä ei saisi edes verottaa vaikka haittaveroja kaivataan kyllä tupakointiin ja muihin? Se se vasta tekopyhää onkin.

Kuukautisia pitää verottaa? Sä olet mies, etkö olekin?

Varmaan ymmärsit asiayhteydestä että puhutaan mm. Kuukautissuojista eikä itse kuukautisista? Miten tää palsta on tänään näin täynnä idiootteja ja tahallaan väärinymmärtäjiä?

Ihan vaan kävi mielessä tuosta "väärinymmärtäjästä" että olisiko... mies?

Koska kukaan nainen ei voi olla sitä mieltä, että naisella pitää olla oikeus valita mitä kuukautissuojaa käyttää ja kestositeen ja kuukupin käyttöön ei voi painostaa vaan sen sijaan pitäisi satsata edullisten biohajoavin siteiden kehittämiseen ja edistää niiden yleistymistä?

Oletko ihan pöljä? Eihän haittaveron tarvisi koskea biohajoavia tuotteita. Haittavero koskisi ainostaan saastuttavia tuotteita kuten normaaleja maatumattomia suojia. Sillähän sitä yleistymistä nimenomaan edistettäisi että saastuttavat perussuojat sisältäisivät haittaveroa ja biohajoavat eivät.

Miten hyvin silikoninen kuukuppi maatuu?

Vierailija
665/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voidaan jeesiä sitä, jolta puuttuu. Jos tiedetään, kenellä on tiukkaa.

Aikoinaan pistin postissa paketin ystävälleni, terveyssiteitä. Koska hänellä ei ollut varaa ostaa niitä. Kysyin merkin kin, niin tuli oikeita.

Pienellä teolla voit auttaa toista äitiä, kanssasisartasi. Ja saat hyvän mielen. Ja hän saa avun.

Jep.

Mäkin tässä just ajattelin, että kun talvella käyn kerran viikossa yliopistolla (vaikka siis olen itse jo työelämässä) niin pitääpä aina viedä sinne johonkin vessaan paketillinen jotain imukykyisiä yleiseen käyttöön. Ei tunnu mun taloudessa juurikaan ja jospa auttaisi sitten aina jotakuta ’hädänalaista’.

Vierailija
666/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TAYS:n (kokeneen ja kehutun) gynen mukaan kierukka ei estä kuukupin käyttöä. JOS kuppi siis muuten sopii, ei kannata kierukan takia jättää käyttämättä.

Itsekin käytän kuppia, vaikka se ei itsellekään mikään täydellinen ratkaisu ole. Samoja ongelmia kuin tuossa aiemmalla; tarpeiden tekeminen ei tahdo onnistua kupin kanssa. Pissa vain liruttelee hiljalleen ulos, ja isompaa hätää ei meinaa saada ponnistettua pihalle. Limakalvoni ovat myös kuivat, ja kupin asettaminen paikalleen on sen takia välillä hyvin epämiellyttävää. Se on silti ollut miellyttävämpi vaihtoehto kuin siteet, jotka aiheuttavat ikäviä reaktioita ja hiivatulehduksia. Vuotoni on onneksi minimaalista, ja tämän keskustelun innoittaman tilasin muutaman kestosuojan kokeiluun. Isommalla vuodolla en lähtisi kestosuojia välttämättä edes kokeilemaan.

Syyllistäminen kertakäyttösuojien käytöstä on typerää, eikä ainakaan saa ketään suhtautumaan kiinnostuneemmin asiaan. Kaikilla on oikeus käyttää sellaisia suojia kuin mikä itselle parhaiten sopii, tosin kannatan ehdottomasti biohajoavien suojien kehittelyä. Mitä enemmän vaihtoehtoja saamme markkinoille, sitä enemmän kilpailua, mikä yleensä johtaa hintojen halpenemiseen ja näin helpottaa myös varattomien mahdollisuutta hankkia kuukautissuojat itselleen. Kyllä mielestäni ihmisarvoiseen elämään kuuluu mahdollisuus hankkia sellaiset hygieniatuotteet joilla pärjää.

En tiedä, ainakin mulle sanottiin ettei tamponeja eikä kuukuppia. Miten se edes onnistuu pitkillä langoilla?

Jokatapauksessa ulostaminen/virtsaaminen on mulle muutenkin välillä haasteellista ja siksi kuukuppia en olekaan hankkinut.

Olen tosin eri kuin tuo edellinen joka puhui samasta ongelmasta.

Vierailija
667/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa, jossa puhutaan kuukautisköyhyydestä eli siitä, kuinka kaikilla naisilla ei ole edes varaa hoitaa kuukautisiaan ja ostaa kuukautistuotteita, särkylääkkeitä jne, promotaan kuukautistuotteiden verottamista ja hintojen nostamista välittämättä siitä, että kaikki naiset eivät voi kuukuppia tai kestositeitä omista syistään johtuen käyttää. Jotenkin ihanaa tämä tietynlaisten ihmisten logiikka. Kun elää kuplassa, niin menee paljon asioita ohi. Ei tarvitse välittää siitä, että kaikilla ei ole asiat samalla tavalla kuin itsellä. 

Tätä mietin just itsekin että tää ketju oli alunperin ihmisistä, joille tekee tiukkaa ostaa tai hankkia kuukautissuojia.. siis köyhyydestä. että miten tää keskustelu päätyi siihen pisteeseen, että suojia pitäis verottaa entistä enemmän, kaikkien pitäis hommata joku kymmenien eurojen kuppi tai hankkiutua erikoistutkimuksiin tai hankkia jokin kallis ehkäisy.. eli siis lähdettiin liikkeellä hyvää tarkoittavasta ajatuksesta ja empatiasta kuukautisten kanssa kamppaileville päätyen sit lopulta naisten syyllistämiseen kuukautussuojien käytöstä?

Täällä pari ihmistä kertoi tulleensa kotona syyllistetyksi vanhempiensa puolesta kuukautissiteitä tarvitessaan.. ja nyt osa keskustelijoista ilmeisesti joko otti näiden vanhempien roolin tai sitten joku näistä vanhemmista on sattunut eksymään tänne ketjuun.. 🤔🤔🤔 Mielenkiintoista.

On ihan kiistämätön tosiasia että kertakäyttösiteet ja tamponit ovat ihan hirveää roskaamista. Niille löytyy aina vaihtoehto, esim kestositeet jos ei kuppi käy. Kertakäyttösuojia pitäisi haittaverottaa ihan ympäristön takia, eikä se ole millään lailla kuukautisista syyllistämista vaan SAASTUTTAMISESTA. Ja paskat vanhemmat eivät muutu yhtään sen paremmiksi vaikka suojat olisivat ilmaisia.

Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:

1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.

2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).

3. Missä säilötte käytettyjä kestositeitä työpäivän ajan?

Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?

Vierailija
668/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa valtio maksaisi kaikille naisille kuukupin niin pääsisi ilmaiseksi kokeilemaan.. se on paras. Väärän kokoinen jos painaa rakkoa. Mulla se on melkein kuin tulppa kun on runsaat menkat. Ei vuoda yli vaan sit ku ottaa kupin pois tulee kaikki ylitekin tullut vuoto. Naisilla on asenneongelma kuukuppiin. Kai koska se tekee oman eläimellisyyden näkyväksi

Kiva idea, mutta jotkut varmaan kerran kokeiltuaan viskaisivat menemään, eivätkä antaisi toista mahdollisuutta, jos ei heti tuntuisi omalta.

Vierailija
669/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 30vuotias nainen. Parin viime päivän aikana olen ensimmäistä kertaa ikinä "saanut" kokea mitä on runsaat kuukautiset. Vaihdoin siis ehkäisymenetelmää ja nämä ovat ensimmäiset kuukautiset vaihdon jälkeen. Ensimmäinen veriputous tapahtui noustessani ruokalan penkistä. LUOJAN KIITOS minulla oli mustat housut päällä. Sitten vaan lähimpään vessakoppiin epätoivoisesti puhdistamaan itseäni, pikkarit sai heittää suosiolla roskiin. Kokous jäi välistä, koska en uskonut tamponi+side yhdistelmän riittävän yli tunniksi. No eihän se riittänytkään...Pari viime päivää ovat siis olleet kaaosta, koska veriputous voi hyökätä milloin vain ja mitkään yhdistelmät ei sitä kestä. Mutta sitten kun kuvittelen 13-vuotiaan tytön ilman siteitä ja rahaa yrittämässä selviytyä samasta! Teini-iässä kuukautiset voivat olla tosi arvaamattomat ja siteiden evääminen tekee normaalin arjen pyörittämisestä ihan hel vettiä! Muistelin myös omaa ylä-asteaikaani, enkä muista että terkkarilta olisi voinut hakea siteitä tai ei sitä ainakaan missään mainostettu..? Toivottavasti nykykouluissa olisi asiat paremmin. Kyllä nuorille tytöille pitäisi ihan tyrkyttää niitä siteitä ilmaiseksi!

Vierailija
670/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut siirtyä kuukuppiin, ei oikein suju. Se vuotaa, tuntuu että on sattumaa saako sen oikein paikalleen. Lisäksi tuntuu ahdistavalta työntää sinne iso muovihärpäke ja tekee jopa vähän kipeää. Pidän tamponeista paljon enemmän.

Kuukuppejakin on erilaisia, mutta tokikin onhan se hintavaa ostaa useampi vain kokeiluun. Miksi et käytä kestosidettä jos kuukuppi ei toimi? Eikö ketään muuta ällötä se jätteen määrä mitä tulee siteistä ja tamponeista? Aina kuulee perusteluna vaan että ”en tykkää kuukupista” mutta mikä kestositeissä mättää?

Mihin sä laitat käytetyt kestositeet päivän aikana? Kannat verisiä ja haisevia kangasmyttyjä käsilaukussa?

Kestositeet ei yllättäen haise kuten kertikset. Kuivahtavat tosi nopeasti. Ne kääritään kokoon ja laitetaan minigrip-pussiin.  Kotona huuhtaistaan kylmällä vedellä ja pestään muun pyykin joukossa 60 asteessa. No problem.

No joku jolla on runsaat kuukautiset ei kyllä tuollaista edelleenkään kanna kassissaan. Klimppistä runsasta verimyttyä kunnes pääsee kotiin huuhtelemaan. Eli pitäisi kantaa useita siteitä ja pestä niitä lavuaarissa päivän aikana suuremmista klönteistä ja verimääristä pois. Kassi täynnä märkiä verisiä minigrip -pusseja. Ihanaa. 

Vierailija
671/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-menu sidepaketti on muistaakseni 79 senttiä cittarissa.

Jos jollain ei ole varaa 2-3 (tai vaikka viittä, jos arvelee niin helvetisti siteitä käyttävänsä) näitä kuukaudessa ostaa niin vuotakoot vaikka housuihinsa.

Herrajestas mikä keskustelu taas.

Vierailija
672/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman  kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman. 

Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen. 

Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.

Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.

Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia? 

Minkä helevetin muutaman kuukauden välein? Jos on vähänkin runsaammat kuukautiset, menee siteitä helposti pkt/vrk. Mitä kohtaa siinä sä et tajua? Jonkun paperin taittelu sinne väliin tarkoittaa vain veristä paperinukkaa vaatteiden sisäpinnoilla.

Mulla on iso palkka, enkä joutunut valitsenaan halvimpia siteitä ja pystyin vaihtamaan _ennen_ ylivuotoja (huom ennen ylivuotoja, kuiteenkin varsin täyteen käytetyt siteet) ja hankkimaan isoja suojia yöksi. Ennen kohdunpoistoa noihin meni kolmisen kymmentä euroa per kk, joskus neljä kymppiä.

Kuppi ei ollut vaihtoehto, ois nyrhinyt peräsuolen puolen emättimestä vereslihalle muutamassa tunnissa.

Eikö tosiaan käy mielessä, että jotain on pahasti pielessä, jos menee 16 sidettä päivässä? Joko silloin vuotaa niin vimmatusti, että kannattaa mennä lääkäriin, tai sitten on ylihygieeninen.

Tiedättehän, että burana lisää verenvuotoa? Tulehduskipulääke ja tolkuttoman runsaat kuukautiset on niin huono yhdistelmä, että kannattaa hakea lääkäriltä paremmat lääkkeet. Paha vain, että niitä parhaita lääkkeitä ei ole ollut apteekissakaan.

Tulehduskipulääkkeitä käytetään runsaiden kuukautisten hoitoon. Lainaus käypähoito-sivustolta:

"Tulehduskipulääkkeet vähentävät kuukautisvuodon määrää 10–50 prosenttia. Hoitona voidaan käyttää esimerkiksi mefenaamihappoa (500 mg x 3 / vrk) tai naprokseenia (aloitusannos 500 mg/vrk, sen jälkeen 250 mg x 3–4 / vrk). Lääkettä käytetään runsaiden vuotopäivien ajan."

Niin. Ja ne, joilla on todella kivuliaat kuukautiset, ei ole mahdollisuutta olla käyttämättä kipulääkkeitä. Mullakin menee usein kahta kipulääkettä yhtä aikaa vesipullon kera. :) En vois kuvitella menkkoja ilman kipulääkkeitä.. onneksi en ole syntynyt 1600-luvulla, en olis varmasti jaksanut elää naisen elämää tuolloin.

Vierailija
673/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä asialla joku, jolla kuukautsivuoto tulee pölynä ulos. Ei tasan kuivahda muovipussissa side, joka on litimärkä verestä ja ääriään myöten täynnä hyytymiä.

Vierailija
674/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt näitä asioita jo kolmesti, mutta en saa vastauksia. Jokohan nyt onnistaisi:

1. Miten estätte itse valmistettujen kestositeiden falskaamisen läpi? Mullahan siis on ne paljon ihmetellyt ja sairaaksi määritellyt RUNSAAT kuukautiset.

2. Mikä materiaali imee isot limakalvoklöntit sisäänsä tai ainakin estää niitä klähmäytymästä pitkin alapäätä siellä siteen sisällä? Siis mikä halpa tai maksuton materiaali? Olen köyhä, joten mihinkään kalliisiin erikoismateriaaleihin ei ole varaa (saati niihin huippukalliisin ostokestositeisiin).

Ekoilu ja taloudellisuus kiinnostaisivat, mutta kukaan ei tunnu osaavan tai haluavan kertoa, miten on ratkaissut nämä ongelmat. Olisiko sinulla ekologisista seikoista innostunut kuukuppeilija minulle vastauksia?

1) kuukuppi + lisänä itse lakanakankaasta / harsoista tehtyjä siteitä ohivuotoja hoitamassa.

2) kts. kohta 1

3) muovitettu vetoketjullinen toilettilaukku

Vierailija
675/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K-menu sidepaketti on muistaakseni 79 senttiä cittarissa.

Jos jollain ei ole varaa 2-3 (tai vaikka viittä, jos arvelee niin helvetisti siteitä käyttävänsä) näitä kuukaudessa ostaa niin vuotakoot vaikka housuihinsa.

Herrajestas mikä keskustelu taas.

No ompas empatiaa taas.

- Kaikilla ei ole mitään cittaria vaan yksi lähikauppa, jossa valikoimassa ei välttis ole mitään halpoja siteitä

- kaikki siteet eivät sovi: väärä side voi aiheuttaa ihottumaa, kutinaa tai vuotaa ohi tai läpi miten sattuu. Varsinkin niitä huonoja siteitä pitää vaihtaa useammin ja niitä tarvii yleensä 2 ja silti voi valua ohi jos esim teippipinta huono tai imukyky olematon. Esim runsaat menkat imeytyy niin syvälle kun voi ja sen jälkeen hyllyy siinä pinnalla omana järvenään.

Menkat voi kestää todella kauan joillakin ja silloin paketteja menee useita, jos vuodot on vielä runsaita. Siteet voi alkaa myös helposti kutittamaan jos pidät liian pitkiä aikoja samaa sidettä.

Mä käytän halpoja siteitä mut olen ostanut tässä kuussa pitkästi yli 10pkt, ei mitään kalliita edes vaan päivisin halvimpia eli 1,5e paketteja ja öisin 2-2,5e/paketteja. Eli 20-30euroa (20e ei riitä....) on jo mennyt ja näin työttömälle se on iso raha. Ja kipulääkkeisiin on mennyt jo yli 50e ainakin. Siis kuukautiskipulääkkeisiin, joita ilman en pärjää. Että kyllä toi kuukautisköyhyys on muutakin kuin vain sidepakettien hintaa.

Vierailija
676/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kuukuppi + lisänä itse lakanakankaasta / harsoista tehtyjä siteitä ohivuotoja hoitamassa.

2) kts. kohta 1

3) muovitettu vetoketjullinen toilettilaukku

1. Ei pysty käyttämään kuukuppia. Kuukautiskivut ovat sen verran hirvittävät että kupin tunkeminen sattuu aivan saatanasti, ja koska kuppi estää tehokkaasti ulostamisen ja kuukautisten aikana tämä tarve tulee tiuhaan, joutuisi sitä kuppia veivaamaan alvariinsa tästäkin syystä - sen lisäksi, että kuppia pitää tyhjentää usein, koska se täyttyy nopeasti. Ohivuodot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus silti, eivätkä ole mitään pikkuliruja nekään.

2. Lakanakangas ei todellakaan pitele vuotoa vaan laskee läpi kuin seula. Lakanakangas ei myöskään ime hyytymiä vaan ne kelluvat pinnalla ja vaativat varsin tiheää siteen vaihtamista.

3. Haluaisitko sinä viereiselle työpisteelle tyypin, jolla on toilettilaukussa keko verestä ja limakalvoklönteistä litimärkiä kangasnyyttejä? Testaile vaikka ottamalla päiväksi työpöytäsi alle vessan sideroskis. Nimittäin ei se itse side niissä kestositeissäkään haise, vaan kyllä se on se veri. Jos vieraiden ihmisten jopa 8 tuntia muhinut kuukautisveri tuntuu liian härskiltä, voithan kokeilla vaikka ostoverellä, kyllä kai sitä edelleen jossain myydään verilettuja varten. Tai jos ei löydy, kokeile vaikka niitä lihapakkausten pohjalla olevia kuitulevyjä. Ellet itse syö kuin riistaa, joku tuttu varmaan säästää sinulle omansa, jos kauniisti pyydät.

Edelleenkin täällä tuntuu olevan antamassa neuvoja vain ne onnekkaat, joiden kuukautiset ovat kaksi tippaa kirkasta verta ja thats it.

Vierailija
677/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tämän ketjun "innoittamana" ostin kupin. 

Ei valittamista toimii niinkuin pitää, mutta ostin sitten vahingossa extra ison. :D

Tällä yhdellä merkillä on 3 kokoa, no sain aikani tuherrettua sen asemiin. 

Jos se yön toimii hyvin, eikä ole lakanat taas vaihteeksi sotkussa niin hyvä ostos.

Varmaan sen normikokoisen käyn ostamassa vielä lisäksi. 

Vierailija
678/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti kuukautiskuppi. Käykö se monellekin 12-vuotiaalle esimerkiksi?

Ostin ensimmäisen kuukautiskuppini joskus -06/-07 ja silloin Luneten edustaja kertoi, että pienemmän koon testiryhmässä oli mukana 10-vuotiaita tyttöjä. Kupin asettaminen ei ole mielestäni sen kummempaa kuin tamponinlaitto, mitä nyt ehkä oma anatomia pitää tuntea paremmin.

No on se kupin laittaminen pikkasen erilaista kuin tamponin. Ja etenkin pois ottaminen! Itse käytän kuppia osan aikaa kuukautisista, ja minulla meni kuukausia opetella se (vaikka paljon olen alakerrassa muutoin räpläillytkin :D). Tiedän monta naista, jotka ovat yrittäneet kupin käytön opetella siinä onnistumatta ja sitten hylänneet koko idean. Muistan nuoruudesta, että myös tamponin laittaminen oli aluksi hankalaa. Kuppi olisi ollut ylivoimaista. Ja olen ihan normaalilla anatomialla varustettu jo lähes nelikymppinen nainen

Vierailija
679/912 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nää jutut on, että runsaat kuukautiset olis jotenkin harvinaista tai että niitä voisi jotenkin vuositolkulla lääkitä? 20 vuotta käynyt gynellä, eikä kertaakaan kukaan niistä ole ehdottanut asiaan mitään hoitoa tai lääkettä? Ja on runsaat!

Vierailija
680/912 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotti runsaisiin kuukautisiin minipillereitä, toimi kyllä jäi kuukautiset kokonaan pois. 

Mutta sitten ylä selkä ja naama täynnä isoja ihonalaisia finnejä.

Tosin lääkäri sanoi että, olisi ollut hyvä käyttää niitä kokopaketti ennen kuin lopetat.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä